Highbury Fields
Highbury Fields
Ik ben een van die modelspoorders denk ik die veel plannen hebben voor ooit en er is altijd wel een reden om het niet te doen, zo nu ook weer eigenlijk, tijdelijk in een huurhuis zonder precies te weten hoe lang tijdelijk is en wederom met plannen zo ga ik het doen als.
Met dan wel weer in mijn achterhoofd dat al mijn banen in het verleden of te snel gemaakt, of niet doordacht of te gecompliceerd waardoor het altijd weer uitliep op een teleurstelling/ frustratie dus afbraak.
Met name door het enthoisiasme waarmee Jeroen aan het bouwen is toch besloten ook ipv weer zo'n gecompiceerde ik kom nooit af baan te maken nu eens lekker te gaan stoeien met iets heel simpels, 2 modules, paar wissels, overzichtelijk en voornaamste doel een oefening voor als er dan wel ruimte is voor iets groters.
Project Highbury Fields is mijn poging om de sfeer weer te geven op een landelijk lijntje in de omgeving waar ik woon ( Ik woon tussen Cambridge en Bedford in de UK ), dus heel veel heuvels, veel groen, electriciteits palen, bruggen, viaducten, tunnels, rotonde's en pastel gekleurde huisjes.
mijn dagelijkse race baan naar het bedrijf
rotonde
De plaatselijke kerk
Betekend redelijk wat zelfbouw, danwel verherbouw, maar aan de andere kant omdat in mijn wereld er inmiddels een 2e kanaaltunnel ligt bij Hoek van Holland zal er toch ook een Duits/ Nederlandse invloed zijn.
De baan zoals het gaat worden
2 stations sporen en een kopspoor,
en dit wordt het zichbare gedeelte als de heuvels etc klaar zijn
Met dan wel weer in mijn achterhoofd dat al mijn banen in het verleden of te snel gemaakt, of niet doordacht of te gecompliceerd waardoor het altijd weer uitliep op een teleurstelling/ frustratie dus afbraak.
Met name door het enthoisiasme waarmee Jeroen aan het bouwen is toch besloten ook ipv weer zo'n gecompiceerde ik kom nooit af baan te maken nu eens lekker te gaan stoeien met iets heel simpels, 2 modules, paar wissels, overzichtelijk en voornaamste doel een oefening voor als er dan wel ruimte is voor iets groters.
Project Highbury Fields is mijn poging om de sfeer weer te geven op een landelijk lijntje in de omgeving waar ik woon ( Ik woon tussen Cambridge en Bedford in de UK ), dus heel veel heuvels, veel groen, electriciteits palen, bruggen, viaducten, tunnels, rotonde's en pastel gekleurde huisjes.
mijn dagelijkse race baan naar het bedrijf
rotonde
De plaatselijke kerk
Betekend redelijk wat zelfbouw, danwel verherbouw, maar aan de andere kant omdat in mijn wereld er inmiddels een 2e kanaaltunnel ligt bij Hoek van Holland zal er toch ook een Duits/ Nederlandse invloed zijn.
De baan zoals het gaat worden
2 stations sporen en een kopspoor,
en dit wordt het zichbare gedeelte als de heuvels etc klaar zijn
Laatst gewijzigd door Maurits71 op 03 jan 2013 22:29, 4 keer totaal gewijzigd.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Highbury Fields
Een eerste mijlpaaltje bereikt. de eerste trein om alles te testen, op naar het vastlijmen van de rails, solderen van alle extra aansluitingen etc.
klein filmpje [ filmpje ]
wel een vraagje, verkanten van de bochten, waar begint de verkanting, is dit in de bocht of reeds voor de bocht
klein filmpje [ filmpje ]
wel een vraagje, verkanten van de bochten, waar begint de verkanting, is dit in de bocht of reeds voor de bocht
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Highbury Fields
Normaal verloopt de overgang van recht naar bocht geleidelijk, en evenzo de verkanting. Naarmate de verkanting groter wordt, wordt de bocht scherper. Deze overgang van recht naar bocht noemt men de overgengsboog. Als je de NEM normen doorneemt, zal je exacte cijfers vinden over hoe deze overgangsboog eruit ziet, en 3 methodes hoe je deze overgangsboog zelf kan aanleggen.
