NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
novice
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011 09:50

NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door novice »

Ik ben recent begonnen met het opbouwen van een test-spoorbaantje om het digitaliseren onder de knie te krijgen.
Nu ben ik bezig met een RMX991 decoder in te bouwen in een Trix NS 2200.
Als voorbeeld gebruik ik http://www.freebit.nl/index.php?option= ... Itemid=58
Echter ik denk dat ik een decoder naar de eeuwige jachtvelden heb geholpen, de loc rijdt niet.

Bij Stap 2, (zie link) het ontmantelen van het ontstoringssetje ,staat niet bij dat de koperstrip naar het onderste koolborsteltje van de motor verwijdert moet worden. Ik heb dit wel gedaan om zo de motor van alles “te isoleren” . Net zoals de bovenste koolborstel geïsoleerd moest worden van het chassis.
Mijn vraag: Klopt het dat ik de verbinding naar de onderste koolborstel heb “vernield” ?
Mvg
Jan



jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door jules »

Wat ik met dit soort motortjes altijd doe, ik breek het stukje metaal van de borstelplaatje, die tegen de massa aandrukt, af.
Vervolgens solldeer ik de oranje en grijze decoderdraad aan de borstelplaatjes.
Dus, als je alleen maar het plaatje, wat ik bedoel heb afgebroken, heb je niets vernield.
Groeten, Jules.



Onderwerp starter
novice
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011 09:50

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door novice »

jules schreef:Wat ik met dit soort motortjes altijd doe, ik breek het stukje metaal van de borstelplaatje, die tegen de massa aandrukt, af.
Vervolgens solldeer ik de oranje en grijze decoderdraad aan de borstelplaatjes.
Dus, als je alleen maar het plaatje, wat ik bedoel heb afgebroken, heb je niets vernield.
Groeten, Jules.
Jules, bedankt voor uw reactie.
Het stukje metaal van de bovenste borstelplaat naar massa heb ik geïsoleerd met een stukje plastic.
Maar ....... het stukje metaal wat contact maakt van de de ontstoorset naar het onderste borstelplaatje heb ik afgebroken. Ik twijfel nu of ik juist gehandeld heb omdat ik nergens kan vinden (ook uit uw reactie niet) dat ik deze verbinding überhaupt moest verwijderen.
Overal lees ik wel dat de motor van de massa geïsoleerd moet worden, over die andere verbinding niets te vinden.

Met vriendelijke groet,
Jan



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door dentheo »

novice schreef:[
Maar ....... het stukje metaal wat contact maakt van de de ontstoorset naar het onderste borstelplaatje heb ik afgebroken.
Ik hoop dat er nu toch nog twee verbindingen naar de motor lopen ???



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
novice
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011 09:50

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door novice »

dentheo schreef:
novice schreef:[
Maar ....... het stukje metaal wat contact maakt van de de ontstoorset naar het onderste borstelplaatje heb ik afgebroken.
Ik hoop dat er nu toch nog twee verbindingen naar de motor lopen ???
Dentheo, er lopen twee verbindingen naar de motor, beide direct verbonden aan de decoder.
Een grijze draad vanaf de decoder (MR) naar de borstelplaat die oorspronkelijk aan het chassis lag.
Een oranje draad vanaf de decoder (MV) naar de borstelplaat waar ik dat stukje metaal verwijderd heb wat oorspronkelijk op het ontstoorsetje zat bevestigd.

Verder, de rode draad (G1) heb ik direct aan het chassis verbonden en maakt goed contact met één rail, geen kortsluiting met de andere rail.
De zwarte draad (G2) heb ik vastgesoldeerd aan het oorspronkelijke ontstoorsetje. Beide sleepcontacten van de wielstellen maken goed contact met dit "ontstoorsetje" en deze staat ook weer in goed contact met de andere railstaaf.

Ik sluit de Selectrix 66800 aan op een programmeerspoor.
Met het programmeren (Selectrix protocol) van de loc gaat deze een kleine 1 mm vooruit tijdens het toewijzen van een locnummer en na het loslaten van de programmeer toetsen gaat de loc een zelfde afstand terug (klinkt als het omzetten van een relais).
Programmeer ik de loc onder DCC protocol dan verdubbeld de afgelegde afstand.
Daarna blijft het beangstigend rustig op de baan, de loc weigert te rijden.

