Peters nieuwe modelbaan.

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
peterbl

Peters nieuwe modelbaan.

Bericht door peterbl »

Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik weer besloten om een modelbaan te gaan maken met N spoor.

Ondertussen heb ik een digitaal starters pakket aangeschaft, en heb ik afgelopen weekend een houten plaat gemaakt van 240 cm breed, 360 cm lang en 70 cm hoog.

Afbeelding

Afbeelding

Onder de baan heb ik een ringleidingen gemaakt met VD draad 2,5 mm ( bruin - blauw - geel/groen en zwart ).

Aangezien dat niet genoeg zal zijn ga ik die nog verder uitbreiden met groen - rood en wit.

Ondertussen ben ik ook begonnen om met anyrail een baanplan te maken.
Deze is nog niet klaar, maar ik zal jullie het begin even laten zien.

Afbeelding

Rechts boven wil ik iets van een haven maken waar ik leuk kan rangeren.

Onderaan wil ik een station maken, zoiets als Den Haag HS, deze wil ik in de toekomst dan zelf gaan maken.

Aan de linkerkant wil ik onder de baan een schaduwstation gaan maken.

In de toekomst wil de baan gaan aansluiten op Koploper, maar dat zal nog een lange tijd gaan duren, eerst op m'n gemak een mooie baan maken.

De elektronica zal voor mij geen probleem zijn omdat ik werkzaam ben in de elektro en data/telecommunicatie.

Ik zal jullie natuurlijk in de toekomst verder op de hoogte houden van de vorderingen, en als jullie mischien nog leuke ideeen hebben, of opmerkingen, dan hoor ik die natuurlijk graag.

Met vriendelijke groet,

Peter Bl.

pp4trains

Re: Peters nieuwe modelbaan.

Bericht door pp4trains »

Leuk begin,

Als je in de toekomst met koploper wilt gaan werken, hou er dan rekening mee dat je nu alvast sectiescheidingen aan brengt, dat scheelt je later heel veel werk.

Groeten,
Patrick

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Hoi Peter,

Bezint eer ge begint. Het is een beste lap maar voorzie toch wat problemen voor later daar het middengebied alleen onderlangs bereikbaar is. Jouw leeftijd zal daar in de toekomst toch de nodige problemen gaan geven zeker als daar een station met wisselstraten komt te liggen.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Jos

Bericht door Jos »

Hier spreekt iemand uit ervaring ;)

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
peterbl

Bericht door peterbl »

Hallo Patrick,

Daar hou ik zeker rekening mee, daarom maak ik eerst een baanplan om dan te bepalen wat de baanvakken worden, om dan te kunnen bepalen waar de stopsecties enz. moeten komen, en dus waar ik een rails schuin moet doorslijpen.

Ik ben me al een tijdje in de materie aan het verdiepen, en ik vind het prachtig al die techniek. :D

Rob,

Ach, ik ben pas 50 jaar jong :) , ik ben nu nog lenig, dus dat zien we in de toekomst wel.

Groetjes,

Peter Bl.

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Peter,

Ik ben maar 57 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: maar het is een beetje zonde dat wat je gaat bouwen in de toekomst jouw problemen gaat opleveren. De mangaten zijn niet echt groot te noemen.

Maar het is maar een tip

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
peterbl

Bericht door peterbl »

Hallo Rob,

Bedankt voor de tip.

De mangaten zijn nu 40 x 40 cm, en dat gaat nu goed.
Maar mocht dat in de toekomst problemen opleveren, dan maak ik ze wat groter, 50 x 50 ofzo.

Ik zorg er nu voor dat er geen sporen vlak langs de mangaten lopen.

Groetjes,

Peter Bl.

