Duisburg-Beksheim

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Robert_N-Nm »

Met vaste lengtes kan je geen wisselstraat overspannen. Dat is allemaal maatwerk. Dan kies je meestal voor universele draden of draden van (enigszins) de juiste lengte. Een goede kniptang, een scherp oog en geduld is wel aan te bevelen in deze situaties.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3905
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

En daar heb ik helemaal niks aan toe te voegen. Een stukje wisselstraat van nog geen 20 cm, daar doe ik al met al (zonder verven) zo'n 2 uur over.

Vaak er mee werken loont, want je 'snapt' het materiaal meer en bovendien krijg je wat handigheid natuurlijk.

@René,

hádden we maar universele draden voor wat ik wil...... 8-)


Afbeelding
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Robert_N-Nm »

Volgens mij wil jij dat helemaal niet. Wel een kant en klare aansuring die je zonder poespas met 4 schroeven onder de baan kan hangen. Hup sporen en seinen netjes aangesloten. Bezetmelders, wisseldecoders en alles klaar, alleen de ECoS nog even aansluiten, en klaar is Jeroen

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Lemland »

Ik denk dat Jeroen met heel velen is op dat vlak Robert, draden trekken en solderen en programmeren als vooral noodzakelijk en scenery als vooral leuk.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3905
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Ach ja, helaas hoort die shit erbij. Ik vind solderen enzo niet echt bijster leuk. Als ik dan hier op het forum van die foto's zie van hele systeemkasten met allemaal printplaten t.b.v. je digitale besturing denk ik echt: mij niet gezien. Ik heb natuurlijk wel printplaten (bezetmelders) en die doen wat ze moeten doen. Verder was het installeren en aansluiten van de servo's enzo ook nog een aardig gedoe maar dat moet nu eenmaal. De echte lol haal ik uit het bouwen van scenery. Dus inderdaad Bart (Lamlend 8-) ), zoals zovelen want ik kan me niet voorstellen dat mensen dat echt leuk vinden om uren na de onderkant van de 'plaat' te kijken en te doen.....

Vrouwlief is inmiddels helemaal gegrepen door het modelbouw-virus, lijkt het. En aan haar heb ik een uitstekende hulp met goede ideëen en initiatieven bij het bouwen van scenery. Ze werkt geduldig, precies en netjes en ze heeft er lol in. (toen ik deze laatste zin begon leek het even of ik een nieuwe werkster in huis had uit Polen) En dat laatste is natuurljik het belangrijkst.

Zo is het 'huisje van Ron' nog even verder aangepakt. Het dak vonden wij uiteindelijk na wat verf toch te glimmend, dus dat hebben we we even 'gecorrigeerd'. Ik ben ook doorgegaan om ter plekke de laatste stukjes ballast e.d. aan te vullen etc. Er was nog een stukje dat niet gedaan was. Tussen de sporen heb ik een soort struikjes-salade gemaakt (recept: vlokken van 3-4 kleuren in een potje, houtlijm erbij, en mixen maar--> resultaat: drab, wat keurig opgdroogt als lage struikjes), maar het is iets te 'netjes' en homogeen geworden. Vanmiddag gaan we dat dus even verwilderen. En ja, dit na een idee van La Senorita :geek:

Afbeelding

Ik vrees dat er weinig treinen op de foto staan deze keer, gentlemen. Wederom een donatie. Deze keer van Quentin (rechts), en Ron (links). Uitstekende hutjes voor bij de puintuintjes. Jawel, de ene Beksheimer is de andere Duisburger niet, zo blijkt. Wil de een er nog wat van maken, bij de andere zou ik mijn hond nog niet eens in de tuin laten baldraaien, zo overgroeid en onverzorgd.....

Afbeelding

...en een fotootje met trein erbij....past wel lekker daar hé, ondanks die felrode wagon daar (die helemaal naar Augsburg gaat, yeah right....)

Afbeelding

Bovenstaande scene is wederom niet van mijn hand. Ik ben met andere dingen druk geweest....waarvan overigens (nog) geen foto's.

Nog een gift van Quentin. Waarvoor dank, maat! Dit mini-blokhutje was iets te fors om bij de hobbytuinders neer te plempen. Madame Pays de Flevo vond 'm beter om deze langs het bospad te zetten. Jeroen:"Goed plan, als discutabele hangplek voor de plaatselijk semi-misdadige jeugd?" Linda:"Nee, ik dacht meer aan iets voor een boswachter ofzo".

Ja, we verschillen af en toe nog wat van mening. In ieder geval vind ik de plek goed gekozen, en is het hutje en scene leuk aangepakt qua schilder- en weatheringwerk. Ook staat er zo'n halfverroeste (regen)ton bij, dat ook prima als statafel kan fungeren voor de jeugd met z'n blikken Schultenbrau. Jawohl. Alleen als ie pis- en pislauw is!

Afbeelding

Afbeelding

Ennn, vandaag gaan we weer vrolijk verder .Updates en foto's volgen!

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door gek op stoom »

hoi Jeroen
mooie plaatjes

Gr andy



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door marco »

Ja jeroen ik val weer in herhaling 8-)
Maar het zijn weer schitterende plaatjes :lol:


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door bob vermeulen »

Jeroen ,

Mooie beelden en prachtig gemaakt die vegetatie :o :o :o
Heb zojuist beeld 4 en 5 uitvergroot om eens te zien wat je gebruikt heb als strooi materiaal maar kom er niet goed uit. Wat is het materiaal dat je op het onderste deel van de foto's gebruik hebt.?

Mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Lemland »

Jeroen schreef:Het dak vonden wij uiteindelijk na wat verf toch te glimmend, dus dat hebben we we even 'gecorrigeerd'.
Hoe?

Groet,

Lamlend.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3905
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Groet,

Lamlend.
:D :D

Ehm, nou gewoon beetje pielen met verf en verouderpoeders. De verf van Valejo (aanradert!) gebruik ik eigenlijk altijd en voor alles. Deze droogt mooi dof op. De poeders er overheen versterken het oudere effect nog eens, en zijn uiteraard ook dof.

@bob,

Tja, ik zat daar eens in de Grote Groen-schoenendoos te kijken (heb inmiddels al 2 schoenendozen vol met tjak) en het is niet echt een eenduidig antwoord wat ik kan geven. Eigenlijk doe ik maar wat. Pardon *pats*, eigenlijk doen wij maar wat.

-Houtlijm. Ruim! (geeft ook mini-reliëf)
-beetje van dit, beetje van dat. En dan heb ik het over turf (Woodland bijvoorbeeld). Een béétje!
-gras planten (Polak gebruik, maar elk gras werkt). Lekker onregelmatig.
-meer turf, vlokjes, van alles.
-daarna evt. met spuitlijm over het hoge gras heen, en dan daar overheen weer vezels, turf, vlokken. Alsof het lage begroeiing is.
-indruppelen met verdunde houtlijm. Evt. daaroverheen ook weer wat turf.

Vandaar dat ik al jaren zeg: ga je dit doen, doe dan een klein stukje per keer.

Overigens, mijn lieftallige vriendin beheerste deze techniek eigenlijk direct. Ze heeft in ieder geval één ding goed door: geduld hebben!

@all,

vandaag weer volop modelbouwen. Foto's volgen!!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3905
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

De hulp in huis! Helpt met van alles, waaronder het verven en bouwen van de pakketjes van de bekende en minder bekende fabrikanten.

Afbeelding

....maar dat alles heeft de afgelopen paar dagen moeten wijken voor plek die de scenery-dienst innam. Je kent dat wel, dan staat echt overal verf, poedertjes, lijm, verdunde lijm, secondenlijm, schroevendraaiers, boormachines, flessen bier vol danwel leeg, volle asbakken, strooiflesjes , kalashnikovs, en 10.000 soorten groentjak.

Met resultaat. Wederom niet mijn creatie.

Afbeelding

De achtergrond was vandaag ook een belangrijk item. Na veel oefenen werd de huidige achtergrond toch nog opgeleukt met wat meer detail. Niet teveel, want het blijft een achtergrond (Probeer dat eens: fakking moeilijk!) (Ík heb dat dus ook niet gedaan....de achtergronden bemoei ik me niet mee, behalve wat commentaar en 50% brainstormen). Jawel, zo'n gore fabriek moest erbij. Ik zeg: gelukt!

