Keerlus isolatoren.
-
Onderwerp starter - Berichten: 8
- Lid geworden op: 31 okt 2011 19:23
- Locatie: Castellane, Frankrijk
Keerlus isolatoren.
Hoi mede hobbyisten,
Ik wil mij oude hobby van 20 jaar geleden weer gaan oppakken. Vroeger reed ik 3 spoor nu wil ik op N-spoor (digitaal) gaan rijden. Ik wil met tijd V en VI gaan rijden. In het decoor wat bergen ( natuur ), klein dorpje en een beetje industrie. Dus een grote variatie en ruimte om uit te breiden met spoor. Nu heb ik redelijk wat oppervlakte om te bouwen maar ik wil niet te groot, ik wil voor het detail gaan en later eventueel uitbreiden.
Wat betreft isolatoren is het voor mij helemaal nieuw (waar ze te plaatsen en hoe aan te sluiten in mijn baanplan) dus advies is altijd welkom.
Heb al veel gelezen op internet , nu dacht ik een leuk baanplan gemaakt te hebben (om mee te starten) waar ik op alle mogelijke manieren rondjes kan rijden.
Kan iemand mij helpen.
BVD
Arie
Ik wil mij oude hobby van 20 jaar geleden weer gaan oppakken. Vroeger reed ik 3 spoor nu wil ik op N-spoor (digitaal) gaan rijden. Ik wil met tijd V en VI gaan rijden. In het decoor wat bergen ( natuur ), klein dorpje en een beetje industrie. Dus een grote variatie en ruimte om uit te breiden met spoor. Nu heb ik redelijk wat oppervlakte om te bouwen maar ik wil niet te groot, ik wil voor het detail gaan en later eventueel uitbreiden.
Wat betreft isolatoren is het voor mij helemaal nieuw (waar ze te plaatsen en hoe aan te sluiten in mijn baanplan) dus advies is altijd welkom.
Heb al veel gelezen op internet , nu dacht ik een leuk baanplan gemaakt te hebben (om mee te starten) waar ik op alle mogelijke manieren rondjes kan rijden.
Kan iemand mij helpen.
BVD
Arie
- Bijlagen
-
- Minitrix Baanplan 10x10.jpg (41.39 KiB) 2602 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hcooker op 01 nov 2011 08:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Keerlus isolatoren.
Hallo Anoniemus,
Eigenlijk de eerste opmerking, zoals je kunt zien, noemen wij elkaar hier allemaal gewoon bij de voornaam, en sluiten onze berichten ook
zoveel mogelijk af met onze voornaam, niet omdat we nu zo graag alles van je willen weten, maar toch vooral omdat het een stuk persoonlijker en vriendelijker over komt.
2e opmerking, je hebt nu in 2 verschillende topics in 2 rubrieken eigenlijk de zelfde vraag gestelt, het zou makkelijker zijn, om dit in 1 topic te houden
veel overzichtelijker.
mvg
Freddy
Eigenlijk de eerste opmerking, zoals je kunt zien, noemen wij elkaar hier allemaal gewoon bij de voornaam, en sluiten onze berichten ook
zoveel mogelijk af met onze voornaam, niet omdat we nu zo graag alles van je willen weten, maar toch vooral omdat het een stuk persoonlijker en vriendelijker over komt.
2e opmerking, je hebt nu in 2 verschillende topics in 2 rubrieken eigenlijk de zelfde vraag gestelt, het zou makkelijker zijn, om dit in 1 topic te houden
veel overzichtelijker.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 8
- Lid geworden op: 31 okt 2011 19:23
- Locatie: Castellane, Frankrijk
Re: Keerlus isolatoren.
Beste Freddy,
De reden waarom ik het op twee rubrieken heb geplaatstn is omdat ik geen benul had van waar ik het nou moest zetten. Ik ben zowel benieuwd naar de meningen van mensen met ervaring over mijn spoorplan en ben op zoek naar advies ivm isolatoren.
VG
Arie
De reden waarom ik het op twee rubrieken heb geplaatstn is omdat ik geen benul had van waar ik het nou moest zetten. Ik ben zowel benieuwd naar de meningen van mensen met ervaring over mijn spoorplan en ben op zoek naar advies ivm isolatoren.
VG
Arie
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Keerlus isolatoren.