Met vriendelijke groet,
Jan



jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door jules »

Volgens mij nog geen nood.
Dan soldeer je aan het borstelplaatje, wat aanvankelijk contact met het printplaatje maakte met de door jou afgebroken contactveertje gewoon het oranje draadje van de decoder, op het plaatje, wat aanvankelijk massa maakte soldeer je dan het grijze draadje, WEL HELEMAAL VRIJ VAN MASSA, wat ik zei, door het massalipje van het plaatje af te breken of een stukje isolatieband tussen plaatje en massa te plakken.
Vervolgens verbind je de rode draad met het draadje, wat van de sleepcontact van de wielen komt, deze mag ook verder nergens contact mee maken, en de zwarte draad met de massa.

(Volgens jan zouden de zwarte en rode andersom moeten, of het zo werkt, laat ik in het midden, maar de meeste decoders, die ik heb ingebouwd moest volgens het schemaatje zwart op massa).

Als de manier van Jan niet mocht werken, gewoon zwart en rood omdraaien, dus.

En last but not least, geel en wit komen dan op de lampjes, welke draad op welke lampje, heb ik altijd proefondervindelijk aangesloten, gaat het verkeerde lampje branden, dan gewoon geel en wit omwisselen.
Het aansluiten doe ik door de diodes, die de lampjes aansturen, te verwijderen en vervolgens op het soldeerpuntje van de diode, die naar het lampje toe gaat het draadje van de decoder te solderen.

Succes, Jules.



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door dentheo »

novice schreef: Een grijze draad vanaf de decoder (MR) naar de borstelplaat die oorspronkelijk aan het chassis lag.
Een oranje draad vanaf de decoder (MV) naar de borstelplaat waar ik dat stukje metaal verwijderd heb wat oorspronkelijk op het ontstoorsetje zat bevestigd.

Verder, de rode draad (G1) heb ik direct aan het chassis verbonden en maakt goed contact met één rail, geen kortsluiting met de andere rail.
De zwarte draad (G2) heb ik vastgesoldeerd aan het oorspronkelijke ontstoorsetje. Beide sleepcontacten van de wielstellen maken goed contact met dit "ontstoorsetje" en deze staat ook weer in goed contact met de andere railstaaf.
Dit lijkt mij perfekt.

De 66800 van Trix ken ik niet..(ik wist ook niet dat die DCC "spreekt")
Kan die een lok laten rijden op het programmeerspoor ? Sommige centrales kunnen dat niet (wel vervelend) maar ik ken 66800 niet.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

daan 1946
Berichten: 196
Lid geworden op: 12 mar 2009 20:40
Locatie: Haselunne , Duitsland

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door daan 1946 »

Novice en theo

Trix 66800 is de central control 2000 welke de mogelijkheid heeft om met selectrix en dcc of gemengd te kunnen rijden. Met de cc2000 kunnen SX decoders t.w. 66830 . 66832. 66833 of 66834 geprogrammeerd worden.
Alleen de te programmeren locomotief mag dan op de aangesloten rails staan.
Het programmeren geschiedt als volgt:
de toets PR ingedrukt houden.
Zodra in het display een P verschijnt de toets van het te programmeren adres (1 t/m 9) indrukken, b.v. 5

verder veel succes

Groetjes

Daan


cc2000 - staerz BM - WD - trix bezetmelder - rosoft xtreme keerlus- rauthaus slx825

dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door dentheo »

En kan die daarna rijden op het programmeerspoor ? Of moet de loc daarvoor terug naar het gewone spoor ?



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
novice
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011 09:50

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door novice »

daan 1946 schreef:Novice en theo

Trix 66800 is de central control 2000 welke de mogelijkheid heeft om met selectrix en dcc of gemengd te kunnen rijden. Met de cc2000 kunnen SX decoders t.w. 66830 . 66832. 66833 of 66834 geprogrammeerd worden.
Alleen de te programmeren locomotief mag dan op de aangesloten rails staan.
Het programmeren geschiedt als volgt:
de toets PR ingedrukt houden.
Zodra in het display een P verschijnt de toets van het te programmeren adres (1 t/m 9) indrukken, b.v. 5

verder veel succes

Groetjes

Daan
Daan,
exact zoals bovenstaand beschreven voer ik alles uit echter de loc houdt blijkbaar niet het toegewezen nummer vast en/of de programmering wordt in zijn totaliteit niet geaccepteerd.
Daarom is mijn hoofdconclusie: de decoder is wijlen.
Een tweede mogelijkheid is dat de 66800 niet in orde is echter deze heb ik 2de hands gekregen en ik heb de centrale niet anders kunnen proberen als met deze (niet werkende) loc.
Met vriendelijke groet
Jan



daan 1946
Berichten: 196
Lid geworden op: 12 mar 2009 20:40
Locatie: Haselunne , Duitsland

