Schoonmaak contacten
Schoonmaak contacten
Ik heb een paar locs die na verloop van tijd minder goed lopen. Je ziet de lampen flikkeren op sommige stukken en soms stopt er zelfs eentje waar andere locs zonder mokken doorrijden.
Rails schoonmaken helpt dan wel wat natuurlijk, maar niet altijd.
Af en toe maak ik de wielen schoon, maar ook dat helpt niet altijd genoeg. Geen van mijn locs heeft veel gelopen, te sterke slijtage is dus meestal niet aan de orde.
Nu denk ik dat er teveel vuil zit op de contacten die de stroom van de wielen aan de loc doorgeven. Je kunt daar alleen zo lastig bij. Heeft iemand daar handige tips voor?
Rails schoonmaken helpt dan wel wat natuurlijk, maar niet altijd.
Af en toe maak ik de wielen schoon, maar ook dat helpt niet altijd genoeg. Geen van mijn locs heeft veel gelopen, te sterke slijtage is dus meestal niet aan de orde.
Nu denk ik dat er teveel vuil zit op de contacten die de stroom van de wielen aan de loc doorgeven. Je kunt daar alleen zo lastig bij. Heeft iemand daar handige tips voor?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Schoonmaak contacten
Hoi Steven,
Kan bij een stoomloc erg lastig zijn. Bij een loc met draaistellen haal ik gewoon de assen eruit, leg de assen compleet in de ultrasoon en met een wattenstaafje met wasbenzine maak ik de veercontactjes schoon.
Groetjes,
Jos
Kan bij een stoomloc erg lastig zijn. Bij een loc met draaistellen haal ik gewoon de assen eruit, leg de assen compleet in de ultrasoon en met een wattenstaafje met wasbenzine maak ik de veercontactjes schoon.
Groetjes,
Jos
Re: Schoonmaak contacten
Ik spreek dan uit ervaring; haal de gekoppelde drijfwielen nooit uit het blok.Jos schreef:Kan bij een stoomloc erg lastig zijn.
Met de tweede stoomlocomotief is de kuisbeurt wel goed aflopen. Het hele massablok met motor, drijfwielen, schaarbeweging en tandwielen even een uurtje in de wasbenzine. (zonder decoder! Bij mijn loc zat die in de tender, dus geen probleem ermee) Daarna met een wattestaafje delen die voor het elektrisch contact zorgen afvegen en alles goed laten drogen. Daarne terug alle aangeduidde smeerpunten van een klein drupje olie voorzien, eventueel grafietolie of een andere geleidende smeerspul.
Toch een waarschuwing: de buitenliggende cylinders zijn dikwijls van kunstof en meestal geverfd. Bij mij is het goed afgelopen, maar bepaalde verf- of kunstofsoorten zouden hier minder goed tegen kunnen, met eventuele schade. Als iemand een beter suggestie heeft, ik ben een en al oor.
groeten,
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Schoonmaak contacten
Maar zover ik weet heeft Steven alleen modern materiaal en is het dus geen probleem om wieltjes met as uit het blok te halen.
Ik doe het vaak ook zo. De meeste draaistellen zijn van onderaf te openen. Daarna met wattestaafje oid de kontakten reinigen en terug zetten die hap.
Suc6
Rob
Ik doe het vaak ook zo. De meeste draaistellen zijn van onderaf te openen. Daarna met wattestaafje oid de kontakten reinigen en terug zetten die hap.
Suc6
Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Schoonmaak contacten
paralel aan dit topic loopt iets dergelijks op BNL ( Thinner). Nou ben ik technisch een tamelijke min-kukel, dus voor alle duidelijkheid nog even: een stotterende loc: kap eraf, de hele boel een uurtje in de wasbenzine, goed laten drogen, even smeren, klaar???? ( of al je kunststof-delen opgelost: is natuurlijk ook een " oplossing")
JanD
JanD
Re: Schoonmaak contacten
Hm. Ik heb idd alleen modern spul rijden. Bij mijn locs kun je idd een draaistel er zo aftrekken, maar dan heb je 1 geheel in je handen. Hoe ik daar dan asjes etc uit haal en weer terugplaats zonder een verzamling tandwielen over te houden weet ik nog niet. Is daar ergens een beschrijving of foto's van?R Fongers schreef:Maar zover ik weet heeft Steven alleen modern materiaal en is het dus geen probleem om wieltjes met as uit het blok te halen.
Ik doe het vaak ook zo. De meeste draaistellen zijn van onderaf te openen. Daarna met wattestaafje oid de kontakten reinigen en terug zetten die hap.
Suc6
Rob
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Schoonmaak contacten
OK, gaan we proberen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Schoonmaak contacten
Zoiets?