Arie,
Als je eenmaal rechtsom rijdt blijf je rechtsom gaan
Wat betreft je leerlus zijn er best wel oplossingen. Lees dit eens dan weet je genoeg
Als je eenmaal rechtsom rijdt blijf je rechtsom gaan
Wat betreft je leerlus zijn er best wel oplossingen. Lees dit eens dan weet je genoeg
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Berichten: 8
- Lid geworden op: 31 okt 2011 19:23
- Locatie: Castellane, Frankrijk
Re: Keerlus isolatoren.
Beste Rob,
Je kunt toch terug via de linker kant van de baan en langs rechts onder, Of heb ik het nu verkeerd bedacht?
Voor de keerlus aansluiting is me het al iets duidekijker gewoorden. Kun je op zo'n module ook meerdere aansluiten of heb je per lus en wissel er een nodig?
VG,
Arie
Je kunt toch terug via de linker kant van de baan en langs rechts onder, Of heb ik het nu verkeerd bedacht?
Voor de keerlus aansluiting is me het al iets duidekijker gewoorden. Kun je op zo'n module ook meerdere aansluiten of heb je per lus en wissel er een nodig?
VG,
Arie
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Keerlus isolatoren.
Arie,
Sorry, die had ik over het hoofd gezien.
Voor iedere keerlus heb je er een nodig.
Sorry, die had ik over het hoofd gezien.
Voor iedere keerlus heb je er een nodig.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Berichten: 8
- Lid geworden op: 31 okt 2011 19:23
- Locatie: Castellane, Frankrijk
Re: Keerlus isolatoren.
Beste Rob,
En wat te doen als er in je keerlus nog een wissel ligt? Ik voel me echt een beginner zo ik kom er maar niet aan uit.
BVD
Arie
En wat te doen als er in je keerlus nog een wissel ligt? Ik voel me echt een beginner zo ik kom er maar niet aan uit.
BVD
Arie
Re: Keerlus isolatoren.
Beste Arie, die wissel is geen probleem. Het gaat er bij de keerlus om dat je een stuk (van voldoende lengte!) heb waarop je (om het simpel te zeggen) de + en - omdraait om kortsluiting te voorkomen.
Over je isolatoren: die gebruik je om onderscheiden secties te maken, bijvoorbeeld om stroomkringen te scheiden (analoog) of bezetmeld-secties te maken (digitaal), kortom om gescheiden stukjes te maken. Van belang is dat je eerst kijkt hoe je je baan wilt hebben en daarna gaat kijken hoe je de baan in logische delen (blokken) moet gaan onderverdelen. En dan komen je isolatoren op de proppen.
Overigens kun je kunststof isolatielasjes gebruiken, maar velen slijpen ook gewoon de rails door. In een testfase zou ik de lasjes gebruiken, da's wat minder definitief dan doorslijpen.
Als ik het zo lees ben je inderdaad nog aan het (her)beginnen. Da's niet erg, dat heb ik een kleine 3 jaar geleden ook gedaan. Mijn advies zou dan ook zijn: ga eerst eens experimenteren, kijk wat leuk is en wat niet, wat verveelt er wel en niet snel en vooral hoe moet je dingen doen. Voor de baan waar ik nu mee bezig ben heb ik wat testbanen gehad (gewoon met losliggende rails) en dat is erg leerzaam. Neem vooral de tijd.
Over je isolatoren: die gebruik je om onderscheiden secties te maken, bijvoorbeeld om stroomkringen te scheiden (analoog) of bezetmeld-secties te maken (digitaal), kortom om gescheiden stukjes te maken. Van belang is dat je eerst kijkt hoe je je baan wilt hebben en daarna gaat kijken hoe je de baan in logische delen (blokken) moet gaan onderverdelen. En dan komen je isolatoren op de proppen.
Overigens kun je kunststof isolatielasjes gebruiken, maar velen slijpen ook gewoon de rails door. In een testfase zou ik de lasjes gebruiken, da's wat minder definitief dan doorslijpen.
Als ik het zo lees ben je inderdaad nog aan het (her)beginnen. Da's niet erg, dat heb ik een kleine 3 jaar geleden ook gedaan. Mijn advies zou dan ook zijn: ga eerst eens experimenteren, kijk wat leuk is en wat niet, wat verveelt er wel en niet snel en vooral hoe moet je dingen doen. Voor de baan waar ik nu mee bezig ben heb ik wat testbanen gehad (gewoon met losliggende rails) en dat is erg leerzaam. Neem vooral de tijd.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 8
- Lid geworden op: 31 okt 2011 19:23
- Locatie: Castellane, Frankrijk
Re: Keerlus isolatoren.
