Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo allemaal;

Zo, effe tijdje niets gepost, druk druk druk op het werk. Ondertussen wel wat bouwpakketjes in elkaar gezet en de boel geweatherd. Ook de electrische verbindingen tussen de modules ga ik wat aanpassen, het is een beetje een lastig klusje om direct de draadjes vanaf de sporen op die 50-polige D-SUB's te solderen. Heb al een ideetje om printplaten te maken met een ander type connectoren icm de D-SUB's. Zit nog een beetje te klooien met een print lay-out voor mijn foto-printplaten. Eentje gemaakt met wrijfsymbolen, ben ook aan het experimenteren met een lay-out te maken op de computer, alleen de toner van mijn printer is net op.

Afbeelding

Afbeelding

Ook ondertussen dolgelukkig geworden van mooie LEDverlichting voor in mijn vitrinekast:

Afbeelding

En nieuwe aanwinsten binnengekregen:

Afbeelding

Verder staat nog op het programma voor de winter:
- omspuiten van Silverlingen;
- omspuiten van plan E NS;
- NS-bovenleidingpalen maken;
- lantaarnpaaltjes maken;
- messing bouwpakket NS 1500 in elkaar zetten, maar dat natuurlijk na het experimenteren met omspuiten van wagonnen.

Alles is al in huis gehaald, nu nog wat tijd vrijmaken.



jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door jeepney »

tv_man schreef:Mooie aanwinsten trouwens die accutreinstellen. Zijn net weer een beetje anders dan wat je normaliter ziet.
En zo is het !!!!

En de vormgeving is juist treffend voor het tijdperk.

Henk


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Yep,

blijven grapppige karretjes. Ik probeer langzaamaan alle uitvoeringen in mijn bezit te krijgen.



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door mdedeugd »

Spoor 9 mm schreef:
Ook ondertussen dolgelukkig geworden van mooie LEDverlichting voor in mijn vitrinekast:

Afbeelding
Hallo Johan.

Van deze led sets, heb ik intressen in. ;)
Waar zijn deze verkrijgbaar.?

Martin de Deugd



FidOo
Berichten: 5817
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door FidOo »

Martin die waren een tijdje terug in de aanbieding bij de kruitvat. Geloof 15 euro een set.

Heb er ook 2 liggen..


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door bob vermeulen »

mdedeugd schreef:
Spoor 9 mm schreef:
Ook ondertussen dolgelukkig geworden van mooie LEDverlichting voor in mijn vitrinekast:

Afbeelding
Hallo Johan.

Van deze led sets, heb ik intressen in. ;)
Waar zijn deze verkrijgbaar.?

Martin de Deugd

Martin, kijk ook eens bij de Ikea daar hebben ze ook van die sets

Bob Vermeulen


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door mdedeugd »

Thanks ;)
Deze info kan ik zeer zeker goed gebruiken.
Net al op de Ikea site gekeken, zeer mooie setjes led a 4 stuks met adapter 19,95
Daar gaan we dus eens op af :D

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60116540/

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi Martin,

Deze LED's heb ik inderdaad bij het kruidvat gekocht half oktober. 12,99 euro. Heb zes setjes gekocht omdat ik dacht dat de lichtopbrengst mager zou zijn. Niets is minder waar, aan drie setjes zou ik genoeg hebben gehad. In de vitrinekast monteer ik per modulebak één set en toevalligerwijs bestaat één setje uit drie strips. Precies goed, per "raam" dus een LED stripje.
De andere drie sets ga ik gebruiken om de modulebakken te verlichten wanneer ze opgesteld zijn. Ook nu weer per module één setje. Moet ik wel weer een armatuur voor bouwen, maar ik denk dat ik de strips in een aluminium U-balk ga plakken. Lekker licht qua gewicht. Heb ik gelijk goed licht wanneer ik aan de modules aan het knutselen ben...

Trouwens, het is nog mooi warmwit licht ook!

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Afgelopen avond nog de weathering van twee bouwpakketten afgemaakt en gefinished met matte vernis.

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik op de pc een print lay-out gemaakt voor mijn DSUB connectoren. Was niet helemaal tevreden over het vorige exemplaar dat ik met de hand gemaakt had. Moet proberen om zo min mogelijk koper weg te etsen om mijn etsmiddel niet te snel onklaar te maken. Is al duur genoeg, die zooi. Waarschijnlijk is niemand duidelijk wat ik er mee wil, dus morgen ga ik de printer van mijn baas maar eens misbruiken om een sheet te printen. Foto-printplaat, ontwikkelaar en ammoniumpersulfaat staan al klaar.

Afbeelding

Van de week een weekje kerstvakantie, dus effe lekker de tijd om naast de noodzakelijke dingen met het vrouwtje en de familie eens lekker aan de hobby te werken. Later foto's van de bedoeling van mijn printen. Daarna kan ik eigenlijk pas weer verder met de modulebakken, dan eindelijk weer eens foto's met rails er op en ga ik echt aan de slag met scenery op de baan!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Zo, het was even aanklooien met het printen van de print lay-out, maar het is gelukt. In het weekend soldeer ik de printconnectoren er aan vast met de bedrading naar de DSUB's. Het kon beter, maar ben best tevreden met het resultaat.

Ontwikkelde print:
Afbeelding

De opbrengst van deze avond:
Afbeelding



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door mdedeugd »

Hallo Johan.

Ertsen is mooi gelukt :o :o
Hier heb ik zelf geen kaas van gegeten :oops:
Ik vindt het al knap van mezelf, dat ik nu een decodertje kan inbouwen. :mrgreen:
Dit ziet er zo al weer profesioneel uit. ;)
Je maakt er echt geen half werk van, ik vindt het knap hoor ;) .

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Jeroen »

Dat weatheren is je wel goed afgegaan! Met name de fabriek komt mooi over. Wat voor vernis heb je daarvoor gebruikt?

Trouwens, geen gek idee van die LED-strips. Was dat een eenmalige actie van de Kruidvat? Hoeveel cm LEDstrip krijg je per pakket?

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Dankje Martin voor je complimenten.

Datgene waar het voor veel mensen eigenlijk om gaat (het rijden met treintjes) geldt voor mij natuurlijk ook wel. Alleen wanneer ik bezig ben krijg ik allemaal ideetjes om het zus-en-zo te gaan doen. Het kan allemaal veel makkelijker en een stuk goedkoper, maar op deze manier heb ik er de meeste lol in :lol: :lol: . Het zelf maken van printjes is relatief best prijzig, maar het is wel weer een goedkoop avondje "uit".

Het maken van scenery is weer een vak apart. Ik vind dat jouw baan veel sfeer uitstraalt en jij hebt ook veel lol in het maken van jouw baan. Dat zie je direct. Het is nog maar afwachten of de boompjes en de struikjes bij mij ook willen "aanslaan" :lol: :lol: En het insolderen van een decoder (waar ik geen gebruik van maak, ik rij analoog) lijkt me ook niet één van de makkelijkste klussen. Ik heb je bezig gezien met je NS1600.

@All
Voor iedereen die dit leest alvast fijne feestdagen toegewenst!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi Jeroen,

Dank voor je compliment. Het weatheren heb ik met poeders gedaan van Bush. Eerst een basislaag verf (gewoon Revell of Humbrol) in de gewenste kleur aanbrengen en dan de poeders er op. Met de airbrush met matte Revell blanke lak er overheen spuiten. Kant en klaar gekocht in de winkel in zo'n airbrush-potje.

Wat die LED strips betreft: dat was volgens mij een éénmalige actie. Één stripje is 30 cm, drie strips per pakket (adapter). Je kunt de strips ook aan elkaar koppelen om één hele lange van 90 cm te krijgen. Er komt een puist licht uit, dat zie je op de foto. De strips kun je ook met kabeltjes verbinden, diverse lengtes bij het pakket inbegrepen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Zo,

vandaag voor het kerstdiner met de familie nog 1800 gaatjes geboord in mijn printplaten. Komende dagen de modulebakken voorbereiden op de plaatsing daarvan en de eerder aangelegde bedrading er op aanpassen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Zo zien de printen er nu uit. Nog niets gesoldeerd, ben vergeten plastic-spray te kopen om de koperbanen te beschermen tegen corrosie. Dat spuit ik er op voordat de componenten erop gesoldeerd worden. Kan vandaag dus even niets solderen. Om de tijd te doden ook maar even een naamplaatje van mijn baan geëtst, je moet toch wat op zo'n dag dat de winkels dicht zijn.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo allemaal,

Vandaag printen schoongeboend met Vim en geplastificeerd. Klemschroeven gesoldeerd en de draden gemonteerd. D-SUB aan vastgesoldeerd en voorzien van schroefvergrendeling om losschieten te voorkomen. Ben er wel effe mee bezig geweest ;)

Afbeelding

Afbeelding

Deze constructie gaat de eerdere constructie vervangen waarbij de modules met een losse kabel met elkaar verbonden werden (zie pagina 12 in dit draadje). Nu kunnen de connectoren van de modules rechtstreeks op elkaar worden aangesloten. Scheelt de helft van de D-SUB connectoren en daarmee gepiel en geld. Bovendien kan het soldeerwerk nu gewoon aan de werktafel gebeuren met veel ruimte en licht. Geen gedonder onder een modulebak met een hete bout die je lastig kan manoevreren. De draden van de rail, lampjes e.d. kunnen simpel met een schroevendraaier in de klemschroeven vastgezet worden.
En als er iets niet goed zit, gewoon losschroeven en vervangen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo allemaal,

In "Doe het zelf" heb ik een uitgebreide handleiding geplaatst voor het maken van "nostalgische" lantaarnpaaltjes. Op die manier lever ik ook een concrete bijdrage aan het modelspoorgebeuren. Nemen is altijd makkelijker dan geven. Kijk even in mijn onderschrift. Verbeterpunten zijn altijd welkom, ook kritische opmerkingen overigens, dat geldt voor mijn hele modelspoorproject.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

De lantaarnpaaltjes zijn droog. Hier even twee foto's, de rest kun je lezen in "Doe het zelf".

Afbeelding

Afbeelding



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door marco »

Erg mooie lantaarns zeg alleen schijnen ze wel erg blauw of ligt dat aan de foto?


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Ligt aan de foto. Bovendien per ongelukeen wit SMD LEDje gebruikt ipv een gele.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Ondertussen toch een bouwverslagje gemaakt van lantaarntjes met een 3mm LED. Zie onderschrift.


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door bob vermeulen »

Johan,

Heb vandaag de moeite genomen om ook het andere draadje te lezen. Top
Echt leuk om te zien hoe je het doe.

Bob Vermeulen


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Bedankt voor alle reacties, mannen, ook in mijn twee andere draadjes. Nu heb ik weer even genoeg gepriegeld en ga ik weer eindelijk met de baan aan de slag. Daar gaat het toch om, niet?? 8-)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo allemaal. Beste wensen allemaal voor het nieuwe jaar en veel plezier met de modelspoorhobby toegewenst.

Toch maar weer aan het bureau gaan zitten in plaats van aan de modulebakken. Resultaat:

Afbeelding

Wil je weten hoe dit paaltje te maken? Kijk in mijn onderschrift.


Plaats reactie