Baanplan 250x110

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Baanplan 250x110

Bericht door Joeri »

Hallo allemaal,

Na enkele weken aan het stoeien geweest met het ontwerp ben ik, met de hulp van de mensen hier tot het onderstaande baanplan gekomen.

Baanplan totaal:
Afbeelding
Schaduwstation +/- -20 cm:
Afbeelding
Schaduwstation met helix naar +/- -10 cm:
Afbeelding
Inloop helix -10cm:
Afbeelding
Bovenbaan + helix:
Afbeelding

Voor mijn gevoel zal dit ongeveer het ontwerp moeten worden. Ik ben benieuwd of jullie nog op- of aanmerkingen hebben.

In het schaduwstation zit een keerlus, het is me niet duidelijk of ik bij de inloop van de helix (4e plaatje, onderkant) ook een keerlus krijg. Zo ja waar zit deze precies en hoe/waar moet ik een keerlusschakeling aanbrengen? In mijn huide testbaan gebruik ik de keerlusschakelingen van Rosoft.

Ik ben benieuw naar jullie opmerkingen.

Gr. Joeri


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan 250x110

Bericht door Michiel »

Hoi Joeri,

het schaduwstation komt me heel erg bekend voor! ;) (Saraan was mijn vorige baan). Je bent natuurlijk helemaal vrij om delen of het geheel over te nemen, geen probleem. Maar ik wou je wel even waarschuwen voor de twee gebogen wissels, punt tegen punt, rechtsonder op je plan van het schaduwstation. Daar heb ik het meeste problemen mee gehad. Veel materieel is daar echt niet gelukkig mee. Ik zou die onderste gebogen wissel vervangen door een normale wissel wat terug in het diagonale stuk van het terugkeerspoor. Dat maakt het geheel een stuk treinvriendelijker.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Re: Baanplan 250x110

Bericht door Joeri »

Hoi Michiel,

Idd het schaduwstation, heb ik van je over genomen. In mijn vorige ontwerpen had ik netjes aan bronvermelding gedaan maar in dit bericht was ik het vergeten. :oops:

Bedankt voor je input, ik zal dit onderdeel aanpassen in het ontwerp. Als je nog andere opmerkingen hebt, graag....

Gr. Joeri


Gebruikersavatar

Overlord
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2010 19:23

Re: Baanplan 250x110

Bericht door Overlord »

Ah, gevonden!

Ik denk dat je met de rechte wissels in de spiraal en goede zet doet, dan heb je ook niet het probleem dat je bochten naar of van elkaar af gaan wijken. Slimme oplossing om de twee wissels een kwart bocht verder op te nemen in de helix!

Ik denk dat je er bijna bent, en dat pas bij het leggen van de rails je nog tegen probleempjes aanloopt.



Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Re: Baanplan 250x110

Bericht door Joeri »

Wat ik nog niet helemaal door heb is of ik nu wel een keerlus heb bij de inloop (4e plaatje) of niet.
Zo ja hoe dit dan op te lossen? Ik heb keerlusschakelingen van RoSoft maar ik zou zo niet weten waar de A tm E secties zouden moeten komen.

Gr. Joeri


Gebruikersavatar

Overlord
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2010 19:23

Re: Baanplan 250x110

Bericht door Overlord »

yep dat heb je, zie het meer als een keerdriehoek!



Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Re: Baanplan 250x110

Bericht door Joeri »

Had al een vermoeden dat dit er een was. Heb je een tip hoe dit op te lossen? Ik heb nu de keerlusmodules van RoSoft maar heb geen flauw idee hoe deze voor deze situatie aan te sluiten zodat de kortsluiting wordt opgelost.

Gr. Joeri


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan 250x110

Bericht door spoor65 »

Yep, die tip heb ik wel,

Stuur jouw tekeningen van het baanplan even naar Wim Ros, via de contact button op zijn site, of via 1 van de andere links welke je vinden kunt
in mijn onderschrift.
Vraag hem dan hoe je de keerlus module het beste kunt aansluiten in jouw plan, en geheid zeker weten krijg je daar antwoord op van hem.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Re: Baanplan 250x110

Bericht door Joeri »

Zal ik even gaan proberen. Bedankt voor de tip.

Gr. Joeri



Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Re: Baanplan 250x110

Bericht door Joeri »

Hallo allemaal,

Het 'keerlusprobleem' is ook opgelost, gewoon de plusjes volgen... Tot de conclusie gekomen dat er 4 keerlussen in mijn baanplan zitten.

Ik heb nog wat kleine aanpassingen doorgevoerd. 1 daarvan is dat ik het plan heb gespiegeld, dit komt beter uit in de 'treinkamer'. Volgens mij zal dit het plan worden dat ik ga uitvoeren. De komende tijd ga ik even bekijken hoe ik de onderbouw (modules) voor de baan ga maken. Hierin zullen in ieder geval de 2 modules (80x80) van mijn huidige baan in terugkomen. Waarschijnlijk zal ik eerst starten met de klimspiraal omdat dit een losse module wordt en ik dan niet meteen mijn huidige baan moet afbreken.

Uiteraard zal ik wanneer ik wat verder ben jullie op de hoogte houden in 'Mijn N-baan'

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden:

Gr. Joeri

Onderstaand het resultaat:

Baanplan totaal:
Afbeelding
Schaduwstation +/- -20 cm:
Afbeelding
Inloophelix +/- 10 cm:
Afbeelding
Bovenbaan:
Afbeelding


Gebruikersavatar

Overlord
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2010 19:23

Re: Baanplan 250x110

Bericht door Overlord »

Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit Joeri!


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan 250x110

Bericht door Michiel »

Nog een klein probleempje in je sporenplan. Treinen die op je blauwe opstelsporen staan aan het hoofdtstation, kunnen niet meer weg, behalve over de hele lengte van het traject in tegenspoor rijden. (ik veronderstel dat je een rechts regime aanhoudt). Een overloop zou er handig zijn. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Joeri
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2012 22:27

Re: Baanplan 250x110

Bericht door Joeri »

Je hebt helemaal gelijk, deze had ik even gemist.

Ik ga dit nog even aanpassen.

Gr. Joeri


Plaats reactie