Verlichting

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Verlichting

Bericht door shoven »

Ik wil binnenkort verlichting gaan aanbrengen op mijn baan.
Nu ben ik niet echt een expert als het over elektronica gaat, dus ik zoek wat zekerheid in de vorm van documentatie en zo. Heeft iemand tips waar ik info kan vinden over het aansluiten van ledjes en dat soort spul?

En natuurlijk: hoe is het op jullie baan geregeld?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Verlichting

Bericht door shoven »

Niemand?

Wat concreter dan: ik heb in mijn ringleiding 2 draden zitten voor 16V AC. Die worden gebruikt voor de aansturing van de servo's en wisseldecoders.
Als ik een zootje lampen wil aansluiten, lijkt het me verstandig daar een apart circuit voor aan te leggen en geen gebruik te maken van de draden in de ringleiding. Klopt dat? En hoe zit dat bij jullie?

En: deze dingen worden met bakken aangeboden op eBay. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het wat?

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Verlichting

Bericht door martinb »

Wellicht interessanter om dan een paar meter LED strip te bestellen? Die kun je dan (meestal, check even de specs) in stukjes van 5 of 10 centimeter knippen. Ze draaien op 12V gelijkspanning.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4543
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Verlichting

Bericht door spoor65 »

Draaien ze dan links-, of rechtsom. :ugeek:

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Verlichting

Bericht door shoven »

Maar hoe voeden jullie de verlichting op je baan? Heb je een hele batterij trafo's staan of heb je iets slimmers?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Verlichting

Bericht door Lemland »

Wij hebben een hele rij trafo's inderdaad, per deel van de scenery eentje. Per huis of ander scenery onderdeel gaat het vervolgens langs een decoder om het in of uit te schakelen, al dan niet in combinatie met het bijbehorende geluid. Bijkomend voordeel van de trafo's is dat we enigzins de verlichting per groep gebruikers (dorp of stad) met één knop een beetje kunnen dimmen of juist ophalen. We gebruiken de trafo's ook voor de wisselvoeding overigens.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Verlichting

Bericht door shoven »

En hoe zit dat dan in elkaar? Wat voor decoders gebruik je hiervoor? En hoeveel licht zit er op 1 trafo/decoder?
(je merkt dat ik hier niet zo vertrouwd mee ben, dus vraag ik maar veel)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wim Ros

Re: Verlichting

Bericht door Wim Ros »

Steven,

Het is een optelsommetje.
Je hebt ledjes die 2mA stroomverbruiken, je hebt ook ledjes die 10 of 20mA stroomverbruiken.
Je trafo kan een bepaalde hoeveelheid stroom leveren hoeveel dat staat er op.

Ledjes werken meestal op 2 tot 3Volt met de juiste voorschakelweerstand kun je dat reduceren. Afhankelijk van de waarde van de voedingsspanning.

Wet van Ohm waarschijnlijk weleens van gehoord.

Ledjes werken het beste op een gelijkspanning.

Mvg
Wim.



jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Verlichting

Bericht door jules »

Hoi Steven.
Om te beginnen.

Als je gewone lampjes aansluit, kun je ze gewoon zondermeer op zowel gelijk- als wisselstroom aansluiten.
Uiteraard niet op de rijstroom bij analoog rijden, want dan zullen de lampjes afhankelijk van de stand van de rijregelaar, sterker of zwakker gaan branden, dit kan de bedoeliing ook niet wezen.

Je zou de lampjes bij de wissels op dezelfde uitgang kunnen aansluiten, maar dan zal bij het bedienen van een wisselspoel de lampjes ook even zwakker gaan branden.
Als dit bezwaarlijk mocht zijn kun je de lampjes nog altijd op een aparte trafo aansluiten, 2e hands kosten de 1 Ampere trafo's bijna geen drol meer en je kunt er heel wat lampjes op aansluiten.

Maar wat is het verbruik van en gemiddeld lampje??
Volgens mij kan je op een trafo van 1 Ampere heel wat lampjes aansluiten ( 1 Ampere=hierbij 1000 miliAmpere), dus, als je het verbruik van één lampje hebt, en het aantal lampjes, is het heel gemakkelijk berekend.

Als je LED verlichting wilt, komt er iets meer bij kijken, deze laatste zal gelijkstroom nodig hebben, en een voorschakelweerstand.
En LED verlichting heeft als voordeel, dat het minder verbruikt dan lampjes.


LED verlichting is volgens mij pas interessant, als je het in rijtuigen gaat inbouwen (digitaalsysteem), want deze worden dan door de (dure) booster(s) gevoed, dan is het wel interessant om de afgenomen stroom op de boosters zoveel mogelijk te beperken.

Groetjes, Jules.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Verlichting

Bericht door shoven »

Ja Wet v Ohm etc, dat is allemaal bekend.
Maar ik zoek dus eigenlijk naar de slimste manier om met zo min mogelijk trafo's en andere kastjes zoveel mogelijk lampjes te laten branden. Direct op een treintrafo (daar heb ik er nog een paar van) aansluiten lijkt dan ook niet de handigste manier, dus zoek ik naar iets slimmers. Vandaar mijn vragensalvo.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wim Ros

Re: Verlichting

Bericht door Wim Ros »

Steven, je zoekt dus een ronder wiel. Geen idee wat je zoekt, maar het stroomverbruik van de verlichting is bepalend hoeveel lampjes of ledjes je op een bepaalde trafo kunt aansluiten. Moeilijker dan dit of simpeler dan dit is het niet.

