Fleischmann NS 1601 - juiste kleurstelling?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
doh
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2009 13:41

Fleischmann NS 1601 - juiste kleurstelling?

Bericht door doh »

Ik heb onlangs een vervangende kap gekocht voor mijn fleischmann NS 1601 loc. Toen ik deze vergeleek met mijn originele kap viel me op dat de grijze vlakken tussen deur en voorruit ontbraken (zie bijvoorbeeld ook http://fotos.marktplaats.com/kopen/7/02 ... VYrw==.jpg). Is dit een productiefout van Fleischmann of zijn er in werkelijkheid 2 versies in bedrijf geweest?

Dennis


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Fleischmann NS 1601 - juiste kleurstelling?

Bericht door Michiel »

Ik ben helemaal heen NS kenner, maar het zou niet de eerste keer zijn dat een modelspoorfabrikant zijn model heeft gebaseerd op de plannen van een prototype. Het lijkt me goed mogelijk dat de NS oorspronkelijk haar 1600 serie had voorzien zonder grijze band over de vensters, en dat het pas in de laatste instantie is gewijzigd. Fleischmann heeft waarschijnlijk geen fout gemaakt, maar heeft de plannen uitgevoerd dat ze van de NS heeft gekregen.

Een hoop speculatie van den deze! :roll: Wie weet meer???


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Rick
Berichten: 1677
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Fleischmann NS 1601 - juiste kleurstelling?

Bericht door Rick »

Volgens mij is dat wel correct.


Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Fleischmann NS 1601 - juiste kleurstelling?

Bericht door vantongeren »

Ik heb diverse grootspoor foto's bekeken van de 1600/1700, maar allemaal hebben ze de grijze band tussen deur en voorraam. Het kan zoals Michiel aangeeft afgeleid zijn van een prototype.
In de catalogus van Fleischmann 1999/2000 staat de 1657 afgebeeld met dezelfde grijze band. Een 1601 kan ik echter niet vinden.

Heb je toevallig een artikelnummer of kan het een kap zijn van de Roco 1600, die heeft namelijk wel een 1601 uitgebracht, maar ook die heeft de grijze band.

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

RaceDuck
Berichten: 275
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:34
Locatie: Ergens tussen spoor 1 en 13 in

Re: Fleischmann NS 1601 - juiste kleurstelling?

Bericht door RaceDuck »

vantongeren schreef:Ik heb diverse grootspoor foto's bekeken van de 1600/1700, maar allemaal hebben ze de grijze band tussen deur en voorraam. Het kan zoals Michiel aangeeft afgeleid zijn van een prototype.
In de catalogus van Fleischmann 1999/2000 staat de 1657 afgebeeld met dezelfde grijze band. Een 1601 kan ik echter niet vinden.

Heb je toevallig een artikelnummer of kan het een kap zijn van de Roco 1600, die heeft namelijk wel een 1601 uitgebracht, maar ook die heeft de grijze band.

Groet,
Marcel
Welk artikel nummer van Roco is in N-spoor dan een 1600?
Volgens mij ben je in de war.

Er zijn meer versies van de 1600 geweest van fleischmann in schaal N
Zie ook mijn site www.ns1op160.tk


De Ns in N spoor database http://www.ns1op160.nl

Deze site is sinds 2022 in eigendom van Hans

Onderwerp starter
doh
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2009 13:41

Re: Fleischmann NS 1601 - juiste kleurstelling?

Bericht door doh »

Heb even een kijkje genomen op je site en zie nu inderdaad dat de Fleischmann (7363) NS 1601 in twee verschillende versies is geleverd. Te beginnen met een model zonder de bewuste grijze band (1980-1983), gevolgd door een model met grijze band (1983-1987). Volgens Wikipedia ( http://nl.wikipedia.org/wiki/1600/1800_(locomotieftype) ) zijn de echte locs geleverd in de periode 1981-1983. Het lijkt er dus sterk op dat Fleischmann voortuitlopend op de introductie van de nieuwe locs al een model heeft uitgebracht (waarschijnlijk o.b.v. een een prototype zoals Michiel suggereert) en later de kleurstelling heeft aangepast. Of er in het beginstadium ooit locs hebben rondgereden zonder grijze band blijft voor mij nog onduidelijk: alle foto's die ik tot op heden op internet aantref tonen in ieder geval uitsluitend locs met een grijze band.

Dennis



Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Fleischmann NS 1601 - juiste kleurstelling?

Bericht door Chris83 »

Dan lijkt mij dat het idd zo is gegaan met het maken van het model voordat ie in het echt pas rond reed. marklin heeft dat ook met de ns 1100 gedaan in 1951 die is in het groen uitgeleverd franse kleuren stelling met NS bedrukking. (1100's waren voor frankrijk bedoelt en zijn toen toch door ns aangekocht, vandaar die vreemde variant)
... had ik dat maar eerder geweten (lag op een rommelmarkt, puntgaaf), had ik hem nu thuis staan (collecters item), maar helaas dacht ik dat het een fantasie model was :( en H0 niet schaal N.

Dus als zonder band dan bijzonder is bv verzamelaars waarde zou ik niks veranderen aan de kap.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Fleischmann NS 1601 - juiste kleurstelling?

Bericht door Michiel »

Ik vrees dat spoor-N modellen verzamelen voor financiele speculatie/investering, je erg lang zal mogen wachten. Ik zou gewoon doen wat je het leukst vindt. Vind je het leuk om met een prototype model rond te rijden, "met een verhaal", dan laat je het zo. Stoort het je dat de lok geen grijze band heeft dan herstel je dat toch even? Dat is mijn idee erover. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Nijboer
Berichten: 914
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann NS 1601 - juiste kleurstelling?

Bericht door Nijboer »

Ik heb in 1988 mijn 1600 gekocht.
Inderdaad ZONDER de grijze band. Later heb ik dat zwart geverfd met een penseeltje.
Het zweet droop mn handen uit weet ik nog.......

Wel raar dat er toen nog een loc zonder grijze band werd verkocht, als de echte dan al
7 jaar rondreden.
Collin



Rick
Berichten: 1677
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Fleischmann NS 1601 - juiste kleurstelling?

Bericht door Rick »

Die lag dan gewoon al die jaren ergens op een plank te wachten op verkoop.



bert1947
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 dec 2011 18:03

Re: Fleischmann NS 1601 - juiste kleurstelling?

Bericht door bert1947 »

De 1600en zijn wel degelijk op de baan gekomen met het juiste grijze vlak
tussen deur en voorruit.ik heb zelf een foto van de allereerste 1600 in Tilburg.


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Fleischmann NS 1601 - juiste kleurstelling?

Bericht door Lemland »

En zelfs de 1600p had al zo'n grijs vlak op de flanken. :idea:



Rick
Berichten: 1677
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Fleischmann NS 1601 - juiste kleurstelling?

Bericht door Rick »

Dat is dus niet het vlak waar de vraag over gaat. Het gaat om de grijze vlakken naast de cabineramen en niet het rooster.



Glaskast189
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29

Re: Fleischmann NS 1601 - juiste kleurstelling?

Bericht door Glaskast189 »

bert1947 schreef:De 1600en zijn wel degelijk op de baan gekomen met het juiste grijze vlak
tussen deur en voorruit.ik heb zelf een foto van de allereerste 1600 in Tilburg.
Ik meen me te herinneren dat er in een oude Railhobby van 1981(?) een foto staat van een NS 1601 zonder grijze banden.

Groet, Bruce


Sporend online op mijn site!

jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: Fleischmann NS 1601 - juiste kleurstelling?

Bericht door jules »

Ik heb ze zo nooit rond zien rijden.
Maar, inderdaad, op marktplaats kom ik ze ook regelmatig tegen.
Reden, dat ik deze zonder grijze vlakken al niet koop.

Dit doet me trouwens denken aan de oudere 1220 locs van Lima, deze hadden een neus, die van boven geel was gespoten, terwijl deze in werkelijkheid grijs was.



Nijboer
Berichten: 914
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann NS 1601 - juiste kleurstelling?

Bericht door Nijboer »

Die 1200 neus was in den beginne geloof ik ook geel.
Doordat de machinist last had van lichtreflecties door de
gele neus is deze later ook grijs gemaakt.
Dat heb ik ooit eens gehoord.

Die 1601 is denk ik gewoon een blunder van Flmn. Toen een
paar jaar geleden de nieuwe kappen kwamen met het konijnenhok,
was de 1e gele versie (de rode 1637 was de eerste in deze reeks)
fout, er zaten te weinig vishaken op en de gele verf was bijna lichtgevend..

En neem nou die 1600 uit de startset, dat is een franse kap!?
Naar mijn idee wederom een blunder.

Vaag gedoe bij Flmn.....

Collin


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Fleischmann NS 1601 - juiste kleurstelling?

Bericht door Lemland »

Nijboer schreef:Die 1200 neus was in den beginne geloof ik ook geel.
Doordat de machinist last had van lichtreflecties door de
gele neus is deze later ook grijs gemaakt.
Dat heb ik ooit eens gehoord.
Even mee offtopic voor we weer naar de 1600 gaan :-) : dat verhaal klopt en dat was alleen de 1208. Deze was als eerste geel gemaakt maar al naar een paar weken kwam dat grijze vlak erop in verband met verblinding door het geel (in combinatie met het grote bijna horizontale vlak). En vervolgens voor de rest van de serie ook.

Bart



Rick
Berichten: 1677
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Fleischmann NS 1601 - juiste kleurstelling?

Bericht door Rick »

Nijboer schreef: Die 1601 is denk ik gewoon een blunder van Flmn. Toen een
paar jaar geleden de nieuwe kappen kwamen met het konijnenhok,
was de 1e gele versie (de rode 1637 was de eerste in deze reeks)
fout, er zaten te weinig vishaken op en de gele verf was bijna lichtgevend..

En neem nou die 1600 uit de startset, dat is een franse kap!?
Naar mijn idee wederom een blunder.

Vaag gedoe bij Flmn.....
Toch is het allemaal makkelijk te verklaren, de 1601 kwam uit voor de echte loc er was. Mogelijk heeft de NS het eigen ontwerp nog aangepast en heeft Fl* dit niet gedaan/kunnen doen.
Bij de 1738 (ik neem aan dat je deze bedoelt, volgens mij zijn dat gewoon de oude kappen) klopt het model gewoon. Deze heeft een tijd rondgereden met een ontbrekend logo. Er is ook een versie met alle logo's. Of de kleur geel klopt weet ik niet, bij de mijne met vier logo's is die wel redelijk goed.
De startset 1600 heeft inderdaad een Franse kap, dat was geen blunder maar een keuze. Vraag maar niet waarom ze die keus moesten maken. :roll:


Plaats reactie