Duisburg-Beksheim

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Klopt, alle uitrijsporen zijn nu voorzien van een uitrijsein, en het lok-opstelspoortje heeft een dwergseintje.

@martinb,

Ik zal snel even wat foto's maken van mijn seinwezen. Heel bijzonder is het allemaal niet. Nog suggesties?


Afbeelding
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Robert_N-Nm »

V200 sleept zwarte taurus af na defect (of zoiets).

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Ja, dat kan ook nog....gewoon dat soort foto's. Maar de vraag was aan Martin eigenlijk, wat voor foto's hij wilde hebben van de seinen......


Afbeelding
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1219
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door william »

Jeroen,

dat zijn weer prachtige foto's.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

[martinb, waar wil je precies foto's van?]

Zo, even kleine update tussendoor. Ik ben vanavond en gisteren bezig geweest met wat begroeiing rondom wat sporen en wat gebouwen. Ook heb ik wat seinen en bovenleidingsmasten geweatherd. Als ik dit bericht heb geschreven ga ik weer even een lok verouderen, en nog wat kleine scenery-bouwwerkzaamheden. Er valt genoeg te detailleren nog......pff....

Toch gauw even wat beeldmateriaal gewoon voor de lol. Gisteren maar eens de 232 van stal gehaald. Nu die kanarie hier tijdelijk de boel opvrolijkt moet er ook maar iets meer diesel komen.....

Afbeelding

Close-up. Oeiii, deze moet ook nodig verouderd worden.....

Afbeelding

En voor Robert en andere liefhebbers nog wat van zijn rollend materieel op de foto. Maar dan wel even mijn versie. De Bentheimer Eisenbahn V200.1 is ingehuurd door de DB om de loks van het reeds failliet verklaarde MRCE af te slepen naar....ja.....de curator dan maar. Ik moet toch wat verzinnen......

Afbeelding

Overigens, van dat laatste als thema wil ik nog wel wat meer foto's maken. Moet het wel wat beter licht zijn.....is nu echt geen doen zo.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door bob vermeulen »

Jeroen,

het ziet er weer (zoals altijd) prima uit. :o
Welke seinen gebruik je overigens zo langs de baan zijn die van viessmann?
Zoek nog een lichtsein uit de begin periode III maar de meeste zijn uit einde periode III.

mvrg Bob Vermeulen


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Overlord
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2010 19:23

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Overlord »

wat gaaf die V200 die die Taurussen wegsleept, heel leuk :lol:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Thanks,

Overlord, het is slecht te zien maar [mierenneukmodus] het is achter de Taurus een 185 MRCE en een 189 MRCE[/mierenneukmodus]. Ik kreeg het helaas niet beter op de foto. Eens kijken of me dat nog lukt vandaag of morgen.

@bob,

Correct, ik gebruik de Viessmann seinen. Kan wel aandelen V'mann kopen, want in al die bovenleiding en seinflauwekul gaat al een hoop poen zitten. Nu nog aansluiten en werkend krijgen, dat lijkt me er heel gaaf uitzien.
Maar Bob, ik weet niet of er nog andere fabrikanten zijn van begin III seinen.....maakt het heel veel uit?

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door bob vermeulen »

Jeroen schreef:Thanks,

Overlord, het is slecht te zien maar [mierenneukmodus] het is achter de Taurus een 185 MRCE en een 189 MRCE[/mierenneukmodus]. Ik kreeg het helaas niet beter op de foto. Eens kijken of me dat nog lukt vandaag of morgen.

@bob,

Correct, ik gebruik de Viessmann seinen. Kan wel aandelen V'mann kopen, want in al die bovenleiding en seinflauwekul gaat al een hoop poen zitten. Nu nog aansluiten en werkend krijgen, dat lijkt me er heel gaaf uitzien.
Maar Bob, ik weet niet of er nog andere fabrikanten zijn van begin III seinen.....maakt het heel veel uit?

J.
Nee, het maakt niet uit voor mij, maar ik was voor mijn eigen baan aan het zoeken en toen zag ik dat de viessmann seinen van het type 1969 waren en dus vroeg ik mij af zijn er ook lichtseinen van voor die tijd te krijgen waren?

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Overlord
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2010 19:23

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Overlord »

Jeroen,

Het blijft gewoon leuk om die oude getrouwe V200 het werk te zien doen :mrgreen:

groet, Paul


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door evo »

bob vermeulen schreef:Nee, het maakt niet uit voor mij, maar ik was voor mijn eigen baan aan het zoeken en toen zag ik dat de viessmann seinen van het type 1969 waren en dus vroeg ik mij af zijn er ook lichtseinen van voor die tijd te krijgen waren?
Ik nam aan dat (begin) periode III hoofdzakelijk (alleen maar?) armseinen in gebruik waren, is dat niet zo?


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Robert_N-Nm »

Ja en nee, de experimenten met lichtseinen begonnen al ruim voor de tweede wereldoorlog bij de DRG vanaf 1928. De eerste lichtseinen zijn opgenomen in het seinenhandboek van de Duitse spoorwegen vanaf 1935 (dus dat kunnen we als oficieel startpunt van het lichtseinen-systeem in Duitsland nemen), dus toen zijn de eerste stations en spoorlijnen al met lichtseinen uitgerust, maar beperkt. Het moge duidelijk zijn dat een stel zeer dubieuze figuren andere prioriteiten had dan een modern seinsysteem (zwak uitgedrukt).

Vanaf het einde van de tweede wereldoorlog is begonnen met de wederopbouw en uiteindelijk modernisering van de infrastructuur. Er zaten namelijk nogal wat "gaten" in het verouderde en beschadigde netwerk. Vanaf de vroege jaren '50 (tezamen met het onder draad brengen van de hoofdassen) zal het steeds sneller zijn gegaan (maar ook tegenwoordig zijn er nog mechanische seinen in dienst rond de hoofd- en zijlijnen, en worden deze, indien noodzakelijk nog steeds vervangen/geplaatst).

Inmiddels moet ook gesteld worden dat het systeem zoals van Viessmann eigenlijk verouderd is. De seinen hebben inmiddels al twee opvolgers gekregen in de vorm van het, sinds de jaren 70 gebruikte Sk-systeem (met gecombineerde hoofd- en voorseinen in een lichtbak). En sinds 1993 is er het Ks-systeem waarbij de verschillende lichtbakken in een enkele zwarte lichtkast zitten (dus hoofd-, voor-, vervangings- en rangeersein). De H/V-seinen zijn echter nog steeds wijd verbreid in het voormalige West-Duitsland, evenals het Sk-systeem.

Voor de buurtverkeerslijnen bestaat al sinds jaar en dag een vereenvoudigd lichtsein-systeem gebaseerd op het H/V-systeem, de nebenbahnsignale, welke standaard kleiner zijn en minder lampen bevatten. Overigens wordt dit systeem pas toegepast als de lijn daarom vraagt, veel lijnen functioneren nog steeds met een mechanisch systeem.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Mooi en duidelijk verhaal. Even inhakend op de seinen-bull.......jammer dat Viessmann het Ks-seinenstelsel niet in N heeft. In h0 ziet dat er nl. erg goed uit.

Ach, voorlopig vind ik de seinen nog best OK, en het is wat Robbie zegt: het komt nog genoeg voor, en zelfs langs grote trajecten (Köln Gremberg) kom je nog armseinen tegen.

Alles kan. Alles klar. Tschüsssi! :P

J.

PS: foto's volgen!


Afbeelding
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

@ robert, Mooi verhaal weer wat van opgestoken al wist ik dat er lichtseinen waren die ook in de begin periode III reeds langs de baan stonden.

Mijn baan ga ik inrichten met armseinen, maar op een plaats op de Feldberg kan z'n armsein niet staan en dus dacht ik dan maar een lichtsein. Nu ga ik het oplossen door het sein aan de linker kant te plaatsen en aan de rechterkant een schaakbord aanduiding.

mvrg

Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Fijn dat je dat ter sprake brengt, Bob. Kan ik meteen MartinB even voorzien van hopelijk wat foto's die hij bedoelde.

Ter sprake...eeuuh....? Ja,
schaakbord
Heb ik gisteren ook even gemaakt, want ik kreeg dat sein niet tussen de sporen (vrije ruimte) dus dan maar aan de andere kant. Je moet toch wat.

Afbeelding

Omdat het sein erg dicht op de bovenleidingsmast staat heb ik een soort veiligheidshekje erom gemaakt. Tzt wil ik dat nog wel vervangen door wat rommel van Ndetail, maar for the time being is dit wel OK.

Afbeelding

Dan maar even wat seinplaatjes......

Afbeelding
(sorry, ik kreeg dat sein er echt niet lekker op.....)

Afbeelding

Naast de 6 uitrijseinen, 2 inrijseinen en 2 voorseinen bij de brug heb ik recent ook dit dwergsein geplaatst bij het lok-opstelspoor.

Afbeelding

Mind you, de seinen doen het dus nog niet. Nadat ze getest zijn op een correcte werking (geen kapotte LED's enzo) kan ik ze met een klein drupje lijm ook vastzetten in een rechte positie. De meeste staan nu nog redelijk scheef helaas....

Jo!


Afbeelding
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door martinb »

Kijk..... dat is wel heel erg mooi!! Maakt het helemaal af op deze manier, topper!!


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Ja, ben ik met je eens; die seinen horen er echt bij. Voordat ze allemaal functioneel zijn gaat helaas nog wel even duren, vrees ik. Ik moet nog even wat moois verzinnen voor de aansturing die dus via de ECoS door Koploper of iTrain gaat worden bediend. De Viessmann doosjes zijn erg prettig, maar die zijn ook erg 'prettig' geprijst. Vanuit het oogpunt van de fabrikant weliswaar :( .

Gisteren kreeg ik heel eventjes zon op de baan! Bam, meteen schieten natuurlijk. Vandaag zal dat weer gebeuren, en dan is een andere lok de kandidaat om te poseren.

De inmiddels licht verouderde D20 sleurt een voor hem ongewone mixed cargo over de Ruhrbruggen....

Afbeelding

De zon. Ik houd van de zon! Dat fotografeert zoveel lekkerder......

Afbeelding

En nog even een 'gezellig' plaatje van de omgeving rond de bruggen.....want ook in het Ruhrgebiet kom je veel bos tegen!

Afbeelding

Zo, later vandaag hopelijk weer een update, al heb ik het erg druk én sta ik nog standby voor de baes. Waf! 8-)

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3750
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Schachbrett »

Tja daar kan geen lamp tegen op!!
Warm winterzonlicht waar heb ik dat eerder gezien,puike foto's man. :D :D


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

piksov
Berichten: 1505
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door piksov »

Hi,

welke viesmann doosje bedoel je precies?

Guus


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Robert_N-Nm »

Uh, alle viessmann-doosjes in het algemeen, maar vermoedelijk die lichtseindecoder doosjes zelf in het bijzonder.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Grr....heb een huge foto-update, alles keurig in orde. Maar ik krijg die message van 'afbeeldingen mogen max blabla pixels zijn' niet weg. En alles ís in orde....

EVen geduld nog.....27 foto's!


Afbeelding
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door martindomburg »

He J,

Heb je aan de OC32 printjes gedacht?? 60,- DCC per stuk, 32 Led's aansturen.

http://www.vpeb.nl/producten/actuele-producten/oc32/

cheers


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Juist! Kost toch al weer een paar tientjes per kastje. Dus per sein. Grmmbll....me no like. Maar goed, we kijken nog even verder en echt prioriteit heeft het nu ook nog niet.

Dan even een paar fotootjes van vanmiddag. Het was meer wat pendelen met het materieel, aangezien ik het echt loeiend druk had met belangrijke zaken als die fokking administratie. Ook ben ik bezig met het kopen van een huis, en jullie weten waarschijnlijk wel wat voor ellende daar allemaal bij komt kijken. Daar zal ik jullie ook niet mee lastig vallen....

Terzaeke. Foto's! Veel van hetzelfde, maar gewoon even voor de leuk.....

Vandaag lag de brugmodule lekker in de zon. Dat staat garant voor wat dramatic views zo met het zonlicht. Me gústa!

Afbeelding

De zon zorgt voor een enorm schaduw-effect, met name op de oostelijke oever.....

Afbeelding

En over schaduw gesproken. De bovenleiding zorgt ook voor een leuk effect op de Aldi...

Afbeelding

Dan een paar plaatjes van de 425......die laat zich ook goed fotograferen met wat zonlicht...

Afbeelding

Afbeelding

Nog een kikvors-perspectiefje....

Afbeelding

Dan zonder teveel commentaar wat foto's van de bebouwing. Gare flats, een kroeg, kebabzaak en Chinees restaurant (mind the name) zien er eigenlijk zelfs al wat minder louche uit. Goed moment voor wat foto's van een makelaar.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ja, en natuurlijk het groen. Mijn favoriete deel van de hobby....

Afbeelding

En mijn uitgefikte Golfje. Heerlijk! Die scene verdient eigenlijk nog wat meer aankleding. Wat zigeuners ofzo...

Afbeelding

Dan maar eens de Flirt fatsoenlijk op de foto. Hij rijdt hier zojuist de brug af richting de wisselstraat....

Afbeelding

De zon zorgt voor boeiende effecten met kleur......echt apart....

Afbeelding

Hier bij de inrit van de brug.....

Afbeelding

De wagons die ik reeds heb verouderd doen het ook erg goed in de zon.....

Afbeelding

Afbeelding


Aparte namen geven die constructeurs ook aan hun treinen. Flirt meets Taurus bij de Ruhrbruggen...

Afbeelding

Voor vriend Robert dan nog even een uitgebreide Taurus-reportage. Morgen komt ie vast weer op de foto, maar dan heeft ie evenals de D20 ook een schmutzig jasje aangetrokken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En aan de oostkant van de brug een mooi spel van zonlicht en schaduw, terwijl de Taurus rustig doorbanjerend de bruggen op knalt....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en nog een laatste foto....bij de westkant van de brug....

Afbeelding

Enjoy!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door bob vermeulen »

Jeroen,

Toe ik deze foto's serie begon te bekijken wist ik nog niet dat er geen eind aan zou komen :mrgreen:
Daar zitten echt mooie foto's bij die kunnen best mee doen met een of andere foto wedstrijd.
Ook de foto's van het groen zijn goed en leerzaam.

Mvrg Bob Vermeulen


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Dank voor je compliment. Vwb die fotowedstrijd zou ik aan jou een lastige tegenstander, nee, mededinger hebben. Jouw foto's zijn van hoge kwaliteit, en kennelijk heb jij het beter voor elkaar met licht. Zo met zonlicht is het werkelijk waar een dikke fun om foto's van m'n modules te maken. Wie weet kan ik deze zomer de modules -al wat meer afgemaakt- in een cq. mijn tuin zetten voor wat echte goeie zonlichtfoto's. Hopelijk dan ook met de modules in bedrijf, want daar kan ik nu nog echt niet van spreken.

De foto's zijn wel leuk en gezellig confronterend. Je ziet dat al het gegroen tijdens het materiaal dat wachtende is (op de bouwactiviteiten) altijd weer een 'graantje meepikt' als het gaat om ronddwarrelende stukjes turf. De camera met macrostand is genadeloos! 8-) :ugeek:

Hopelijk morgen weer zonlicht, dan zoek ik weer een andere pose om te fotograferen.....

J.


Afbeelding
Plaats reactie