Kijk wat je trafo aan stroom kan leveren zeg bijvoorbeeld 3A, je lampje verbruikt bijvoorbeeld 0,5A maakt 6 lampjes die je kunt laten branden op deze trafo, dit was als voorbeeld.

Mvg
Wim.



jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Verlichting

Bericht door jules »

Gewoon op dezelfde manier als jouw netwerk voor de wissels, een netwerk voor de verlichting aanleggen.
En deze netwerk uiteraard voeden met een van jouw treintrafo's.

Of wil je met behulp van functiedecoders bepaalde groepen verlichting kunnen schakelen??
Dan zou je gewoon de rijspanning van de baan kunnen aftakken, om zodoende jouw verlichting te kunnen voorzien.

Mvg, Jules.



Wim Ros

Re: Verlichting

Bericht door Wim Ros »

jules schreef:Of wil je met behulp van functiedecoders bepaalde groepen verlichting kunnen schakelen??
Dan zou je gewoon de rijspanning van de baan kunnen aftakken, om zodoende jouw verlichting te kunnen voorzien.

Mvg, Jules.
Dat lijkt me een beetje dure oplossing om daar dure digitale stroom voor te gebruiken.

Mvg
Wim.



jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Verlichting

Bericht door jules »

Vind ik ook, Wim.
Maar, ja, tis net wat men wilt.
Ik zou het zelf ook niet zo gauw doen.
Groeten, Jules.


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Verlichting

Bericht door Lemland »

jules schreef: Of wil je met behulp van functiedecoders bepaalde groepen verlichting kunnen schakelen??
Dan zou je gewoon de rijspanning van de baan kunnen aftakken, om zodoende jouw verlichting te kunnen voorzien.
Dat hoeft toch helemaal niet? Die groepen kunnen best van een aparte trafo komen om dat geschakeld te worden met een functiedecoder. Die is dan wel aangesloten op de dure digitale stroom, maar alleen om de opdracht voor het schakelen te krijgen. Niet om het lampje te laten branden. Of snap ik nu iets niet uit dit stukje tekst?


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Verlichting

Bericht door Rob Fongers »

shoven schreef:Maar hoe voeden jullie de verlichting op je baan? Heb je een hele batterij trafo's staan of heb je iets slimmers?
Zonnepaneelwindmolen een zogenaamde 2in1 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Verlichting

Bericht door Jos »

Ja, die windmolen van jou die ken ik. Zet de ramen maar open :lol: :lol: :lol:

Groetjes,
Jos



jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Verlichting

Bericht door jules »

[/quote]
Dat hoeft toch helemaal niet? Die groepen kunnen best van een aparte trafo komen om dat geschakeld te worden met een functiedecoder. Die is dan wel aangesloten op de dure digitale stroom, maar alleen om de opdracht voor het schakelen te krijgen. Niet om het lampje te laten branden. Of snap ik nu iets niet uit dit stukje tekst?[/quote]

Sorry, deze mogelijkheid wist ik ook niet.
Ik geef gewoon aan, wat ik weet, al zijn er goedkopere manieren.
Het is wat men zelf wilt, er komen op ten duur zoveel suggesties, dat Steven, en anderen (en misschien zelfs ik) er wat aan kunnen hebben.

Daarom geef ik ook verschillende keren aan, dat onnodig voeden van verbruikers met rijspanning (digitaal) gewoon een dure vorm is.
Groeten, Jules.


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Verlichting

Bericht door Lemland »

Helder Jules. Ja, voeden met digitale spanning zou ik ook niet snel doen tenzij het een heel klein baantje is met weinig verbruikers (treinen en scenery). Maar als de topicstarter toch al een rijtrafo heeft liggen, zou ik gewoon die gebruiken. Simpele opzet en digitaal allen voor rijden en digitaal verkeer.


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Verlichting

Bericht door evo »

shoven schreef:met zo min mogelijk trafo's en andere kastjes zoveel mogelijk lampjes te laten branden
LEDs zijn efficienter dan lampjes, dus LEDs gebruiken.
Niet met voorschakelweerstanden werken, want die dissiperen vermogen, in plaats daarvan een aantal LEDs in serie zetten (hoeveel ligt aan spec van LED en voedingsspanning). En dan zoveel mogelijk van deze parallel zetten (ligt aan vermogen v/d trafo).
Veel slimmer (efficienter) in hoeveelheid licht per trafo lijkt mij lastig.

Als je (individueel) licht wilt schakelen, kijk dan eens daar de DCC encoder van MERG. Goedkoop, weinig draad en voeding met wisselspanning - gescheiden van DCC (ze hebben trouwens ook goedkope decoders).


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Verlichting

Bericht door shoven »

Ik zal er eens naar kijken Edwin. Welk artikelnr is dat bij de MERG site?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Verlichting

Bericht door evo »

De encoder is kit nummer 51. Ze hebben ook een decoder met 8 constante outputs, dit is kit nummer 53. Kosten < 10 pond per kit. Soldeerwerk is eenvoudig (geen SMD).


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Plaats reactie