Jerome schreef:Hallo Jeroen,
Allereerst is het mooi plan, goed doordacht: een mooie balans tussen niet teveel sporen en leuke variatie. Je zegt dat je eerder de fout hebt gemaakt een vaste baan te maken. Wat bedoel je hiermee? wat is er in jouw ogen moeilijk aan een vaste baan? Bereikbaarheid, tentoonstellen, module op meerdere plekken kunnen bewerken??
Verder ben ik ook bezig met het ontwerpen van een nieuwe baan. Waarschijnlijk gaat deze ook Semi-module achtig worden ivm bereikbaarheid (net als mijn eerdere banen). Ik ben dus ook aan het stoeien in Wintrack. Volgens mij heb je het raamwerk en spanten niet in Wintrack getekend maar in iets anders (Sketchup neem ik aan?).
Kan je daar iets meer over vertellen (aangezien ik hetzelfde wil gaan doen)? Hoe zorg je ervoor dat de tekeningen met elkaar kloppen?
Greetz, Jeroen
Beste naamgenoot
Over jouw opmerkingen...
de eerste:
Ik woon op dit moment nog bij mijn ouders en ik heb de zolder als slaapkamer/hobbykamer. Maar mijn vriendin slaapt hier ook, dus ik heb maar beperkte ruimte om een modelbaan te plaatsen. ik had hier eerst een mooie hoek van de zolder voor gekozen, maar deze is omgetoverd tot een zithoekje voor mij en m'n vriendin.
![Afbeelding](http://img814.imageshack.us/img814/9486/oudstebaan.jpg)
De oude baan.
![Afbeelding](http://img59.imageshack.us/img59/5308/zithoekje.jpg)
Nu een leuk zithoekje. Sorry voor het slechte beeld, maar je snapt het idee wel.
Het probleem was dus dat ik heel mijn baan moest slopen en opnieuw moest beginnen aan de andere kant van de zolder, dit hoekje was nog kleiner(1,60x1,20). Ook hier ben ik begonnen aan een vaste baan. Maar weer liep ik tegen het probleem van bereikbaarheid aan.
Dus deze heb ik ook weer gesloopt. Daarna heb ik alles ff in de ijskast gezet voor een half jaar, ben goed gaan nadenken over wat ik nu precies wilde...en ben tot de conclusie gekomen dat gezien de huidige situatie en ruimte, een module-baan voor mij de beste keuze is. De bedoeling is om binnen nu en 2 jaar toch wel een eigen stekkie te vinden, en dan kan de baan dus ook zonder hem weer te slopen mee verhuizen.
De tweede:
Je hebt het inderdaad goed gezien, ik heb het ontwerp van het houtwerk in sketchup getekend (echt een fantastisch programma).
Dit ontwerp heeft me wel aardig wat uurtjes gekost, maar zorgt er hopelijk wel voor dat alles straks in 1x past.
Om te beginnen heb ik de bakken passend gemaakt voor een plaat van 122x61, dus 3 van de 4 zijkanten vallen buiten de plaat. De scheiding tussen de twee bakken ligt wel onder de plaat.
Nadat ik de basis had gelegd, heb ik de bak netjes verdeeld in sketchup in 4 gelijken stukken (gewoon de centimeter gebruiken in het programma).
Ik heb daarna in wintrack de hoogte van de sporen zichtbaar gezet en m.b.v. de bemaβung knop opgemeten op welke hoogte het spoor ligt op de plekken waar een spant zou moeten komen. Dit heb ik in sketchup verwerkt en alle spanten in 3d verhoogd naar die maten. Nadat ik het gehele ontwerp klaar had in sketchup heb ik alle inkepingen 6mm verlaagd i.v.m. de houten platen die er nog onder komen(was ik in eerste instantie bijna vergeten
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
)
De contouren van de bergen heb ik op gevoel gedaan, wel heb ik er voor gezorgd dat ze niet te hoog waren.... dit omdat de opbergplaats voor mijn bakken niet hoger mag zijn dan 30cm per bak.
Het is voor mij moeilijk om uit te leggen omdat ik sketchup al gebruik sinds het programma beschikbaar is, en ik dit dus nu onderhand automatisch doe. Maar hopelijk begrijp je het een beetje.
Verder:
Heb het hout nu binnen en ga vandaag proberen de bakken in elkaar te zetten, zodra er meer voortgang is zullen de foto's volgen.
Grtz, Jeroen.