Rijtuig verlichting

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Frank_N

Rijtuig verlichting

Bericht door Frank_N »

Bezig met led-strips verlichting voor mijn zeer oude errug fraaie Rivarossi N CIWL rijtuigen. Vermoed iets van 30 jaar.
Ledstrips gevonden (met soort dubbelkleef plakband) bij een lokale beurs handelaar.
Gekozen voor gele smd's,
Want dat ziet er beter uit ;)
Brugcel eraan, serie weerstand 1500 Ohm aangesoldeerd. Bij 9 Volt geeft het een goed effect!
Het werkt,.......... maar knipperd. :(
Sleepcontacten van Conrad eronder. Er zijn betere, zoals ik inmiddels vond....... :twisted:
Een `dikke ` condensator past niet in de rijtuigen, zonder hak en breekwerk. Eigenlijk wil ik dat niet doen :shock:
De strips zij bijna 2mm dik, zo dat ze wegvallen in het rijtuig dak.
Mijn eerder idee om iets te maken met een printplaat krijg ik niet onzichtbaar weggemoffeld.
Als iemand nog gedachten heeft :?:

Groet van Frank

Jos

Re: Rijtuig verlichting

Bericht door Jos »

Je kunt met fosforbrons draad of strips stroomafname van alle wielen maken, zodat je voor elke pool nu 4 railcontacten hebt.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Frank_N

Bericht door Frank_N »

Beste Jos, ik heb dat draad. Vetel me eens hoe dat te doen :?:
De Conrad oplossing werk redelijk tot op heden.

Groet van Frank

Jos

Bericht door Jos »

Draad aan de binnenkant van de draaistellen aanbrengen met secondenlijm. Beide uiteinden van het draad veren tegen de binnenkant van de wielen. Draadje eraan solderen (vooraf) om de stroom naar binnen te brengen.
Dit doe je aan beide zijden van het draaistel, en aan het andere draaistel idem.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Frank_N

Bericht door Frank_N »

Dank voor je reactie, Jos ;)
Het draad wat ik heb blijkt messing te zijn :? Dus te stug. De sleepcontacten die er nu onder zitten verhogen de rolweerstand behoorlijk. En die komen dan nog op het asje!
Vanmiddag een rijtuig getest met een IBM (gepulste) voeding. Bij stilstand branden de ledjes zo dat je het net kan zien.
Tijdens rijden / rangeren met de IBM voeding knipperen de ledjes niet zo erg als met mijn oude Trix trafo.
Voorlopig laat ik het maar zo, ben eigenlijk best tevreden met het bereikte resultaat ;)

Edit1) Bij een rijtuig (restaurant) een condensator van 220 uF 25 Volt ingebouwd. Zonder hak en breekwerk.
Dit geeft een behoorlijke verbetering! Nu gaan kijken of dat bij de andere op een of andere manier ook lukt.

Groet van Frank
Plaats reactie