Resin en giethars.

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Resin en giethars.

Bericht door Thalys »

Zelf ben ik momenteel bezig met een 1Ste klasse Plan E in Styreen (Getekent in autocad en laat ik plotten) en de bodemplaat wil ik van een bestaande Mintrix Plan E hebben maar echter als ik op een beurs kijk Zoals gister rijswijk vragen ze voor de meest beschadigde toch een kleine 15 euro en dat vindt ik opzich prijzig.
Toen kwam ik op het idee om van een bestaande minitrix die ik al in mijn verzameling heb een mal te maken en de boel te gieten in Resin of giethars.
Het rubber voor de mal heb ik inmiddels gevonden (Pipoos) maar ik zoek nu nog giethars of resin weet iemand waar dit aan te schaffen is?

Alvast bedankt

Groetjes,

wesley


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Resin en giethars.

Bericht door Jos »

Ik haal het zelf hier:
http://www.polyservice.nl/home.php

Let wel, je moet gietrubber hebben en geen latex om een mal te maken.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Resin en giethars.

Bericht door Thalys »

Bedankt Jos,

Ik ga het daar bestellen.
Heeft iemand een idee hoeveel draaistellen en Bodemplaatjes kan gieten met 500 ML.
Dan kan ik ongeveer berekenen hoeveel ik per wagon kwijt ben ( ga ook wat voor vrienden gieten) en ben ook bereid voor N-spoorforum leden te doen.
Als ik alles in huis heb ( hoop morgen middag) ga ik gelijk beginnen.
Het projectje ga ik in het doe het zelf topic plaatsen.

Groetjes,

wesley


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Resin en giethars.

Bericht door Jos »

Pak een bakje en een maatbeker, vul dit met water waar een drupje afwasmiddel aan toegevoegd is. Je moet wel milliliters kunnen aflezen.
Meet hoeveel water er in het bakje zit. Leg nu je moedermodellen (draaistellen en bodemplaat) in het bakje, er zal wat water uitlopen.
Meet nu hoeveel water er nog in het bakje zit. Het verschil tussen de 2 metingen is de minimale hoeveelheid giethars. Voeg nog wat verspilling toe voor de zekerheid.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Resin en giethars.

Bericht door Thalys »

Bedankt voor de tip.

Groetjes,

wesley


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/

Kees-Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 jan 2009 10:56

Re: Resin en giethars.

Bericht door Kees-Jan »

Koop een weegschaaltje! en weeg het onderdeeltje. Een weegschaal heb je zo wie zo nodig om je hars te wegen.

Vraag: heb je wel eens eerder iets gegoten of een mal gemaakt? Het is niet zo makkelijk als de meesten denken dus voordat je een goed resultaat krijgt zul je wel wat moeten oefenen. Ik zou dan ook met iets makkelijks beginnen om te oefenen ipv een rijtuig wat uit meerdere delen bestaat.

Succes.

Kees-Jan



ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Resin en giethars.

Bericht door ns1200 »

Het wel zo dat de bodumplaat van de 2e klas anders is als de 1e klas, met name de trappen zitten iets anders. Zelf heb ik al een eerste klas in resin gemaakt.
Kijk eens op het forum anders stuur ik je nog wel een foto er van. heb nog meer dingen zelf gemaakt in resin mocht je interesse hebben.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures

Onderwerp starter
Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Resin en giethars.

Bericht door Thalys »

@ Kees-Jan.
Zelf heb ik wel eens gegoten bij een vriend die had de verhoudingen al gemaakt voor me voor dat ik kwam. En een weegschaaltje ligt hier ook wel kom op een kleine 10 gram uit dus 25 onderstellentjes moeten wel lukken.
Ik weet wel de verhouding Giethars/Harder Bijv 100 Ml Giethars 1 Ml harder. dus 100 om 1 %.

@ Ns1200.
Dat weet ik maar ik maak de eerste klas op de basis van de 2de klasse in de plot heb ik de maten van een 2de klasse gebruikt voor de locatie van de deuren en de zelfde lengte als een 2de klas rijtuig aangezien ik geen bestaande onderstel wil aanpassen aan een 1ste klasse (vindt het zonde van dat rijtuigje die ik dan verspil).

Morgen om 4 uur weet ik of de mal gelukt is.


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/

Kees-Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 jan 2009 10:56

Re: Resin en giethars.

Bericht door Kees-Jan »

Mag ik vragen: welke hars gebruik je? Je schrijft verhouding 1:100?

De resin van polyservice die ik gebruik is gewoon 1:1 (maak nooit meer dan 50 gram in 1x want dan is het hard voordat je het gegoten hebt.............).

succes!

mvg,

Kees-Jan



Onderwerp starter
Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Resin en giethars.

Bericht door Thalys »

@kees-jan,

Ik gebruik hars van wilsor kunstharsen.
Daar kwam mijn vader gister mee aanzetten de bestelling bij Polysercive staat er nog steeds.

Groetjes,

wesley


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3749
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Resin en giethars.

Bericht door maarten »

Thalys schreef:Morgen om 4 uur weet ik of de mal gelukt is.
En? En? Gelukt? Misschien een fotootje ter leering ende vermaeck?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Resin en giethars.

Bericht door Thalys »

Helaas was alleen het toplaagje uitgehard jammer genoeg dus heb het toplaagje verwijderd alle vloeibare rubber weer in de fles gegoten en volgens de maniet van chris83 (laagje voor laagje opbouwen) begonnen de 2de laag kan rond een uur of 6 er over heen en dit herhaal ik tot ik een laagje of 8 a 9 er op heb zitten.
Als die dan zijn afgerond open ik een topic in het doe het zelf afdeling van het forum.

Groetjes,
wesley ;)


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Resin en giethars.

Bericht door Jos »

Dat klinkt alsof je latex gebruikt hebt. Zoals ik al zei moet je echt gietrubber gebruiken.

Groetjes,
Jos



Kees-Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 jan 2009 10:56

Re: Resin en giethars.

Bericht door Kees-Jan »

Tis wat Jos schrijft denk ik ook....

Via Polyservice kun je de juiste materialen kopen voor je mallen. Schrik niet want een liter met harder kost rond de 70-80 euro.......... Daarmee kun je wel in 1x je mal maken.

Met een beetje gieten maak je bijvoorbeeld zoiets:

Afbeelding

Kees-Jan



Steam.N
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2011 16:23
Locatie: Putte (bij Mechelen), Belgie

Re: Resin en giethars.

Bericht door Steam.N »

Thalys schreef:Helaas was alleen het toplaagje uitgehard ...
Wesley, welke verhouding heb je gebruikt? 1/100 zoals je eerder vermeld hebt?
Dat lijkt me erg weinig. Moet die niet 5/100 zijn?
Het zal waarschijnlijk van het product type afhangen, maar met 5% harder komen mijn siliconen mallen steeds goed uit.

@Kees-Jan:
heb je die voorwand in één keer gegoten, of zijn het verschillende modules, die je achteraf aan mekaar gelijmd hebt?
Het is wel een mooi gebouw !


Knutselgroeten ! Jean [ TPII (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw ]

Kees-Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 jan 2009 10:56

Re: Resin en giethars.

Bericht door Kees-Jan »

Jean,

Het zijn allemaal losse delen (is wel H0).

Kees-Jan



Onderwerp starter
Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Resin en giethars.

Bericht door Thalys »

@ Jos en Kees-jan,

Op het flesje wat ik hier heb staan van het merk Kars ( had mijn vader ook mee genomen) Gietrubber voor rubbere mallen.
@ Steam-N
Op de fles staat dat je dit niet hoeft te vermengen en die verhouding die ik schreef was voor de resin.

@ iedereen,

Het laagje voor laagje werken gaat gelukkig wel goed :) dus ik verwacht zondag de mallentjes klaar te hebben
1 bodemplaat
2 keer de draaistel.

Groetjes,

wesley


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Resin en giethars.

Bericht door Jos »

Wesley,

Dat is latex met ammoniak. Dat is prima voor contactafdrukken, niet voor 3D-mallen. Het behoudt zijn vorm niet. Je hebt dan een verstevigende substantie nodig om te vorm vast te houden.
Beter is gewoon siliconen-gietrubber te gebruiken (2-componenten). Hier kun je wel vormvaste mallen mee maken.

Groetjes,
Jos



ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Resin en giethars.

Bericht door ns1200 »

Hallo Wesley, Ik giet al jaren met siliconen rubber en heb ook eerst 4 verschillende gebruikt voor ik bij de huidige uit kwam.
Ben ook begonnen met die van Pipoos, met wat ik nu heb is dat slecht spul.
Die van wilsor is dat niet dat gele blik, slecht voor je luchtwegen, heb ik nu nog staan.
Een tip wil ik je ook nog geven. Voor je de rubber over het orgineel gooit is echt verstanding om je orgineel eerst met een tandenbortsel of gewoon met je vinger in te smeren. Dan kun je de moeilijke plekken en relief beter opvullen en heb je minder kans op luchtbellen in je mal.
Mijn mengverhouding voor de rubber is 1:10 en voor de resin 1:1.
Je moet gewoon eens een paar proberen. Dan kom je bij eentje uit die jij het beste vind.
Laat eens wat van je mallen zien.

Groetjes Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures

Onderwerp starter
Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Resin en giethars.

Bericht door Thalys »

@ NS1200.

Dat eerst een dun laagje insmeren had ik ook gedaan.
Die tip om die hars van Wilsor niet te gebruiken neem ik hier van harte aan ( na de eerste gieting te hebben gendaan :D ).
Foto's van de mal zal ik begin volgende week maken ( camera ligt in de Mat 54 766).

@ de rest.

Ik heb besloten om niet meer te gaan gieten hierna omdat ik als ik de juiste materialen koop voor het zelfde bedrag een leuk locje of kapje van mitchell kan kopen.
Als mijn portomonee wat gunstiger gevuld is zal ik weer een een poging ondernemen.

Groetjes,

wesley


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Plaats reactie