Hondekop-4
Hondekop-4
Al een tijdje ben ik bezig met het maken van een Hondekop 4. De koprijtuigen en tussenbakken zijn in grote lijnen klaar. Wat nog ontbreekt zijn de nodige transfers (NS logo; reclamebanen), afwerking van de draaistellen, en een goede aandrijving.
In Houten liep ik ooit tegen een zakje met koppen van materieel 54 op. Van deze koppen heb ik zelf weer mallen gemaakt zodat ik meer koppen kon maken (handig, vooral als er ééntje tijdens het verwerken kapot gaat). Als materiaal voor de koppen heb ik twee componenten plamuur gebruikt . Dit droogt snel, en wordt erg hard en sterk. Door het vullen buiten te doen heb je ook geen last van de bedwelmende luchten die van het goedje afkomen.
Na het uitharden komt het "leuke" werk. nl het uitvrezen van de koppen van binnenuit. Hiervoor gebruik ik afgekeurde freesjes van de tandarts(!). Met een hoogtoerig machientje slijp/frees je de koppen uit. Belangrijk hierbij: geduld is een goede zaak! (en het stoft zo heerlijk...)
De bakken zijn gemaakt van plan E rijtuigen. De raampartijen komen aardig overeen met die van Mat 54. Aan de hand van tekeningen van Mat 54 kan je zien waar en hoe de ramen moeten komen te zitten. Vervolgens lijm je met secondenlijm de diverse bakonderdelen samen tot je een bak klaar hebt. Het dak is hoger als dat van een plan E rijtuig. Dit heb ik opgehoogt met losse stukjes plat plastic. En dan gaan we het dak schuren... met zeer fijne korrel. Net zolang tot het één en ander één geheel is geworden. Ook liggen er leidingen op het dak . Met dun rond plastic heb ik dit op het dak vastgezet. Ook aan de voor/achterzijde zitten wat aanpassingen die ik van foto's heb overgenomen.
Het 4 wagenstel heeft één bak die afwijkt wat ramen betreft. Deze bak bestaat bij mij uit een combinatie van plan E en een Duits IC rijtuig (geen idee welke). Deze bak heeft mij nog de meeste problemen gegeven.
De doorloop van bak twee naar drie ligt niet in het midden maar in het verlengde van het gangpad. Dat loopt daar langs het raam. Heb ik ook maar aangepast.
De koppen zijn met secondenlijm vastgezet aan de bakken. Ook hier zijn de nodige aanpassingen gedaan (bv.kano's voor bevestiging pantograaf). De kop zelf voorzien van derde koplamp en de bevestiging van de overige lampen. Het afsleep-oog heb ik er ook maar op gezet.
Het spuitwerk heb ik zelf gedaan. Eerst in de primer, dan twee lagen NS geel, de schortplaten in NS grijs.
De aandrijving wordt een 5-polige Mashima motor met cardan overbrenging naar beide draaistellen. Met de verlichting ben ik nog aan het stoeien.
Kortom, al een aardig eindje op weg, nu de afwerking nog.
Gert Jan
In Houten liep ik ooit tegen een zakje met koppen van materieel 54 op. Van deze koppen heb ik zelf weer mallen gemaakt zodat ik meer koppen kon maken (handig, vooral als er ééntje tijdens het verwerken kapot gaat). Als materiaal voor de koppen heb ik twee componenten plamuur gebruikt . Dit droogt snel, en wordt erg hard en sterk. Door het vullen buiten te doen heb je ook geen last van de bedwelmende luchten die van het goedje afkomen.
Na het uitharden komt het "leuke" werk. nl het uitvrezen van de koppen van binnenuit. Hiervoor gebruik ik afgekeurde freesjes van de tandarts(!). Met een hoogtoerig machientje slijp/frees je de koppen uit. Belangrijk hierbij: geduld is een goede zaak! (en het stoft zo heerlijk...)
De bakken zijn gemaakt van plan E rijtuigen. De raampartijen komen aardig overeen met die van Mat 54. Aan de hand van tekeningen van Mat 54 kan je zien waar en hoe de ramen moeten komen te zitten. Vervolgens lijm je met secondenlijm de diverse bakonderdelen samen tot je een bak klaar hebt. Het dak is hoger als dat van een plan E rijtuig. Dit heb ik opgehoogt met losse stukjes plat plastic. En dan gaan we het dak schuren... met zeer fijne korrel. Net zolang tot het één en ander één geheel is geworden. Ook liggen er leidingen op het dak . Met dun rond plastic heb ik dit op het dak vastgezet. Ook aan de voor/achterzijde zitten wat aanpassingen die ik van foto's heb overgenomen.