Maar praktisch gezien, als je de verkanting zo'n 20-tel cm voor de eigenlijke bocht laat aanvatten, dan ziet het er al niet slecht uit. Oh, ja, doe dit geleidelijk, want anders heb je kans op ontporing. En, aanvullend, verkanting in schaal N is louter estetisch, en heeft geen enkel fysisch voordeel... In het tegendeel.
Maar praktisch gezien, als je de verkanting zo'n 20-tel cm voor de eigenlijke bocht laat aanvatten, dan ziet het er al niet slecht uit. Oh, ja, doe dit geleidelijk, want anders heb je kans op ontporing. En, aanvullend, verkanting in schaal N is louter estetisch, en heeft geen enkel fysisch voordeel... In het tegendeel.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Highbury Fields
Thanks Michiel, ik was me ervan bewust dat het puur en alleen voor het zicht was, ga even googlen en uittesten
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Highbury Fields
De chef van de regio gransden is bezig met een beginners cursus draadjes aan rails solderen, een noobie cursus electronica en een poging verbind TC met laptop. Hoewel het tempo niet al te hoog is zijn we wel zover dat de 2 stations sporen voorzien zijn van alle draadjes, dat deze ook al zijn aangesloten op ringleiding en bezetmelders en dat de meldingen zelfs zichtbaar zijn op de TC.
tijd dus om de oudste lok uit de collectie, mijn troetelkindje gekocht door mijn vader op de dag dat ik geboren ben, dus 41 jaar oud lekker alvast zijn rondjes te laten rijden.
valt niet tegen draadjes zowaar goed aangesloten, geen kortsluiting en lokje kruip over de baan
tijd dus om de oudste lok uit de collectie, mijn troetelkindje gekocht door mijn vader op de dag dat ik geboren ben, dus 41 jaar oud lekker alvast zijn rondjes te laten rijden.
valt niet tegen draadjes zowaar goed aangesloten, geen kortsluiting en lokje kruip over de baan
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Highbury Fields
Maurits, ik herken het landschap (heb daar ook ooit in de buurt gewoond - bij Cranfield). Is wat troosteloos in de winter, zeker als het weer niet meewerkt. Leuke uitdaging voor landschap bij een baan!
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Highbury Fields
moet zeggen ik woon aan de andere kant van de A1, wat meer bossen, wat meer akkerland vindt het eigenlijk heerlijk hier. Maar inderdaad wordt een echte uitdaging om wat sfeer van deze streek uit te beelden.evo schreef:Maurits, ik herken het landschap (heb daar ook ooit in de buurt gewoond - bij Cranfield). Is wat troosteloos in de winter, zeker als het weer niet meewerkt. Leuke uitdaging voor landschap bij een baan!
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Highbury Fields
stapje voor stapje.
alle draadjes zijn gesoldeerd, alles is aangesloten op de bezetmelders en wisseldecoders, 1 wisselaandrijving en 1 aansluiting van de wisseldecoder hebben de verhuizing en de lange stilstand niet overleeft, dus moet nog eea aanschaffen de komende weken.
Nu begint het grote koploper invoer werk en gaan we beginnen met de scenery. 1 van de eerste projecten is een half ronde stenen boog brug zoals die hier in de omgeving ook in het echt voorkomt.
dit is de huidige noodbrug
helicopter view
nu had ik wel gezien dat er in ons dorp een station road was, blijkt dat er ook echt een station is geweest met een lokaal lijntje, van het station zijn nog wat oude foto's beschikbaar dus het zo maar eens kunnen dat er een model van dat station op mijn baantje komt te staan.
alle draadjes zijn gesoldeerd, alles is aangesloten op de bezetmelders en wisseldecoders, 1 wisselaandrijving en 1 aansluiting van de wisseldecoder hebben de verhuizing en de lange stilstand niet overleeft, dus moet nog eea aanschaffen de komende weken.
