Vervangen motor Arnold motorpost
Vervangen motor Arnold motorpost
Hallo,
Ik heb een Arnold motorpost. Hij rijdt op zich goed maar maakt alleen een t.... je-weet-wel herrie.
Ik heb de cardan-assen, die de motor met de draaistellen verbinden, losgehaald van de motor, en daarna de motor op verschillende snelheden laten draaien. Nog steeds hetzelfde lawaai.
Ik overweeg nu om de motor te vervangen door bijvoorbeeld een Mashima motor. Nu heb ik totaal geen ervaring met deze motoren. Mijn vragen zijn:
1. Valt er veel verschil in geluidsproductie te verwachten (waarbij de Mashima dan hopelijk stiller is dan de originele motor )?
2. Welke motor kan ik het beste gebruiken? Er zijn drie motoren die een passende breedte en hoogte hebben, maar verschillen in lengte, toerental en vermogen.
Arnold motor: lxbxh = 23x10x13mm, as 3,4x1,5mm
Mashima CAN-Motoren 12V
10X15 MHK: lxbxh = 15x10x12mm, as 10x1,5mm, 8.000rpm, 0,33W
10X20 MHK: lxbxh = 20x10x12mm, as 10x1,5mm, 7.500rpm, 0,7W
10X24 MHK: lxbxh = 24x10x12mm, as 10x1,5mm, 9.000rpm, 1W (past met een beetje freeswerk)
(bron: website GM&S)
Is GM&S in Nederland de enige leverancier?
Ik heb een Arnold motorpost. Hij rijdt op zich goed maar maakt alleen een t.... je-weet-wel herrie.
Ik heb de cardan-assen, die de motor met de draaistellen verbinden, losgehaald van de motor, en daarna de motor op verschillende snelheden laten draaien. Nog steeds hetzelfde lawaai.
Ik overweeg nu om de motor te vervangen door bijvoorbeeld een Mashima motor. Nu heb ik totaal geen ervaring met deze motoren. Mijn vragen zijn:
1. Valt er veel verschil in geluidsproductie te verwachten (waarbij de Mashima dan hopelijk stiller is dan de originele motor )?
2. Welke motor kan ik het beste gebruiken? Er zijn drie motoren die een passende breedte en hoogte hebben, maar verschillen in lengte, toerental en vermogen.
Arnold motor: lxbxh = 23x10x13mm, as 3,4x1,5mm
Mashima CAN-Motoren 12V
10X15 MHK: lxbxh = 15x10x12mm, as 10x1,5mm, 8.000rpm, 0,33W
10X20 MHK: lxbxh = 20x10x12mm, as 10x1,5mm, 7.500rpm, 0,7W
10X24 MHK: lxbxh = 24x10x12mm, as 10x1,5mm, 9.000rpm, 1W (past met een beetje freeswerk)
(bron: website GM&S)
Is GM&S in Nederland de enige leverancier?
Groeten,
George
George
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Vervangen motor Arnold motorpost
De firma SB-modellbau heeft onder bestelnummer 97009 een ombouwset met een maxon of faulhaber motor voor de motorpost. Je zou ze eens een mailtje kunnen sturen om te informeren. Ze maken ze alleen op aanvraag, kosten liggen op +/- 66 EUR zonder verzending.
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Vervangen motor Arnold motorpost
Da's stevig aan de prijs. Een Mashima motor kost ongeveer een derde.
Groeten,
George
George
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Vervangen motor Arnold motorpost
Zeker een echte Hollander? Voor een duppie op de eerste rang.
Ze hebben in ieder geval informatie en dat kost je niet meer dan een tijdsinvestering (even een email in het Duits opstellen). Met die gegevens kan je een in ieder geval een volledig besluit nemen. Je kan altijd besluiten om het zelf te ritselen maar misschien leer je er nog wat interessants uit voor de ombouw.
Robert
Ze hebben in ieder geval informatie en dat kost je niet meer dan een tijdsinvestering (even een email in het Duits opstellen). Met die gegevens kan je een in ieder geval een volledig besluit nemen. Je kan altijd besluiten om het zelf te ritselen maar misschien leer je er nog wat interessants uit voor de ombouw.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Vervangen motor Arnold motorpost
Robert,Robert_N-Nm schreef:Zeker een echte Hollander? Voor een duppie op de eerste rang.
Daar is niks mis mee hoor. Uiteindelijk groeit bij niemand het geld aan de boom En kwalitatief zal het wel iets minder zijn als SB maar dat staat in geen verhouding met de prijs. Bovendien vind ik dat als je wilt investeren in ervaring je beter voor de goedkopere oplossing kan gaan.
Buiten dat zijn de Maschima motoren net iets kleiner als de Faulhaber / Maxxon motoren wat in ieder geval vijl cq freeswerk scheelt.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Vervangen motor Arnold motorpost
Maar info inwinnen kan nooit kwaad he. Dat kost niks. Geld groeit inderdaad niet aan bomen (maar bomen worden er soms weer wel voor gebruikt). Ik kan bij niemand in de knip kijken, maar aangezien ik niet exact weet waar de ombouwset uit bestaat is een vergelijk niet eerlijk te noemen. Kijk bij een enkel motortje dan is het zeker een stevige prijs, maar soms zitten er vliegwieltjes e.d. bij of een setje tandwielen of dat soort fratsen, en dat staat er niet bij op de website. Daarom eerst informeren en dan vergelijken.
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Vervangen motor Arnold motorpost
Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Dan moet je niet aan deze hobby beginnen (of naar Engels voorbeeld gaan rijden).
Ik wil alleen het lawaai van de motorpost verminderen. Ik heb zelf geen ervaring met Mashima of Maxon e.d. motoren, en hoop via dit forum iets te horen van ervaringen van anderen op dit vlak.
En als ik dan zie dat een ombouwsetje van SB-Modellbau drie keer zo duur is als een Mashima motor, dan ga ik me afvragen of die motor zoveel stiller/beter is dan een Mashima, en of een Mashima dan wel stiller zal zijn dan de Arnold motor.
Ik ga in ieder geval bij SB-Modellbau informeren naar de inhoud van de ombouwset.
Ik wil alleen het lawaai van de motorpost verminderen. Ik heb zelf geen ervaring met Mashima of Maxon e.d. motoren, en hoop via dit forum iets te horen van ervaringen van anderen op dit vlak.
En als ik dan zie dat een ombouwsetje van SB-Modellbau drie keer zo duur is als een Mashima motor, dan ga ik me afvragen of die motor zoveel stiller/beter is dan een Mashima, en of een Mashima dan wel stiller zal zijn dan de Arnold motor.
Ik ga in ieder geval bij SB-Modellbau informeren naar de inhoud van de ombouwset.
Groeten,
George
George
Re: Vervangen motor Arnold motorpost
Ik heb een motorpost omgebouwd op een faulhaber setje van SB.
De motorpost rijd dan eigenlijk te langzaam vind ik.
Ik weet niet of dit nu nog zo is of dat SB hier iets aan gedaan heeft.
@rob faulhaber is niet goedkoop maar je lok krijgt echt geweldige rijeigenschappen.
Kijk het onderstaande filmpje maar eens.
Dit zijn analoge locs de meeste met faulhabers.
http://www.youtube.com/watch?v=UEfCGjwC ... er&list=UL
De motorpost rijd dan eigenlijk te langzaam vind ik.
Ik weet niet of dit nu nog zo is of dat SB hier iets aan gedaan heeft.
@rob faulhaber is niet goedkoop maar je lok krijgt echt geweldige rijeigenschappen.
Kijk het onderstaande filmpje maar eens.
Dit zijn analoge locs de meeste met faulhabers.
http://www.youtube.com/watch?v=UEfCGjwC ... er&list=UL
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
- Locatie: Amstelveen
Re: Vervangen motor Arnold motorpost
George ,
kijk eens op deze link . http://www.1zu160.net/umbau/arn-221-remotorisierung.php
dit is een zeer nuttige site .
Mvgr
rob schellenbach
kijk eens op deze link . http://www.1zu160.net/umbau/arn-221-remotorisierung.php
dit is een zeer nuttige site .
Mvgr
rob schellenbach
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Vervangen motor Arnold motorpost
Marco,
Ik weet dat de rijeigenschappen van een Maxxon goed zijn. Weet inmiddels ook dat dit ook geldt voor de Maschima.
George,
Maar geluidsproductie komt meestal niet van de motor maar door de overbrenging. Daar Arnold vaak de cardan oplossing gebruikt, en dat maakt het ombouwen dus reuze simpel. Ik vraag me echter af of dit dus een motor probleem is.
Robert,
Tuurlijk heb je gelijk met het vergelijk, echter kan je zelf ook de eventuele vliegwielen overzetten. Nu is m.i. het effect van vliegwielen niet echt noemenswaardig te noemen in N spoor. Een vliegwiel dient om schommelingen van het toerental op te vangen en daardoor een gelijkmatiger loop te krijgen. In het digitijperk worden deze net zo makkelijk door een decoder opgevangen. Nadeel is dat als het vliegwiel niet terug geplaatst word je het nodige gewicht verliest waardoor de trek eigenschappen nadelig worden beïnvloed.
Ik weet dat de rijeigenschappen van een Maxxon goed zijn. Weet inmiddels ook dat dit ook geldt voor de Maschima.
George,
Maar geluidsproductie komt meestal niet van de motor maar door de overbrenging. Daar Arnold vaak de cardan oplossing gebruikt, en dat maakt het ombouwen dus reuze simpel. Ik vraag me echter af of dit dus een motor probleem is.
Robert,
Tuurlijk heb je gelijk met het vergelijk, echter kan je zelf ook de eventuele vliegwielen overzetten. Nu is m.i. het effect van vliegwielen niet echt noemenswaardig te noemen in N spoor. Een vliegwiel dient om schommelingen van het toerental op te vangen en daardoor een gelijkmatiger loop te krijgen. In het digitijperk worden deze net zo makkelijk door een decoder opgevangen. Nadeel is dat als het vliegwiel niet terug geplaatst word je het nodige gewicht verliest waardoor de trek eigenschappen nadelig worden beïnvloed.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Vervangen motor Arnold motorpost
Ik heb het motortje ook los laten draaien. Ook dan produceert hij relatief veel lawaai, en loopt hij schokkerig.Rob Fongers schreef:George,
Maar geluidsproductie komt meestal niet van de motor maar door de overbrenging. Daar Arnold vaak de cardan oplossing gebruikt, en dat maakt het ombouwen dus reuze simpel. Ik vraag me echter af of dit dus een motor probleem is.
Ik heb inmiddels bericht van SB-Modellbau. De "ombouwset" bestaat uit niets meer en minder dan een motor. Uit de bijgaande afbeeldingen blijkt dat er behoorlijk gefreesd moet worden. Dan ga ik toch maar een Mashima proberen. Die heeft dezelfde dikte als de Arnold motor, en zou zonder frezen moeten passen.
Groeten,
George
George
-
- Berichten: 1409
- Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43
Re: Vervangen motor Arnold motorpost
georgegeorge schreef:Ik heb het motortje ook los laten draaien. Ook dan produceert hij relatief veel lawaai, en loopt hij schokkerig.Rob Fongers schreef:George,
Maar geluidsproductie komt meestal niet van de motor maar door de overbrenging. Daar Arnold vaak de cardan oplossing gebruikt, en dat maakt het ombouwen dus reuze simpel. Ik vraag me echter af of dit dus een motor probleem is.