Alle draaistellen kan je dmv een klein schroeverdraaiertje aan de voor en achterzijde voorzichtig openbuigen en dan uit elkaar halen. Bij ouder locs wil er nog wel eens een schroefje inzitten maar de Taurus en Mak kan je zo in ieder geval openen
Grtz Rob
Steven,Alle draaistellen kan je dmv een klein schroeverdraaiertje aan de voor en achterzijde voorzichtig openbuigen en dan uit elkaar halen. Bij ouder locs wil er nog wel eens een schroefje inzitten maar de Taurus en Mak kan je zo in ieder geval openen
Grtz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Schoonmaak contacten
je moet wel met een belangrijk punt rekening houden, als je de asjes er uit haalt en het ligt er natuurlijk ook weer aan bij wat voor een loc of treinstel het is.
bij een treinstel is het vaak zo dat aan een kant van de ass stroomafname plaats vind, dus dan is die as aan 1 kant geisoleerd, vaak te zien aan een plastic schijfje aan de binnnen kant van het wiel, het kan zo zijn dat in 1 draaistel een stroom afname links is en een rechts, let daar op anders kan het zijn dat ie niet rijd of er geen verlichting is.
Ik heb dat gehad met een fleischman treinstel die ik voor mijn plan v wilde gebruiken.
heel zeker weet ik het niet want ik geloof dat de motor het niet meer doet, kan vanalerlei oorzaken zijn hoor. (plan V project ligt even stil)
De contacten maak ik schoon met wasbenzine aan een wattenstaafje of ik kras het vuilweg met een schroevendraaiertje.
De wielen doe ik met een staalborstel voor op de dremel(let wel op met eventuele plastic delen!
Zo te zien kan het dus op allerlei manieren, ook ik heb weer wat nieuws geleerd met alles in een bakje spul te leggen.
bij een treinstel is het vaak zo dat aan een kant van de ass stroomafname plaats vind, dus dan is die as aan 1 kant geisoleerd, vaak te zien aan een plastic schijfje aan de binnnen kant van het wiel, het kan zo zijn dat in 1 draaistel een stroom afname links is en een rechts, let daar op anders kan het zijn dat ie niet rijd of er geen verlichting is.
Ik heb dat gehad met een fleischman treinstel die ik voor mijn plan v wilde gebruiken.
heel zeker weet ik het niet want ik geloof dat de motor het niet meer doet, kan vanalerlei oorzaken zijn hoor. (plan V project ligt even stil)
De contacten maak ik schoon met wasbenzine aan een wattenstaafje of ik kras het vuilweg met een schroevendraaiertje.
De wielen doe ik met een staalborstel voor op de dremel(let wel op met eventuele plastic delen!
Zo te zien kan het dus op allerlei manieren, ook ik heb weer wat nieuws geleerd met alles in een bakje spul te leggen.
Groeten Chris
Re: Schoonmaak contacten
Hoi Chris,
De locs die ik ken hebben allemaal stroomafname aan beide kanten van het draaistel. Via metalen stripjes die direct contact maken met de wielen. In dat geval maakt het niet uit aan welke kant het isolatieringetje zit.
Dat is wel het geval bij wagons waar binnenverlichting is ingezet, daar wordt meestal stroom van de assen afgenomen.
Schoonkrassen met een schroevendraaier zou ik nooit doen, dat geeft namelijk krasjes in het metaal en dat worden dan heerlijke plaatsen voor het vuil om zich direct in vast te nestelen, dus je zult steeds vaker en sneller slechte contacten hebben.
Groetjes,
Jos
De locs die ik ken hebben allemaal stroomafname aan beide kanten van het draaistel. Via metalen stripjes die direct contact maken met de wielen. In dat geval maakt het niet uit aan welke kant het isolatieringetje zit.
Dat is wel het geval bij wagons waar binnenverlichting is ingezet, daar wordt meestal stroom van de assen afgenomen.
Schoonkrassen met een schroevendraaier zou ik nooit doen, dat geeft namelijk krasjes in het metaal en dat worden dan heerlijke plaatsen voor het vuil om zich direct in vast te nestelen, dus je zult steeds vaker en sneller slechte contacten hebben.
Groetjes,
Jos
Re: Schoonmaak contacten
Ok heel erg bedankt Jos, zal het nie meer doenJos schreef:Hoi Chris,
Schoonkrassen met een schroevendraaier zou ik nooit doen, dat geeft namelijk krasjes in het metaal en dat worden dan heerlijke plaatsen voor het vuil om zich direct in vast te nestelen, dus je zult steeds vaker en sneller slechte contacten hebben.
Groetjes,
Jos
Groeten Chris