De rails op mijn in aanbouw zijnde baan zijn van Fleischmann, piccolo. Nu wil ik onder de baan alvast een wisseldecoder gaan plaatsen en dat is niet decoder 1. Uit mijn wisselspoelen komen drie draadjes: bruin, zwart en geel. Zwart sluit ik in het midden aan op het stekkertje dat op de decoder wordt aangesloten. Wie kan mij nu al vertellen of bruin of geel de stand rechtdoor geeft? Dat scheelt een heleboel gedoe en dan kan ik wat sneller doorgaan met de andere zaken.
Mvg,
Martin
Fleischmann piccolo wissels - stand rechtdoor
Fleischmann piccolo wissels - stand rechtdoor
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Fleischmann piccolo wissels - stand rechtdoor
Ik heb het vroeger ook allemaal proberen uit te zoeken met die licht- en donkerbruine draad, maar dat werd iets te omslachtig. Het gemakkelijkst is uiteindelijk om ze willekeurig aan te sluiten (zwart natuurlijk in het midden!) en dan later in Koploper eventueel het vakje "fout aangesloten" aanvinken. Dat werkt veruit het vlotst!
groeten,
groeten,
Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar stel nu dat ik Koploper niet aanzet en handmatig een stukje wil rijden, dan zou alles toch weer verkeerd staan?
Ik snap dat het een uitzoekwerkje is, maar wil het toch zo goed mogelijk doen, want voor je het weet, rijdt er een trein het verkeerde spoor op en krijg je een frontale botsing.
Mvg,
Martin
Ik snap dat het een uitzoekwerkje is, maar wil het toch zo goed mogelijk doen, want voor je het weet, rijdt er een trein het verkeerde spoor op en krijg je een frontale botsing.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Je hebt gelijk; als je ook handmatig rijdt, dan moet het wel juist zijn. Dan wordt het complex. Je hebt 3 soorten wisselaandrijvingen: Links, Rechts en Universeel. Er zijn 3 types van wissels: Links, Rechts en Engels, en je kan ze normaal of ondersteboven monteren. Dat geeft je 18 mogelijkheden. Het best is dan om, ofwel steeds 1 systeem van bouw te gebruiken, ofwel een waarheidtabel op te stellen, ofwel willkeurig aansluiten, en bruin/geel omdraaien als het verkeerd is (met lusterklemmen is dat geen probleem).
groetjes,
groetjes,
Gewoon per wissel even testen met welke kleur de wissel in zijn rechtdoorstand gaat. Zo lastig is dat toch niet, en zoveel werk is dat nu ook weer niet. Er zijn teveel mogelijkheden om een sluitend antwoord hierop te geven.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Ik ben even op fysiek onderzoek uitgegaan en het gaat geen problemen geven. Ik heb alleen rechter- en linkerwissels van Fleischmann. De wisselaandrijvingen zijn universeel, dus dat maakt het ook weer makkelijker. Voor de wisseldecoders maak ik gebruik van de Roco 10775. De klemmetjes kan je op twee manieren aan de decoder bevestigen: rechtop en ondersteboven (maakt niet uit hoe je er naar kijkt). Omdat zwart steeds in het midden zit, heb je lichtbruin/geel links en donkerbruin rechts. Draai je 'm om, dan zit donkerbruin links en vice versa. Dat zijn eenvoudig uit te voeren handelingen als je de wissels gaat programmeren. Dank voor het meedenken.
Ik denk dat je in de tijd die je nodig had voor je bericht al kon uitproberen
hoe je wissel schakelt.
Gewoon wissel neerleggen en uitproberen, weet je het 100% zeker.
hoe je wissel schakelt.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Gewoon wissel neerleggen en uitproberen, weet je het 100% zeker.