Nieuw

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
DBTS
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2011 20:31

Nieuw

Bericht door DBTS »

Hallo, ik ben helemaal niet op het gebied van treinen en dan met name n spoor. Ik wil graag n spoor digitaal gaan rijden. Alleen ik kreeg het advies van een winkel dat ik beter H0 kan rijden omdat n spoor digitaal erg gevoelig is e.d. Ik zou graag willen weten of dat zo is voordat ik definitief besluit. Wat betreft digitaal rijden, ik wilgenboom beginnen met een startset en rustig aan op gaan bouwen. Wie heeft er tips voor mij. Voor wat betreft merk ( ministerie of fleischmann ) de reden fat ik n spoor wil gaan rijden is voornamelijk ruimte gebrek. ( kleine zolder)


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Nieuw

Bericht door spoor65 »

Hallo vooralsnog naamloze dbts

Als eerste natuurlijk welkom.

Eigenlijk kan ik mij maar 1 reden bedenken waarom de winkelier jouw H0 ipv N aanraad,
namelijk dat hij veel meer H0 in de verkoop heeft en dus liever ziet dat je dat koopt omdat je dan minder snel voor
andere aankopen op modelspoorgebied naar een andere winkelier zult moeten gaan.

Ik zou zeggen, kijk eens rustig rond hier op het forum, en dan vooral bij de rubriek waarin vele banen al te zien zijn.
en waarvan het merendeel digitaal is.

Enige waarvoor N-spoor mss iets gevoeliger is, dat is schoonhouden van jouw rails, dat moet je mss iets beter in de gaten houden
maar voor de rest is het net zo betrouwbaar als H0. en voor dat schoonhouden van de rails zijn mogelijkheden genoeg.

Kijk en lees ook eens op http://www.nproject.org/nl/mvg
waar je veel tips en wetenswaardigheden kunt vinden op nagenoeg alles mbt modelspoor.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
DBTS
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2011 20:31

Re: Nieuw

Bericht door DBTS »

Sorry Marco is de naam. Ik had al zo een idee. Ok bedankt voor je antwoord en ik zal eens gaan spitten in dit forum.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Nieuw

Bericht door Jeroen »

wilgenboom
ministerie of fleischmann
Iföhn? :lol:


Afbeelding

jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Nieuw

Bericht door jules »

Beste Marco.
Lekker voor N gaan, als je dat toch al van plan was.
De argumenten van de winkelier kan ik me niets bij voorstellen.
Enige eventuele nadeel wat ik bij N kan bedenken is, dat je wat kieskeuriger met de decoders moet wezen, omdat je in N locs doorgaans minder ruimte hebt dan in vergelijkbare H0 locs.
Maar ook voor N locs zijn er voldoende locdecoders voorhanden.
En aangezien je het ook over beperkte ruimte hebt, zal het met H0 zeer snel vol zijn.
Ik heb zowel Fleischmann als Minitrix locs rijden.
Mijn ervaring is dat de locs van Fleischmann minder lawaai maken dan die van Minitrix en volgens mij zullen deze merken verder kwalitatief weinig voor elkaar onderdoen en qua verkrijgbaarheid van onderdelen, zoals koolborstels en anti slipbandjes, zit je volgens mij bij deze twee merken ook wel goed, waarbij ik bij bijvoorbeeld Roco en Arnold mijn twijfels heb.
Groeten, Jules.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Nieuw

Bericht door spoor65 »

Marco,

De meeste merken hebben wel startsets dus dat zal uiteindelijk niet z`n probleem hoeven te geven.
Roco startsets hoef je eigenlijk niet meer naar te kijken, Roco maakt zelf namelijk geen N-spoor meer, sinds het moederbedrijf ook Fleischmann
heeft overgenomen.

Het railsysteem van de oude roco word nu ook verkocht onder de naam fleischmann, dit is de rail zonder bedding.

Maar even terugkomend op de startsetjes.
Wat belangrijk is, is jezelf de vraag stellen, wat wil ik gaan gebruiken, wil je stoomlocs, wil je alleen modern materiaal,
welk land wil je materiaal van en welk (eventueel digitaal) systeem wil je graag gaan gebruiken.
Wil je graag rails gebruiken met vaste railbedding of zonder, vind je de prijs van rails een item om over na te denken?

Naar de hand van de antwoorden op die vragen zou je eens kunnen gaan kijken of een startset aan jouw verwachting voldoet.
Er is veel keus dus goede oriëntatie is zeker geen luxe.

Ook zou je kunnen overwegen om gewoon met losse onderdelen te beginnen.
Al het rijdend materiaal kun je probleemloos combineren, dus een minitrix loc en wagons kunnen ook gewoon op
Fleischman, peco of welk ander soort rails rijden en andersom dus ook. ook de koppelingen op het rijdend materiaal zijn
allemaal gelijk, dus die kun je ook naar hartelust combineren, dat is in N-spoor gelukkig allemaal universeel.

fleischmann met bedding en minitrix zijn relatief nogal prijzig, peco daarentegen is relatief voordelig.
Peco heeft dan ook nog 2 soorten rails, code 80 en code 55
code 80 is kwa railopbouw gelijk aan minitrix/fleischman ed. code 55 is wat mooier doordat het anders is opgebouwd, waardoor
in aanzien de spoorstaaf lager lijkt.
Daarnaast heeft peco een keur aan wissels, in verschillende grotes, dus van slanke lange wissels tot relatief korte wissels met scerpere
boogstralen.
Wel zul je bij peco gebruik moeten maken van flexrail, is in het begin wat moeilijker om te leggen, zul je ff aan moeten wennen,
maar heeft het voordeel dat je niet vast zit aan de vastgestelde maten die andere merken hanteren, dus meer vrijheid in hoe je de rails legt.

Kortom genoeg stof om eens over na te denken. neem er de tijd voor. dat is zeker de moeite waard want dan zul je minder snel
later tegen verrassingen aan lopen die je niet verwacht had of liever anders had gezien.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Nieuw

Bericht door Robert_N-Nm »

Zowel voor H0 als N-spoor geldt dat vuile rails funest zijn voor het functioneren van de digitale loks (en loks in het algemeen), alle schalen hebben baat bij schone rails, zelfs tuinspoor/LGB. Het verhaal van de verkoper is dan ook meer een kwestie van onderhoud dan daadwerkelijk functioneren van N-spoor als digitale loks am sich.

Dat gezegd hebbende een korte aanvulling op "losse onderdelen" kopen. Deze methode is prima, tegenwoordig worden ook uitgeslachte startsets aangeboden (dus rollend materieel, rails en centrale apart) voor relatief lage prijzen. Zo kan je bijvoorbeeld een multimaus kopen met een digitale minitrix-lok + door jou gewilde wagens en het door jou gewenste railsysteem. Mijns inziens een mooie oplossing om een meer op maat gemaakte combinatie te krijgen.

Voor het railsysteem wordt naast minitrix en fleischmann ook peco genoemd. Persoonlijk is dit geen ideaal systeem om mee te beginnen. Het is lastig in de verwerking tot een baan. Ik zou het niet adviseren tenzij je eerder ervaring hebt opgedaan in een andere schaal of een handig modelbouwer bent. Echter een ander mooi railsysteem, is kato. Het voordeel van kato is de hoge stabiliteit (beter dan minitrix of fleischmann) en bedrijfszekerheid als je regelmatig wil schuiven met de rails. Het is een systeem met mooie wissels en goed doordachte railverbindingen. Een beetje een soort C-rail van maerklin maar dan in N-spoor en dan zonder pukkels (derde rail). Als je eventueel uitgeslachte startsets zou gebruiken kan je ook zo beginnen. Een vriend van mij heb ik ook zo aan de modelspoor gekregen (analoog wel eens waar) en die was en is zeer tervreden met die keuze. Het railmaterieel is niet al te duur (zeker de startsets en railsets niet). Ter oriëntatie kan je kijken op de website noch.de daar staat veel (duitse) informatie over dit railsysteem.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Nieuw

Bericht door ns1200 »

Hallo Marco. Zelf vind ik maar een nadeel van N spoor tegenover H0. Dat is dat er minder zuid-europese auto's en vrachtauto's zijn en iets minder aan of moeilijk vindbare dingen om te bouwen en aan te kleden. Zelf heb ik eerst minitrix rails gehad maar ben nu overgestapt op peco code 55. Mooie slanke wissels
wat een veel mooier effect geeft. Voor je digitale vraagstuk zit ik met het zelfde omdat ik over wil stappen op digitaal en ook niet weet welke ik precies ga pakken.
In iedergeval zou je keuze voor N spoor een goede zijn.

Groetjes Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Plaats reactie