Met een werkende ventilator is het op zolder nog wel enigszins uit te houden. Okay, je moet geen uren zoet zijn daar (hoewel je dan wel veel verbrandt), maar ik wissel het af met beneden even wat drinken, wat solderen en even kijken wat hier allemaal nog wordt gepost.
Heb wel een rail weten te slopen en ook nog eentje met een zaagsnede (snif). Niet met solderen, maar door een beetje te wrikken om hem tussen twee vrijwel vastliggende rails te plaatsen. Had de lasjes opzij kunnen schuiven, hem plat erin leggen en dan de vier lasjes weer doortrekken, maar zo slim was ik nog niet. Ik heb nu twee bogen uit de spiraal los gehaald en ben vanaf het schaduwstation naar de spiraal gaan werken. De buitenbaan, zullen we maar zeggen, is nu via de zijwand de hoek omgegaan en begint zich daar te vertakken in een wisselstraat.
Vanaf de zijkant ziet dat er zo uit:
Vanaf de voorkant krijg je dit idee. Let wel: alleen de achterste wissel ligt geklemd tussen twee vaste railstukken, alle andere wissels en railstukjes (puur voor het beeld) liggen alleen even geklemd met een punaise. Op de foto zie je dat het nog niet helemaal recht ligt, maar die slag maak ik wel als ik vanaf de eerste wissel verder ga. In elk geval niet vandaag.
En hier het beeld onder de tafel. Een lekkere wirwar van bruine, gele, zwarte, grijze en rode draadjes. Maar gauw met de stickers aan de documentatie beginnen.
Ten aanzien van de documentatie heb ik nog wel een vraagje. De eerste bezetmelder vanaf de Twin is toch altijd bezetmelder 1 (met 1-16 uitgangen), de tweede bezetmelder in de doorgeluste lijn heet dan toch nummer 2? Of bepaal je zelf de nummering en kan je via bezetmelder 1 naar 3 gaan en dan naar 2?
Ik heb beneden 28 wissels en 4 wisseldecoders, dus 32 uitgangen. Hoe groot is het bezwaar als ik twee wisseldecoders niet helemaal tot 8 wissels opvul, maar slechts 7 of 6 gebruik? Van de binnenbaan van de spiraal uitkomend, is het het handigste om respectievelijk 7, 5, 8 en 8 wissels aan te sluiten, zodat ik de wissels ook van 1 tot en met 28 kan nummeren. Onderin heb ik immers een negensporig opsteldeel met aan beide zijden 8 wissels, bovenin is een zessporig opsteldeel met links en rechts 5 wissels. Bij die ene wisseldecoder waar ik het getal 7 noem, trek ik dan de twee wissels van het rond de spiraal spoor bij. Stuit dat op technische of elektronische bezwaren?
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.