eerste stapje met digitaal
eerste stapje met digitaal
hallo,
ik ben zoals in mijn "voorstellen" post te lezen is na jaren weer met modelspoor begonnen.
schaal-n (anders schreef ik hier niet natuurlijk ).
de afgelopen tijd hier en daar wat spulletjes gekocht zowel nieuw als gebruikt.
ik had als begin en analoog startsetje gekocht met een fleischmann db218 met decoder stekker (voorbereid)
na wat rommelen hiermee heb ik toch maar besloten gelijk met digitaal aan te vangen om meerdere locomotieven te kunnen laten rijden zonder ingewikkelde stroomlus toestanden.
dus vorige week op ebay in duitsland een roco multimaus compleet met alle kabels en versterker uit een startset gekocht voor 80 eurie.
ik wil eerst een beetje voordelig snuffelen aan digitaal bedrijf.
(later mischien een ib of zo n apparaat van esu)
ik heb er gelijk 2 decodertjes bijgekocht van esu (lockpilot4.0), 1 met nem stekker en 1 met losse draadjes voor in een oudere fl loc zonder stekker.
alles bij een winkeltje in oldenburg waar ik de boel deze keer heb opgehaald (aardige kerel trouwens).
gisteravond de manuals gelezen (pffff ingewikkeld) en vanmorgen de decoder in de db218 gestoken en een proeflusje op zolder gemaakt.
ik moet zeggen dat je dan toch wel zenuwachtig bent of alles goed gaat maar wat schetst mijn verbazing?
out of the box direkt rijden en geen enkel probleem.
hoe is het mogelijk?
eigenlijk zo probleemloos dat het eigenlijk te makkelijk gaat.
moet ik mischien toch nog iets veranderen aan de rijsnelheden of verlichting?
wat is wijsheid?
zoals gezegd,alles werkt mijns inziens goed(geen knipperende lampen of stoterig rijgedrag) maar ja mischien zijn er toch zaken die ik beter anders kan instellen?
dit wilde ik graag even delen met jullie omdat het voor mij toch een "overwinning" is.
met eventuele tips of adviezen ben ik heel blij.
een groet,
hessel
ik ben zoals in mijn "voorstellen" post te lezen is na jaren weer met modelspoor begonnen.
schaal-n (anders schreef ik hier niet natuurlijk ).
de afgelopen tijd hier en daar wat spulletjes gekocht zowel nieuw als gebruikt.
ik had als begin en analoog startsetje gekocht met een fleischmann db218 met decoder stekker (voorbereid)
na wat rommelen hiermee heb ik toch maar besloten gelijk met digitaal aan te vangen om meerdere locomotieven te kunnen laten rijden zonder ingewikkelde stroomlus toestanden.
dus vorige week op ebay in duitsland een roco multimaus compleet met alle kabels en versterker uit een startset gekocht voor 80 eurie.
ik wil eerst een beetje voordelig snuffelen aan digitaal bedrijf.
(later mischien een ib of zo n apparaat van esu)
ik heb er gelijk 2 decodertjes bijgekocht van esu (lockpilot4.0), 1 met nem stekker en 1 met losse draadjes voor in een oudere fl loc zonder stekker.
alles bij een winkeltje in oldenburg waar ik de boel deze keer heb opgehaald (aardige kerel trouwens).
gisteravond de manuals gelezen (pffff ingewikkeld) en vanmorgen de decoder in de db218 gestoken en een proeflusje op zolder gemaakt.
ik moet zeggen dat je dan toch wel zenuwachtig bent of alles goed gaat maar wat schetst mijn verbazing?
out of the box direkt rijden en geen enkel probleem.
hoe is het mogelijk?
eigenlijk zo probleemloos dat het eigenlijk te makkelijk gaat.
moet ik mischien toch nog iets veranderen aan de rijsnelheden of verlichting?
wat is wijsheid?
zoals gezegd,alles werkt mijns inziens goed(geen knipperende lampen of stoterig rijgedrag) maar ja mischien zijn er toch zaken die ik beter anders kan instellen?
dit wilde ik graag even delen met jullie omdat het voor mij toch een "overwinning" is.
met eventuele tips of adviezen ben ik heel blij.
een groet,
hessel
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 13 okt 2008 19:19
- Locatie: hoogezand
Re: eerste stapje met digitaal
beste Hessel
Het is leuk om te horen dat je digitaal begind.
als je meerder lok wil rijden is het andig om ieder lok een eigen nummer te geven.
dit doe je als volgd.
Je hoe de MENU knop lang in tot dat er in display komt LOCO.
met het rechter pijltje ga je naar PROG. en druk op OK knop
dan zie je CV. Adres. hier druk je weer op OK.
hij vraag CV. daar vul je in 1 en druk op OK.
Dan vraag hij Bit Waarde hier vul je (BV. 20) in.
Nu is jouw lok op LOK ADRES 20 gezet.
dan druk je 2x op STOP of houd de knop MENU lang in dan zie je het eerste adres wat standaard in de MAUS staat.
Druk nu op de PIJL knop en je zie NEW. Hier druk je op OK.
dan vraag hij wat voor naam of Nummer gaaf je de lok.
dit doe je met de cijfertoetsen. (het is het zelfde als je een SMS versteurt met je mobiel)
dan druk je op OK.
Dan vraag hij het adres (L) daar voer je in 20 en druk dan op OK.
nu vraagt hij de Rijstappen (SS) in het display staat 28 dat is goed en drukt weer op OK.
nu dan je weer met de lok rijden.
als je de verlichting wilt veranderen dat doe je in de CV waarde 113 & 114.
Hij staat standaard op Bit Waarde 15, maar kan het veranderen van 1 - 15.
Als je een langere lok adres wil gebruiken dan vul je bij CV de nummer 29 in
en dan de Bit Waarde 38 in.
dan ga je in de MENU PROG naar LANGE ADRES en druk op OK
Nu vraagt hij een LANGE ADRES (BV. 1525 {LOK nummer 152 525-2}) en druk dan op OK.
dan doe je het zelfde als wat je bij het in progammeren van een nieuwe lok.
het verwijderen van een lok adres doe je in het MENU LOCO en dan DELETE.
hier mee verwijder je het adres uit de MAUS en niet uit de LOK.
ik hoop dat dit wat duidelijk verschaft.
Groeten Martin (Trainworld.nl)
Het is leuk om te horen dat je digitaal begind.
als je meerder lok wil rijden is het andig om ieder lok een eigen nummer te geven.
dit doe je als volgd.
Je hoe de MENU knop lang in tot dat er in display komt LOCO.
met het rechter pijltje ga je naar PROG. en druk op OK knop
dan zie je CV. Adres. hier druk je weer op OK.
hij vraag CV. daar vul je in 1 en druk op OK.
Dan vraag hij Bit Waarde hier vul je (BV. 20) in.
Nu is jouw lok op LOK ADRES 20 gezet.
dan druk je 2x op STOP of houd de knop MENU lang in dan zie je het eerste adres wat standaard in de MAUS staat.
Druk nu op de PIJL knop en je zie NEW. Hier druk je op OK.
dan vraag hij wat voor naam of Nummer gaaf je de lok.
dit doe je met de cijfertoetsen. (het is het zelfde als je een SMS versteurt met je mobiel)
dan druk je op OK.
Dan vraag hij het adres (L) daar voer je in 20 en druk dan op OK.
nu vraagt hij de Rijstappen (SS) in het display staat 28 dat is goed en drukt weer op OK.
nu dan je weer met de lok rijden.
als je de verlichting wilt veranderen dat doe je in de CV waarde 113 & 114.
Hij staat standaard op Bit Waarde 15, maar kan het veranderen van 1 - 15.
Als je een langere lok adres wil gebruiken dan vul je bij CV de nummer 29 in
en dan de Bit Waarde 38 in.
dan ga je in de MENU PROG naar LANGE ADRES en druk op OK
Nu vraagt hij een LANGE ADRES (BV. 1525 {LOK nummer 152 525-2}) en druk dan op OK.
dan doe je het zelfde als wat je bij het in progammeren van een nieuwe lok.
het verwijderen van een lok adres doe je in het MENU LOCO en dan DELETE.
hier mee verwijder je het adres uit de MAUS en niet uit de LOK.
ik hoop dat dit wat duidelijk verschaft.
Groeten Martin (Trainworld.nl)
Re: eerste stapje met digitaal
dank je wel voor de info.
ik ga ermee aan de gang.
vooraleerst een poging wagen mijn 2e locje digitaal te maken.
het is een db212 van fleischmann die ik voor weinig gekocht heb.
dit wordt solderen want hij heeft geen nem stekker.
hetzelfde decodertje heb ik ervoor (esu 4.0)
ik vindt dat instellen van decoders met een multimaus nou niet erg overzichtelijk trouwens.
volgens mij gaat dat met een ib2 een stuk makkelijker (overzichtelijker?)
iets voor later denk ik dan maar.
vrl grt hessel
ps; een ieder alvast de beste wensen voor 2012
ik ga ermee aan de gang.
vooraleerst een poging wagen mijn 2e locje digitaal te maken.
het is een db212 van fleischmann die ik voor weinig gekocht heb.
dit wordt solderen want hij heeft geen nem stekker.
hetzelfde decodertje heb ik ervoor (esu 4.0)
ik vindt dat instellen van decoders met een multimaus nou niet erg overzichtelijk trouwens.
volgens mij gaat dat met een ib2 een stuk makkelijker (overzichtelijker?)
iets voor later denk ik dan maar.
vrl grt hessel
ps; een ieder alvast de beste wensen voor 2012
Re: eerste stapje met digitaal
hallo,
vanavond heb ik de decoder gesoldeerd in bovengenoemd locje.
ik heb eigenlijk 2 zaken,
- ik ben niet wild van de rijeigenschappen ( stotterig rijden en veel stroomonderbrekingen.)
analoog reed ie wel goed.
ik heb met diverse settings geprobeerd maar niks helpt echt.
het is een 3 polig fleischmann motortje en de borstels zin aardig hol gesleten.
ideeen?
-de lampjes komen niet overeen met de rijrichting ( vooruit-lampjes achter branden en omgekeerd)
dat is een kwestie van de draden van de verlichting omdraaien neem ik aan?
nou schiet mij iets te binnen,
ik las of hier of elders op een forum een reactie op een post waarin iemand stelde dat hij (of zij) oudere locjes niet meer ombouwde vanwege al het gezeur met lopen
wat je ermee kreeg.
alleen jonge frisse locjes of nieuwe ombouwen.
mijn persoonlijke ervaring tot nu;
-jong locje met nem stekker ---- 0 problemen
-oud ding zonder nem stekker----- slecht rijden
is het nu slim om inderdaad niet met oude locjes (veel draai uren) te beginnen? of is dat onzin?
ik heb deze voor heel weinig dus erg is het niet,maar als het met oudere (3 polige) fl motoren zowiezo al lastig is om ze mooi te laten lopen dan begin ik er niet weer aan
en beperk mij in de toekomst tot jongere voorbereide locos.
vanavond heb ik de decoder gesoldeerd in bovengenoemd locje.
ik heb eigenlijk 2 zaken,
- ik ben niet wild van de rijeigenschappen ( stotterig rijden en veel stroomonderbrekingen.)
analoog reed ie wel goed.
ik heb met diverse settings geprobeerd maar niks helpt echt.
het is een 3 polig fleischmann motortje en de borstels zin aardig hol gesleten.
ideeen?
-de lampjes komen niet overeen met de rijrichting ( vooruit-lampjes achter branden en omgekeerd)
dat is een kwestie van de draden van de verlichting omdraaien neem ik aan?
nou schiet mij iets te binnen,
ik las of hier of elders op een forum een reactie op een post waarin iemand stelde dat hij (of zij) oudere locjes niet meer ombouwde vanwege al het gezeur met lopen
wat je ermee kreeg.
alleen jonge frisse locjes of nieuwe ombouwen.
mijn persoonlijke ervaring tot nu;
-jong locje met nem stekker ---- 0 problemen
-oud ding zonder nem stekker----- slecht rijden
is het nu slim om inderdaad niet met oude locjes (veel draai uren) te beginnen? of is dat onzin?
ik heb deze voor heel weinig dus erg is het niet,maar als het met oudere (3 polige) fl motoren zowiezo al lastig is om ze mooi te laten lopen dan begin ik er niet weer aan
en beperk mij in de toekomst tot jongere voorbereide locos.
Re: eerste stapje met digitaal
Zelfs de relatief oude Fleischmann, Minitrix en Arnold locs kan je goed laten rijden, maar het vraagt dikwijls een grondige onderhoudsbeurt, aandachtig smeren en vooral ervoor zorgen dat alles sleepkontakten goed stroom opnemen van de wielen. Daar schuilt dikwijls het probleem van stotterend rijden. Ik heb hier oude Fleischmannetjes van de jaren 70 gereviseerd en gedigitaliseerd en die rijden nu haast geruisloos en heel soepel. (vb BR 91, BR 38, ...)
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: eerste stapje met digitaal
met gereviseerd bedoel je dan sleepcontacten iets uitbuigen en nieuwe koolborstels?
de sleepcontacten op de draaistellen heb ik iets strakker gebogen maar waren verder niet ingebrand of zo.
de koolborsteltjes heb ik eruit gehad,en die zijn behoorlijk hol ingesleten.
zijn ze dan "versleten"?
lengte hadden ze nog wel en aangezien ik geen nieuwe heb zijn ze er dus terug in gegaan ( wel schoon gemaakt)
er zat zwarte rommel van de borstels aan de onderkant tegen de print geslagen.
wat is het probleem met de verlichting?
draadjes omdraaien?
vrl grt,
hessel
de sleepcontacten op de draaistellen heb ik iets strakker gebogen maar waren verder niet ingebrand of zo.
de koolborsteltjes heb ik eruit gehad,en die zijn behoorlijk hol ingesleten.
zijn ze dan "versleten"?
lengte hadden ze nog wel en aangezien ik geen nieuwe heb zijn ze er dus terug in gegaan ( wel schoon gemaakt)
er zat zwarte rommel van de borstels aan de onderkant tegen de print geslagen.
wat is het probleem met de verlichting?
draadjes omdraaien?
vrl grt,
hessel
Re: eerste stapje met digitaal
Haar de draaistellen er af en laat ze even badderen in de wasbenzine. Collector van de motor goed schoonmaken.
Koolborstels zijn zo te horen nog goed.
De verlichting kun je bij veel decoders "omdraaien" door een CV-waarde te veranderen. Kijk even in de handleiding van de decoder.
Groetjes,
Jos
Koolborstels zijn zo te horen nog goed.
De verlichting kun je bij veel decoders "omdraaien" door een CV-waarde te veranderen. Kijk even in de handleiding van de decoder.
Groetjes,
Jos
Re: eerste stapje met digitaal
Het probleem van de verlichting is waarschijnlijk eigenlijk een probleem van de motor. De motor een halve slag draaien, en lichten schakelen juist met de rijrichting.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: eerste stapje met digitaal
Hoi,
Had zelf een paar dagen geleden het zelfde, alleen was deze voor mij omgebouwd naar digitaal, heb het zelf dus niet gedaan.
Ook bij mij ging ie vooruit en de achterkant brande licht. Ik heb toen 2 draden omgewisseld,solderen, en nu brandt hij zoals het moet.
Is een Fleischmann trouwens.
Ik heb ook een minitrix loc 1200, volgens mij was hij de 3de loc die ik toen ooit aanschafte, digitaal gemaakt. Toen hij binnen kwam heb ik hm grondig met pure aclohol schoongemaakt. Hij rijdt nu prachtig!!! Soms denk ik dat ie zelfs nog beter rijdt dan de nieuwe digitaal voorbereide loc,s. Deze kan echt prachtig langzaam kruipend over de rails rijden.
Het kan dus wel, zo,n oud locje. Maar indd goed schoonmaken.
Groetjes Rinze
Had zelf een paar dagen geleden het zelfde, alleen was deze voor mij omgebouwd naar digitaal, heb het zelf dus niet gedaan.
Ook bij mij ging ie vooruit en de achterkant brande licht. Ik heb toen 2 draden omgewisseld,solderen, en nu brandt hij zoals het moet.
Is een Fleischmann trouwens.
Ik heb ook een minitrix loc 1200, volgens mij was hij de 3de loc die ik toen ooit aanschafte, digitaal gemaakt. Toen hij binnen kwam heb ik hm grondig met pure aclohol schoongemaakt. Hij rijdt nu prachtig!!! Soms denk ik dat ie zelfs nog beter rijdt dan de nieuwe digitaal voorbereide loc,s. Deze kan echt prachtig langzaam kruipend over de rails rijden.
Het kan dus wel, zo,n oud locje. Maar indd goed schoonmaken.
Groetjes Rinze
Re: eerste stapje met digitaal
hallo ,
Ik heb alleen een vraagje , hoe kom je met de MM in de hogere CV`s ????
dat is mij nog niet gelukt.
Mvg Jan
Ik heb alleen een vraagje , hoe kom je met de MM in de hogere CV`s ????
dat is mij nog niet gelukt.
Mvg Jan
Re: eerste stapje met digitaal
Hoi Jan.
Das dan wwer een goeie, ik gebruik eigenlijk alleen de korte adressen. Heb je ook een Nederlandse handleiding van de MM?
Staat daar vast wel bij.
Groetjes Rinze
Das dan wwer een goeie, ik gebruik eigenlijk alleen de korte adressen. Heb je ook een Nederlandse handleiding van de MM?
Staat daar vast wel bij.
Groetjes Rinze
Re: eerste stapje met digitaal
Ha Jan,
De nederlandse handleiding van de MM staat hier:
http://www.freebit.nl/downloads/Handlei ... timaus.pdf
Groet,
Rob
De nederlandse handleiding van de MM staat hier:
http://www.freebit.nl/downloads/Handlei ... timaus.pdf
Groet,
Rob
Gek op stoom!
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: eerste stapje met digitaal
Draadje opgeschoond en ander onderwerp afgesplitst - voor de koppelingen vraag: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=11176
MvG
Robert (namens het moderatoren team)
MvG
Robert (namens het moderatoren team)
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: eerste stapje met digitaal
trainworld.nl schreef:beste Hessel
Het is leuk om te horen dat je digitaal begind.
als je meerder lok wil rijden is het andig om ieder lok een eigen nummer te geven.
dit doe je als volgd.
Je hoe de MENU knop lang in tot dat er in display komt LOCO.
met het rechter pijltje ga je naar PROG. en druk op OK knop
dan zie je CV. Adres. hier druk je weer op OK.
hij vraag CV. daar vul je in 1 en druk op OK.
Dan vraag hij Bit Waarde hier vul je (BV. 20) in.
Nu is jouw lok op LOK ADRES 20 gezet.
dan druk je 2x op STOP of houd de knop MENU lang in dan zie je het eerste adres wat standaard in de MAUS staat.
Druk nu op de PIJL knop en je zie NEW. Hier druk je op OK.
dan vraag hij wat voor naam of Nummer gaaf je de lok.
dit doe je met de cijfertoetsen. (het is het zelfde als je een SMS versteurt met je mobiel)
dan druk je op OK.
Dan vraag hij het adres (L) daar voer je in 20 en druk dan op OK.
nu vraagt hij de Rijstappen (SS) in het display staat 28 dat is goed en drukt weer op OK.
nu dan je weer met de lok rijden.
als je de verlichting wilt veranderen dat doe je in de CV waarde 113 & 114.
Hij staat standaard op Bit Waarde 15, maar kan het veranderen van 1 - 15.
Als je een langere lok adres wil gebruiken dan vul je bij CV de nummer 29 in
en dan de Bit Waarde 38 in.
dan ga je in de MENU PROG naar LANGE ADRES en druk op OK
Nu vraagt hij een LANGE ADRES (BV. 1525 {LOK nummer 152 525-2}) en druk dan op OK.
dan doe je het zelfde als wat je bij het in progammeren van een nieuwe lok.
het verwijderen van een lok adres doe je in het MENU LOCO en dan DELETE.
hier mee verwijder je het adres uit de MAUS en niet uit de LOK.
ik hoop dat dit wat duidelijk verschaft.
Groeten Martin (Trainworld.nl)
Re: eerste stapje met digitaal
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2