Het 4 wagenstel heeft één bak die afwijkt wat ramen betreft. Deze bak bestaat bij mij uit een combinatie van plan E en een Duits IC rijtuig (geen idee welke). Deze bak heeft mij nog de meeste problemen gegeven.
De doorloop van bak twee naar drie ligt niet in het midden maar in het verlengde van het gangpad. Dat loopt daar langs het raam. Heb ik ook maar aangepast.
De koppen zijn met secondenlijm vastgezet aan de bakken. Ook hier zijn de nodige aanpassingen gedaan (bv.kano's voor bevestiging pantograaf). De kop zelf voorzien van derde koplamp en de bevestiging van de overige lampen. Het afsleep-oog heb ik er ook maar op gezet.
Het spuitwerk heb ik zelf gedaan. Eerst in de primer, dan twee lagen NS geel, de schortplaten in NS grijs.
De aandrijving wordt een 5-polige Mashima motor met cardan overbrenging naar beide draaistellen. Met de verlichting ben ik nog aan het stoeien.
Kortom, al een aardig eindje op weg, nu de afwerking nog.
Gert Jan
- Bijlagen
-
- DSC02316.jpg (71.6 KiB) 6516 keer bekeken
-
- DSC02310.jpg (42.79 KiB) 6436 keer bekeken
-
- DSC02307.jpg (30.55 KiB) 6437 keer bekeken
-
- DSC02305.jpg (42.57 KiB) 6436 keer bekeken
Re: Hondekop-4
Wow! Prachtig Gert Jan, ik hoop ooit nog eens zo een in het groen en in de benelux-uitvoering op mijn baan te mogen hebben
Je kunt zien dat je veel geduld hebt. Mooi gedaan hoor!
Groetjes,
Jos
Je kunt zien dat je veel geduld hebt. Mooi gedaan hoor!
Groetjes,
Jos
Re: Hondekop-4
Modelspoorbouwers heb je in verschillende gradaties, en dan ook nog eens op verschillende onderdelen.
Er zijn bv modelspoorprutsers, standaard modelspoorbouwers, maar ook modelspoorkunstenaars.
Op het onderdeel zelfbouw rijdend materiaal, denk ik dat jij zeker tot de modelspoorkunstenaars gerekend mag worden.
Dit model ziet er zeer mooi uit, terwijl die dus nog niet eens geheel af is.
Kortom petje af en diepe buiging, ga zo door en laat ons vooral vaker meegenieten.
Ja, zelf ik als DB rijder kan van dit soort kunststukjes genieten.
heb ja al meer modellen zelf gebouwd? ben zeer benieuwd.
Mvg
Freddy(spoor65)
Er zijn bv modelspoorprutsers, standaard modelspoorbouwers, maar ook modelspoorkunstenaars.
Op het onderdeel zelfbouw rijdend materiaal, denk ik dat jij zeker tot de modelspoorkunstenaars gerekend mag worden.
Dit model ziet er zeer mooi uit, terwijl die dus nog niet eens geheel af is.
Kortom petje af en diepe buiging, ga zo door en laat ons vooral vaker meegenieten.
Ja, zelf ik als DB rijder kan van dit soort kunststukjes genieten.
heb ja al meer modellen zelf gebouwd? ben zeer benieuwd.
Mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Hondekop-4
Ziet er al goed uit Gert-Jan, ik ben benieuwd naar de volgende foto's. Ga zo door!
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Hondekop-4
heee Steven..............
Wat is dat nou een class 66 ipv uhuhuh............
Grtz Rob
Wat is dat nou een class 66 ipv uhuhuh............
Grtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Hondekop-4
Tja, m'n nieuwe materieel moet wat worden ingereden, dus ook hier op het forum...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Hondekop-4
Heel erg intressant en mooi!
nu heb ik een aantal vragen, wil zelf ook het een en ander maken, tussenbakken om mee te beginnen (heb al een 2tje, klopt dan wel niet, maar eerst de bakken uit proberen te maken)
nu heb ik een aantal vragen, wil zelf ook het een en ander maken, tussenbakken om mee te beginnen (heb al een 2tje, klopt dan wel niet, maar eerst de bakken uit proberen te maken)
Hoe heet die plamuur? ik heb een pot grijze Polyester plamuur van Alabestine, maar weet niet of dat de goede is.Gert Jan schreef: Als materiaal voor de koppen heb ik twee componenten plamuur gebruikt . Dit droogt snel, en wordt erg hard en sterk. Door het vullen buiten te doen heb je ook geen last van de bedwelmende luchten die van het goedje afkomen.