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

peterbl schreef:Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik weer besloten om een modelbaan te gaan maken met N spoor
Hallo peter, welkom op N spoor forum.
Dat is een zeer goede keuze ;)

peterbl schreef: als jullie mischien nog leuke ideeen hebben, of opmerkingen, dan hoor ik die natuurlijk graag.
Jazeker heb ik een goed idee :D
Ik ga het allemaal op mijn gemakje gader slaan wat hier zoal getoond wordt.
Puur hobby plezier.
Dus ga ik je zeer zeker ook toewensen.
Sucses met de bouw van je baan. ;)

Groetjes Martin de Deugd

marco

Bericht door marco »

Peter ik ben ook bang dat je spijt gaat krijgen van zo een grote tafel.
Goede bereikbaarheid is erg belangrijk.
Succes ;)

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Onderwerp starter
peterbl

Bericht door peterbl »

Het is alweer een tijdje geleden dat ik foto's heb geplaatst, dus hier zijn weer wat nieuwe foto's van mijn baan.
Zoals jullie kunnen zien gaat het ergens op lijken, het is wel een hoop werk, maar o zo leuk om zo'n baan op m'n gemak te bouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ronde kolommen onder de verhoogde gedeelte heb ik hol gemaakt zodat ik met de bedrading door de kolommen kan trekken naar onder het blad.

En voor de duidelijkheid, het is op de foto's moeilijk te zien, maar achteraan bij de luxaflex heb ik ook nog een loop pad, dus is het achterste gedeelte ook goed bereikbaar. ;)

Met vriendelijke groet,

Peter.

jeepney

Bericht door jeepney »

Dat ziet er veelbelovend uit Peter !!

Henk

Onderwerp starter
peterbl

Bericht door peterbl »

Dankje Henk.

Groetjes,

Peter.

richard7877

Bericht door richard7877 »

hoi peter

zo je bent druk bezig geweest de laatste weken
ziet er mooi uit zo jongen !
ik zie je volgende week weer

groeten richard

http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

gek op stoom

Bericht door gek op stoom »

hoi Peter
ik zou de binnen en buiten baan net voor het station aan elkaar maken met wissels
dan krijg je meer rij mogelijk heden
voor de rest ziet het plan er goed uit

Gr andy

shoven

Bericht door shoven »

Aansluitend op Andy: je zou de eerstkomende tijd de rails los kunnen laten liggen en gewoon beginnen met rijden. Dan kom je er achter wat je toch anders wilt voordat alles vast ligt. 't Is maar een suggestie. :D

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
peterbl

Bericht door peterbl »

Hoi Richard,

Het gaat zeker lekker, ik heb nu nog 1 weekje vakantie, dus kan de komende week rustig verder knutselen.

Zie je donderdagavond weer gezellig op de modelbouw club.

Hoi Andy, ik neem aan dat je bedoelt bij het grote station die komen gaat, daar komen voor iedere richting 3 sporen aan perrons.
Mischien wel een goed idee, ik zal ernaar kijken.
Maar net wat steven zegt, als ik zover ben ga ik de sporen eerst los neer leggen en rijden, dan zal ik zien of ik iets nog kan verbeteren.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Onderwerp starter
peterbl

Bericht door peterbl »

Ik was toch nieuwsgierig hoe een lange ic trein over de baan zou rijden, en omdat ik nu nog niet zoveel ic wagons heb is Richard7877 zondagavond bij mij langs gekomen, en hebben we wat test ritten gemaakt over de nieuwe baan.

Een ic met 7 wagons reed makkelijk over de baan, was toch benieuwd of die de hellingen op zou komen, je weet maar nooit.

Richard had ook nog wat andere locs meegenomen, en daar heb ik wat foto's van gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de testritten hebben we samen zitten piekeren hoe ik het onder de tafel moet gaan maken, want daar komen nog dubbele ringsporen, en vanaf daar kunnen de treinen via een helix naar het schaduwstation.

Maar dat gaat nog een hele klus worden, en ik moet het wel allemaal van te voren weten omdat ik ook de plaats moet bepalen waar de houten borden met de printen ( van rosoft ) moeten komen.

Het zou erg zonde zijn als ik die allemaal plaatst en ze dan weer moet weg halen omdat ze in de weg zitten voor de helix en/of het SS.

Ik heb het baanplan bijgewerkt en op een A3 vel geprint, en ga nu eers alles op papier zetten welke code's alles krijgt en waar de secties moeten komen in het spoor.

Afbeelding

Dan kan ik gaan beginnen met het definitief leggen en bedraden van de rails enz.

Groetjes,

Peter.

HighVoltage

Bericht door HighVoltage »

Dit ziet er zeker erg interessant uit. Ik ben benieuwd hoe het gaat worden als er wat aankleding bij zit :)

jeepney

Bericht door jeepney »

Op foto 2 en 3 lijkt het net of er een "knik" in de stam rijtuigen zit, wat er op zou duiden dat er voor en achter de brug het verloop van stijgen/dalen niet geleidelijk is.