Ik heb inmiddels bericht van SB-Modellbau. De "ombouwset" bestaat uit niets meer en minder dan een motor. Uit de bijgaande afbeeldingen blijkt dat er behoorlijk gefreesd moet worden. Dan ga ik toch maar een Mashima proberen. Die heeft dezelfde dikte als de Arnold motor, en zou zonder frezen moeten passen.
ik ben benieuwd naar de rij eigenschappen als je er een andere motor hebt in geplaatst
ik zit er zelf ook aan te denken om hem om te bouwen
groeten richard
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Re: Vervangen motor Arnold motorpost
Het is zo ver, de Mashima motor zit er in. Het werd uiteindelijk een verjaardagscadeau, dus toen de envelop binnen kwam mocht ik er nog niet aan komen...
Als voorbereiding moest de as van de motor aan beide zijden worden ingekort. Voor de bevestiging heb ik een stukje papier (gewoon 80 gr/m[sup]2[/sup] printer papier) om de motor gevouwen. Daarmee zit hij mooi klem op zijn plek. Omdat de motor iets korter is dan de Arnold motor, werkt klemmen op de oorspronkelijke manier niet.
Omdat de contacten van de motor op een andere plek zitten, moeten er twee draadjes gesoldeerd worden om de motor aan te sluiten.
De as van de Mashima is iets dikker dan die van de Arnold motor. De cardanassen zitten met een rubberen busje op de as geklemd. Ik hoop dat dat op de lange duur blijft werken, en het busje niet zover uitrekt dat hij gaat slippen over de cardanassen. Anders is vastlijmen nog een optie.
Dan het lawaai: het is wel minder geworden , maar zoals anderen al zeiden: het lawaai komt voor een flink deel uit de aandrijving.
Ik heb het niet gemeten, maar de snelheid lijkt iets lager met de Mashima motor.
Met de Arnold motor gaf de dB-meter 71,5 aan (bij snelheidsstap 25 van 128), met de Mashima 65,5. Bij stap 50 gaf de meter 68,8 aan (met Mashima, niet gemeten met Arnold). (Met alleen omgevingsgeluid gaf de meter 63dB.)
Het lawaai is dus een stuk minder geworden, zeker het geratel is er uit omdat de Mashima motor met minder trillingen loopt. Echt stil zal het helaas nooit worden.
Als voorbereiding moest de as van de motor aan beide zijden worden ingekort. Voor de bevestiging heb ik een stukje papier (gewoon 80 gr/m[sup]2[/sup] printer papier) om de motor gevouwen. Daarmee zit hij mooi klem op zijn plek. Omdat de motor iets korter is dan de Arnold motor, werkt klemmen op de oorspronkelijke manier niet.
Omdat de contacten van de motor op een andere plek zitten, moeten er twee draadjes gesoldeerd worden om de motor aan te sluiten.
De as van de Mashima is iets dikker dan die van de Arnold motor. De cardanassen zitten met een rubberen busje op de as geklemd. Ik hoop dat dat op de lange duur blijft werken, en het busje niet zover uitrekt dat hij gaat slippen over de cardanassen. Anders is vastlijmen nog een optie.
Dan het lawaai: het is wel minder geworden , maar zoals anderen al zeiden: het lawaai komt voor een flink deel uit de aandrijving.
Ik heb het niet gemeten, maar de snelheid lijkt iets lager met de Mashima motor.
Met de Arnold motor gaf de dB-meter 71,5 aan (bij snelheidsstap 25 van 128), met de Mashima 65,5. Bij stap 50 gaf de meter 68,8 aan (met Mashima, niet gemeten met Arnold). (Met alleen omgevingsgeluid gaf de meter 63dB.)
Het lawaai is dus een stuk minder geworden, zeker het geratel is er uit omdat de Mashima motor met minder trillingen loopt. Echt stil zal het helaas nooit worden.
Groeten,
George
George