beginnen met digitaal rijden

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
bruns

beginnen met digitaal rijden

Bericht door bruns »

beste mede spoorders, na een aantal jaren analoog gereden te hebben ,met veel plezier trouwens ,heb ik besloten om toch maar digitaal te gaan rijden .heb mijn analoge baan afgebroken en ben helemaal opnieuw begonnen met bouwen. een multymous van fleischmann aangeschaft bij een kennis . maar nu !!! kan dus niet rijden met mijn loks! decoder inbouwen ,ja natuurlijk ,welke ? hoe groot ? ik hoor termen van DCC ik wil graag de decoders zelf inbouwen ,mijn loks rijden als een treintje. moet kunnen dacht ik. hebben jullie tips ,sites ,adviessen,foto,filmpjes. waar kan ik decoders het beste halen en welke ? hoe moet ik het geheel toekennen aan mijn Mulymous ? en hoe moet ik het aansluiten , orginele draadjes laten zitten weghalen ?? solderen moet geen probleem zijn heb regelmatig soldeer priegelwerk beroepsmatig heb geen twee linker handen . alvast bedankt elk advies is welkom. Ron

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Re: beginnen met digitaal rijden

Bericht door martindomburg »

Hoi dan,

Mooie stap,

Ik zou zelf gewoon gaan proberen, mij bevalt de Kuehn N045 decoder het beste. maar ga anders eens met een loc langs digitaal service in Almere, zij bouwen de loc zo om en dan kan je expirimenteren. Zelf leren gaat sneller :)

kijk ook hier eens: http://www.vpeb.nl eventueel alternatief, een hybride systeem.

Groetjes en succes

FidOo

Bericht door FidOo »

Als je even een zoekfunctie gebruikt kom je vanzelf de topics tegen waarin Decoders besproken wordt.

Ook ik gebruik Kuehn N045. 28euro stuk en zeer goed.

Inbouwen gebruik ik het schema uit de handleiding van de decoder voor en deze websites
www.mtkb.de
www.1zu160.net

Handleiding Multimaus: www.roco.cc onder downloads.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

spoor65

Bericht door spoor65 »

Ron,

En voor de Nederlandse handleiding van de multimaus kun je ff kijken op www.freebit.nl daar kun je die vinden.

Wat betreft het aansluiten van de multimaus centrale, ja die kun je met een paar dunne draadjes idd aansluitens net als je normaal gewent bent bij analoog.
MAAR LET OP. gebruik niet de analoog standaard aansluitrail, deze is voorzien van een ontstorings element en die mag er bij digitaal niet inzitten.

mvg

Freddy

ps, dit topic had overigens beter gepast in "Digitale vraagbaak" .

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

anne w

Bericht door anne w »

Beste Ron,

Er is een wiki (3-railforum) en een ency (beneluxforum) waar veel informatie te vinden is.

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

martinb

Bericht door martinb »

Mijn eigen samenraapsel van tips om een decoder in je loc te bouwen staat hier: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... nbouw.html

De links van Fido zijn ook erg makkelijk. Daar staat voor een hoop locs al beschreven hoe het precies moet. :D

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
bruns

Bericht door bruns »

dank jullie wel voor jullie reacties,maar heb nog wel wat vragen omtrent mijn loks , de Fleischmann piccolo 7079, de Fleischmann 7239, Trix diesell br 212 cargo ,kunnen jullie me daar bij helpen , welke decoder ?? kan er ook geluid module in ?? wat moet ik beslist niet doen en wat wel ,alvast bedankt Ron

FidOo

Bericht door FidOo »

Decoder: Keuhn N045 zoals al gezegd. daarnaast zijn er genoeg andere opties die duurder zijn en net zo goed.

Sound.. zoek eens opmetingen op van zo'n geluidsmodule en maak je lok open en oordeel zelf. (ga er maar vanuit dat het niet past)

Loks: check nogmaals de links van die ik neergezet heb. Zoek daar onder Lok-Decoder-Einbau je lok op, en kijk naar de plaatjes.

Wat je niet moet doen: Kortsluiting maken, vinden decoders niet leuk. Weet ik uit ervaring.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie