Duisburg-Beksheim

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door shoven »

Jerome schreef:Jeroen,

Gaaf hoor, ziet er weer strak uit. Kan je een close up van die module overgang maken met verkanting? Kan ik denk ik nog wat van leren. Overigens, bij èèn van mijn module overgangen had ik problemen met mijn MTX dubbeldekker bakken omdat deze relatief laag zijn. Wellicht ook handig om nog ff te testen.

Greetz, Jeroen

Een Tomix stofzuigerwagon is ook een aardige test. Die buikschuift ook nogal.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Ik hoef geen stofzuig-unit....en om te testen ga ik m zeker niet kopen! :-). De MTX wagons heb ik wel, maar niet hier. Ik test met de lowriders van Lsm, de ShittyNightLine dubbeldekkers. Ook zijn de TRAXX-loks van Minitrix lekker laag met de baanschuivers. En natuurlijk test ik ook veel met m'n vingers voor oneffenheden.

Nu weer verder met de ballast. Het leuke maar ook tijdrovende van dat werk is dat je de verschillende struiken en gras etc meteen al bij moet verzinnen...


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Zo, de ballast-ellende is ook weer achter de rug. Het is nogal ellende omdat het een omvangrijk stappenplan is dat veel tijd kost en eigenlijk vrij saai is.

Dus, nadat je je bak in elkaar hebt gezet:

-bak vastmaken aan vorige bak
-3 mm hout aan de overgangen, ongeveer 3-4 cm breed.
-daartussen isolatie (3 mm van de Gamma), gewoon met houtlijm vastlijmen
-dan de rails. Passen, meten, proefleggen, isolaties zagen met de Dremel-lookalike, draden solderen, passen, gat boren, draad erdoorheen
-besteed debiel veel aandacht aan de overgangen!
-dan de rails vastschroeven met kleine schroefjes. Gebruik een (lange) lineaal teneinde de rails recht te leggen. Dat valt niet mee. Ook hier moet je weer honderd keer kijken of het echt recht ligt......
-gaan we al ballasten? Nee, eerst de bielzen (niet de rail!!) verven. Die plastic-glans moet eraf!
-eventueel kabelgoten aanleggen. Hiervoor gebruik ik gewoon karton.......
-nu gaan we ballasten. Even voorbereiden:
-ik mix 3 kleuren Dekosand door elkaar: bruin, donkergrijs, en wit. Voor vers geballast spoor gewoon wit en grijs mengen, krijg je grijze ballast van.
-met een papiertje, dat ik in een V-vorm vouw (lekkere alliteratie! Als je het snel zegt is het welhaast Chinees! :lol: ) kun je de ballast over de sporen strooien.
-met kwastjes moet je de ballast in vorm vegen. Dit is verreweg het meest kloterige karwei :evil: . Denk ook een beetje aan of er onkruid e.d. tussen de sporen moet komen. Kun je alvast een voorstelling van maken.
-als alles naar wens ligt (hoeft niet te netjes te zijn, is in het echt ook lang niet altijd) gaat de plantenspuit eroverheen met water en wat druppels afwasmiddel
-dan nog zo'n heeeerlijk karwei: de lijm indruppelen. De zijkanten zijn nog wel te doen, maar tussen de sporen? Brrr....ik kan geen dwarsligger meer zien.....
-als het klaar en droog is de rails ontdoen van de steentjes. Kan met een schroevendraaier of gewoon je nagel. Dit is de reden dat je no g niet de spoorstaven verft, want dan krab je de verf er weer af.
-en wederom een topkarweitje :evil: : de rails verven met roestbruine verf. 6 sporen daar doe ik een paar uur over. En dan is dit nog een klein station.......

Klaar! En wat resultaatfoto's dan....tevens overzicht....want de modules mogen even aan elkaar om te testrijden enzo. 3,60 Duisburg-Beksheim modulebaan! Whoeii!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er allemaal wel aardig fors uit, niet? En dan is het nog maar 3 modules. Ik kan niet wachten om echt weer landschap te gaan bouwen bij de derde bak. Ik moet eerst wat huizen in elkaar flansen voordat ik verder kan, ook met bak 2. Maar goed, het rijdt allemaal wel lekker voorlopig, en dat is wel leuk om te zien!

Afbeelding

Eén van de testtreinen is natuurlijk de CNL van LsModels, vanwege hun belabberde rij-eigenschappen. Geen problemen! :ugeek:

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog wat snapshots van de 101.....

Afbeelding

Afbeelding

Hoppa!

JJ.


Afbeelding
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1401
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door richard7877 »

jeroen

dat ziet er weer superrr uit!!
ook leuk om zo die bakken aan elkaar te zien

groeten richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door mdedeugd »

Hallo Jeroen.

Complimenten ;)
Zeer mooi totaalbeeld :o :o
Trouwen aardige baanlengte heb je zo al, de 3 modulen achter elkaar.
De kamer wordt straks nog te klein. :mrgreen:
Goed bezig.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Robert_N-Nm »

Ziet er netjes uit. Daar plempen we binnenkort een keertje de talent2 overheen.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door gek op stoom »

hoi Jeroen
wat ziet dat er goed uit zeg

Gr andy



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door marco »

Ziet er weer goed uit jeroen mooie overzichtsfoto,s ook.
Hoeveel modules worden het uiteindelijk?


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door bob vermeulen »

Jeroen,

Mooi overzicht hebben we een idee hoe de samenhang is.
Rijden zal wel moeilijk gaan zo, komt er ook nog een lijn achter de schermen zodat je rond kunt gaan rijden?

Bob vermeulen


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Schachbrett »

Hey J,

Dat zijn weer gave platen!!
Het begint al een mooie lengte te kijken.


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Zo. Gisteren weer even heerlijk gewerkt.....in de transportsector welteverstaan (de bekende alu-buizen). Dag ervoor heb ik nog wat aan de sporen kunnen doen. De puntjes op de I, en natuurlijk het nodige onkruid&struikjes e.d. aanbrengen op en tussen de sporen. Anders wordt het wel een erg strak geheel, en op wat NeuBauStrecken na heeft de Deutsche Bahn daar nog nooit van gehoord.

Even de antwoordservice inschakelen:

@Robert_D-wh,

Good'n plan! En er is meer rood Regiorommel in aantocht!

@marco,

hoeveel....hmmm.....tja, we zullen zien. Zoiets kun je altijd zo groot maken als je zelf wil. Een minimumlengte heeft DU-Beksheim wel. 6 bakken aan de 'voorzijde', waarvan we er nu al 3 hebben. West van de brug komt nog één bak met een lengte van 1,2 meter, daarna de ene kant van het ovaal met de aansluiting naar D-Wieneshafen. Die bak zou natuurlijk ook direct west van de brug kunnen, maar dan kom ik niet uit met bloklengte. Ja, dat krijg je als je met lange treinen wilt rijden.....
Oost van de stationsbak komt nog 1 bak met de andere zijde van het ovaal..... Kortom, te bouwen: nog 1 full-length bak, en 2 kleinere (90-100 cm) om de trein naar de schaduwstations te geleiden. Dan hebben we dus de minimum lengte. Quentin, ook forumlid, is bezig om 2 bakken te maken met ook een aardig Ruhrig thema om tussen mijn modules te plaatsen. Elk 1,20 meter lang, dus straks hebben we totaal opgebouwd een aardig modelspoorclubbaantje. En dat is ook de laatste keer dat ik dat 'club' wil gebruiken, want ik heb zoals bekend een afkeer van clubjes.

Pak ik meteen even de vraag van Bob V. erbij. Inderdaad is het nu nog niet meer dan wat test-gependel. Achter de zichtbare bakken komt -trouwens net zo zichtbaar- over de gehele lengte (+- 6,60 meter) dan het schaduwstation, verdeeld over net zoveel bakken. Die worden zeer waarschijnlijk smaller (zo smal als mogelijk) en slechts 10 cm. hoog. Dit ten behoeve van de beoogde bergruimte.


@Chris,

vind je? Ik vind het eigenlijk vies tegenvallen. Nu rij ik een beetje testpendeltjes met niet al te lange treinen (lok+11 goederenwagons, lok+6 rijtuigen) en het valt me tegen dat zelfs op schaalsnelheid de trein in no time van de ene naar de andere kant is gereden. Nu begint ie dan niet vanaf het begin van de ene module, maar toch. Hopelijk valt dit een beetje weg op het moment dat je een beetje rond zou kunnen rijden.....

Zo, wat een tekst weer. Ik ga straks nog even wat kleine scenery-dingetjes doen, maar veel tijd heb ik niet meer tot de eind van het jaar. Het verplichte diner natuurlijk, dan nog even een trans-Atlantic crossing doen, en dan de 31e ook weer veel verplichtingen.......

Hopelijk nog wat foto's!

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door bob vermeulen »

Jeroen,

Ik denk dat de combinatie van rijden en bouwen het leukste is van modelbouwen. zelf zorg ik altijd dat mijn baan wel ergens kan rijden. Heb ik dan bezoek of wil ik eens lekker rijden dan kan ik altijd wat doen met mijn treinen. Ook moet ik regelmatig even weer met m'n WinDigiPet bezichtig zijn want anders vergeet ik daar telkens weer veel van.

Bob Vermeulen


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Och, ik vind het testen wel leuk. Dus daarom rijdt er af en toe wat. Maar het is in principe gewoon om een beetje te kunnen testen of alles nog rijdt na het aanleggen van...ja, van wat dan ook!

Testen doe ik trouwens af en toe ook met enkel een wagon. Kijken of ie niet achter het groen blijft haken enzo.....

Afbeelding

Het is allemaal nog een beetje kaal, maar het idee is er......met bovenleiding moet dit er al een stuk beter uitzien.

Afbeelding

Verder ook nog wat gras op de sporen geplempt.....

Afbeelding

Afbeelding

Maar nu moet ik weer arbeiden. De 30e terug, maar helaas die én de 31e een druk progamma. De 1e zal er ook wel niet veel gebeuren, maar daarna nog wat dagen vrij om weer verder te klieren.

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1110
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Doolemeister »

Beste Jeroen,

Dat ziet er als geheel mooi uit.
Daar kun je mooie treinlengtes op laten rijden.

Van je verhaal begreep ik dat er nog heel wat modules zullen volgen, wil je dan gaan deelnemen aan modelspoorbeurzen?

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Robert_N-Nm »

@J
Het is inderdaad een beetje een blote billen gezicht zo zonder landschap en bovenleiding. Gaat vast goed komen maar het is voor het moment natuurlijk niet anders. Iets met Rome en dag.

@Arjan
Ik ken Jeroen een beetje, en het project hangt een beetje samen met Wieneshafen. Dus ik kan er wel iets over zeggen (En Jeroen corrigeert mij wel als ik iets te kort door de bocht ga). In de eerste plaats is de baan vooral bedoeld als hobby thuis. Dus de kans dat deze baan alle beurzen af gaat is met recht erg klein te noemen. De baan is echter wel geconstrueerd op mobiliteit (Boppard was dat niet en staat derhalve te verstoffen in Ede) dus naast verhuizingsbestendig kan de baan wel een keer op een beurs worden opgebouwd, eventueel in combinatie met een zijvleugel (Wieneshafen) en/of een verlenging met twee extra modules.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door spoor65 »

En dan maar hopen dat ruim van te voren word aangegeven op welke beurs jullie banen te zien zijn,
want dan moet ik toch echt een keer vrij zien te krijgen om het te komen bekijken en kennis te maken.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1110
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Doolemeister »

Beste Robert (en jeroen),

Ik kan me voorstellen dat alle beurzen afgaan niet de bedoeling is en in eerste instantie voor thuis gebruik is bedoeld.
Maar ik zou het zonde vinden om deze baan op een Eurospoor bijvoorbeeld te moeten missen. :mrgreen: :mrgreen:
Zoals het tot nu toe gebouwd is zeker met het oog op detail daar kunnen vele banenbouwers die wel aan een beurs meedoen nog een hoop van leren.
(Hiermee wil ik aan het huidige aanbod niets afdoen :oops: :mrgreen: )

Ik ben dan ook benieuwd naar het vervolg ban dit mooie bouwproject. :D

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door marco »

De baan is sowieso volgend jaar op 1 beurs te zien weet ik haha.
Maar meer zeg ik niet daarover :D


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Overdijk »

marco schreef:De baan is sowieso volgend jaar op 1 beurs te zien weet ik haha.
Maar meer zeg ik niet daarover :D
Zal wel op Lochem zijn :mrgreen:


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Robert_N-Nm »

:roll:

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

In de eerste plaats is de baan vooral bedoeld als hobby thuis. Dus de kans dat deze baan alle beurzen af gaat is met recht erg klein te noemen. De baan is echter wel geconstrueerd op mobiliteit (Boppard was dat niet en staat derhalve te verstoffen in Ede) dus naast verhuizingsbestendig kan de baan wel een keer op een beurs worden opgebouwd, eventueel in combinatie met een zijvleugel (Wieneshafen) en/of een verlenging met twee extra modules.
Hier heb ik verder eigenlijk niks op te zeggen. Zoals ik al eerder aangaf houd ik niet zo van modelclubs en ben ik gewoon lekker 'the world is mine'-ingesteld, en is Duisburg-Beksheim inderdaad gewoon voor eigen gebruik. Ik heb respect voor clubs, maar de rommel is me eigenlijk te duur om tentoongesteld te worden. Maarrr....een uitzondering kunnen we vast wel maken. Ergens. Een keertje. Ofzo.

Het modules bouwen is eigenlijk ontstaan omdat ik hier te weinig plek heb om een voor mij interessant thema te bouwen. Een module donder je zo de kamer in, met een complete baan wordt dat lastig. Bovendien is dat ook sociaal gezien ook niet haalbaar (erg belangrijk!). Met zo'n baan zit je rustig weken alleen maar hout te hakken en dat soort dingen. Hier kun je binnen afzienbare tijd ook wat scenery gaan bouwen, en dat is natuurlijk het leukst!

Dus.....een heel verhaal. Foto's maken wordt lastig vandaag, maar ik zal nog een poging wagen. En anders gewoon lekker na de jaarwisseling. Ik heb veel vrij in eerste instantie, dus ik verwacht veel voortgang!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Jeroen,

Veel van wat je schrijf kan ik beamen maar ik ben toch blij dat ik een vast baan heb want ik moet er niet aan denken dat mijn vrouw en schoonmaakdienst altijd bij mijn baan kome schoon maken ;) . Ben zelf veel in het buitenland en nu kan ik de deur dicht doen zonder dat er iemand zegt "eerst even opruimen".

Als je baan ooit een keer tentoongesteld wordt kom ik kijken want ik wil best eens zien hoe het in de werkelijkheid er uitziet (je leert er altijd wat van) en iets wat mooi is is altijd leuk om te zien.

Binnen kort ga ik weer beginnen met de techniek op mijn baan en zoals je al zij dan gebeurd er niets aan de scenery en dat is inderdaad jammer, maar ja modelbouwen is nu eenmaal concessies doen aan van alles en nog wat.

Prettige jaar wisseling.

Bob. Vermeulen


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Ik motiveer mijn 'vrouw' voor de hobby, en gelukkig vindt zij het niet zo erg dat de kamer af en toe onder de grassprieten en wat niet al ligt. Een hobbyhok heb ik hier niet, en eerlijk gezegd vind ik het wel zo leuk om een gesprek te voeren enzo....maar ja, eeuwig zal dat niet duren. Bij verandering van huis plan ik natuurlijk wel een (ruim) hobbyhok.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3023
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Ron »

Plek zat in Alahmere :mrgreen:

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Zo, na de onverwachte arbeid sinds vanmiddag weer zu Hause. Omdat de modules even aan de kant zijn geruimd vanwege verplichtingen ben ik vanmiddag maar weer begonnen met een huisje in elkaar flansen. Tevens heb ik nog wat rood spul binnengekregen van Der Hansz en morgen ga ik de boel weer in elkaar schroeven om e.e.a. te testen.

Zijn we weer!

J.


Afbeelding
Plaats reactie