Mühlegraben: het afscheid

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Michiel »

Die lus met steengroeve vind ik een geweldig goed gevonden concept. Mijn fantasie slaat meteen op hol! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

bob vermeulen schreef:Wat geel (oker) op enkele stenen kan ook wat bijdragen denk ik om de homogeniteit te doorbreken.
Kom deze keer niet in de buurt ga van het weekend door naar New Zaeland!
Dat doe ik ook eigenlijk altijd, met wat oker en rood tinten hier en daar over het grijs van de rotsen voor ik met zwart aan de slag ga, deze keer ben ik dat vergeten :oops:
Waar moet je zijn in NZ? Noord of Zuid eiland?
Michiel schreef:Die lus met steengroeve vind ik een geweldig goed gevonden concept. Mijn fantasie slaat meteen op hol! ;)
Ik stond vorige week aan een vriend die op bezoek was uit te leggen dat in die hoek nog "iets" moest komen en al brainstormend kwamen we ineens op een steengroeve uit. Ik kreeg idd ook direct ideeen voor leuke scene's en zo. Iets met een krakkemikkerige kraan, een klein laadperronetje een oude shovel en hier en daar wat bergjes stenen en grind. Ik hoop dat ik hier het materiaal kan vinden wat ik in gedachten heb, van die jaren 50 meuk.

Ben vandaag begonnen met horgaas, dus stay tuned ;)


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door bob vermeulen »

evo schreef:
bob vermeulen schreef:Wat geel (oker) op enkele stenen kan ook wat bijdragen denk ik om de homogeniteit te doorbreken.
Kom deze keer niet in de buurt ga van het weekend door naar New Zaeland!
Dat doe ik ook eigenlijk altijd, met wat oker en rood tinten hier en daar over het grijs van de rotsen voor ik met zwart aan de slag ga, deze keer ben ik dat vergeten :oops:
Waar moet je zijn in NZ? Noord of Zuid eiland?
Michiel schreef:Die lus met steengroeve vind ik een geweldig goed gevonden concept. Mijn fantasie slaat meteen op hol! ;)
Ik stond vorige week aan een vriend die op bezoek was uit te leggen dat in die hoek nog "iets" moest komen en al brainstormend kwamen we ineens op een steengroeve uit. Ik kreeg idd ook direct ideeen voor leuke scene's en zo. Iets met een krakkemikkerige kraan, een klein laadperronetje een oude shovel en hier en daar wat bergjes stenen en grind. Ik hoop dat ik hier het materiaal kan vinden wat ik in gedachten heb, van die jaren 50 meuk.

Ben vandaag begonnen met horgaas, dus stay tuned ;)

Vlieg morgen vroeg (Australie tijd) naar Auckland en heb daar dan 3 afspraken maandag en dinsdag. Zondag maak ik gebruik van de mogelijkheid om de Jan van Genten te fotograferen die op ca 100km van Auckland in een kolonie zijn en dan dinsdag middag weer terug in Sydney.

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

bob vermeulen schreef:Vlieg morgen vroeg (Australie tijd) naar Auckland en heb daar dan 3 afspraken maandag en dinsdag. Zondag maak ik gebruik van de mogelijkheid om de Jan van Genten te fotograferen die op ca 100km van Auckland in een kolonie zijn en dan dinsdag middag weer terug in Sydney.
Hoi Bob, welcome down under :)
Ten noorden van Auckland heb je de Bay of Islands, daar is het erg mooi, ben ik vorig jaar nog een weekje geweest.
Goede reis!


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Om de illusie van snelheid hoog te houden, ben ik wat vaker gaan updaten. Ik hoop dat het niet gaat vervelen :) .
Goed, het horgaas zit erop, dus dan is wat beter te zien wat het gaat worden:
Afbeelding

Ik heb geprobeerd de keerlus visueel los te koppelen van de steengroeve door middel van de 2 "uitlopers" van de bergen. Ik vind dit links beter geslaagd dan rechts. Straks wil ik met wat bebossing enzo dit effect nog wat sterker maken, zodat het helemaal niet meer op een scherpe keerlus lijkt. Dat stuk piepschuim met die zwarte vlek is een tijdelijke deksel voor een toegangsgat in geval van problemen in de tunnel. Ik denk dat ik hier een afneembare, wat hogere bergtop van ga maken.
Afbeelding

Ondertussen ben ik ook rond aan het kijken voor wat accessoires voor in de steengroeve, maar tot nu toe zonder resultaat. Als iemand suggesties heeft (merk, link), dan hoor ik het graag.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Spoor 9 mm »

evo schreef:Ik heb geprobeerd de keerlus visueel los te koppelen van de steengroeve door middel van de 2 "uitlopers" van de bergen. Ik vind dit links beter geslaagd dan rechts.
Ben ik het wel mee eens. Wat je ook nog zou kunnen doen is de rails die "rechts" liggen met het bochtje van de keerlus mee te laten lopen. Dan lijkt het net alsof die doodlopende sporen bij dat spoor horen en breken dan dat keerlus effect. Maar ik kan er ook helemaal naast zitten. De boel breken met bebossing lijkt mij ook een goede optie. Gewoon proberen.



pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door pp4trains »

http://www.dm-toys.de/liste/tags_de/baufahrzeug.html

Zit hier niets tussen? Of in de rest van de shop? Verzenden de hele wereld rond.

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

pp4trains schreef:http://www.dm-toys.de/liste/tags_de/baufahrzeug.html
Zit hier niets tussen?
Bedankt voor de tip Patrick. Daar zit wel mooi spul tussen, via die site ook dit gevonden:
http://www.langleymodels.co.uk/acatalog ... tc_64.html, zelfde spul, maar veel goedkoper. Ga nog even kijken naar de verzendkosten bij beide.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Leown
Berichten: 72
Lid geworden op: 26 okt 2011 12:36
Locatie: Dedemsvaart

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Leown »



Mvg, Leon
Omaha
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Bedankt voor de tip Leon, de fabriek vind ik wat te modern, maar bij de figuurtjes zitten wel goeie.

Net even met tegellijm aan het knoeien geweest. Meestal vind ik dit een leuke klus, maar deze keer hadden we ander keukenpapier, van dat eco spul. Dat is dus echt een drama. Die zooi flikkert zo uit elkaar als je er wat tegellijm op smeert, want ik impregneer eerst aan beide zijden het keukenpapier en dan leg ik het op zijn plaats. Dat ging deze keer helemaal niet, want ik kon het papier niet meer vast pakken :x.
Uiteindelijk maar met een andere methode gewerkt, eerst de tegellijm op het gaas smeren en dan papier erop en dan weer met tegellijm eroverheen. Werkt iets beter, maar nog steeds enorm uitkijken dat het papier niet uit elkaar kwam bij het aanraken met de kwast.
Moraal van dit verhaal: volgende keer weer gewoon milieu-onvriendelijke keukenrol!

Goed dan is hier het voorlopige resultaat. Nu is beter te zien hoe ik heb geprobeerd de keerlus "onzichtbaar" te maken, door ervoor te zorgen dat je vanaf geen enkele hoek beide ingangen (goed) kunt zien. Zoals eerder gezegd, ga ik dit met beplanting nog proberen te versterken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door martinb »

Begint er al echt leuk uit te zien! Morgen nog een 2e laag tegellijm erover om het wat grover te maken en de laatste witte stukjes weg te smeren? Tip: gooi eens was zand uit de gemeente tuin erdoorheen. Niet teveel, net genoeg voor wat meer structuur en kleurtjes. :D


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Leown
Berichten: 72
Lid geworden op: 26 okt 2011 12:36
Locatie: Dedemsvaart

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Leown »

Als het nou echt niet meer wil dat smeren, ik heb nog gipsrollen liggen hier waar ik niks meer mee doe ;)
op maat knippen, nat maken en neerleggen. (wel gaas gebruiken natuurlijk)


Mvg, Leon
Omaha

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door marco »

Ziet er goed uit edwin.
Leuk om te zien dat je nu een andere hoek van je baan aanpakt.
Ben benieuwd naar het vervolg.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3918
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Jeroen »

Leuke methode, inderdaad! Kende dat wel van lezen hier en daar, maar heb het nooit live gezien. Wat ik zo geinig vind, jouw ondergrond is niks meer dan een stukje hout in een hoop piepschuim, klopt dat? Gaat dat niet breken als je er ook maar iets teveel gewicht aan gips o.i.d. op smeert?


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Jeroen schreef:Wat ik zo geinig vind, jouw ondergrond is niks meer dan een stukje hout in een hoop piepschuim, klopt dat? Gaat dat niet breken als je er ook maar iets teveel gewicht aan gips o.i.d. op smeert?
Nou, nou nou, "niks meer dan een stukje hout in een hoop piepschuim" is wel erg kort door de bocht :D

Voor dit stuk was de ondergrond een 90x80 cm plaat 20mm piepschuim. Waar de sporen komen heb ik 3mm triplex gelijmd. Dat is dan al een stevige ondergrond. Toen heb ik met blokjes en plaatjes piepschuim "ribben" gemaakt waar dan weer het horgaas op gelijmd is met smeltlijm.
Op dat moment is het geheel al vrij stijf en je kunt er in het midden zonder problemen een paar kilo opzetten (wordt alleen aan de randen ondersteund).
De tegellijm met keukenpapier zorgt er vervolgens voor dat het horgaas ook hard en sterk/stijf wordt en verbind tevens alles goed met het onderliggende piepschuim. Het gewicht is nog steeds erg laag, maar door de geïmpregneerde horgaas wordt het geheel in feite een sandwich. Die paar honderd gram extra aan gips stelt niks voor. Terwijl ik aan het andere stuk van mijn baan bezig was, steunde ik zelfs regelmatig op de berg, geen probleem.