Nu begint het grote koploper invoer werk en gaan we beginnen met de scenery. 1 van de eerste projecten is een half ronde stenen boog brug zoals die hier in de omgeving ook in het echt voorkomt.
dit is de huidige noodbrug
helicopter view
nu had ik wel gezien dat er in ons dorp een station road was, blijkt dat er ook echt een station is geweest met een lokaal lijntje, van het station zijn nog wat oude foto's beschikbaar dus het zo maar eens kunnen dat er een model van dat station op mijn baantje komt te staan.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Highbury Fields
Mocht vannacht werken, dus vanmiddag lekker tijd om te freubelen, de achter en zijwandjes zijn op maat gezaagd en staan in de grondverf, ook heb ik een malletje gemaakt voor 1 van de tunnelportalen.
Op 1 locomotief na zijn alle locs schoongemaakt en rijdt alles lekker in koploper
en een spoorse plaat
morgen lekker kleien
Op 1 locomotief na zijn alle locs schoongemaakt en rijdt alles lekker in koploper
en een spoorse plaat
morgen lekker kleien
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Highbury Fields
Je gaat goed Maurits ,mooie drieentwintiger is dat
Blijf je volgen met het verdere verloop van je baan.
mvg Sjaak
Blijf je volgen met het verdere verloop van je baan.
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Highbury Fields
zo dat ziet er goed uit
en alles lekker zelf maken
daar hou ik van kan ik helaas hier niet
heb er spijt van dat ik geen proefbaantje heb mee
genomen had ik mooi koploper kunnen leren hier
maar super om je te volgen
gr rien /mazarron
en alles lekker zelf maken
daar hou ik van kan ik helaas hier niet
heb er spijt van dat ik geen proefbaantje heb mee
genomen had ik mooi koploper kunnen leren hier
maar super om je te volgen
gr rien /mazarron
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor
Re: Highbury Fields
Bedankt voor de complimenten, geeft weer motivatie om wat te plaatsen.
Ik zat een heel mooi antwoord te lezen over stress, tijd nemen voor je hobby en als het moet ook durven afbreken. dat antwoord was het laatste duwtje wat ik nodig had om toch wat te veranderen aan het baantje. De Engelse wissel aan het begin van mijn stationetje was voor een deel van de locomotieven een reden om stil te staan, moest er even over nadenken want die Engelsman eruit halen betekende ook dat ik niet meer vanuit het straks verborgen spoor beide station sporen kon benaderen, echter de rij betrouwbaarheid vondt ik toch de doorslag geven.
dit was de boosdoener.
Dit is de nieuwe situatie, iets anders maar nu rijden de treinen er tenminste normaal doorheen.
Omdat de achterwanden en de tunnelportalen liggen te drogen van de grondverf zijn we voorzichtig begonnen aan de Gamlingay bridge, wordt geen exacte copy, maar wel een met een knipoog naar een brug die hier in de buurt ligt.
Ik zat een heel mooi antwoord te lezen over stress, tijd nemen voor je hobby en als het moet ook durven afbreken. dat antwoord was het laatste duwtje wat ik nodig had om toch wat te veranderen aan het baantje. De Engelse wissel aan het begin van mijn stationetje was voor een deel van de locomotieven een reden om stil te staan, moest er even over nadenken want die Engelsman eruit halen betekende ook dat ik niet meer vanuit het straks verborgen spoor beide station sporen kon benaderen, echter de rij betrouwbaarheid vondt ik toch de doorslag geven.
dit was de boosdoener.
Dit is de nieuwe situatie, iets anders maar nu rijden de treinen er tenminste normaal doorheen.
Omdat de achterwanden en de tunnelportalen liggen te drogen van de grondverf zijn we voorzichtig begonnen aan de Gamlingay bridge, wordt geen exacte copy, maar wel een met een knipoog naar een brug die hier in de buurt ligt.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Highbury Fields
Het oudere type engelse wissel van Fleischmann (die jij ook had liggen) was bij mij in het verleden ook een drama.
