TIP! Draden aan rails solderen.
TIP! Draden aan rails solderen.
Voor velen is dit de evidentie zelve, maar misschien dat deze tip sommigen toch kan helpen met het solderen van draadjes aan rails. Nu ik toch bezig ben met mijn baan, kan ik het hier ook even plaatsen. Ik gebruik hier schaal N Peco code 55 sporen, maar het principe is geldig voor alle railsysteemen zonder aangegoten ballast. Voor bijvoorbeeld Fleischmann Piccolo en Kato gaat deze tip niet op. Er is natuurlijk niet EEN methode, maar wat hieronder beschreven is, is hoe ik het tegenwoordig doe.
1) De eerste stap is natuurlijk bepalen waar er draden aan de sporen gesoldeerd dienen te worden. Teken deze positie af, zowel op de rails als op de ondergrond. Boor een klein gaatje (2 - 3mm diameter) door de bodemplaat daar waar de draden naar beneden gestoken worden.
2) Aan de onderkant van de rails, daar waar de draad aan de rails bevestigd gaat worden, wordt een klein stukje plastiek onder de spoorstaaf tussen 2 bielsen weggesneden. In deze opening merken we duidelijk het blanke metaal van de spoorstaaf.
3) Voorsoldeer de spoorstaaf in deze openingen tussen de bielzen, en ook de draden die eraan gesoldeerd gaan worden. De draden mogen vrij dun en kort zijn. Ik gebruik 0,15mm² draadjes van 4cm lang, voldoende lang voor het doorvoeren onder de baan.
4) Soldeer de draden aan de rails.
5) voer de draden door de gaten in de bodemplaat, en laat het spoorsegment zakken terwijl het in de raillassen van de naastliggende sporen wordt geschoven.
6) De soldeerpunten liggen nu haast onzichtbaar langs de onderkant. Met een laagje ballast erover ziet men helemaal niets meer van deze draden.
Alle opmerkingen zijn natuurlijk welkom. Of beschrijf een alternatief systeem!
1) De eerste stap is natuurlijk bepalen waar er draden aan de sporen gesoldeerd dienen te worden. Teken deze positie af, zowel op de rails als op de ondergrond. Boor een klein gaatje (2 - 3mm diameter) door de bodemplaat daar waar de draden naar beneden gestoken worden.
2) Aan de onderkant van de rails, daar waar de draad aan de rails bevestigd gaat worden, wordt een klein stukje plastiek onder de spoorstaaf tussen 2 bielsen weggesneden. In deze opening merken we duidelijk het blanke metaal van de spoorstaaf.
3) Voorsoldeer de spoorstaaf in deze openingen tussen de bielzen, en ook de draden die eraan gesoldeerd gaan worden. De draden mogen vrij dun en kort zijn. Ik gebruik 0,15mm² draadjes van 4cm lang, voldoende lang voor het doorvoeren onder de baan.
4) Soldeer de draden aan de rails.
5) voer de draden door de gaten in de bodemplaat, en laat het spoorsegment zakken terwijl het in de raillassen van de naastliggende sporen wordt geschoven.
6) De soldeerpunten liggen nu haast onzichtbaar langs de onderkant. Met een laagje ballast erover ziet men helemaal niets meer van deze draden.
Alle opmerkingen zijn natuurlijk welkom. Of beschrijf een alternatief systeem!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: TIP! Draden aan rails solderen.
Beste Michiel,
Ik ben pas begonnen met solderen
Ik heb een soldeerbout met waar je twee punten op kan zetten, een platte kop en een ronde punt voor het fijne soldeer werk!
Ik heb nu twee keer gesoldeerd (led verlichting in NS rijtuigen! ) en nu wil het soldeer niet meer smelten!!!
Heeft er iemand advies of tips voor mij
Groeten, Jaap
Ik ben pas begonnen met solderen
Ik heb een soldeerbout met waar je twee punten op kan zetten, een platte kop en een ronde punt voor het fijne soldeer werk!
Ik heb nu twee keer gesoldeerd (led verlichting in NS rijtuigen! ) en nu wil het soldeer niet meer smelten!!!
Heeft er iemand advies of tips voor mij
Groeten, Jaap
- Bijlagen
-
- DSCN1035.jpg (67.49 KiB) 4535 keer bekeken
Groeten,
Jaap
{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Jaap
{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Re: TIP! Draden aan rails solderen.
@Jaap: misschien dat je daar beter een eigen topic voor had kunnen maken. Maar om een poging te doen om antwoord te geven op je vraag, zit de punt nog wel goed vast?
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: TIP! Draden aan rails solderen.
Jaap,
Gebruik je de zelfde tin als voor je verlichting?? is het tin met harskern??
Zorg dat je soldeer stift brandschoon is, oude solderingen eerst met nieuw tin bewerken dan gaat dit beter, bij de oude soldering is het hars (lees vloeimiddel) al verdwenen.
Groeten ook van Jaap
Gebruik je de zelfde tin als voor je verlichting?? is het tin met harskern??
Zorg dat je soldeer stift brandschoon is, oude solderingen eerst met nieuw tin bewerken dan gaat dit beter, bij de oude soldering is het hars (lees vloeimiddel) al verdwenen.
Groeten ook van Jaap
Re: TIP! Draden aan rails solderen.
Ha Michiel,
goeie tip inderdaad! Sinds ik met Peco rails werk heb ik het toevallig ook altijd zo gedaan. Zie je helemaal niks meer van!
goeie tip inderdaad! Sinds ik met Peco rails werk heb ik het toevallig ook altijd zo gedaan. Zie je helemaal niks meer van!
Re: TIP! Draden aan rails solderen.
Bij de FL profi rails kun je (met wat prutsen) ook de draden onder de railschoentjes solderen.
Re: TIP! Draden aan rails solderen.
Ik gebruik ook altijd korte draadjes aan de rails, alleen soldeer ik ze dan net andersom. De lange kant (die dus onder de tafel verdwijnt) aan de binnenkant, tussen de spoorstaven. Op die manier kunnen beide draden door één gaatje en zie je er nog minder van.
Re: TIP! Draden aan rails solderen.
Aan de railschoentjes solderen doe ik bij voorkeur niet. Door direct aan de rails te solderen ben je verzekerd van een optimale verbinding.
Ik gebruik dezelfde methode als Sven: draden naar het midden van het spoor. Na het ballasten zie je er niets meer van.
Ik gebruik dezelfde methode als Sven: draden naar het midden van het spoor. Na het ballasten zie je er niets meer van.
Groeten,
George
George
Re: TIP! Draden aan rails solderen.
Aan de rails solderen volgens Michiel is denk ik het beste!
Wat ik doe is toch aan de schoentjes solderen. Het is uitgeprobeert op mijn testbaantje, waarbij de rails gebalasteerd werd met latex lijm. Over duurzaamheid kan ik dus niets zinnigs zeggen.
Wat ik doe is toch aan de schoentjes solderen. Het is uitgeprobeert op mijn testbaantje, waarbij de rails gebalasteerd werd met latex lijm. Over duurzaamheid kan ik dus niets zinnigs zeggen.
Groet van Frank