Gloeilampjes

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Gloeilampjes

Bericht door shoven »

Ik heb pas geleden een partijtje lantaarntjes gekocht. Deze zijn voorzien van een klein gloeilampje.
Er staat echter nergens aangegeven wat de specificaties van deze dingen zijn.
Weet iemand hoeveel watt deze dingen gebruiken? Of is daar geen peil op te trekken?

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo
Berichten: 5843
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Gloeilampjes

Bericht door FidOo »

Zet je multimeter er tussen. Dan weet je het zo.. even de stroom meten * de voedingspanning = watt. Zal miss 20/50mW zijn ofzo.

Overigens echt hele mooie paaltjes, enige hint welk merk o.i.d.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Gloeilampjes

Bericht door shoven »

Geen idee welk merk het is, kwam in een zakje in een bruin doosje uit China.
Op ebay.de even zoeken op verkoper hoxj82. (ja, die...) Hier een directe link (hoop dat ie werkt).
Er staat bij dat ze 6V zijn trouwens


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo
Berichten: 5843
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Gloeilampjes

Bericht door FidOo »

Oke thx Steven. Heb ff gekeken en is absoluut niet duur.

je zou er 3 in serie kunnen zetten dan zit je op 18v en dan branden ze ook niet zo fel (mocht dat zijn...)

Ik ben bang dat mijn methode de enige manier is om antwoord te krijgen op je vraag.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Gloeilampjes

Bericht door shoven »

Komt goed, ik gooi de meter er effe tegenaan.
Ze zijn idd niet duur, het duurt alleen even voor ze er zijn (die postduif doet er denk ik nogal lang over vanuit China... :mrgreen: ).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Gloeilampjes

Bericht door martinb »

Zo dan, even je lampjes gemeten.

6v = 40ma
4v = 33ma

P = U x I
0,24 = 6 x 0,04
0,132 = 4 x 0,033

Let wel, gemeten met een smerige gelijkspanning van een treintrafo.

Volgens deze cijfertjes zou je op (bijvoorbeeld) een 7,5VA trafo 56,81818181818182 lampjes kunnen hangen als je ze per 3 in serie zet. (7,5 / 0,132) Zet je ze per 2 in serie, dan kun je er 31,25 op kwijt. (7,5 / 0,24)

Ik zou ze lekker met 3 in serie hangen en niet per 2. (als de voeding 12 volt is, dus 4 volt per stuk) Heb ze aan deze kant even aangesloten en met 2 in serie vindt ik ze aan de felle kant, met 3 een stuk fraaier (maar dat is persoonlijk)

Wat voor trafo zou je er dan aan kunnen hangen? De testtrafo is 7,5VA en dat is een oude fleischmann. Niet spannend, ligt in de rommelbak voor misbruik. Kijk je bij de conrad dan zie je bijvoorbeeld een trafo van 70VA / 16V~ liggen voor 60 Euro (klik).

Zet je er dan 4 in serie (4x4 volt = 16 volt) dan heb je dus 4 x 0,132 = 0,528 per serie setje van 4 lampjes. Er kunnen dan dus 132,58 setjes van 4 op die trafo. Is voldoende toch? :D

Aan de mensen die er echt verstand van hebben graag een dubbel check van mijn gebazel en aan shoven de eer om daarna een besluit te nemen. :-)

Snap je wel wat we bedoelen met lampjes in serie trouwens??? Even zeker weten voordat je poef gaat doen. De enkele zwarte lamp zit 1 lampje in, de witte zitten er 2 in die je samen in serie kunt zetten. Dus met de zwarte moet je dan serie setjes van 4 bouwen, de witte serie setjes van 2.
Bijlagen
foto.JPG
foto.JPG (84.15 KiB) 1661 keer bekeken


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Gloeilampjes

Bericht door shoven »

martinb schreef: Aan de mensen die er echt verstand van hebben graag een dubbel check van mijn gebazel en aan shoven de eer om daarna een besluit te nemen. :-)

Snap je wel wat we bedoelen met lampjes in serie trouwens??? Even zeker weten voordat je poef gaat doen. De enkele zwarte lamp zit 1 lampje in, de witte zitten er 2 in die je samen in serie kunt zetten. Dus met de zwarte moet je dan serie setjes van 4 bouwen, de witte serie setjes van 2.
Nou, dat moet lukken. Ik heb hier een paar 12V trafo's liggen van analoge banen, daar kom ik een heel eind mee.

Dit gepiel met zwakstroom is niet echt mijn ding, ik ben meer van het digitale gepruts en huis-tuin-en-keuken elektrische zooi (230V). Dit soort berekeningetjes is al heeeeel lang geleden, dus wel lekker dat iemand even meekijkt en -meet.

In serie zetten enz dat weet ik allemaal wel, dat komt goed. Thanx!

(en idd, die lampjes zijn erg leuk voor die paar centen)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3757
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Gloeilampjes

Bericht door maarten »

Zelf zou ik eerder een 5V schakelingetje in elkaar knopen met een 7805. Als je ze in serie zet dan heb je het probleem dat als er 1 kapot gaat ze het meteen alle 3 niet meer doen. Meestal zijn dit soort lampjes fel zat en het verlagen van de spanning heeft een gunstige invloed op de levensduur.

Ik ben benieuwd naar de levensduur van deze lampjes. Michiel had volgens mij een aantal lampjes die deze e-bayverkoper ook heeft (deze) en die branden erg fel en gingen erg snel stuk.

Overigens heeft deze verkoper wel wat leuke dingetjes zie ik wel, die zal ik eens book-marken. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Gloeilampjes

Bericht door martinb »

Mhhh dat is ook een idee. http://www.circuitsonline.net/schakelin ... eding.html

Als je ze in serie zet heb je geen verlies, maar met die 78xx voeding volgens mij wel. Gebruik er zelf wel een koelblokje voor om de boel koel te houden anders brandt het ding door....


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

FidOo
Berichten: 5843
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Gloeilampjes

Bericht door FidOo »

Ook een idee misschien om een oude pc voeding te gebruiken.. lekker compact en dr komt een stabiele 5v en 12v gelijkspanning uit.. die dingen kun je zo uit een oude rot pc trekken..
Ik heb er al 1 klaar liggen...

Helaas vergeet ik in dit verhaal dat het wisselspanning kan zijn wat je nodig hebt...


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3757
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Gloeilampjes

Bericht door maarten »

Gloeilampjes werken zowel op gelijkspanning als wisselspanning.

Met een 7805 zul je theoretisch inderdaad wel iets verlies hebben, maar ach, gloeilampjes zijn zelf zo inefficient als de pest. :mrgreen: :geek: Ik vind het belangrijker dat de rest blijft branden als er 1 stuk gaat. 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

FidOo
Berichten: 5843
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Gloeilampjes

Bericht door FidOo »

Tja tis wel reallistischer als er gelijk een hele straat uit gaat.. (is in t echt ook vaak zo, haha)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3757
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Gloeilampjes

Bericht door maarten »

Nou bij ons in de straat niet hoor, als er 1 paal kapot is doen de anderen het nog gewoon. :mrgreen: Althans, toen ik vroeger als rotjochie er 1 uittrapte... :roll:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Gloeilampjes

Bericht door jules »

Hoi Martin.
Kenmerk van een serieschakeling is dat de spanning over de verbruikers wordt verdeeld en dat de stroom door de verbruikers GELIJK is.
Bij een parallelschakeling is de SPANNING overal gelijk en heb je verschillende stromen.

Je zou ook van de stroom uit kunnen gaan.
Je hebt de stroom gemeten, dit is, als ik me niet vergis, 40 mA bij 6V en 33 mA bij 4 V.

Ik kan bij een trafo van 16 V 70 VA maximaal 4,375 A afnemen (70/16).
Bij 4 lampjes in serie zal er over ieder lampje ongeveer 4V komen te staan, dus door die 4 lampjes stroomt ongeveer 33 mA (gemeten).
Nu delen we die 4,375 A door 0,033, komen we op ongeveer 132 keer uit, dus op bovengenoemde trafo kun je ongeveer 132 keer 4 is ongeveer 528 lampjes aansluiten, oftewel 132 parallelle takken van 4 lampjes in serie.

Ik heb ook snel even de andere voorbeelden van jou op dezelfde manier uitgerekend, en ook hier kom ik op dezelfde aantallen.

Dus Martin, ik kan alleen bevestigen dat jouw verhaal klopt.

En Maarten, ik denk, als je de lampjes in serie hebt en de lampjes krijgen niet de volle bedrijfsspanning, dan zullen deze denk ik niet zo gauw stuk gaan.

Groeten, Jules.


Plaats reactie