Freddy en Ron, bedankt weer voor de complimenten
Niet te vaak doen want dan krijg ik pretenties
Ik denk dat één ding goed heeft uitgepakt en dat is dat ik er een half jaar over gedaan heb achter "de tekentafel".
Dit is ontwerp 22 zo'n beetje. Had daarbij veel gelezen over ervaringen van anderen en had daarmee een aantal eisen gesteld voor mijn ontwerp waardoor vooral de problemen tijdens het ontwerpen al naar boven kwamen. De eisen waren onder andere:
- Max. 3% stijgen en dalen;
- Onderdoorgangen min. 6 cm hoog (uiteindelijk zijn er een paar van 5,5 cm, maar geen probleem);
- Bogen in de spiralen vanaf R2;
- Bereikbaarheid optimaal;
- Flexrails code 55;
- In het zichtbare gedeelte bogen vanaf R4 (realiteit benaderen);
- Lange tracé's (ik ben geen rangeerder).
Toen ik op het punt stond het definitieve ontwerp te gaan bouwen heb ik die weer verworpen en blij toe, want die was veel te vol. Zie mijn baanplantopic. Tja ben best blij nu met het resultaat. Vooral ook omdat ik nog nooit een treinbaan had gemaakt. Alles is nieuw voor mij, behalve het werken met hout.
Nu is de volgende uitdaging de scenery. Dat lijkt me moeilijker dan de baan neerleggen. Wederom totaal geen ervaring, behalve de bouwpakketjes uit m'n jeugd.
@ Ron: Bedoel je dat de rijtuigen niet langs de portalen zullen schaven of bedoel je dat het niet mooi is als de rijtuigen al gaan uitzwenken in het zichtbare gedeelte? Met beide aspecten wil ik rekening houden.
Groeten,
René