draad diktes en verkrijgbaarheid.

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
spoor65

draad diktes en verkrijgbaarheid.

Bericht door spoor65 »

Hallo Mede modelspoorders,

Naar aanleiding van Martin`s (hookies) draadje over het solderen, en na aanschaf van een soldeerstation, sta ik dus op het punt eens wat proefstukken te gaan maken.

:roll: Nou ja op het punt is ff iets te vlot eigenlijk :mrgreen:

Want na het lezen van verschillende reactie en het zoeken op steekwoord blijven er nog wat vragen door mijn hoofd spoken.

heb inmiddels begrepen dat 0,14mm draad voldoende is om aan de rails te solderen, en dan hebben we het nog over ringleidingen.

Mijn vraag is eigenlijk even makkelijk te stellen als het antwoord ff moeilijk te vinden.

Welke draad is waarvoor het beste, in welke dikte, hoe stug of soepel? en bovenal, waar kan ik ze kopen.

Laatste vraag vooral omdat ik me suf zoek op de conrad site, :twisted: daar kom je om in de hoeveelheid draad met de gekste aanduidingen waar ik geen bal van snap.

Hopelijk kan iemand mij hier wat goede tips geven.

mvg

freddy(spoor65)

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Wim Ros

Re: draad diktes en verkrijgbaarheid.

Bericht door Wim Ros »

Kijk eens bij Mecktronics voordeliger zal je het niet snel vinden.

Mvg
Wim.

shoven

Re: draad diktes en verkrijgbaarheid.

Bericht door shoven »

Ik heb een ringleiding van 5 draden liggen, daarvoor heb ik installatiedraad gebruikt van 2,5 mm2. Altijd goed, maar nadeel is dat het dik is en dus wat lastiger te verwerken. Te koop bij elke bouwmarkt.
Je kunt denk ik ook met minder toe. Op de nproject site staat daarvoor een handig tabelletje. Ik heb voor die dikke draad gekozen omdat deze dikte in elk geval goed is en berekend op evt. toekomstig intensiever gebruik.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie