Peco code 55 en Atlas code 55: zelfde product?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Peco code 55 en Atlas code 55: zelfde product?

Bericht door Saraan »

Hallo N-ers,

Ik zie in de Ustated Nights (US) mooie prijzen voor code 55 rails van Atlas. Weet iemand of dit hetzelfde product is als de code 55 rails van Peco, of een totaal andere productie. Indien het om een andere productie gaat, wat is de qualiteit ervan in vergelijking met Peco? Wat zijn jullie ervaringen?

met vriendelijke groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Peco code 55 en Atlas code 55: zelfde product?

Bericht door Wesley »

Atlas is zeker niet hetzelfde als Peco. Peco is een merk uit het Verenigd Koninkrijk, terwijl Atlas bij Uncle Sam woont. Volgens mij verschilt de railgeometrie ook behoorlijk. Over de kwaliteit van Atlas kan ik zelf weinig zeggen omdat het in Europa vrijwel niet gebruikt wordt als railsysteem. Dat is meteen een verklaring waarom (of een gevolg van het feit dat - dat is maar net hoe je het zien wilt :mrgreen:) de verkrijgbaarheid van het Atlasgamma aan deze zijde van de Grote Plas niet bepaald optimaal is.


Swiftly and with style !
Afbeelding
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Peco code 55 en Atlas code 55: zelfde product?

Bericht door shoven »

Hoi Michiel,

Op dit forum zitten wat mensen die Atlas rails gebruiken. Misschien kun je daar je vraag kwijt, ik denk het wel.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

jand
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jan 2009 08:35

Re: Peco code 55 en Atlas code 55: zelfde product?

Bericht door jand »

Hoi Micheal,

Heb zojuist eens op het genoemde forum rondgegeken, daar wordt aangegeven, peco mooier te vinden dan Atlas, en men wil eens een proefbaantje leggen...(dan houdt de discussie op).Wel heeft men het over verschillende flenshoogte's van de wielen van Amerikaanse Loc's, die dus anders reageren....Daar kan ik me iets bij voorstellen: ik heb ( nog wel) wat KATO-materiaal liggen, en op mijn rangeer-plaats wat ( zeer goedkope, dat is waar!)-Lifelike-wissels (wissel, nieuw, incl electra: 3,50!!!), sommige locs sjouwen er prima overheen, maar andere, zeker de wat kleinere, gaan steevast naast de baan! Maar ook dat zegt misschien niet alles: zo heb ik ook twee " Engelsmannen" van minitrix, waarbij de Loc's ( allemaal, dus) af en toe
de verkeerde richting uitrijden....
Tenslotte, maar soms denk ik dat iemand me misschien verdenkt van financiele belangen bij Ebay...wat rondhangen op het " Track"-gedeelte van Ebay.co.uk kan je knp wat voordeel opleveren, en bespaar je je misschien allemaal " gedoe" met Amerikaans/Chinees spul...

groet, jand



gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Peco code 55 en Atlas code 55: zelfde product?

Bericht door gdw1963 »

Als je dan toch op http://ebay.co.uk/ "rond hangt" kijk dan ook eens bij http://www.ehattons.com/ en vergelijk de prijzen met elkaar. Je zult zien dat het dan allemaal niet zo heel veel meer uitmaakt. Daarbij schijnt Hattons een zeer vriendelijke en correcte winkel te zijn met zeer nette verzendkosten (gehoord van een mede clublid).


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Peco code 55 en Atlas code 55: zelfde product?

Bericht door shoven »

Hatton's is erg goed en de verzendkosten zijn laag. Het duurt alleen lang voor het er is.
Het loont sowieso om eens in de UK rond te kijken bij winkels daar. Als die schalen nou eens normaal waren... :roll:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Peco code 55 en Atlas code 55: zelfde product?

Bericht door Lanrovertjuhh »

Maar de schalen van scenery?
Ik zie bij Hattons er erg veel mooie bij zitten..


Groetjes,
Rick

jand
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jan 2009 08:35

Re: Peco code 55 en Atlas code 55: zelfde product?

Bericht door jand »

Ik zal wel een ( te) simpele ziel zijn, maar ik heb nogal wat Engelse scenary, die ik bepaald niet erg vind storen tussen de 1.60 schaal. In werkelijkheid heb je ook grote huizen en kleinere, grote en kleinere bomen, etc.etc.. Zelfs Brits materieel kan volgens mij prima tussen de 1.60-ers, zolang je maar niet dezelfde typen laat rijden, want dan zie je het verschil wel degelijk.
JanD


Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Peco code 55 en Atlas code 55: zelfde product?

Bericht door Wesley »

Grote en kleine huizen en bomen e.d., dat is natuurlijk wel zo, maar als in je grotere huis ook de voordeur groter is, of de regenpijp dikker, of de bakstenen groter, dan zou dat storend kunnen zijn. Of het je ook daadwerkelijk stoort, moet ieder voor zichzelf afwegen denk ik.


Swiftly and with style !
Afbeelding

jand
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jan 2009 08:35

Re: Peco code 55 en Atlas code 55: zelfde product?

Bericht door jand »

Tjsa, als je aan een klein huis een te grote regenpijp wil zetten, of een boom met veel te grote takken.... wat ben je dan....? toch niet een s.fferd?
JanD


Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Peco code 55 en Atlas code 55: zelfde product?

Bericht door Wesley »

Dat zei ik ook niet ;). Ik zei alleen dat van een 1:148-huis ook de details groter zijn dan van een 1:160-huis. En of een willekeurige hobbyist dat verschil in grootte onacceptabel vindt, dat mogen ze zelf weten :mrgreen:.


Swiftly and with style !
Afbeelding
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Peco code 55 en Atlas code 55: zelfde product?

Bericht door shoven »

Hangt een beetje van het model af lijkt me. Soms valt het een wat groter of kleiner uit dan het ander. Ik weet bijvoorbeeld niet of de standaard Nederlandse deurmaat (van ik geloof 2.01m hoog) dezelfde is als in Engeland. Ik ga er wel vanuit dat alle onderdelen van een huisje in ongeveer dezelfde schaal zullen zijn en dus bij elkaar zullen passen. Een fabrikant gaat geen 1:148 regenpijp op en 1:160 huisje monteren hoop ik *kuch*.
En je kunt ook nog spelen met het perspectief. Als je de huisjes in afwijkende schalen allemaal voor- of achteraan zet scheelt dat ook. Voor bomen en dat soort dingen maakt het natuurlijk geen bal uit.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Peco code 55 en Atlas code 55: zelfde product?

Bericht door Wesley »

Daarom, dat bedoel ik. Al zullen er vast puristen rondlopen die dat allemaal niet vinden kunnen, en ook dat vind ik prima :).


Swiftly and with style !
Afbeelding

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Peco code 55 en Atlas code 55: zelfde product?

Bericht door Chris83 »

Saraan schreef:Hallo N-ers,

Ik zie in de Ustated Nights (US) mooie prijzen voor code 55 rails van Atlas. Weet iemand of dit hetzelfde product is als de code 55 rails van Peco, of een totaal andere productie. Indien het om een andere productie gaat, wat is de qualiteit ervan in vergelijking met Peco? Wat zijn jullie ervaringen?

met vriendelijke groeten,
Ik zag net iets staan op een pagina hier over, mischien dat het nog helpt:)

Peco is een engels product. Peco levert (primair) een compleet streamline rail systeem in code 80 en 55 zonder ballast. De rails wordt geleverd in een houten en betonnen biels variant en zijn gemakkelijk te verwerken. De Code 55 rails hebben een geringere hoogte als de code 80, en zijn daardoor erg natuurgetrouw. In tegenstelling tot fleischmann en minitrix heeft Peco een erg grote keuze aan wissels e.d. die erg slank zijn. Aangezien Peco zijn railprogramma primair levert in een flex variant (dus geen standaard rechte stukken en bochten) ben je geheel vrij in het maken van je baanplan en zit je niet vast aan (te) strakke bochten, maar een nadeel zou kunnen zijn dat je om die reden wel zelf moet gaan zagen in je rails om alles goed te leggen.


Wil je even snel een modelbaan in elkaar zetten dan is dit wellicht een nadeel. Wil je echter zo natuurgetrouw mogelijk werken dan is Peco m.i. DE keuze. Als laatste aandachtspunt zijn de wisselaandrijvingen te noemen, die wat technischer in elkaar zit als de fleischmann, minitrix en arnold varianten. Na aanleg zijn de aandrijvingen (waarbij je ook kunt kiezen voor bijvoorbeeld geheugendraad) niet meer zichtbaar en ook het omleggen van de wissel kan erg traag (echt mooi om te zien!!) gebeuren, maar je moet er wel wat meer voor doen. Meer informatie is te verkrijgen via http://www.peco-gleise.de/ en http://www.peco-uk.com/



Atlas:

De bekendste fabrikant uit amerika. Atlas levert "open" rails in de code 80 en 55 inclusief de wissels, draaischijven etc etc. De wissels worden geleverd in verschillende versies waaronder een aantal erg mooie slanke soorten. Atlas richt m.i. zijn railprogramma primair op de flexibele variant echter ook standaard bochten zijn goed verkrijgbaar, zo ook wissels met standaard aandrijvingen. (dit in tegenstelling tot Peco) De detaillering (vooral in code 55) is erg goed te noemen, maar kan de graad van detaillering wat Peco biedt (nog net) niet halen. In de Benelux is deze rail soort lastiger te verkrijgbaar als Peco. Meer informatie is te verkrijgen via http://www.atlasrr.com/

Bron: http://www.nproject.org/nl/diversen/mod ... jking.html


Groeten Chris

jand
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jan 2009 08:35

Re: Peco code 55 en Atlas code 55: zelfde product?

Bericht door jand »

Heb er zelf geen ervaring mee ( Atlas), maar lees her en der ook het nodige over verschillen in hoogte/breedte van de spoorstaven, waar de wiel-flenzen weer verschillend op reageren; nogmaals ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de uiteindelijke rij-eigenschappen van je voornamelijk europese loc's ( neem ik aan) zijn m.i. van groter belang dan het uiterlijk.
Wat ik dus zou adviseren/doen is e.e.a. eerst eens heel kleinschalig uitproberen, alvorens een hele bult rails etc. aan te schaffen om dat vervolgens te moeten constateren dat je loc's vaak uit de rails lopen! Een beetje van die problemen heb ik zelf ook: ik heb wat KATO-en LifeLike-wissels, en dat is " goedkoop=duurkoop" geweest!
JanD


Plaats reactie