Advies 2e baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Advies 2e baanplan

Bericht door Joeri »

Hallo allemaal,

Ongeveer een half jaar geleden ben ik gestart met mijn nieuwe hobby. Na maanden van timmeren, rails leggen, solderen, testen heb ik mijn treinbaan operationeel en werken met Koploper. Nu ben ik in de fase aangekomen waarin ik kan gaan starten met de scenery. Echter kom ik nu tot de conclusie dat ik met mijn beginnersenthousiasme een baan heb gecreërd die niet realistisch is en erg weinig ruimte heeft voor scenery. Onderstaand mijn huidige baanplan (afm. 1.70 x 90)

Afbeelding

Om omdat ik bang ben dat ik door de beperkingen van mijn huidige baan het plezier in deze leuke hobby in de toekomst ga verliezen ben ik aan het twijfelen of ik opnieuw moet gaan beginnen. Mijn mogelijk nieuwe baan zal, ivm ruimte gebrek ongeveer dezelfde afmetingen moeten krijgen als de huidige baan maar dan met een schaduwstation, ruimte voor een redelijk station en scenery en indien mogelijk een beetje industrie / rangeer mogelijkheid. Hierbij zou het ook mooi zijn als ik mijn nieuwe (Hack) vakwerkbrug van 70cm kwijt zou kunnen.

Qua tijdperk zit ik te denken aan periode III/IV en geografisch gebied Zuid-Duitsland (in ierder geval wat heuvels / bergen). Rails Flm Piccolo. Afmetingen 170 x 90 (uiterste maximum 230 x 100 cm)

Ik ben zelf ook al aan het stoeien geweest maar ik kom tot de conclusie dat baanplannen ontwerpen niet mijn sterkste punt is. Op internet ben ik wel een aantal baanplannen tegengekomen die mij mooi lijken. Graag zou ik van jullie advies krijgen wat jullie van deze plannen vinden en/of ik nu niet weer dezelfde fout maak.

Onderstaand een aantal plannen die mijn aanspreken:

Any rail voorbeeld bestand (N Peter baanplan 3 http://www.anyrail.com/system-specific4 ... lo_nl.html:
Afbeelding

Voorbeeld dat Michiel een aantal berichten geleden heeft gepost:
Afbeelding
Afbeelding

Recreatiebaan:
Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen en hopelijk hebben jullie voor mij een duwtje in de goede richting.

Alvast bedankt!!

Gr. Joeri



tv_man
Berichten: 1498
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door tv_man »

Een voordeel met je huidige situatie is dat je in ieder geval het bouwen en aansluiten onder de knie hebt nu, dus zal het bouwen van de tweede baan veel gemakkelijker gaan.

De baanplannen die je daar plaatst van de voorbeelden die je aanspreken zijn prachtig, maar ze vereisen wel dat als je ze direct overneemt je de uiterste beschikbare maximumgrootte voor je baan moet gebruiken. (ik zou dat zeker doen als ik jou was). Bij de voorbeeldbanen die je geeft is in ieder geval bij de twee eerste het opvallend, dat je niet al te gemakkelijk bij het schaduwstation komt mocht er daar iets misgaan. En het valt een beetje op dat het aardig diep wordt zo - waar staat de baan? Staat hij in het midden van de kamer zodat je overal bij kan?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door Joeri »

Beste tv_man,

Bedankt voor je reactie, ik was zelf ook al tot de conclusie gekomen dat ik het met de huidige afmetingen niet ga redden. Wordt dus aan mijn vriendin vragen of ik er wat ruimte bij mag snoepen. :D

De bereikbaarheid van het schaduwstation is inderdaad een issue. Mijn huidige baan is vrij hoog +/- 110 cm en staat op wielen. Ik kan er dus aan alle kanten goed bij. Heeft er iemand nog tips om de bereikbaarheid van het schaduwstation te verbeteren?

Het lijkt er op dat mij voorkeur steeds meer uit gaat naar de eerste optie. De reden is volgens mij meer een gevoelskwestie en het feit dat ik op dit baanplan de uiteindelijke situatie beter kan inschatten. Ook een voordeel is dat dit plan past binnen mijn maximale afmetingen.

Heeft er iemand nog tips / verbeterpunten voor dit plan?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door shoven »

Voor de bereikbaarheid van je schaduwstation, denk eraan dat je voldoende ruimte laat tussen je bovenplaat en het schaduwstation. Dan kun je er goed bij voor werkzaamheden en bij calamiteiten.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door Joeri »

Hallo allemaal,

Ik heb de knoop doorgehakt en ik ga opnieuw beginnen. Onderstaand het baanplan wat ik als basis wil gaan gebruiken.
Afbeelding

http://i1122.photobucket.com/albums/l53 ... groot2.jpg (link naar groter formaat incl. hoogtes en hellingpercentages).

Ik ben lange tijd bezig geweest om de hellingspercentages in het plan op een acceptabel niveau te krijgen. Dit is enigzins gelukt alleen de bereikbaarheid van het schaduwstation blijft een probleem. Met veel moeite kom ik op -7cm uit, wat niet voldoende is.

Heeft er iemand tips over hoe ik de bereikbaarheid kan verbeteren en de diepte van het schaduwstation kan vergroten?
Is het mogelijk om ergens een klimspiraal in het ontwerp in te passen of is hiervoor teveel ruimte nodig waardoor het ontwerp op de schop moet.

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen zodat niet niet weer de fout in ga.

Alvast bedankt!

Gr. Joeri


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door spoor65 »

Yep,

Je schaduwstation verplaatsen naar de verdiepte sporen die je achter tegen de tafelrand hebt getekend, ipv dwars door het midden,

De 2 buitenste sporen kun je gewoon verder langs de rand laten lopen, en daar je schaduwstation in verwerken.
kunnen de sporen zo te zien nog langer worden ook. zeker als je ze ook nog eens in een ruit vorm plaatst, zodat
alle schaduwsporen de zelfde lengte krijgen.
de 2 meest binnenste sporen kun je er met een beetje goede wil wel langsheen draaien.

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door Joeri »

Beste Freddy,

Bedankt voor je antwoord. Ik snap in hoofdlijnen wat je bedoelt met het verplaatsen van het schaduwstation naar boven ivm de bereikbaarheid alleen kan ik het nog niet helemaal plaatsen in het baanontwerp. Misschien kan je het voor een leek als ik nog een beetje verduidelijken.

Heeft deze aanpassing tot gevolg dat het dal met viaduct rechtboven komt te vervallen? (rode cirkel: http://i1122.photobucket.com/albums/l53 ... groot3.jpg) Zo ja, zou er nog een oplossing zijn om dit te voorkomen? Ik vind dit namelijk een leuk onderdeel van de baan.

Krijg ik met de oplossing die jij aandraagt ook meer hoogteverschil, dan de huidige 7 cm, voor het schaduwstation in mijn baanplan of moet hiervoor ook nog een aanpassing komen?
Ik ben gisteren nog even aan het stoeien geweest met een klimspiraal maar kom er niet helemaal uit.

Excuses dat ik weer een hoop vragen heb maar ik ben gisteren de hele middag aan het puzzelen geweest maar het lukt met mijn kennis en kunde niet echt om een schaduwstation te maken met voldoende hoogteverschil zonder concessies te doen aan de bovenbaan / het landschap.

Gr. Joeri



Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door Joeri »

Hallo allemaal,

Op advies van Freddy heb ik gisteren een poging ondernomen om het schaduwstation naar boven te verplaatsen. Om meer diepte te creëren heb ik een poging ondernomen om een helix in mijn baanontwerp te passen.

Afbeelding (groot incl. % en hoogtes: http://i1122.photobucket.com/albums/l53 ... _groot.jpg)

Ik loop nog tegen een paar punten aan:
1) Ik maak gebruik van Flm Piccolo echter heb ik voor de helix Rocco R3 en R3a rails gebruikt. Zijn deze twee soorten rails 'compatible' met elkaar?
2) Het is de eerste keer dat ik iets doe met een helix, heb ik het goed gedaan (juiste positie, boogstralen, aansluitingen)?
3) idem voor het schaduwstation
4) Deze laatste vraag is meteen mijn grootste probleem. Vanuit het paradespoor aan de voorzijde moet ik een aansluiting maken met het station op maaiveld. Ik moet hierbij van -15cm naar 0 cm. Ik heb geen flauw idee hoe ik deze goed zou kunnen aansluiten. Onderstaand plaatje is een probeersel met een extra helix maar dan ontkom ik er niet aan om flm r1 en r2 te gebruiken. Als ik het goed heb begrepen zijn deze boogstralen te krap voor een helix.
Afbeelding


Hopelijk kan iemand mij weer een beetje verder op weg helpen.

Gr. Joeri


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door Hookies »

Als je die tweede helix nu eens rechtsonderin maakt? Dan laat je het rechte spoor onderaan eerst al een beetje dalen, zodat je niet in de knoop komt met de tussenruimte en je stationssporen.

Of heb je links geen ruimte om de helix iets breder te maken? Bedenk wel dat een helix altijd breder is dan het dubbelspoor, want je hebt bevestigingspunten nodig en je wilt niet op het randje rijden.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door Joeri »

@Hookies,

Bedoel je dan dat ik het parade spoor vooraan dan ongeveer op maaiveld niveau moet gaan laten lopen als ik hem naar rechtsonder verplaats?

Links moet het denk ik wel lukken om hem breder te maken maar is het geen probleem als ik maar R1/R2 rails gebruik voor de helix?

Gr. Joeri



Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door Joeri »

Ik heb de ruimte bij de helixen wat breder gemaakt. Alleen nu nog de vraag of flm r1/r2 is te gebruiken voor de klimspiralen.

Afbeelding

Een grotere radius krijg ik er niet ingepast. Ik begin nu te twijfelen of dit baanplan met deze afmetingen wel zal gaan lukken en ik wellicht mijn wensen moet bijstellen

Gr. Joeri
baanplan_2x helix r1_r3.zip
Anyrail bestand van mijn laatse versie.
(40.95 KiB) 258 keer gedownload


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door evo »

Hoi Joeri,

Dit begint er leuk uit te zien, maar ik denk dat je gelijk hebt v.w.b. je klimspiralen. Met een paar kleine wijzigingen kun je de klimspiralen beide weghalen, maar het zichtbare deel (vrijwel) hetzelfde laten. Als je dit wilt proberen moet je er een "opgevouwen hondebot" van maken. In feite komt het er op neer dat je beide klimspiralen vervangt door keerlussen. In de bovenste keerlus zou je een heel klein (2-3 sporen) schaduwstation kunnen maken en in de onderste een wat grotere.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door dentheo »

Zou ik ook doen, dan rijdt een trein ergens naar toe en komt ook terug.....



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door Joeri »

Ik had het ook al beetje opgegeven. Zouden jullie een 'opgevouwen hondenbot' kunnen toelichten?
Klinkt interessant maar ik snap niet helemaal (helemaal niet :oops: )wat je bedoelt.
Alvast bedankt.

Gr. Joeri


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door evo »

Joeri1.png
Joeri1.png (14.33 KiB) 4800 keer bekeken
Hier is een snelle schets.
Blauw is het bovenste schaduwstation, lichtgroen het onderste.
Donkergroen is jouw station


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door Hookies »

Joeri schreef:@Hookies,

Bedoel je dan dat ik het parade spoor vooraan dan ongeveer op maaiveld niveau moet gaan laten lopen als ik hem naar rechtsonder verplaats?

Links moet het denk ik wel lukken om hem breder te maken maar is het geen probleem als ik maar R1/R2 rails gebruik voor de helix?

Gr. Joeri
Wat is dan het probleem om een paradespoor wat lager te laten lopen. Plaats een steunmuur achter de sporen en het station bevindt zich dan op een hoger niveau. Ken genoeg banen waar dat gebeurt. En dan heb je ook ruimte genoeg om r3-r4 spiralen te maken.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door Joeri »

Edwin,

Bedankt voor je schets, het is me nu duidelijk wat een opgevouwen hondenbot is. Ik ga hier eens verder op doorborduren.
Ik zal nog wel even iets moeten aanpassen omdat in jouw schets het ravijn linksboven is komen te vervallen.

Ook ga ik nog een laatst poging doen voor de klimspiraal, dit zal wel niet lukken maar maar is meer om mezelf er definitief van te overtuigen dat het niet gaat.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen.

Gr. Joeri



Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door Joeri »

Na de adviezen van Martin en Edwin heb ik een poging gedaan om het baanplan aan te passen naar een 'opgevouwen hondenbot'. Tevens heb ik nog een variant gemaakt met 2 helixen.
Bij de hondenbot variant heb ik nog een probleem met de hoogte bij de kruising tussen het cyaan kleurige baanvak en het blauwe baanvak (rechtsboven). Ik krijg dit op dit moment niet opgelost (komt waarschijnlijk door mijn tunnelvisie).
In deze variant vind ik het ook jammer dat het ravijn linksboven is komen te vervallen. Ook lijkt het me mooier als het cynaan kleurige baanvak wat minder schuin over het station loopt (als bij de andere variant).
Afbeelding

De variant met de helixen houdt het zichtbare deel in ere. De helixen heb ik gemaakt van Rocco R2/R3 (is deze aan te sluiten op flm piccolo?).
Afbeelding
Deze oplossing lijkt qua ruimte en hoogte verschillen te passen. Vraag me alleen waar het addertje zit aangezien mijn eerdere pogingen zijn mislukt.
Voordeel van dit baanplan is dat ik meer ruimte heb in mijn schaduwstation en hem er net iets mooier uit vindt zijn, nadeel dat er twee helixen moeten komen. Ook vraag ik me af of het plan nu wel helemaal klopt.

Ik ben benieuwd welk baanplan jullie voorkeur heeft en/of jullie nog opmerkingen hebben.

Gr. Joeri
baanplan.zip
Anyrail bestanden van beide versies
(77.89 KiB) 255 keer gedownload



Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Is dit plan haalbaar?

Bericht door Joeri »

Hallo allemaal,

Ik heb nog een poging ondernomen om de voordelen van de twee voorgaande varianten te combineren tot 1 baanplan. Onderstaand het resultaat.

Wat vinden jullie ervan? Is dit plan er een met voldoende uitdaging maar toch realiseerbaar?
Hopelijk hebben jullie nog op- of aanmerkingen voor me.

Gr. Joeri

Het totale baanplan:
Afbeelding
Het schaduwstation (met dank aan 'Saraan')
Afbeelding
Bovenbaan:
Afbeelding



Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door Joeri »

Hallo allemaal,

Zijn er nog N-spoorders die feedback willen geven op mijn baanplan van gisteren?

Ik ben flink aan het stoeien geweest en heb gebrobeerd om de ontvangen adviezen mee te nemen in het ontwerp.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Gr. Joeri


Gebruikersavatar

Overlord
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2010 19:23

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door Overlord »

Waarom plaats je de helix niet links zodat je daar niet die korte keerlus krijgtnwaardoor een trein weer snel op hetzelfde baanvak te zien is?
Helix links en je kan wegduiken je schaduw in enneen andere trein tevoorschijn laten komen?

Groet, Paul



Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door Joeri »

Beste Paul,

Hoe zie jij dan de aansluiting aan de rechterzijde?

Gr. Joeri


Gebruikersavatar

Overlord
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2010 19:23

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door Overlord »

Hoi Joeri,

Rechts de stippellijntjes onder niveau 0 zeg maar op -1,5 naar de helix voeren achterom. Dan kan je vanuit de helix omhoog naar de lus linksboven of iets lager uitstromen naar het station. Volgens mij kan je dan een gevarieerder treinbeeld kriggen. Maar dat is mijn kijk op het plan zoals jij uebt hier presenteerd. Daar hoef je natuurlojk niets mee te doen.

Groet, Paul



Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door Joeri »

Erg brutaal maar zou je misschien met een simpel plaatje ( lijntje op mijn plaatje o.i.d.) verder kunnen toelichten? Klikt interessant wat ik vind de linkerkant ook nog niet super maar ik snap de aansluiting rechts nog niet helemaal.

Alvast bedankt!

Gr. Joeri


Gebruikersavatar

Overlord
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2010 19:23

Re: Advies 2e baanplan

Bericht door Overlord »

Mag ik daar morgen op terugkomen schetsen gaat lastig op de ipad. Doe ik morgen even met paint mijn idee uittekenen


Plaats reactie