Beste Steven,
Bedankt voor de info!
Dus als ik het goed begrijp kom ik een eind met de twee afbeeldingen hier onder?
De blokken scheiden door isolatoren en waar bij mij isolatoren staat geschreven een keerlusmodule plaatsen?
Of heb ik het nog altijd aan het verkeerde eind. Denk je dat ik met dit baanplan in digitaal wel een leuke baan heb om met een trein of 5 te rijden in het begin en later een schaduw station er onder te maken , of kan ik het beter anders doen.
BVD
Arie
Bedankt voor de info!
Dus als ik het goed begrijp kom ik een eind met de twee afbeeldingen hier onder?
De blokken scheiden door isolatoren en waar bij mij isolatoren staat geschreven een keerlusmodule plaatsen?
Of heb ik het nog altijd aan het verkeerde eind. Denk je dat ik met dit baanplan in digitaal wel een leuke baan heb om met een trein of 5 te rijden in het begin en later een schaduw station er onder te maken , of kan ik het beter anders doen.
BVD
Arie
- Bijlagen
-
- Blokken.jpg (60.74 KiB) 2504 keer bekeken
-
- Stoomkring.jpg (73.24 KiB) 2504 keer bekeken
Re: Keerlus isolatoren.
De "keerlus" links mag nog stukje korter, stoppen voor het wissel.
Heb je nog twee keerlussen (die geen lussen zijn) beide van linksboven naar rechtonder en bijna even lang en evenwijdig.
Heb je nog twee keerlussen (die geen lussen zijn) beide van linksboven naar rechtonder en bijna even lang en evenwijdig.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Keerlus isolatoren.
Dit is wel het idee ja. Zoals Theo aangeeft goed opletten waar je de 'knip' legt.
Ik zie wel een heel andere probleem als je met 5 treinen gaat rijden op deze baan, nl. ze gaan elkaar vreselijk in de weg zitten met heel veel kans op deadlocks e.d.
Zet in gedachten maar eens 5 locs op je bovenste plaatje en laat ze rijden, daarbij in gedachten houdend dat er slechts 1 loc in een blok mag zitten. Let op dat al je treinen in elk blok moeten passen (tenzij je met een stopverbod werkt).
Wat enorm helpt is delen van je baan dubbelsporig uitvoeren.
In Koploper kun je 'droog' oefenen en je baan simuleren. Voer je baan eens in in Koploper en laat het 'rijden'. Dat levert ook e.e.a. op. Doorlezen van de Koploper-handleiding kan je ook veel leren (maar het is wel taaie kost).
Ik zie wel een heel andere probleem als je met 5 treinen gaat rijden op deze baan, nl. ze gaan elkaar vreselijk in de weg zitten met heel veel kans op deadlocks e.d.
Zet in gedachten maar eens 5 locs op je bovenste plaatje en laat ze rijden, daarbij in gedachten houdend dat er slechts 1 loc in een blok mag zitten. Let op dat al je treinen in elk blok moeten passen (tenzij je met een stopverbod werkt).
Wat enorm helpt is delen van je baan dubbelsporig uitvoeren.
In Koploper kun je 'droog' oefenen en je baan simuleren. Voer je baan eens in in Koploper en laat het 'rijden'. Dat levert ook e.e.a. op. Doorlezen van de Koploper-handleiding kan je ook veel leren (maar het is wel taaie kost).
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Keerlus isolatoren.
Wat ik bij dit baanontwerp een beetje mis is een "verhaal".
Gaat die spoorlijn van nergens naar nergens ?
Is er nergens een station ? of alleen haltes ?
Gaat die spoorlijn van nergens naar nergens ?
Is er nergens een station ? of alleen haltes ?
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
Onderwerp starter - Berichten: 8
- Lid geworden op: 31 okt 2011 19:23
- Locatie: Castellane, Frankrijk
Re: Keerlus isolatoren.
Beste Leermeesters,
Leuk programma die koploper (net geinstaleerd), maar eer dat ik hier uit ben, ben ik een week verder denk ik. Ach ja heb ik wat te doen in de stille uurtjes!
Wat betreft mijn verhaal in de baan, ja dat is een goede. Ik wil een beetje van alles in periode V en VI, mijn eerste echte mooie baan waar ik wel wat jaartjes aan bezig ga zijn. Ik vind het maken van scenery erg leuk en wil daarom redelijk wat plek boven opde tafel, wat ik later eventueel kan uitbreiden naar links onder en een schaduw station onder de baan (voor meer rijdend materieel). Ik wil om te beginnen mijn tafel indelen zoals in de afbeelding te zien is of ben ik echt van het padje en kan ik het beter anders aanpakken.
VG
Arie
Leuk programma die koploper (net geinstaleerd), maar eer dat ik hier uit ben, ben ik een week verder denk ik. Ach ja heb ik wat te doen in de stille uurtjes!
Wat betreft mijn verhaal in de baan, ja dat is een goede. Ik wil een beetje van alles in periode V en VI, mijn eerste echte mooie baan waar ik wel wat jaartjes aan bezig ga zijn. Ik vind het maken van scenery erg leuk en wil daarom redelijk wat plek boven opde tafel, wat ik later eventueel kan uitbreiden naar links onder en een schaduw station onder de baan (voor meer rijdend materieel). Ik wil om te beginnen mijn tafel indelen zoals in de afbeelding te zien is of ben ik echt van het padje en kan ik het beter anders aanpakken.
VG
Arie
- Bijlagen
-
- N-spoor cenery.jpg (84.84 KiB) 2481 keer bekeken
Re: Keerlus isolatoren.
Arie,
Ik vind het een prachtig plan, maar het is niet uitvoerbaar ben ik bang voor. Want hoe krijg je het spoor vanuit het station naar de keerlus onder het spoor door zonder een helling van meer dan 3%
Mvg
Wim.
Ik vind het een prachtig plan, maar het is niet uitvoerbaar ben ik bang voor. Want hoe krijg je het spoor vanuit het station naar de keerlus onder het spoor door zonder een helling van meer dan 3%
Mvg
Wim.
Re: Keerlus isolatoren.
Je schrijft dat je nog meer ruimte hebt maar eerst hier en met details aan wilt beginnen. Maar in zie in het sporenplan niet echt een uitbreidingsmogelijkheid (alleen bij de industrie misschien), ik vind dit sporenplan nogal in zichzelf gekeerd.
En, hoewel wij dat ook niet hebben, wellicht is het goed om ook wat opstelruimte en/of schaduwstation te hebben. Dat is er nu eigenlijk niet. Als je met meerdere treinen gaat rijden, kunnen ze nergens geloofwaardig staan (of elkaar passeren).
Bart
En, hoewel wij dat ook niet hebben, wellicht is het goed om ook wat opstelruimte en/of schaduwstation te hebben. Dat is er nu eigenlijk niet. Als je met meerdere treinen gaat rijden, kunnen ze nergens geloofwaardig staan (of elkaar passeren).
Bart
Re: Keerlus isolatoren.
Arie, wat Wim al aangeeft: je redt het niet om het hoogteverschil tot het rode rondje te overbruggen. De helling wordt veel te steil voor je loc, tenzij je tandradlocs hebt.
Ander puntje: als er een trein in blok 1 staat die naar het zuiden wil, en een in blok 4 die naar het noorden wil, heb je al een mogelijk probleem, namelijk deadlock (A wacht op B en B wacht op A), zeker als blok 5 bezet is. Dat is het grootste probleem in je baan, en kan op meerdere plaatsen voorkomen als je met 5 treinen in 9 blokken wilt rijden.
Tips om hier wat aan te doen: zorg dat hellingen max. 3% zijn, zorg dat er voldoende blokken zijn om de treinen soepel te laten rijden (dus dat het hele spul niet meteen in file rijdt of in deadlock komt). En dat laatste komt er meestal op neer dat je veel meer blokken dan treinen hebt. Op mijn baan heb ik zo'n 50 blokken en er rijden ruim 20 treinen. Het grootste deel daarvan staat in het schaduwstation/helix (samen ruim 25 blokken). Denk er eens aan om blokken dubbelsporig (dus 2 blokken) te maken met wat overloopwissels, dat geeft al veel lucht.
Ander puntje: als er een trein in blok 1 staat die naar het zuiden wil, en een in blok 4 die naar het noorden wil, heb je al een mogelijk probleem, namelijk deadlock (A wacht op B en B wacht op A), zeker als blok 5 bezet is. Dat is het grootste probleem in je baan, en kan op meerdere plaatsen voorkomen als je met 5 treinen in 9 blokken wilt rijden.
Tips om hier wat aan te doen: zorg dat hellingen max. 3% zijn, zorg dat er voldoende blokken zijn om de treinen soepel te laten rijden (dus dat het hele spul niet meteen in file rijdt of in deadlock komt). En dat laatste komt er meestal op neer dat je veel meer blokken dan treinen hebt. Op mijn baan heb ik zo'n 50 blokken en er rijden ruim 20 treinen. Het grootste deel daarvan staat in het schaduwstation/helix (samen ruim 25 blokken). Denk er eens aan om blokken dubbelsporig (dus 2 blokken) te maken met wat overloopwissels, dat geeft al veel lucht.
- Bijlagen
-
- baan hcooker.JPG (29.36 KiB) 2439 keer bekeken
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 8
- Lid geworden op: 31 okt 2011 19:23
- Locatie: Castellane, Frankrijk
Re: Keerlus isolatoren.
Na een lange avond en vroege ochtend gehannes met Koploper (wel erg leerzaam geweest ) was ik er achter gekomen dat mijn baanplan niet helemaal lekker liep. Na wat aanpassingen van het leggen van dubbelspoor en extra wissels. Weer een paar uur alles invoeren in koploper (met in elk blok 2 bezetmelders) draait het nu lekker met 5 treinen. Waarvan 2 als goederentrein met vaste stop in blok 17 en 7, 2 pendeltreinen die stoppen bij alle haltes en stations en een boemeltreintje die overal kris kras doorheen rijdt en stopt waar hij wil een soort toerist zeg maar. Ik ben er ook achter gekomen dat mijn wens om het spoor per pc aan te gaan sturen wel een must is voor mij wat zijn de mogelijkheden groot zeg.
Hieronder een afbeelding van de aanpassingen, en zijn er eventueel mensen die mij tips of aanwijzingen kunnen geven over of ik op de goede weg ben of dingen vergeet.
PS.Ben ook een beetje aan het kijken wat ik wil gaan aanschaffen. Ben er achter dat trix een stuk duurder is kan iemand mij hier advies in geven? Wat is nu de beste keuzen om te starten, met in het achterhoofd dat ik de spoorbaan in de toekomst via koploper wil gaan besturen.
VG Arie
Hieronder een afbeelding van de aanpassingen, en zijn er eventueel mensen die mij tips of aanwijzingen kunnen geven over of ik op de goede weg ben of dingen vergeet.
PS.Ben ook een beetje aan het kijken wat ik wil gaan aanschaffen. Ben er achter dat trix een stuk duurder is kan iemand mij hier advies in geven? Wat is nu de beste keuzen om te starten, met in het achterhoofd dat ik de spoorbaan in de toekomst via koploper wil gaan besturen.
VG Arie
- Bijlagen
-
- N-spoor cenery2.jpg (105.57 KiB) 2408 keer bekeken
Re: Keerlus isolatoren.
Arie, nogmaals wat Wim en Shoven al aangeven: Hoe los je de kruising tussen blok 5 en blok 13 op? Wordt één van de blokken een tandradbaan?
Zelfs in het meest gunstige geval (blok 13 en 15 op 0, blok 17 op 2,5 en blok 5 op 5 cm) moet je op blok 4 in ongeveer 50cm zo'n 2,5cm omhoog. Dat is een stijging van 5% en voor de meeste treinen niet echt haalbaar. En ook blokken 12 en 16 komen zo te zien boven de 3%.
Detlev
Zelfs in het meest gunstige geval (blok 13 en 15 op 0, blok 17 op 2,5 en blok 5 op 5 cm) moet je op blok 4 in ongeveer 50cm zo'n 2,5cm omhoog. Dat is een stijging van 5% en voor de meeste treinen niet echt haalbaar. En ook blokken 12 en 16 komen zo te zien boven de 3%.
Detlev
Laatst omhoog gehaald door Hcooker op 26 nov 2011 09:24.