De nieuwe types waren wel wat beter.
Groetjes,
Jos
De nieuwe types waren wel wat beter.
Groetjes,
Jos
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31
Re: Highbury Fields
Die van mij heb ik ook weggegooid...Jos schreef:Het oudere type engelse wissel van Fleischmann (die jij ook had liggen) was bij mij in het verleden ook een drama.
Groetjes, Johan
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
-
- Berichten: 1409
- Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43
Re: Highbury Fields
hoi maurits
je bent lekker bezig zo
ik zou alleen de de gaten rond de omgekeerde wisselaandrijving iets groter maken, als je later er een moet vervangen wordt dat op de ze manier moeilijk
groeten richard
je bent lekker bezig zo
ik zou alleen de de gaten rond de omgekeerde wisselaandrijving iets groter maken, als je later er een moet vervangen wordt dat op de ze manier moeilijk
groeten richard
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Re: Highbury Fields
thanks, dat is inmiddels geregeld.richard7877 schreef:hoi maurits
ik zou alleen de de gaten rond de omgekeerde wisselaandrijving iets groter maken, als je later er een moet vervangen wordt dat op de ze manier moeilijk
groeten richard
De andere kant van de brug is ook gemaakt, en om straks wat makkelijker klei aan te brengen in de onderdoorgangen heb ik overal spanten tussen gelijmd. omdat wachten tot iets droog is zo vervelend is en het voetballen ook niet om aan te gluren was , zijn we inmiddels ook aan de signal box begonnen. het onderste gedeelte wordt bekleed met das klei, de bovenkant blijft van hout, moet helemaal compleet worden met balustrade, hanging baskets met planten, houten trap en een groente tuintje, zoals vaak gebruikelijk in Engeland
het onderhuis, wat straks dus met klei wordt bekleed.
planken immatie voor het bovenhuis
en zo ziet het er in een pril begin uit
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Highbury Fields
hele mooie baan
groet olaf
groet olaf
Groet Olaf
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711
Re: Highbury Fields
Highbury fields bestaat op het moment uit allerlei onzichtbare klusjes, behalve de signal box, daar kom ik stapje voor stapje een stukje verder mee
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Highbury Fields
Ziet er goed uit Maurits , lijkt wel of er meer kunstenaars bijkomen net als Faco
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Highbury Fields
Highbury Fields begint een hoogte te krijgen, toch wel grappig om de heuvels te maken met een Engelse krant die vol staan met het Nederlandse spel tegen de Engelsen van een paar dagen geleden.
morgen gaan we de weg erin lijmen en dan lekker gipsen.
Mijn signal boxes heeft inmiddels een plateau en de een binnenkant
morgen gaan we de weg erin lijmen en dan lekker gipsen.
Mijn signal boxes heeft inmiddels een plateau en de een binnenkant
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Highbury Fields
Van wat ik er zo snel van begrijp gaat het over een vergelijking met een wedstrijd uit 1977. Zal wel lekker positief zijn dan.
Het begint er leuk uit te zien. Ik ben benieuwd naar het vervolg
Groeten,
Patrick
Het begint er leuk uit te zien. Ik ben benieuwd naar het vervolg
Groeten,
Patrick
Re: Highbury Fields
Ongeveer , dat ze inderdaad blij waren dat ze niet zoals in 1977 compleet van de mat werden gespeeld.pp4trains schreef:Van wat ik er zo snel van begrijp gaat het over een vergelijking met een wedstrijd uit 1977. Zal wel lekker positief zijn dan.
Het begint er leuk uit te zien. Ik ben benieuwd naar het vervolg
Groeten,
Patrick
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Highbury Fields
Na de eerste infrastructuur was het gisteren een dag van testen en rijden, 5 uurtjes zonder haperen of fouten, lang leve koploper.
Ook zijn ze begonnen met het aanleggen van een televisie station die een eerste videotje reeds heeft geschoten klikkerdeklik voor de video
Ook zijn ze begonnen met het aanleggen van een televisie station die een eerste videotje reeds heeft geschoten klikkerdeklik voor de video
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant