intelibox

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Tom Krook

intelibox

Bericht door Tom Krook »

Wil iemand (liefst zoveel mogelijk) mij zijn mening geven over het wel of niet aanschaffen van een intellibox van Uhlenbrock en dan meteen of het slimmer is in het begin toch de basic te nemen of wel meteen de intellibox II aan te schaffen.
ben nog maar kort aan de gang en wil het wel goed opzetten, maar wat is wijs, hier meteen al veel geld aan uitgeven?
Lijkt zo mooi om die II meteen aan te schaffen, maar is het slim??

groet
Tom krook

Jos

Re: intelibox

Bericht door Jos »

Allereerst een basisvraag: welke functies van de IB II die de basic niet heeft vind je belangrijk?

Groetjes,
Jos

spoor65

Bericht door spoor65 »

Hallo Tom,

In jouw andere topic geef je aan dat je een fleischmann digitale startset hebt. dus hier zal ook al een centrale bij zitten.
ik vraag me nu dus eerst 2 dingen af.
1: welk systeem heb je bij jouw startset, de locboss, profiboss of de grijze Multimaus?
2: ben je voornemend om in de toekomst jouw baan uitsluitend via de centrale aan te sturen, of heb je plannen om ook
de baan via de pc te gaan besturen, dmv een programma als bv Koploper. Itrain, Rocomotion of iets dergelijks?

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Tom Krook

Bericht door Tom Krook »

Hoi Freddy

heb inderdad een fleschamnne startset picolo
zo een grijze muis erbij die dus de boel kan aan sturen en ik heb begrepen ook wissels, via een wisseldecoderbox

en ja ik wil eigenlijk er naar toe de baan uiteindelijk (maar zal wel even duren) via pc aan te sturen.

I train of koploper of zoeits dus
ben van alles aan het uitzoeken, maar er is zoveel en zie door de bomen het bos niet meer.
wil rustig aan beginnen met opbouwen, kan gewoon niet allemaal in een keer, maar zou graag weten hpoe ik dat het beste op kan zetten.

alvast bedankt voor je reactie en hoop meer te horen

groet
Tom

dentheo

Bericht door dentheo »

Als je uiteindelijk met PC wilt rijden is de eenvoudigste centrale goed genoeg.
Tot nog toe ken ik geen PC program dat de "kracht" van de duurdere centrales benut.
Het werk wordt niet verdeeld, de centrale verzorgt alleen de communicatie.
Dan kun je beter het geld, voor de duurdere centrale, gebruiken voor een afgedankte PC

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
Tom Krook

Bericht door Tom Krook »

Dank je Theo

dacht dat zelf ergens ook al vooral omdat ik nog veel andere dingen aan moet schaffen zoals el aandrijving voor wissels e.d
Die centrale is dus eigenlijk niet meer dan een exttra luxe moeglijkheid voor programmeren van de decoders en zo als ik het goed begrijp en bij pc aansturing (waar ik dus wel naar toe wil) geen echte noodzaak en hoeft dan ook niet zo duur?
kun je me nog een beetje sio=inpel uitleggen wat zo ongeveer de functie van die centrale is?
fijn dat er actief gereageerd wordt op mijn vraag.

groet
Tom

Onderwerp starter
Tom Krook

Bericht door Tom Krook »

Sorry Jos

zag nu pas jouw berichtje en dus een beetje onbeleefd dat ik anderen wel antwoord gaf en jou niet.

Ik weet eigenlijk gewoon nog niet veel van welke functies er precies op zitten en hoe het werkt in combinatie met aansturing van een Pc.
Denk dat ik eigenlijk teveel verwacht van zo een ce\ntrale en de nieuwe no II alleen misschien duidelijker is ??
maar vooral is er de vraag van het doel van de centrale in combinatie met aansturing vanaf de pc b.v. met I train of koploper??

vr groet
Tom

shoven

Bericht door shoven »

Tom,

de functie van de centrale is het op de rails zetten van het DCC-signaal. Dat dient enerzijds als voeding voor de locs en andere verbruikers, en anderzijds als signaaldrager. Het DCC-signaal bevat instructies voor de DCC-apparaten in je baan. Dan moet je denken aan instructies als 'Loc nr 5, ga nu met snelheid stap 16 rijden'; dat soort dingen. De loc/wissel/... waarvoor het bedoeld is pikt het signaal op en voert de instructie uit.

Met behulp van de controller (in jouw geval die grijze multimaus) geef jij instructies aan de centrale. Die zet het dus door naar de baan. Dus als jij op je controller ingeeft dat wissel 71 moet worden omgezet op rechtdoor, vertaalt de centrale dat naar het DCC-signaal.
Centrales (en vooral de bedieningsmogelijkheden) zijn er in meer en minder luxe uitvoeringen. Sommige centrales kunnen ook decoders uitlezen, een multimaus kan dat bijv. niet. Extra aansluitingen en protocollen, zaken als Loconet etc, maken ook nog wat verschil.
Maar in essentie kunnen ze allemaal ongeveer hetzelfde, zeker als je met een pc gaat rijden. Ik heb een simpele multimaus en mis de 'luxe' features alleen als ik niet met de pc rij.
Wat nog wel interessant kan zijn is het vermogen. De centrale heeft als onderdeel een versterker die vermogen levert waar de verbruikers op rijden/schakelen/enz. Let op, dat loopt uiteen en maakt flink uit voor de hoeveelheid locs die je centrale tegelijk kan laten rijden.

(ik heb het telkens over DCC, maar iets dergelijks geldt ook voor Selectrix e.a. systemen)

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

spoor65

Bericht door spoor65 »

Tom,

Indien je dus uiteindelijk jouw baan via de pc wilt bedienen, dmv Itrain of koploper,
kijk dan ook eens op deze site:

http://www.rosoft.info

Wim heeft prachtige setjes, die je gebruiken kunt om de Multimaus, die jij hebt, ook met
Itrain of koploper te kunnen gebruiken, en daarnaast nog vele andere leuke items voor digitaal gebruik.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

anne w

Bericht door anne w »

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
Tom Krook

Bericht door Tom Krook »

Dank je Anne , heb toegevoegd.
kende ik nog niet die ene

Plaats reactie