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door daan 1946 »

Jan en Theo

De cc2000 beschikt niet over een aparte aansluiting voor een programmeerspoor. Je kan ook op je baan de lokdecoder programmeren, met dien verstande dat er maar 1 op de baan c.q. rails mag staan', daarna kan je direct rijden. Weet niet welke decoder je bezit Jan.
Als je een interface bezit kan je met de CC2000 via de computer rijden. Als dat het geval is zijn er meerdere programmas die SX decoders kunnen programmeren en met hogere adressen tot 100.
Koploper kan ook SX lokdecoders programmeren

groetjes

Daan


cc2000 - staerz BM - WD - trix bezetmelder - rosoft xtreme keerlus- rauthaus slx825

Onderwerp starter
novice
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011 09:50

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door novice »

Daan, bedankt voor uw reacties.
De decoder die ik probeer in te bouwen is de RMX991. (Rautenhaus)
Ik heb maar 1 loc, de 2200 serie, en deze probeer ik dus om te bouwen van analoog naar digitaal.
Momenteel heb ik maar 1 stukje rail aangesloten aan de 66800 van een centimeter of 30 waar de loc opstaat om te programmeren.
De 66800 is de enige centrale die ik bezit.
Ik ben in een opbouwfase om het digitale onder de knie te krijgen.
Eerste "uitdaging" is nu de loc rijdend te krijgen op de 66800.
Dan de volgende stap is een tweede loc rijdend onder digitaal te krijgen (een 1100 serie van Trix).
Als deze beide locs goed lopen ga ik het totale systeem uitbreiden met een interface en een PC met daarop Koploper als besturings programma om dan ook bezetmelders en wisselbesturing enz. aan te koppelen.
Met vriendelijke groet,
Jan



jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door jules »

Als de decoder niet te programmeren of uit te lezen valt, kan het er ook aan liggen, dat de ontstoringscondensator er nog op een bepaalde manier in zit.
Dit had ik ook gehad, ik had toen de ontstoringscondensator verwijderd, en het probleem was opgelost.

Voor wat het rijden op het programmeerspoor betreft, ik heb een twincenter van FLM, deze ondersteunt dit, Intellibox zal dit waarschijnlijk ook hebben, hoe dit met andere centrales zit, weet ik niet, zal per centrale verschillen.



daan 1946
Berichten: 196
Lid geworden op: 12 mar 2009 20:40
Locatie: Haselunne , Duitsland

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door daan 1946 »

Jan

Ik ben niet op de hoogte van het inbouwen van een decoder in een NS2200. Jouw decoder RMX991A is de dure uitvoering van de originele DH05A of DH05B decoder van Doehler en Haas. De aansluiting van de decoder staat vermeldt op deze link bij downloads in het engels duits of frans.

http://doehler-haass.de/cms/pages/downl ... ecoder.php

veel succes

Daan


cc2000 - staerz BM - WD - trix bezetmelder - rosoft xtreme keerlus- rauthaus slx825

Onderwerp starter
novice
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011 09:50

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door novice »

jules schreef:Als de decoder niet te programmeren of uit te lezen valt, kan het er ook aan liggen, dat de ontstoringscondensator er nog op een bepaalde manier in zit.
Jules,
Het gehele ontstoorsetje is verwijderd. Dus mijn probleem moet wel ergens anders liggen.

mvg
Jan



Onderwerp starter
novice
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011 09:50

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door novice »

daan 1946 schreef:Jan

Jouw decoder RMX991A is de dure uitvoering van de originele DH05A of DH05B decoder van Doehler en Haas. De aansluiting van de decoder staat vermeldt op deze link bij downloads in het engels duits of frans.

http://doehler-haass.de/cms/pages/downl ... ecoder.php

veel succes

Daan
Daan, bedankt voor de link, deze uitgebreide beschrijving in het Engels had ik nog niet van de decoder, alleen de bijgeleverde summiere Duitse beschrijving.
Geen wonder dat de RMX991 duurder is want er staat wel een dure rode stip extra op die de DH05 niet heeft.
Ik zie geen verschil tussen hoe ik de decoder heb ingebouwd en de tekening van uw link.
Ik weet haast wel zeker dat ik iets fout heb gedaan tijdens het inbouwen waardoor de decoder is vernield. Ik heb inmiddels een DH05 besteld en ga het nog een keer proberen.
mvg
Jan.



jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door jules »

Sorry jongens.
Ik wist niet eens dat je in dit geval rood aan massa legt.
Vaak ligt zwart aan massa.



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door dentheo »

novice schreef: Ik weet haast wel zeker dat ik iets fout heb gedaan tijdens het inbouwen waardoor de decoder is vernield. Ik heb inmiddels een DH05 besteld en ga het nog een keer proberen.
.
Jan,

Tip: ik heb altijd geleerd dat men na inbouw de decoder eerst moet uitlezen.
Bij uitlezen kan er bijna niets stukgaan bij verkeerde aansluiting.
Bij programmeren komen er grotere stromen aan te pas. Dan kun je een decoder stukmaken.
Wanneer je een "Lesefehler" krijgt, is het de boodschap om na te kijken..niet gaan programmeren.
Of dat bij moderne decoder nog en risico is weet ik niet.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
novice
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011 09:50

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door novice »

dentheo schreef: Tip: ik heb altijd geleerd dat men na inbouw de decoder eerst moet uitlezen.
Dentheo,
Ik heb geen idee hoe ik met de Selectrix 66800 alleen kan uitlezen.

In de handleiding kan ik hierover niets vinden en als ik de loc op het spoor zet kan de 66800 volgens mij niets vinden of er überhaupt iets op het spoor staat, de 66800 geeft in ieder geval niets aan met het inschakelen en ook niet na ON te hebben ingedrukt.

mvg
Jan



daan 1946
Berichten: 196
Lid geworden op: 12 mar 2009 20:40
Locatie: Haselunne , Duitsland

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door daan 1946 »

Jan

Bij de cc2000 kan je niks uitlezen, daar heb je de lokcontrol2000 voor nodig of een interface met een
computerprogramma. Je kan even een 12 volt lampje aansluiten aan je rode en blauwe draad en dan
de cc2000 aanzetten op SX of LZ . Dan moet het lampje gaan branden en weet je dat er spanning
op staat, dus dat je cc2000 spanning geeft aan de rail en dus goed functioneert.

groetjes

Daan


cc2000 - staerz BM - WD - trix bezetmelder - rosoft xtreme keerlus- rauthaus slx825

dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door dentheo »

Daan,
Het ging niet over controle van de cc2000, wel over de aansluiting van de decoder.
Bij het uitlezen van een adres kun je niets "verbranden", bij het programmeren echter wel is mij ooit verteld.
Dus na aansluiten , eerst "uitlezen" geeft meestal adres 1 of 3, dan pas programmeren.
Bij leesfout "niet" zomaar bovenover programmeren...risico



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

daan 1946
Berichten: 196
Lid geworden op: 12 mar 2009 20:40
Locatie: Haselunne , Duitsland

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door daan 1946 »

Theo

Jan bezit alleen maar een cc2000 wat ik begrijp en daar valt echt niets mee uit te lezen.
Het programmeren bestaat alleen maar aan het geven van een nummer 1 t/m 9. De sx decoders
vallen intern niet te wijzigen door de cc2000. Dus hij geeft hem een nummer en dan moet hij
rijden.

groetjes

Daan


cc2000 - staerz BM - WD - trix bezetmelder - rosoft xtreme keerlus- rauthaus slx825

Onderwerp starter
novice
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2011 09:50

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door novice »

daan 1946 schreef:Theo

Jan bezit alleen maar een cc2000 wat ik begrijp en daar valt echt niets mee uit te lezen.
Het programmeren bestaat alleen maar aan het geven van een nummer 1 t/m 9. De sx decoders
vallen intern niet te wijzigen door de cc2000. Dus hij geeft hem een nummer en dan moet hij
rijden.

groetjes

Daan
Daan en Theo,
klopt ik ben alleen in het bezit van de cc2000, m.a.w. uitlezen lukt dus helaas niet.
Ik heb de cc2000 getest met een lampje zoals Daan eerder schreef en deze brand. Ik kan dus redelijkerwijs aannemen dat de cc2000 functioneert.
Zodra ik mijn systeem heb uitgebreid zal ik zeker eerst de decoder uitlezen voordat ik ook maar 1 programmeertoets ooit weer indruk.
Het wachten is nu op de DH05.

Groeten,
Jan



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: NS 2200 TRIX van analoog naar digitaal

Bericht door dentheo »

Sorry, zoals eerder geschreven en nu ook blijkt: ik ken niets van die "centrale"...



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Plaats reactie