Henk

Onderwerp starter
peterbl

Bericht door peterbl »

Hoi HighVoltage,

Dat zal nog wel een tijdje duren, eerst natuurlijk de rails netjes neerleggen, nu ligt er nog maar een rondje los om even wat proef te rijden.
Na een lange tijd had ik toch wel even zin om de treinen rond te laten rijden.

Maar de bedoeling is om in de toekomst gebouwen in de haagse binnenstad na te bouwen, en aan de rechter kant komt een industrie terrein met rangeersporen.
Dus ik wil wel een beetje een een grote stad nabouwen, ook met een faller car system en trammetjes.

Hallo Henk,

Op de derde foto met de koploper, daar is het 100 % vlak hoor, zal wel gezichtsbedrog zijn ;)

Op de 2e foto waar de stam net van de boogbrug rijd, daar beginnen de sporen met langzaam naar beneden te lopen, maar zoals al eerder gezegt, ik heb nu alleen even een rondje spoor los neer gelegt om wat te kunnen rijden, dus het echte werk moet nog beginnen.

Groetjes,

Peter.

Lemland

Bericht door Lemland »

Visueel vind ik het jammer dat de stukken dubbelspoor niet allemaal netjes parallel lopen. Verder vrees ik dat je met deze mangaten toch in de problemen kan komen gezien de afmetingen van je baan en het feit dat de gaten niet in het midden zitten, ik twijfel of ik helemaal linksboven zou kunnen reiken (en ik ben 2 meter). Van het linker mangat tot linksachter of middenachter is zo'n 1.30 a 1.35 meter schat ik.

Bart

Onderwerp starter
peterbl

Bericht door peterbl »

Beste Bart,

Ik denk dat je niet alles goed hebt gelezen.

Ik heb al eerder ergens vermeld dat ik achteraan bij de luxaflex ook een looppad heb, dus kan ik overal prima bij.

Anders had ik nu al problemen gehad met die verhoging achteraan te maken, waar het station in de hoogte komt.

Welke dubbel sporen lopen niet mooi parallel ??, op de plaat hout bedoel je ??, of op het banenplan ??

Groetjes,

Peter.

Lemland

Bericht door Lemland »

O dat kan, dan heb ik daar overheen gelezen. Ik dacht dat niet te zien op de foto's, vandaar.
Ik meen bij de sporen links van het rechter mangat en rechtsboven het rechter mangat een verschil te zien van ruimte tussen de twee sporen. Of is dat alleen in het plan zo?

Dat spoor in het midden heeft aan de linkerkant een halte/stationnetje (weerzijden een perron). Is dat op gelijke hoogte en hoe kruisen die sporen links van die halte? Gelijkvloers?

Verder echt een leuk baanontwerp, vind ik.

Bart

Onderwerp starter
peterbl

Bericht door peterbl »

Hoi Bart,

Maak niet uit, op de foto's is het inderdaad moeilijk te zien dat daar een looppad is.

Dat de sporen op sommige plaatsen niet parallel lopen is alleen op het baanplan, in het echt komen ze natuurlijk netjes parallel te lopen.

Nu heb ik alleen een enkel spoor even los rond gelegd om soms even lekker te kunnen rijden, na een paar maandjes geduld kreeg ik toch weer de kriebels. :P

De perrons van het stationnetje in het midden liggen gelijk, en die kruising is gelijk vloers ( onder de boogbrug ).

Ben nu aan het uitzoeken hoe ik alles onder de baan gaat maken, wil daar o.a. een helix maken van 120 x 80 cm, en 2 lagen met schaduwstations.

Als ik daar uit ben, dan weet ik waar ik de borden kan gaan maken voor de printen, en dan weet ik ook hoe alle bedrading moet gaan lopen.

Groetjes,

Peter.

Onderwerp starter
peterbl

Bericht door peterbl »

Ik ben nu begonnen met het definitief leggen van de rails en het bedraden ervan.

De rails van het hoofdstation heb ik nu helemaal liggen en bedraad, hier zijn 2 foto's van de bedrading.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes,

Peter Bl.

Plaats reactie