Het verschil
-
Onderwerp starter - Berichten: 157
- Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
- Locatie: Enschede
Het verschil
Hallo N spoor rijders,
Allereerst natuurlijk een heel gellukig en gezond 2012.
Wat ik vragen wil, wat is nu het verschil tussen een analoge en een digitale baan.
Ik weet dat digitaal computer gestuurd is maar wat kun je er zoal mee ten opzichte van analoog.
En wat is goedkoper.
Ik hoop dat iemaand dit op een mooie manier kan uitleggen.
BVD Marc
Allereerst natuurlijk een heel gellukig en gezond 2012.
Wat ik vragen wil, wat is nu het verschil tussen een analoge en een digitale baan.
Ik weet dat digitaal computer gestuurd is maar wat kun je er zoal mee ten opzichte van analoog.
En wat is goedkoper.
Ik hoop dat iemaand dit op een mooie manier kan uitleggen.
BVD Marc
-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Re: Het verschil
Marc,
Het grootste verschil is dat bij een analoge baan de spanning op de baan bepaalt of treinen gaan rijden. Spanning op de baan en alle treinen gaan tegelijk rijden. Geen spanning en alles staat stil.
Bij digitaal staat er constant spanning op de baan. Elke loc is voorzien van een computertje (decoder). Via de rails krijgt dat computertje commando's om de trein te laten rijden, sneller, langzamer, licht aan/uit etc. Dus eke loc reageert alleen maar op de commando's die voor hem bedoeld zijn. Ook vooruit en achteruit regel je via zo'n commando.
Zo'n computertje kun je instellen voor elke loc apart, waardoor je de rij-eigenschappen verbetert.
Groetjes,
Jos
Het grootste verschil is dat bij een analoge baan de spanning op de baan bepaalt of treinen gaan rijden. Spanning op de baan en alle treinen gaan tegelijk rijden. Geen spanning en alles staat stil.
Bij digitaal staat er constant spanning op de baan. Elke loc is voorzien van een computertje (decoder). Via de rails krijgt dat computertje commando's om de trein te laten rijden, sneller, langzamer, licht aan/uit etc. Dus eke loc reageert alleen maar op de commando's die voor hem bedoeld zijn. Ook vooruit en achteruit regel je via zo'n commando.
Zo'n computertje kun je instellen voor elke loc apart, waardoor je de rij-eigenschappen verbetert.
Groetjes,
Jos
-
Onderwerp starter - Berichten: 157
- Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
- Locatie: Enschede
Re: Het verschil
Hey hartelijk dank voor je uitleg.
Dus als ik digitaal wil gaan rijden hoef ik ook geen banen te isoleren van elkaar.
Ik ben een starter op dit gebied en stel dat ik digitaal wil gaan rijden he wat beveel je mij dan aan en wat kost zoiets.
En wat heb ik daar allemaal voor nodig. Ik lees veel op dit forum over digitaal en zie ook wel foto,s van mensen die dit aan het aanluiten zijn maar dan word ik al eigenlijk een beetje beroerd als ik al die printplaten en technische vaktaal hoor.
Dit is niet negatief bedoeld hoor maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik hoop dat je me nog iets meer info kunt geven op het gebied van digitaal en de kosten hiervan. BVD Marc.
Dus als ik digitaal wil gaan rijden hoef ik ook geen banen te isoleren van elkaar.
Ik ben een starter op dit gebied en stel dat ik digitaal wil gaan rijden he wat beveel je mij dan aan en wat kost zoiets.
En wat heb ik daar allemaal voor nodig. Ik lees veel op dit forum over digitaal en zie ook wel foto,s van mensen die dit aan het aanluiten zijn maar dan word ik al eigenlijk een beetje beroerd als ik al die printplaten en technische vaktaal hoor.
Dit is niet negatief bedoeld hoor maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik hoop dat je me nog iets meer info kunt geven op het gebied van digitaal en de kosten hiervan. BVD Marc.
-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Re: Het verschil
Hallo Marc,
Een en ander is ook afhankelijk van wat jij zelf wilt. Wat wil je voor baan maken? Erg uitgebreid emplacement of een simpel ovaaltje? Wil je met veel locs tegelijk rijden of steeds maar 1 of 2 tegelijk? Wil je het allemaal heel simpel houden dan zou ik om te beginnen analoog gaan (later switchen naar digitaal kan). Wil je het uitgebreider maken of later (substantieel) uit gaan breiden dan ben je met digitaal misschien beter af. Beide 'systemen' hebben voor- en nadelen.
Bij digitaal heb je geen afzonderlijke stroomkringen net als bij analoog. Echter, bij digitaal zijn de meeste stukken rails wel degelijk van elkaar gescheiden. Door middel een elektronisch besturingskastje wordt alles weer aan elkaar geknoopt. Bedrading wordt daar dus zeker niet minder van, dat is even belangrijk om te onthouden.