Wat is dat? de koppeling?Gert Jan schreef: Het afsleep-oog heb ik er ook maar op gezet.
Zou je hier mischien een foto van kunnen maken hoe je dat hebt gedaan?Gert Jan schreef: De aandrijving wordt een 5-polige Mashima motor met cardan overbrenging naar beide draaistellen.
Groeten Chris
Re: Hondekop-4
De plamuur die ik gebruikt heb is van Alabastine, de witte variant. De grijze variant lijkt me hetzelfde goedje.
Met het afsleep-oog bedoel ik niet de reguliere koppeling maar een bevestiging die gebruikt werd indien materieel op andere wijze moest worden afgesleept . Net als bij auto's, maar dan anders... Volgens mij kwam er dan een sleepboom aan te pas tussen treinstel en afsleeploc.
De aandrijving kan ik je nog niet laten zien simpelweg omdat deze nog niet klaar is. Ik ben flink aan het prutsen geweest maar de aandrijving krijg ik nog niet voor elkaar. Het motortje had ik in het midden van de bak geplaatst en aan beide zijden van cardan asjes voorzien. Het zag er veel belovend uit. Na veel proberen kwam er wat beweging in. Afgezien van een hoop herrie gebeurde er niet zoveel. Na van alles geprobeerd te hebben heb ik besloten uit te zien naar een andere oplossing. Wellicht een motorwagen van een 2e hands treinstel aangezien aandrijving van twee draaistellen wel nodig is .
Je begrijpt, het project Hondekop-4 staat even stil. Zodra ik hiermee verder kan volgen er weer foto's.
Het motortje is alweer verwijderd voor een ander project: de NS DE-loc 2801. De kap heb ik al bijna klaar om te spuiten...
Met het afsleep-oog bedoel ik niet de reguliere koppeling maar een bevestiging die gebruikt werd indien materieel op andere wijze moest worden afgesleept . Net als bij auto's, maar dan anders... Volgens mij kwam er dan een sleepboom aan te pas tussen treinstel en afsleeploc.
De aandrijving kan ik je nog niet laten zien simpelweg omdat deze nog niet klaar is. Ik ben flink aan het prutsen geweest maar de aandrijving krijg ik nog niet voor elkaar. Het motortje had ik in het midden van de bak geplaatst en aan beide zijden van cardan asjes voorzien. Het zag er veel belovend uit. Na veel proberen kwam er wat beweging in. Afgezien van een hoop herrie gebeurde er niet zoveel. Na van alles geprobeerd te hebben heb ik besloten uit te zien naar een andere oplossing. Wellicht een motorwagen van een 2e hands treinstel aangezien aandrijving van twee draaistellen wel nodig is .
Je begrijpt, het project Hondekop-4 staat even stil. Zodra ik hiermee verder kan volgen er weer foto's.
Het motortje is alweer verwijderd voor een ander project: de NS DE-loc 2801. De kap heb ik al bijna klaar om te spuiten...
Re: Hondekop-4
Ah heel erg bedank dan hoef ik die pot plamuur niet trug te brengen, ik gebruikte tot nu to epoxy repair, zo een kneedbare staaf.
En over de motor, waar ik zelf mee expirimenteer zijn motortjes van Tomytec (voorbeeldje TM-04), rijd lekker, alleen de draaistellen zijn te klein. (goed voor een DE2)
Dus ook ik moet verder zoeken naar een andere aandrijving.
Ik heb wel nog Fleischman nr 7438 die ik voor mijn Plan V wil gebruiken, hij past ook in de hondekop bak, maar ik heb er maar 1 en hij hapert nog al.
En over de motor, waar ik zelf mee expirimenteer zijn motortjes van Tomytec (voorbeeldje TM-04), rijd lekker, alleen de draaistellen zijn te klein. (goed voor een DE2)
Dus ook ik moet verder zoeken naar een andere aandrijving.
Ik heb wel nog Fleischman nr 7438 die ik voor mijn Plan V wil gebruiken, hij past ook in de hondekop bak, maar ik heb er maar 1 en hij hapert nog al.
Groeten Chris
Re: Hondekop-4
Zodra ik verder kan zal ik een update geven. Moet nog "even" tegen het juiste materiaal aanlopen. We houden moed...
Re: Hondekop-4
ik ben nog niet eens begonnen, heb me plamuur voor andere projecten gebruikt, alles ligt op het moment in verhuisdozen opgeslagen.
Groeten Chris