Na 10 jaar weer uit de doos

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 272
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Na 10 jaar weer uit de doos

Bericht door Appie173 »

Hallo eenieder,

Binnenkort kan ik de hobby weer oppakken. Van de oude baan in het ouderlijk huis resteert een doos met voornamelijk rollend materieel. Nu hoor ik verschillende verhalen. Aan de ene kant angstaanjagende ideeën dat na enige tijd stilstand je locs volledig vastgelopen zijn en alleen nog als statisch "denkmal" kunnen dienen. Op andere draadjes hier lees ik weer dat het na 17 (!) jaar gewoon weer de baan op kan. Zijn er nog bepaalde voorzorgmaatregelen die ik moet nemen, of zet ik ze straks op hoop van zegen gewoon direct op de 9V?

Mvg, Albert


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3757
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Na 10 jaar weer uit de doos

Bericht door maarten »

Hoi Albert,

Het verschilt nogal eens per loc en hoe ze in het verleden behandeld zijn en of ze netjes opgeborgen zijn geweest. Dat je ze niet meer kan gebruiken lijkt mij onzin. Gewoon goed schoonmaken (asjes demonteren) en goed met beleid smeren. Asjes klein drupje olie en tandwieltjes/wormwieltjes een heel klein likje vet. Geldt trouwens ook voor het motortje. Afhankelijk van de staat waarin ze de doos in gingen lopen ze dan waarschijnlijk weer als nieuw.

Het is wel zo dat als je nu digitaal wilt gaan rijden dat ze omgebouwd moeten worden. Dat betekent decoder inbouwen en inwendig enkele aanpassingen maken (welke dat verschilt per loc).


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3924
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Na 10 jaar weer uit de doos

Bericht door Jeroen »

Gewoon proberen en gassen met die hap! De rails moet je absoluut wel schoonmaken, met loks heb ik heel veel verschillende verhalen meegemaakt. Altijd even proberen. Maar voorzichtig, want als de boel inderdaad vast zit (vet o.i.d.) dan heb je kans dat je de motor door kortsluiting en/of overbelasting naar de getver helpt...

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Na 10 jaar weer uit de doos

Bericht door evo »

En ook altijd even de stroomafname lipjes schoonmaken (bv. met glasvezelpen) en corrigeren als ze te veel verbogen zijn.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Na 10 jaar weer uit de doos

Bericht door mdedeugd »

Hallo Albert. ;)

Vervang desgewenst ook eventuweel de koolborstels en/of de antislipbandjes.
Na 10 jaar kunnen ze wel eens wat verdroogd zijn.
En zijn de koolborsteltjes kunnen vast zitten in de houder van de motor om het makkelijk te zeggen. ;)
Verder wat de overige hobbyisten al hebben aangegeven.
En dan de boel lekker en variabel inrijden. ;)
Ik ben er ook mee bezig.
Bij mij stond het een half jaar in ruste. :mrgreen:
Sucses.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Na 10 jaar weer uit de doos

Bericht door shoven »

maarten schreef:... Geldt trouwens ook voor het motortje. ...
Eh? Je gaat toch niet het motortje smeren?
Misschien even iets uitgebreider uitleggen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Na 10 jaar weer uit de doos

Bericht door jules »

Ik zou inderdaad gaan voor nieuwe koolborstels en anti slipbandjes.
En ook, zoals meer beschreven in dit draadje, het helemaal demonteren, grondig schoonmaken en opnieuw weer smeren van alle draaiende delen (één minimale druppeltje olie is meer dan voldoende voor de lagertjes).
Ook zou ik gelijk de wielen schoonmaken i.v.m. de stroomafname.
En nu je de hele loc toch heb gedemonteerd ook eventueel de stroomafnameveertjes voorzichtig goed buigen.
Daarna lekker de loc weer inrijden, gelijk volgas zou ik zelf niet doen, ik ben namelijk geen coureur, maar een treinhobbyist.
Groetjes, Jules.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Na 10 jaar weer uit de doos

Bericht door martinb »

Op http://www.nproject.org/nl/modelspoor/o ... otief.html heb ik mijn eigen lijstje staan wat het onderhouden ongeveer uitlegt. En zoals gezegd aldaar:
Er gaan meer locs stuk aan een teveel aan olie, dan aan een tekort. Teveel smeren leidt tot vette koolborstels, stof aantrekkende tandwielen en meer ellende.
Wat ik zelf zou doen na 10 jaar stilstand? Gewoon gas geven en proberen. Desnoods even met een 9V batterij om voorzichtig te testen, maar alles eerst alles uit elkaar halen zou ik niet aan beginnen. Don't fix what isnt broken.

De 9v test methode (die ik zelf gebruik op beurzen) staat onderaan de pagina op: http://www.nproject.org/nl/modelspoor/t ... beurs.html De echte baan gebruikt 12V = en met 9V gaat het net even allemaal wat kalmer aan de eerste keer.

Succes!!


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie