Haalbaarheid baan.
Haalbaarheid baan.
Als je een nieuwe hobby begint ga je vaak in eerste instantie te ver. Dus..... nu denk ook. Ik heb een ruimte van 2,4mtr bij 2,4mtr en wil daar een L vorm in maken. Is dit baanplan haalbaar? en wat vinden jullie van mijn eerste ontwerp?
http://dl.dropbox.com/u/51957499/baanpl ... e%2001.jpg
Eerste poging....
Groetjes Wim....
http://dl.dropbox.com/u/51957499/baanpl ... e%2001.jpg
Eerste poging....
Groetjes Wim....
Vr.Gr. Wim
Re: Haalbaarheid baan.
hoi wim,
ziet er netjes uit voor een eerste baanplan. veel spoor enzo mooie rij mogelijkheden.
weet niet hoe je de bove kant in gedachte had maar hou rekening met de engte van je armen je moet er wel bij kunnen.
ik heb mijn baan bijv, op wielen staan zodat ik overal bij kan.
is dit je eerste baan die je gaat maken?
zoja hou er rekening mee dat het zo wel het een en ander gaat kosten. mijn eerste baan is vrij klein 1,50 bij 1,10. en kost al 1200 euro.
maar ik vind het baanplan wel zeer mooi al.
weet niet wat de experts er van vinden maar succes ermee
vergeet vooral niet veel plezier te hebben met het maken. lukt het niet stop en ga later verder. ga niet haasten om af te krijgen en bespaar niet op elektronica en elektronische onderdelen. (geen tweede hands) want die dingen zijn gevoelig.
ziet er netjes uit voor een eerste baanplan. veel spoor enzo mooie rij mogelijkheden.
weet niet hoe je de bove kant in gedachte had maar hou rekening met de engte van je armen je moet er wel bij kunnen.
ik heb mijn baan bijv, op wielen staan zodat ik overal bij kan.
is dit je eerste baan die je gaat maken?
zoja hou er rekening mee dat het zo wel het een en ander gaat kosten. mijn eerste baan is vrij klein 1,50 bij 1,10. en kost al 1200 euro.
maar ik vind het baanplan wel zeer mooi al.
weet niet wat de experts er van vinden maar succes ermee

vergeet vooral niet veel plezier te hebben met het maken. lukt het niet stop en ga later verder. ga niet haasten om af te krijgen en bespaar niet op elektronica en elektronische onderdelen. (geen tweede hands) want die dingen zijn gevoelig.
Groeten Johan van den Hoogen
_________________
Baanplan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2726
mijn N baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3158
_________________
Baanplan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2726
mijn N baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3158
Re: Haalbaarheid baan.
Wim,
Het plan lijkt me in deze versie niet haalbaar.
Ten eerste, zoals Calixtus al aangaf, kom je niet in de uiterste hoeken van de baan als deze tegen een muur/wand is geplaatst en je dus alles maar van 1 zijde kan benaderen. Naar gelang je fysiek kom je met gestrekte armen in de regel niet verder dan 75-90 cm.
Ten tweede ga je met r1/r2 omhoog. Je gaat dan in met grofweg 1m30 rijlengte minstens 5-6 cm stijgen. Dat is niet onmogelijk met korte treintjes, maar langere/zwaardere treinen stijgen dan te snel, houdt 3% aan als maximaal stijgingspercentage en dan heb ik het nog geeneens over het feit dat r1/r2 als zijnde de krapste bogen veel weerstand/wrijving en moelijkheden oproepen bij lange treinen en grote stoomlocs.
Als laatste, houdt minstens een armdikte ruimte tussen de 2 niveaus aangezien je er ook nog eens bij moet kunnen voor onderhoud en bij ontsporingen/storingen.
Een oplossing zou zijn om r3/r4 te gebruiken, dat geeft soeplere bochten en meer rijlengte (dus minder stijgingspercentage) per omwenteling en dan meerdere omwentelingen zodat je tot een tussenruimte van 20/25 cm tussen de 2 niveaus kan komen. Echter dan kom je wel in de knel met het schaduwstation zoals je het nu gesitueerd hebt.
Henk
Het plan lijkt me in deze versie niet haalbaar.
Ten eerste, zoals Calixtus al aangaf, kom je niet in de uiterste hoeken van de baan als deze tegen een muur/wand is geplaatst en je dus alles maar van 1 zijde kan benaderen. Naar gelang je fysiek kom je met gestrekte armen in de regel niet verder dan 75-90 cm.
Ten tweede ga je met r1/r2 omhoog. Je gaat dan in met grofweg 1m30 rijlengte minstens 5-6 cm stijgen. Dat is niet onmogelijk met korte treintjes, maar langere/zwaardere treinen stijgen dan te snel, houdt 3% aan als maximaal stijgingspercentage en dan heb ik het nog geeneens over het feit dat r1/r2 als zijnde de krapste bogen veel weerstand/wrijving en moelijkheden oproepen bij lange treinen en grote stoomlocs.
Als laatste, houdt minstens een armdikte ruimte tussen de 2 niveaus aangezien je er ook nog eens bij moet kunnen voor onderhoud en bij ontsporingen/storingen.
Een oplossing zou zijn om r3/r4 te gebruiken, dat geeft soeplere bochten en meer rijlengte (dus minder stijgingspercentage) per omwenteling en dan meerdere omwentelingen zodat je tot een tussenruimte van 20/25 cm tussen de 2 niveaus kan komen. Echter dan kom je wel in de knel met het schaduwstation zoals je het nu gesitueerd hebt.
Henk
Re: Haalbaarheid baan.
Ik zie wat je bedoel... Zal kijken hoe het anders in de ruimte past.jeepney schreef:Wim,
Het plan lijkt me in deze versie niet haalbaar.
Henk
Vr.Gr. Wim
Re: Haalbaarheid baan.
Wim,
Een mooie ruimte, met een op het eerste gezicht leuk plan, maar zie in mijn ogen toch wel wat minpunten.
Eerste punt is al genoemt, de diepte van jouw baan is met 1 meter te veel om overal bij te kunnen, dit kan alleen door er ergens een mangat in te maken, zodat je midden in je baan kunt staan. (denk er wel aan, nu ben je misschien nog soepel genoeg om onder je baan door te kruipen naar z`n mangat, maar blijft dat ook op latere leeftijd zo? ).
Tweede punt, je hebt veel rijlengte, en vooral ondergronds, maar daarentegen maar een klein schaduwstation.
Ik zou het schaduwstation veel meer ruimte willen geven, zodat je meer materiaal kunt opstellen en daarmee de bovenbaan veel levendiger maken.
Derde Punt, aftakking naar het doodlopend spoortje, direct al een leuk inhaalspoor, maar, geen mogelijkheid om vandaf dat punt ook weer in dezelfde richting te kunnen verder rijden op de hoofdbaan, zonder te moeten steken.
Als nu een trein terug komt van jouw doodlopend spoor, moet hij achteruit de hoofdbaan op, om in de zelfde richting verder te kunnen rijden als die gekomen is, of hij moet in tegengestelde richting weer terug rijden van waar die kwam, dit geeft denk ik de weer de nodige beperkingen in jouw gehele treinenloop.
Vierde punt, eigenlijk het zelfde verhaal, maar dit keer de aansluiting naar jouw draaischijf, je kutn maar op 1 manier de hoofdbaan op, dus zult die of weer in 2 richtingen moeten berijden, met de nodige beperking voor het overige doorgaande verkeer, of weer moeten steken.
Daarnaast, mis ik bij een draaischijf met zoveel locplaatsesn toch eigenlijk ook de verzorgingsplaats, dus kolenbunkers, inspectieputten ontslakkings ruimte ed. Want dat zijn eigenlijk toch wezenlijk belangrijke onderdelen die je nu just bij locloodsen aantreft.
Kortom, neem de boel nog eens goed onder de loep. basis idee is zeker leuk, maar met dit ontwerp ben ik bang dat je snel tegen dingen aanloopt die
je te weinig genoegen geven.
Beter wat minder onzichtbare rijlengte en meer schaduwspoor dus, wat meer afwisseling geeft. en de bovenbaan net ff beter doordenken, zodat je meer nuttige mogelijkheden hebt.
En denk daarbij aan de woorden van Jeroen (Boppard en Duisburg-beksheim) Less is More
mvg
Freddy
Een mooie ruimte, met een op het eerste gezicht leuk plan, maar zie in mijn ogen toch wel wat minpunten.
Eerste punt is al genoemt, de diepte van jouw baan is met 1 meter te veel om overal bij te kunnen, dit kan alleen door er ergens een mangat in te maken, zodat je midden in je baan kunt staan. (denk er wel aan, nu ben je misschien nog soepel genoeg om onder je baan door te kruipen naar z`n mangat, maar blijft dat ook op latere leeftijd zo? ).
Tweede punt, je hebt veel rijlengte, en vooral ondergronds, maar daarentegen maar een klein schaduwstation.
Ik zou het schaduwstation veel meer ruimte willen geven, zodat je meer materiaal kunt opstellen en daarmee de bovenbaan veel levendiger maken.
Derde Punt, aftakking naar het doodlopend spoortje, direct al een leuk inhaalspoor, maar, geen mogelijkheid om vandaf dat punt ook weer in dezelfde richting te kunnen verder rijden op de hoofdbaan, zonder te moeten steken.
Als nu een trein terug komt van jouw doodlopend spoor, moet hij achteruit de hoofdbaan op, om in de zelfde richting verder te kunnen rijden als die gekomen is, of hij moet in tegengestelde richting weer terug rijden van waar die kwam, dit geeft denk ik de weer de nodige beperkingen in jouw gehele treinenloop.
Vierde punt, eigenlijk het zelfde verhaal, maar dit keer de aansluiting naar jouw draaischijf, je kutn maar op 1 manier de hoofdbaan op, dus zult die of weer in 2 richtingen moeten berijden, met de nodige beperking voor het overige doorgaande verkeer, of weer moeten steken.
Daarnaast, mis ik bij een draaischijf met zoveel locplaatsesn toch eigenlijk ook de verzorgingsplaats, dus kolenbunkers, inspectieputten ontslakkings ruimte ed. Want dat zijn eigenlijk toch wezenlijk belangrijke onderdelen die je nu just bij locloodsen aantreft.
Kortom, neem de boel nog eens goed onder de loep. basis idee is zeker leuk, maar met dit ontwerp ben ik bang dat je snel tegen dingen aanloopt die
je te weinig genoegen geven.
Beter wat minder onzichtbare rijlengte en meer schaduwspoor dus, wat meer afwisseling geeft. en de bovenbaan net ff beter doordenken, zodat je meer nuttige mogelijkheden hebt.
En denk daarbij aan de woorden van Jeroen (Boppard en Duisburg-beksheim) Less is More
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Haalbaarheid baan.
Hallo Wim,
Ik zie dat je baan in feite een hondenbot is. Het station ligt in een uiteinde van het bot, waardoor treinen in het station altijd vanuit dezelfde richting aankomen en in dezelfde richting vertrekken. Zo'n eenrichtingsstation komt in het echt eigenlijk niet voor. Ik denk dat je ontwerp beter wordt als je de spoorlijn na het station via een tweede toegang weer in het schaduwstation laat aankomen. De treinen hoeven dan niet altijd per se hetzelfde traject af te leggen, maar kunnen van verschillende kanten komen. Dan kun je ook de goederenaansluiting op beide sporen van de hoofdbaan laten aansluiten. Verder zou het wat logischer zijn om het locdepot naar het station te verplaatsen.
Mvg,
Albert Nijenhuis
Ik zie dat je baan in feite een hondenbot is. Het station ligt in een uiteinde van het bot, waardoor treinen in het station altijd vanuit dezelfde richting aankomen en in dezelfde richting vertrekken. Zo'n eenrichtingsstation komt in het echt eigenlijk niet voor. Ik denk dat je ontwerp beter wordt als je de spoorlijn na het station via een tweede toegang weer in het schaduwstation laat aankomen. De treinen hoeven dan niet altijd per se hetzelfde traject af te leggen, maar kunnen van verschillende kanten komen. Dan kun je ook de goederenaansluiting op beide sporen van de hoofdbaan laten aansluiten. Verder zou het wat logischer zijn om het locdepot naar het station te verplaatsen.
Mvg,
Albert Nijenhuis
Re: Haalbaarheid baan.
Inderdaad. Je moet je bedenken wat de functie is van een locdepot. In het echt staan die altijd in de nabijheid van een station of een (goederen)emplacement. Daar worden immers locs aan- en afgekoppeld. En dus is het logisch dat er dan behoefte is aan een depot voor het onderhoud, diesel of kolen bijvullen, zand bijvullen, schoonmaken e.d. Gezien de draaischijf zal het tevens de bedoeling zijn dat er stoomlocs gedraaid moeten worden. Maar waarvoor worden ze gedraaid? Voor treinen natuurlijk, maar er is nergens een station o.i.d. te bekennen.Appie173 schreef:(...)Verder zou het wat logischer zijn om het locdepot naar het station te verplaatsen.
Het toeleidende spoor is ook niet realistisch. Locs moeten een enorme bocht door om de draaischijf te bereiken.
Zorg er voor dat het locdepot in het verlengde van een station ligt. Dan oogt het niet alleen realistisch, maar je zult er ook tijdens het treintjesrijden veel meer praktisch plezier van hebben.
Re: Haalbaarheid baan.
Ik sluit me aan bij de voorgaande commentaren en wil daar nog aan toevoegen dat alles erg rechtlijnig is met krappe bochten. Probeer eens wat ruimere bochten te gebruiken en nergens (op zichtbare plaatsen) het spoor evenwijdig aan de tafel te laten lopen, je zult zien dat het geheel er dan veel realistischer uit ziet.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Haalbaarheid baan.
Naast bovenstaande:
1. Waarom laat je het schaduwstation niet diagonaal lopen, van linksboven naar rechtsonder? Je hebt dan ruimte voor een veel ruimere klimspiraal. Kruising tussen het spiraal is dan een aandachtspunt maar je hoeft de spiraal niet helemaal op -1 te laten eindigen, het laatste stukje klimmen/dalen kan ook achteraan langs de muur op dat rechte deel. Dan kan de helix zo groot worden, dat het tevens een mangat kan zijn, met bijvoorbeeld een afneembare bovenzijde.
2. Dan zijn de sporen in de schaduwstation ook veel langer. Wat nu opvalt daarin is dat de sporen verschillende lengte hebben, de onderste is bijvoorbeeld erg kort. Als je dat in een parelellogram legt (zie voorbeeld) dan zijn alle sporen even lang, schijnt handiger te zijn in het rijbedrijf. Aandacht wordt dan wel bereikbaarheid, zeker vanwege dat verbindingsspoor op -1 aan de voorkant, maar dat is nu al zo. Als je die evenwijzig aan het diagonaal gelegde schaduwstation legt, los je dat ten dele al op want dan hoeft die tafel niet zo groot te worden als die op nivo 0. Blijft het terecht genoemde punt van: nu kan je er onder klimmen, maar blijft dat zo makkelijk gaan? Groter punt wordt de aansluiting aan de rechterkant. Kan op zich wel, je sporen zijn lang genoeg geworden om nog een draai te maken naar rechtsboven en rechtsonder.
3. Met betrekking tot wat Evo zegt: als je dan de twee onderste blauwe sporen na de aansluiting naar de locloods/verzorging, schuin naar rechtsonder laat lopen, ziet dat stuk er al levendiger uit. Heb je ook iets meer ruimte voor scenery en een iets langer kopspoortje.
4. Ik sluit mij aan bij Thieu wat betreft de locloods. Tevens: als je de locloods omdraait (en het aansluitspoor ook) kijk je als toeschouwer niet tegen de minder boeiende achterkant van de loods aan maar tegen de draaischijf, loodsdeuren en zo.
Geen idee of je er wat aan hebt, kijk maar even.
Bart
1. Waarom laat je het schaduwstation niet diagonaal lopen, van linksboven naar rechtsonder? Je hebt dan ruimte voor een veel ruimere klimspiraal. Kruising tussen het spiraal is dan een aandachtspunt maar je hoeft de spiraal niet helemaal op -1 te laten eindigen, het laatste stukje klimmen/dalen kan ook achteraan langs de muur op dat rechte deel. Dan kan de helix zo groot worden, dat het tevens een mangat kan zijn, met bijvoorbeeld een afneembare bovenzijde.
2. Dan zijn de sporen in de schaduwstation ook veel langer. Wat nu opvalt daarin is dat de sporen verschillende lengte hebben, de onderste is bijvoorbeeld erg kort. Als je dat in een parelellogram legt (zie voorbeeld) dan zijn alle sporen even lang, schijnt handiger te zijn in het rijbedrijf. Aandacht wordt dan wel bereikbaarheid, zeker vanwege dat verbindingsspoor op -1 aan de voorkant, maar dat is nu al zo. Als je die evenwijzig aan het diagonaal gelegde schaduwstation legt, los je dat ten dele al op want dan hoeft die tafel niet zo groot te worden als die op nivo 0. Blijft het terecht genoemde punt van: nu kan je er onder klimmen, maar blijft dat zo makkelijk gaan? Groter punt wordt de aansluiting aan de rechterkant. Kan op zich wel, je sporen zijn lang genoeg geworden om nog een draai te maken naar rechtsboven en rechtsonder.
3. Met betrekking tot wat Evo zegt: als je dan de twee onderste blauwe sporen na de aansluiting naar de locloods/verzorging, schuin naar rechtsonder laat lopen, ziet dat stuk er al levendiger uit. Heb je ook iets meer ruimte voor scenery en een iets langer kopspoortje.
4. Ik sluit mij aan bij Thieu wat betreft de locloods. Tevens: als je de locloods omdraait (en het aansluitspoor ook) kijk je als toeschouwer niet tegen de minder boeiende achterkant van de loods aan maar tegen de draaischijf, loodsdeuren en zo.
Geen idee of je er wat aan hebt, kijk maar even.
Bart