De meeste modelbanen zijn zwaar overgedimensioneerd. Soms maakt dit niks uit, als de 12-15mm multiplex/MDF toch gratis is en je het nooit hoeft te vervoeren, maar voor modulebanen, of wanneer je het materiaal moet kopen, scheelt het een hoop als je wat dunnere materialen gebruikt en handig construeert.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Edwin,

Ziet er weer goed uit.
Is het niet een idee om die twee sporen op het groeve terrein wat in te korten en dan die tunnel aan de rechter zijde wat uit het zicht te maken.
Volgens mij staat dat ook heel mooi en je kunt het nu denk ik nog makelijk veranderen. Het is maar een idee hoor. :o :oops:

Verder kan je al heel goed zien hoe de groeve er uit moet komen zien :D
mvrg Bob vermeulen


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Hoi Bob,
Goed idee, ik moet zeggen dat dat ook in me opkwam toen ik klaar was met tegellijm knoeien, maar daarna niet verder over nagedacht....
Misschien toch in overweging nemen.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3765
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Schachbrett »

Hallo Edwin,

Dat gaat er goed uit zien,de basis is in iedergeval perfect!!


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Ik heb de laatste tijd weer wat spullen op IB Duitsland gescoord en met een paar daarvan heb ik wat met video geëxperimenteerd. Het is niet allemaal even goede kwaliteit (lees: het is allemaal vrij treurig), maar het is weer eens wat anders dan een paar foto's.

Wat je op de video kunt zien is de aansluiting van de vitrine "buizen" op de baan. Hier eerst een foto van de BR91 met wat nieuwe karretjes erachter, het zijn allemaal verschillende, dat zorgt voor wat afwisseling:
Afbeelding

In de volgende video rijdt de RocoV200 met blauwe Minitrix Loreleiwagens vanuit de vitrine buis de baan op. Aan het eind van de video zie je waar de trein de baan op komt:
http://www.youtube.com/watch?v=QeqAgv3WSo0

Hier een Minitrix BR54 met een mix van 2 en 3 assige Vleeschmannen en een Minitrix bagagewagen aan het eind:
http://www.youtube.com/watch?v=Kw8sTH8zeyk

Dit is dezelfde BR91 trein van de eerdere foto die de buis uit rijdt:
http://www.youtube.com/watch?v=76bchkOY_EI

En hier rijdt hetzelfde verhaal de buis weer terug in:
http://www.youtube.com/watch?v=9yLLAYH4WPA


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Michiel »

Die virtinekokers zijn toch wel uiterst practische dingen. En vooral zoals bij jouw, als ze functioneel zijn en treinen op- en af de baan kunnen laten rijden. Doet me er aan denken dat ik dit ZEKER moet inplannen in mij utopische baan van Brussel-Noord. Leuke, inspirerende filmpjes!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Paul B »

Ziet er schitterend uit, die steengroeve in wording.
Alleen vraag ik me wel af of de tunnel lang genoeg is - hoeveel wagons kan je achter een loc hangen zonder dat de loc en de laatste wagon allebei nog zichtbaar zijn?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

@Paul:
De tunnel is minder dan een meter lang, maar dit stukje van de baan is alleen bedoeld voor lokaal verkeer. Als er af en toe eentje te lang is doe ik even mijn ogen dicht :oops:

@Michiel:
Ik vind het ook erg geslaagd, maar als ik nog eens een baan maak dan doe ik het anders, met uitneembare sporen in het schaduwstation (misschien wordt vervolgd :?:).


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3918
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Jeroen »

Ziet er mooi uit, Steve. Ben benieuwd hoe het eruit ziet met groen erop. Vooralsnog gaat dat je goed af!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door evo »

Steve ?
Zit je op het goede draadje? :D


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3918
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: De bouw van Mühlegraben

Bericht door Jeroen »

Ach fuk, stom van me....


evo=ievo=stievo=Steve O

Al die nicknames van jullie....ik word een ouwe bok...... :geek:


Afbeelding
Plaats reactie