Dat je door het bomen het bos niet meer ziet met digitaal, dat kan ik me heel goed voorstellen. Vooral door het (nu nog) onbekende jargon voor je. Op http://www.nproject.org staan een paar interessante basis-artikelen waar je met digitaal mee te maken gaat krijgen. Bijvoorbeeld dit artikel.
Een en ander is ook afhankelijk van wat jij zelf wilt. Wat wil je voor baan maken? Erg uitgebreid emplacement of een simpel ovaaltje? Wil je met veel locs tegelijk rijden of steeds maar 1 of 2 tegelijk? Wil je het allemaal heel simpel houden dan zou ik om te beginnen analoog gaan (later switchen naar digitaal kan). Wil je het uitgebreider maken of later (substantieel) uit gaan breiden dan ben je met digitaal misschien beter af. Beide 'systemen' hebben voor- en nadelen.
Bij digitaal heb je geen afzonderlijke stroomkringen net als bij analoog. Echter, bij digitaal zijn de meeste stukken rails wel degelijk van elkaar gescheiden. Door middel een elektronisch besturingskastje wordt alles weer aan elkaar geknoopt. Bedrading wordt daar dus zeker niet minder van, dat is even belangrijk om te onthouden.
Dat je door het bomen het bos niet meer ziet met digitaal, dat kan ik me heel goed voorstellen. Vooral door het (nu nog) onbekende jargon voor je. Op http://www.nproject.org staan een paar interessante basis-artikelen waar je met digitaal mee te maken gaat krijgen. Bijvoorbeeld dit artikel.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Berichten: 157
- Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
- Locatie: Enschede
Re: Het verschil
Oke dit is een stuk duidelijker.
Ik wil idd met minimaal 3 lokjes gaan rijden ik heb een baanplan uit een fleischmann boek.
Dit is niet digitaal maar wel te maken natuurlijk. de wissels zou ik wel analoog willen houden omdat ik nog wel wat te doen wil hebben natuurlijk.
Ik zag op internet een fleischmann digitale muis weet iemand daar iets van is dat wat omdat je deze vrij goedkoop kunt kopen in een startsetje. Kun je trouwens ook je met digitaal je trein lanzaam laten stoppen en optrekken als je een licht op rood of groen zet?
bij een analoge baan heb je daar van die EVA blokken voor nodig (staat in mijn baanplan).
Ik hoor het wel BVD Marc
Ik wil idd met minimaal 3 lokjes gaan rijden ik heb een baanplan uit een fleischmann boek.
Dit is niet digitaal maar wel te maken natuurlijk. de wissels zou ik wel analoog willen houden omdat ik nog wel wat te doen wil hebben natuurlijk.
Ik zag op internet een fleischmann digitale muis weet iemand daar iets van is dat wat omdat je deze vrij goedkoop kunt kopen in een startsetje. Kun je trouwens ook je met digitaal je trein lanzaam laten stoppen en optrekken als je een licht op rood of groen zet?
bij een analoge baan heb je daar van die EVA blokken voor nodig (staat in mijn baanplan).
Ik hoor het wel BVD Marc
-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Re: Het verschil
Beste Marc,
Des te meer "leuke" wensen je gaat opstellen, des te dichter kom je bij een geautomatiseerd systeem via een centrale en een pc of centrales als de Viessmann Commander of de Raptor.
Ik denk dat je je maar eens goed moet gaan oriënteren, er zijn forums die een wiki/ency hebben, en op de modelspoorbeurs in Houten staat de laatste tijd altijd een digitale n-baan bestuurd door het computerprogramma I-Train.
Groet, Anne W
Des te meer "leuke" wensen je gaat opstellen, des te dichter kom je bij een geautomatiseerd systeem via een centrale en een pc of centrales als de Viessmann Commander of de Raptor.
Ik denk dat je je maar eens goed moet gaan oriënteren, er zijn forums die een wiki/ency hebben, en op de modelspoorbeurs in Houten staat de laatste tijd altijd een digitale n-baan bestuurd door het computerprogramma I-Train.
Groet, Anne W
H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
-
Onderwerp starter - Berichten: 157
- Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
- Locatie: Enschede
Re: Het verschil
Hallo mensen,
Ik heb me een beetje verdiept in het digitale wereldje van de modelspoortechniek.
Ik denk dat ik maar eens ga beginnen met de multimaus van Fleischmann ( of roco) dit is in eerste instantie niet zo duur en je kunt lekker digitaal rijden.
Is dit een goede keus of zeggen jullie begin er niet aan!!!
Ik hoor het graag.
Ik heb me een beetje verdiept in het digitale wereldje van de modelspoortechniek.
Ik denk dat ik maar eens ga beginnen met de multimaus van Fleischmann ( of roco) dit is in eerste instantie niet zo duur en je kunt lekker digitaal rijden.
Is dit een goede keus of zeggen jullie begin er niet aan!!!
Ik hoor het graag.
-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.
Met vriendelijke groet,
Marc.
Re: Het verschil
Rijdt zelf ook met de roco MM, geen klachten. Heb er zelfs 2 van deze dingen. Om mee te beginnen vindt ik zelf het een goeie keus.
Groetjes Rinze
Groetjes Rinze