Afbeelding

Alleen een foto maken van de achtergrond (die nu nog los en scheef staat) is eigenlijk geen doen en ook geen goed idee. Het moet het geheel afmaken. Met deze foto poog ik dat een beetje. Het is verder een slechte foto, want het huidige licht maakt het erg lastig om mijn favoriete camera instellingen te gebruiken...

Edoch....brug, weg, oever, rivier én achtergrond. Redelijk Ruhrtje zo, niet?

Afbeelding

Ik ben natuurlijk zeker niet stil blijven kijken en genieten van iemand die kennelijk met veel lol mooie dingen bouwt. Neuh, ik heb zoals gezegd wat 'vergeten' stukjes scenery aangepakt. Vooral het viaduct dat de S-bahn aan het zicht moet onttrekken heeft de nodige aandacht gekregen. De weg werd geweatherd, strepen getrokken, vangrail gemaakt en een soort van drempel gemaakt. Die ellendige Duisburgse "Grünen" hebben zelfs op buitenwijk Beksheim hun plan doorgedrukt zien worden in de vorm van een drempel. Mensen, pak de algehele ellende in die wijk eens aan......(jahaha, wordt vervolgd!! 8-) 8-) ) De bomen liggen klaar om een mooi plekje te krijgen....ergens....

Afbeelding

...en bij een scherpe bocht wordt de vangrail ook aangepast.....

Afbeelding

(en wie gaat er hard rijden op zo'n gare weg...? Het effect met zo'n foto is overigens erger dan wat het blote oog normaliter waarneemt.....)

En met die verf die er lag heb ik nog maar even een wagon aangepakt die toch voor mijn neus stond. De S-bahnwagons hebben ook een 'tag' gekregen, maar die ben ik even vergeten te fotograferen....

Afbeelding

Ook heeft de brug zijn looppaden wat verpunkt zien worden. Alles is wat roestiger geworden. Dit is slechts een begin, maar anders leek het net iets teveel op wat Peco-spoor op een nepbrug. Dus....poederen maar!

Afbeelding

...en de andere kant. De kant van de wisselstraat.....

Afbeelding

Nog een fotootje van 2 gore wagons op de sporen aan de westkant van de brug. Eén en ander begint op zijn plek te vallen nu. Ik had altijd zo'n idee voor ogen, en het is best wel leuk om dat eens te zien onstaan. Het einde van de bovenleiding moge duidelijk zijn: de module bereikt hier zijn eind......

Afbeelding

En nog een laatste foto: wagons, smerig en grafitti, bovenleiding, gras, hutjes, én een achtergrond.

Afbeelding

Zo. Morgen weer verder!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3023
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Ron »

Ondanks de betrouwbaarheid en het zo herkenbare geluid van een kalashnikov, heb ik deze nog nooit gebruikt voor de scenery. Denk dat de gaten iets te groot worden 8-) :mrgreen:

Het ziet er wel weer allemaal heel fraai uit, vooral die blauwe huifwagen vind ik meesterlijk.

gr. ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jos »

Errug mooi weer hoor! Die achtergrond is bijzonder geslaagd!

Groetjes,
Jos



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door mdedeugd »

Hallo Jeroen.

Ik heb niet veel te melden. :oops:
Anders val ik zo in herhalingen, dat het mooi is, dat wordt mischien wat eentonig voor jou. ;)
Daarom even een vraag.
De struiken, maak jij van ijslandmos.
Behandel jij ze eerst, zodat ze niet plat neer vallen, als ze geplant zijn.?

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3905
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Behandel jij ze eerst, zodat ze niet plat neer vallen, als ze geplant zijn.?
Plat neer vallen? Die snap ik even niet.....

Anyway, ik gebruik op deze baan geen IJslands Mos. Althans, nog niet. Misschien bedoel je dat ik IJslands Mos normaliter niet zomaar op de baan zou plakken. Ik doop dat eerst in de verdunde houtlijm, en dan turf erover enzo. Kan ook met lijmspray natuurlijk.


Afbeelding
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1245
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door WimC »

Hoi Jeroen,

Het ziet er weer fantastisch uit!

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door mdedeugd »

Jeroen schreef:
Behandel jij ze eerst, zodat ze niet plat neer vallen, als ze geplant zijn.?
Plat neer vallen? Die snap ik even niet.....

Anyway, ik gebruik op deze baan geen IJslands Mos. Althans, nog niet. Misschien bedoel je dat ik IJslands Mos normaliter niet zomaar op de baan zou plakken. Ik doop dat eerst in de verdunde houtlijm, en dan turf erover enzo. Kan ook met lijmspray natuurlijk.
Correct ;)Dank je voor de uitleg
Ik zag het aan voor ijslandmos, die 2 gele struiken die langs de weg leggen :D
Weer wat nuttige info erbij , dat is wat ik weten wilde, daar het ijsland mos wat ik gebruikte niet echt netjes rechtop blijft is mijn ervarring helaas. :oops:
Om het effect een beetje te behalen nam ik dan steets maar sateprikkers, houtlijm erop, daarover ijslandmos.
Lijmspray en dan groenen.


Martin de Deugd



Quintin
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:39
Locatie: Ede

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Quintin »

Jo Jo J and Misses,

Het ziet er weer super uit wat jullie brouwen echt top!!!!

Zie dat de hutjes een goed tehuis hebben gevonden , ben vooral blij dat je bij de blokhut nog een mogelijkheid hebt gemaakt alwaar
BIER gedronken kan worden ;)

Die achtergrond is echt gaaf geworden en maak het plaatje mooi compleet.

Damm Misses, wordt tijd dat je die van mij even gaat inwijden in de wereld van modelbrouwen hahahaha.

Greetz Q


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Lemland »

Die fabrieksachtergrond is inderdaad erg geslaagd. Vaag en niet te gedetaileerd schilderen is inderdaad fopping moeilijk, maar Linda schijnt het allemaal te kunnen. :-)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3905
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Thanks boys!

Tja, ik sta eerlijk gezegd wel te kijken van hoe ze dingen aanpakt. Maarrrr, daar wordt wel uren voor geoefend op een stukkie papier. En nogmaals, het gaat met name om de lol die we hebben van het bouwen samen.

Inmiddels is vrouwlief weer aan het arbeideren, dus vandaag is het weer even good'ol in mijn eentje klooien en prutsen. Eerst de linkerbak wordt nu aangepakt, want binnenkort hebben we de ruimte nl. nodig voor het bouwen van de derde bak.

Ik heb wat bomen geprepareerd die bij het viaductje komen. De ondergrond was al klaar, gemaakt van zand van Polak en turf van verschillende (grond)kleuren. Maar dat was nog niet genoeg om er dan zomaar bomen op te pleuren. Dus....maar even verder creatieven met groen. Hieronder een soort stappenplan.

Eerst op de ondergrond weer wat lijm -niet te zuinig!- om wat hoog gras in te prikken.

Afbeelding

Dan wat turf in grondkleur, een klein beetje, en wat zand (Polak) tussen de pollen....

Afbeelding

Rechts krijgt dan ook zo'n zelfde behandeling...

Afbeelding

...en daarna weer zand, turf, graskleurtje, blablabla.....

Afbeelding

Ook nog wat blaadjes, en wat vlokken hier en daar.....zeker niet teveel.....

Afbeelding

Klaar? Hoppa, verdunde houtlijm eroverheen.

Afbeelding

Nog even een kleine overzichtsfoto die ik gemaakt heb tussen het groenen door......

Afbeelding

En nog een plaatje van de wagon inclusief de eerste 'tags'. Dit is nog maar een begin, maar ik ben zeker niet van plan alle wagons te verpunken. Gewoon een paar....altijd leuk.

Afbeelding

Zo, weer rap verder nu!

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jos »

Erg mooi groenwerk weer hoor Jeroen.
Alleen niet drinken als je strepen op de weg gaat zetten he :mrgreen:

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3905
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

:lol:

Ja euuh.....rechter krijg ik het eigenlijk niet, zeker niet op die ondergrond. Misschien nog maar even overdoen, ja....kijken of er nog wat te verbeteren valt.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jos »

Probeer eens een pinstriper (in goed Nederlands een biezentrekker). Heb ik ook gebruikt op de straten van Oudenbosch. ;)

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3905
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Pinstriper.....ga ik dat maar eens zoeken. En waar koop je zoiets? (ik ken Pinstripe alleen van Remo Pinstripe, heb die vellen wel eens gehad :) )


Afbeelding
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3741
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Schachbrett »

Hey J,

Mooi is dat overzicht met foto's met de opbouw van de grassen!
Ziet er weer Top uit,erg Gaaf. :o


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Plaats reactie