Beginnen met een modelbaan

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Beginnen met een modelbaan

Bericht door Tim »

Hallo

Ik ben Tim uit Almere en ben 17 jaar.

Al tijden heb ik het iedee om een modelbaan te maken op N schaal. Alleen heb ik hier eigelijk weinig tot niks ervaring mee. Ik heb thuis volgens mij van Lima een loc liggen en wat spoor liggen. Ook heb ik niet al te veel ruimte, maar kan iemand mij een par tips geven hoe ik het beste kan beginnen en waar ik echt op moeten letten.

Ik heb kwa thema 2 dingen uitgezocht wat me echt leuk lijkt.

- Nederlands polder Landschap met treinen uit V
- Oosterijks landschap met treinen uit V

Twee totaal verschillende thema's.

Maar kan iemand mij dus tips geven en zeggen welk thema het makkelijkst is. De ruimte voor een tafel zal ongeveer 2 meter lang bij 1 meter breed zijn ongeveer.


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44


Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Saraan »

Welkom TIm,

Om met de deur in huis te vallen, beide type landschappen hebben hun uitdagingen. Het polderlandschap lijkt gemakkelijk, maar vergis je niet. Hou rekening met het "negatieve" relief, zoals sloten, greppels en stille waters. Dus, met gewoon een plank met rails erop kom je niet ver. Ook zeer moeilijk met een polderlandschap is het creeren van de illusie van afstand. Zeer snel wordt je baan ovaaltjes rijden. Zoek naar overtuigende zichtbelemmers (dijken, flatgebouwen, bosrand... om je trein naar een schaduwstation te leiden.

Een (voor)Alpenlandschap geeft meer overtuigende middelen om een creatief traject aan te leggen met overtuigende zichtbelemmers (tunnels!). Maar het bouwen van een berglandschap vergt toch wel wat meer investering in onderzoek naar bouwtechnieken (open frame, schottenbouw, gaaswerk,...).

Beiden hebben hun voor en nadelen, beiden hebben hun uitdaging, en beide kunnen leiden tot een machtig mooie baan. Het is aan jouw de keuze.

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Tim »

@Saraan

Bedankt voor je snelle reactie. Een berglandschap trekt mee heel erg maar het rijden met NS treinen ook. Ik zal daar nog even over na denken.

Nu even een ander punt.

Ik heb wat spoor en een loc. Maar daar houd het een beetje mee op. Maar natuurlijk lees en hoor ik veel over besturing via de PC. Hoeveel kost dat voor een goede besturing?

Een oude laptop heb ik hier staan dus dat probleem al opgelost maar wat voor programma en ongeveer de prijs. En wat doet zo programma eigelijk presies?


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44


Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Saraan »

Een NS-baan in Zuid-Limburg: Wijlre-Simpelveld...? "Best of Both Worlds?" ;)

Ik zou in stappen werken. Probeer eerst wat je hebt aan de praat te krijgen. Analoog kan je al heel ver komen.

Als je voldoende middelen hebt, dan kan je later een digitale startset overwegen, Roco of Fleischmann lijkt me dan de beste keus, en je krijgt veel voor je geld. Speel hiermee en doe ervaring op. Begin met een testbaantje en probeer technieken uit.

Dan, als je het digitale aspect onder de knie hebt, kan je beginnen denken een besturings- en automatiseringstechnieken (met of zonder computer). Maar dan zijn we al een paar maandjes verder denk ik.

Dus, probeer met wat je hebt al eens wat baantjes te leggen. Rij en doe ervaring op. Zie wat kan en wat niet (bochten, hellingen, knikken, hobbels, kontakten, bedrading,...). Dat is al zeer nuttig voor later. Of tenminste, dat is mijn idee erover... ;)

groeten,
MIchiel
Laatst gewijzigd door Saraan op 10 jun 2009 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Tim »

Het was me ondertussen ookal een beetje binnen geschoten limburg. Ik denk dat (weet het bijna zeker) dat het wel zo iets wordt.

Ik zal zo dra ik thuis ben (Zit momenteel tot zaterdag in het niet zonnige Frankrijk) zal ik weer is het baantje leggen kwa helling kijken wat mogelijk is, en wat voor ruimte er presies is in me slaapkamer.

In iederegval bedankt voor je hulp alvast, als je nog tips hebt of als andere tips hebben hoor ik het natuurlijk heel graag.


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Tim »

@Saraan

Ik heb het iedee dat ik met jou al is contact heb gehad via de mail 2 a 3 maanden geleden.

Trouwens heb je foto's van jou baan?


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44


Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Chris83 »

Als je meer over digitale besturing etc wilt weten kun je het beste bij digitale vraagbraak kijken, daar staat zo ongeveer alles wat je als beginner wilt weten, ook is er een programma dat heet koploper gratis te downloaden en er is een uitgebreide handlijding bij.

Mocht je dat willen gebruiken, begin klein en stap voor stap.
Ik kan je er verder niets over vertellen, heb altijd annaloog gereden.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Tim »

@Chris83

Ik ga zeker even een kijkje nemen.


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44


Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Saraan »

Tim schreef:@Saraan
Trouwens heb je foto's van jou baan?
Op mijn website "Saraan" kan je een paar honderd foto's vinden van de opbouw van mijn baan, onderverdeeld in verschillende onderwerpen: ontwerp,onderbouw,rails leggen,bedrading,materieel,... 't Is wat het is, een verslag van voor- en tegenspoed tijdens de bouw van een modelbaan...

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Tim »

@Saraan

Je baan in aanbouw ziet er al heel mooi uit. Ik heb al een beetje een iedee hoe ik de sporen wil hebben op mijn baan en weet in gedachte al hoe ik een schaduw station ga maken.

Ik kan nu nog weinig doen in Frankrijk, maar denken en tekenen kan overal.

Ook heb ik veel aan je tips op je site!


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44

Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door shoven »

Tim,

Check ook een de site van Martin, http://www.nproject.org
Daar kun je ook heel veel vinden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Tim »

@shoven

Bedankt ;)

Ik was al eens eerder op de site geweest maar ik had hem nooit meer terug gevonden. Er staat inderdaad heel veel op.

Mijn dank is groot :)


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44


Nijboer
Berichten: 909
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Nijboer »

Hoi,

Digitaal rijden met MRDirect kan ook.
Kost heeel weinig want het draait op een DOS pc en je hoeft slechts het eea
aan hardware zelf te bouwen, dus:

- PC (kost dus praktisch niets, afdankertje is goed zat)
- MSDOS (kosten, tja.....)
- MRDIRECT (gratis)
- eventueel een seriele poort buffer om je pc te beschermen. (zelfbouw. kosten 10 euro of zo)
- een booster , zelfbouw of een Marklin Delta dinges (beide ongeveer 15 euro)
- een trafo (een nieuwe roco kost ca 40 euro) of zelfbouw ongeveer dezelfde prijs (amplimo)
- dan een printje voor S88 bus (zelfbouw, totaal ongeveer 10-15 euro)
- de S88 terugmelders zelf (zelfbouw ca 40 euro)
- een ACK printje om je decoders uit te lezen (zelfbouw ca 10 euro)

De decoders zelf kosten je veel geld want ze zijn er vanaf 25 euro (Kuehn) en
een lekker kleine decoder van TRAN kost 32 euro. Die decoders maken het echt duur.

Veel zelfbouw, maar is leuk om te doen en je houdt je kosten lekker laag!
Als je echt 2 linker handen hebt in de electronica: zoek een kennis die wat voor je kan
betekenen of gewoon niet doen, dan kom je in de commerciele apparaten.
Roco multimaus is geweldig, maar heeft standaard geen S88 aan boord, die kun je
weer via Wim Ros (zwerft ook ergens op dit forum) bietsen want die heeft een knappe
interfaceadapter bedacht speciaal voor multimaus.
Daarna kom je in de echte centrales die honderden euro's kosten. Heel mooi maar als
beginner die alles nog een beetje wil ontdekken overkill.

Succes met je keuze!

m.vr.gr,
Collin



jand
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jan 2009 08:35

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door jand »

Hoi Tim,
Natuurlijk weet ik niet hoeveel Lima-rails je hebt, als het erg veel is kan ik me voorstellen dat je het wilt gebruiken. Als het niet zoveel is, zou je kunnen overwegen een betere en minder storingsgevoellige soort te kopen ( peco?) . Rails zelf is nou niet het duurste onderdeel van je baan, Lima-rails heb ik ( vroeger) nogal als storings/vuil/corrosie+gevoelig ervaren. Goedkoop wil dan ook nog wel eens duurkoop worden.
veel genoegen!
JanD
ps. momenteel is het hier ook klote-weer!


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door shoven »

Ik ben zelf redelijk low-budget in de digitale modelspoorderij ingestapt met een Multimaus startset van Roco. Voor €199 ben je digitaal van start met een centrale, aardig locje+wagons en rails.
Wil je met de PC gaan besturen komt er een printje van Wim bij, kost je nog €50. Verder nog wat geld voor bezetmelders en wisseldecoders (komt al gauw op 100+ euro bij elkaar) en je bent draaiende. Koploper is gratis, PC had je al.
Het aantrekkelijke is dat je voor weinig instapt en zelf je groeitempo kunt kiezen, zodat je portemonnee er niet in 1x op leegloopt.
Zoals Collinn al meldde, een Twincenter of IB of iets dergelijks gaat wat meer in de papieren lopen, maar dat is op zich te overzien als je er 2e hands eentje scoort op eBay (225-250 euri voor een TC). Heb je geen Wim-printje bij nodig, uiteraard wel bezetmelders.

Kosten voor decoders tikken wel door maar dat ligt ook aan jezelf. Ik gebruik Kuehn N025's, die zijn zo'n €25. De loc is meestal toch fors wat duurder, maar daar zit veel prijsverschil in. Fleischmann is duur en meestal erg goed, maar merken als Minitrix en Kato zijn ook prima en een stuk betaalbaarder, zeker als je ze via eBay of zo koopt. Als je dat een beetje bekijkt koop je een loc en bespaar je het bedrag van de decoder op de winkelprijs. Ik heb bijv. net voor €40 een nieuwe Minitrix 12552 loc gekocht via eBay die adviesprijs €95 (winkelprijs €75-80) heeft. Die rijdt dadelijk dus voor €65 rond.

Zomaar wat overwegingen.

Succes!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door spoor65 »

Hoi Tim,

Welkom in onze mooie N-spoorwereld.

Ja eigenlijk kan ik al niet zo heel veel meer bijvoegen aan de adviesen die je hier inmiddels hebt kunnen lezen.
Alles hangt, zoals je waarschijnlijk al wel hebt gezien een beetje af van je eigen budget.

Wat ik je eigenlijk wel wil aanraden, begin rustig aan, overhaast je niet, er is heel veel te koop, maar juist daardoor kun je je zelf ook heel makkelijk vergissen en achteraf zeggen, ships, ik had het anders aan moeten pakken.

Een aantal tips wil ik wel ff bevestigen of aanvullen.

Lima N-spoor materiaal, dit stamt nog bijna uit de oertijd, rails idd erg gevoelign voor storingen mede doordat ze geen beste kwaliteit zijn, neemt echter niet weg, dat als je loc er nog op rijden wil, je er nog prima eerst mee kunt beginnen om dingen als hellingen ed mee uit te proberen.

Keus digitaal of analoog, ik zou persoonlijk dan toch kiezen voor digitaal.
MRdirect is natuurlijk een goede optie, maar dan wel als je ook genoeg kaas hebt gegeten van electronica om idd veel zelfbouw te doen.

Aanschaf hoeft kwa digitaal niet veel duurder uit te zijn, dan analoog, zeker als je een beetje rondkijkt.
De genoemde Roco digitale startset is mss een mogelijkheid, al zul je er geen oostenrijkse of nederlandse trein in vinden, een goede 2e optie is dus eventueel op marktplaats of ebay zoeken naar een Multimaus van roco, die compleet voor zo rond de €70 a €80 wel te vinden moet zijn, als je daarnaast gaat zoeken naar bv de nederlandse minitrix locjes met stekker verbinding voor een decoder, zul je al met al niet veel duurder uit zijn ( de startset van roco kopen, en vervolgens de locs en wagons weer verkopen om daarvoor weer ander rijdend materiaal te kunnen kopen is mss een nog betere optie)

Met deze multimaus heb je een uitstekend systeem om als beginnend modelspoorder digitaal te leren kennen.

Maar het belangrijkste is dus echt, rustig aan beginnen, en vooral veel lezen, op de door steven(shoven) gelinkte site.en dan krijg je al een goed beeld van wat kan en niet kan.

Mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door shoven »

spoor65 schreef:...minitrix locjes met stekker verbinding voor een decoder...
Eh Freddy... let wel even op dat die minitrix stekkers over het algemeen van belabberde kwaliteit zijn (niet bij alle decoders) en dat je vaak alsnog moet solderen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Tim »

@Nijboer, jand, shoven, spoor65

Bedankt voor de tips en uitleg. Ik begrijp er nog niet exstreem veel van maar dat gaat vast komen.
Over het spoor. Het rijd nog wel, maar toen ik laatst een test rondje reed had ik toch dat hij af en toe stil viel. Kwa spoor heb ik net iets meer voor een ovaal van 1,20 lang of zow. Dus ook niet echt denderend veel.

Ik ga binnen kort even naar Amersfoort moet daar toch heen, daar hadden ze ook een modeltrein winkel dus misschien dat ik daar ook even een kijkje ga nemen. En in ik ga in September naar de N spoor beurz in Lochem.


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44


Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Saraan »

Ik ken je budget niet, en ben waarschijnlijk nog van de oude stempel, maar ik vermoed dat je veel meer plezier van je 200 euro hebt als je op een tweede-handsbeurs 3kg rails van Roco, Minitrix of Fleischmann koopt, samen met een locomotief of twee en een sleep wagonnetjes. Het lijkt me toch het leuker om meteen een wat boeiender sporenplan te kunnen neerleggen en experimenteren met heuvels, bochten en wissels met een trein of 3, dan met die digitale startset weer maar rondjes te kunnen rijden . De overstap naar digitaal kan later altijd nog gebeuren, maar in het begin heeft het niet echt een toegevoegde waarde, naar mijn bescheiden mening. :geek:

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Tim »

@Saraan

Ja dat is denk ik ook mijn bedoeling denk ik. Mijn Budget is nog niet echt groot met mijn 70 euro permaand bij de suppermarkt kom je niet ver, maar langzamerhand wordt het wel meer. Me vader vindt het ook een heel leuk iedee, dus waarschijnlijk dat die ook wat dingen gaat betalen.

http://www.mijn-modelbaan.nl/Totaalover ... otaal.html

http://www.mijn-modelbaan.nl/De%20onder ... rbouw.html

Hier door ben in een beetje geinspireert (zou het wel veel in verkeerd nederlands geschreven hebben).

Niet al te veel spoor, alleen wil ik wil van het onderste spoor naar boven komen, daar moet ik nog een oplossing vinden. Saraan heeft een mooie spiraal maar dat wordt denk ik te groot voor mijn baan denk ik.


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44


Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Chris83 »

Tim schreef: Ik ga binnen kort even naar Amersfoort moet daar toch heen, daar hadden ze ook een modeltrein winkel dus misschien dat ik daar ook even een kijkje ga nemen. En in ik ga in September naar de N spoor beurz in Lochem.
Als je graag rails wilt kopen of wat extra uitleg over verschillende systemen en om te zien wat er allemaal te koop is, heb ik nog een hele goede tip voor je.

De beurs in Houten, http://www.modelspoorbeurs.nl/www/Frame ... rland.html
Dit is de beurs voor de modelspoor hobby, ontzettend veel 2e hands, winkeliers, heel veel informatie en nieuwtjes en lekkere broodjes.
geen tentoonstellings banen, mischien een enkele.
Hier kun je heel goed rails kopen. een aanrader!


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Tim »

Chris83 schreef:
Tim schreef: Ik ga binnen kort even naar Amersfoort moet daar toch heen, daar hadden ze ook een modeltrein winkel dus misschien dat ik daar ook even een kijkje ga nemen. En in ik ga in September naar de N spoor beurz in Lochem.
Als je graag rails wilt kopen of wat extra uitleg over verschillende systemen en om te zien wat er allemaal te koop is, heb ik nog een hele goede tip voor je.

De beurs in Houten, http://www.modelspoorbeurs.nl/www/Frame ... rland.html
Dit is de beurs voor de modelspoor hobby, ontzettend veel 2e hands, winkeliers, heel veel informatie en nieuwtjes en lekkere broodjes.
geen tentoonstellings banen, mischien een enkele.
Hier kun je heel goed rails kopen. een aanrader!
Chris bedankt, ik denk dat ik daar ook wel een kijkje ga nemen. Zeker toen ik het stukje las over lekkere broodjes.
In Almere (mijn woon plaats) was er vroeger ook altijdt een beurz alleen heb die de laatste jaren niet meer gezien


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44

Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door spoor65 »

shoven schreef: Eh Freddy... let wel even op dat die minitrix stekkers over het algemeen van belabberde kwaliteit zijn (niet bij alle decoders) en dat je vaak alsnog moet solderen.
Klopt Steven, maar als je op ebay kijkt vind je ook de minitrix decoders vaak voor leuke prijsjes,

Zelf heb ik gewoon in mijn talrijke minitrix locs hun eigen decoders gemonteerd, en heb geen enkel probleem tot nu toe. tis gewoon ff goed opletten en uitzoeken.

Mvg

Freddy(spoor65)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Saraan »

spoor65 schreef:... als je op ebay kijkt vind je ook de minitrix decoders vaak voor leuke prijsjes,
Tegen een leuk prijsje zou ik ze ook eens willen vinden, maar onder de 38€ vind ik ze toch nooit. :( Ik hou het voorlopig op Kühn, nieuw voor bijna de helft van de prijs (24€). Dat ik dan die knudde-connector er moet uitknippen, is voor mij geen punt. :mrgreen:

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Tim
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jun 2009 11:57
Locatie: Almere

Re: Beginnen met een modelbaan

Bericht door Tim »

Als je een nederlandse baan wilt maken met thema Polder Landschap, waar moet je dan echt op letten om het mooi te krijgen?

Oja en hoe hoog is de gemiddelde trein?


http://www.mijnnmodelbaan.tk

Laatste update vrijdag 16 oktober 2009 9:27:44

Plaats reactie