Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Machinisie
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2012 18:09
Locatie: Broek op Langedijk

Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door Machinisie »

Goedendag allen.


Wie zou er een lijst willen maken met de benodigde onderdelen om een baan via koploper geheel automatisch te laten rijden.

Ik heb zelf rails van minitrix en heb als wisseldecoders de Kuehn WD10 en als bezet melder de LDT terugmeldmodule RM-88-N MM/DCC (bp)
verder heb ik een Flm Twincenter met 2 boosters waarvan 1 ingebruik.

Ik hoop dat dit goede onderdelen zijn en ben erg benieuwd wat ik evt verder nog nodig heb.


Mvg Machinisie


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door shoven »

Goedendag Machinisie (zoiets), rechts bovenin het scherm zit het knopje Zoeken. Gebruik daarvan levert een schat aan informatie op.
Onderdeel van het forum is "Stel je voor". En in je onderschrift je naam opnemen maakt het voor ons wat persoonlijker. Beide niet verplicht natuurlijk, maar levert veel op... ;)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Machinisie
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2012 18:09
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door Machinisie »

Hoi Steven alvast bedankt voor de info heb dat zoeken al enkele malen geprobeert maar kom er niet uit.

Zodoende heb ik dit berichtje maar geplaatst.

ook ben ik erg benieuwd of ik nu de juiste componenten heb of dat er nog dingen missen.



Mvg Willem



rvinke
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mar 2011 07:57

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door rvinke »

Hoi Willem,

Echt ingewikkeld is het niet, maar je moet wel nauwkeurig werken (en een aantal dingen uitproberen). Dingen die je sowieso nodig hebt:

* Een aanstuurmodule (ik werk zelf met een Intellibox Basic, maar er zijn ook andere oplossingen)
* Bezetmelders (of degene die je aangeeft goed werken met een IB weet ik niet, ik gebruik zelf Viessmann decoders via de S88-bus)
* Wisseldecoders (ik gebruik een combi van minitrix wisselaandrijvingen met Viessmann decoders en een aantal servo's aangesloten op een Servodecoder van Uhlenbrock)
* Decoders in je locs (dat kan nog lastig zijn, niet alle locs zijn even eenvoudig digitaal te maken).

Verder heb je natuurlijk een pc/laptop met koploper nodig. Veel meer is er volgens mij niet!

gr
Ronald


Ronald

Onderwerp starter
Machinisie
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2012 18:09
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door Machinisie »

Hoi Ronald.

Bedankt voor de info.

Ik denk dat ik er mis wel uit kom zo het probleem is dan dat ik mis de blokken verkeerd heb gemaakt.
Heb jij mis n schema hoe je die moet aansluiten.


Mvg Willem



anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door anne w »

Beste Willem,

Er zijn 3 forums die een wiki/ency hebben: 3-rail, benelux en modelspoorwijzer, het zijn weliswaar geen n-spoorforums, maar dat maakt voor de principes niet uit.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
Machinisie
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2012 18:09
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door Machinisie »

Hoi Anne W.
Nog bedankt voor de info.


Nu nog een vraag op welke rails kant moet je de draad maken aan de plus of de min rail staaf


Mvg Willem



anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door anne w »

Beste Willem,

Ik ben een 3-railder en bij ons is het makkelijk, de stroomtoevoer op de "pukkels" en de stroomafvoer op de railstaven (deze uitspraak klopt niet echt bij digitaal, maar "klinkt" hebt beste), 2-rail is wat ingewikkelder, dus daar moet je een andere ervaringsdeskundige voor hebben.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door Overdijk »

Machinisie schreef:Hoi Anne W.
Nog bedankt voor de info.


Nu nog een vraag op welke rails kant moet je de draad maken aan de plus of de min rail staaf


Mvg Willem
Maakt niet uit, als je maar consequent hetzelfde blijft doen aan dezelfde kant. Als de ene staaf wordt onderbroken voor de blokken, moet altijd aan die kant (die staaf) op de hele baan de blokken komen. Ik heb zelf een "hondenbot" baanplan en heb er voor gekozen om altijd de blokken op de binnenste staaf te hebben. Daardoor heb ik op de tweesporige trajecten de onderbrekingen op de binnenste sporen meer uit het zicht.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door mdedeugd »

Beste Willem ;)

Welkom op N spoor forum.
Deze kan ook erg handig zijn bij ondekken ervan indien je besluit koploper te gebruiken.
En uiteraard de maliebaan cursus, na gratis aanmelden.

http://home.iae.nl/users/erikt/Koploper ... s_V2.1.pdf

http://www.koploperforum.nl/maliebaan/

Sucses
Martin de Deugd



Onderwerp starter
Machinisie
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2012 18:09
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door Machinisie »

Hallo Allen.

Bedankt voor jullie reactie,s.

Heb hier mijn schaduw station even bij gevoegd zoals ik al in koploper heb getekend.

Ik hoop dat ik het zo goed heb gedaan en bij de dingen die ik onjuist heb gedaan hoor ik graag de reactie,s.


Mvg Willem
Bijlagen
mijn baan.JPG
mijn baan.JPG (90.94 KiB) 3072 keer bekeken


Gebruikersavatar

TrainTech
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:04

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door TrainTech »

Willem, als ik me niet vergis heb je nu voor iedere spoorsectie een apart blok gemaakt in koploper. Dit is niet helemaal de bedoeling: het indelen van je baan in blokken gaat op dezelfde manier als je misschien vroeger van analoog en van grootbedrijf gewend bent: ieder opstelspoor en ieder stuk rails tussen 2 wisselstraten is een blok. zo'n blok kan meerdere secties bevatten: in het geval van een opstelblok of stopblok om er voor te zorgen dat de trein op de juiste plek stopt.
Bijv. de blokken 13 en 14 in je tekening zijn goed. Dit zijn stukken spoor tussen 2 wisselstraten, dat is dus een blok (en de trein hoeft er niet te stoppen, dus 1 sectie is genoeg). Bijv. de blokken 1 en 7 is niet goed: dit is een opstelspoor, dus 1 blok, met 2 secties.
wat ik je wel kan aanraden is om voordat je begint met het zagen in je baan, om eerst een klein testbaantje te maken, bijv. een ovaal met een inhaalspoor, en proberen om die te automatiseren. Je zal merken dat dat lastiger is dan het lijkt, en je zult vast wel wat fouten maken, maar het voordeel is dat je die fouten daarna niet meer op je grote baan maakt, en dat scheelt een hoop tijd, moeite en eventueel ook geld.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door shoven »

Nou, als een blok heel lang wordt deel ik hem toch echt op in meerdere blokken. Ik heb bijv. een blok van een meter of 9, die is dus in 4 blokken gehakt. Ook in helixen of bij opstelsporen in schaduwstations etc kan het aantrekkelijk zijn, om meer treinen kwijt te kunnen.
Vooral de lengte van een blok is voor mij bepalend en niet hoe hij in de baan zit.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Machinisie
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2012 18:09
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door Machinisie »

Hoi Allemaal.

Bedankt weer voor de reactie,s hier kan ik weer iets mee.

Ik zou als het mogelijk is ook wel eens bij iemand willen kijken die zijn baan ook via koploper geheel aanstuurd.
Dan krijg ik er misschien een beter beeld van hoe en wat het allemaal in elkaar steekt.


Mvg Willem



Onderwerp starter
Machinisie
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2012 18:09
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door Machinisie »

Zo meteen maar even wat gewijzigd in koploper nu de baan nog :D

Hopelijk wordt het zo beter de blokken
Bijlagen
wijzigingen mijn baan.JPG
wijzigingen mijn baan.JPG (87.35 KiB) 3018 keer bekeken


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door martinb »

Gaan er ook echt treinen stoppen in (bijvoorbeeld) 13, 14 of zijn dat baanvakken waar nooit een trein stopt? Dan zou je dat soort vakken allemaal kunnen laten vervallen m.i.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Machinisie
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2012 18:09
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door Machinisie »

Hoi Martin.


Dat weet ik nog niet.
Misschien wel als de andere sporen bezet zijn maar dat zien we tct wel eerst alles maar eens rijdend zien te krijgen loop tegen een hoop nieuwe dingen aan.

Mvg Willem



anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door anne w »

TrainTech schreef: wat ik je wel kan aanraden is om voordat je begint met het zagen in je baan, om eerst een klein testbaantje te maken, bijv. een ovaal met een inhaalspoor, en proberen om die te automatiseren. Je zal merken dat dat lastiger is dan het lijkt, en je zult vast wel wat fouten maken, maar het voordeel is dat je die fouten daarna niet meer op je grote baan maakt, en dat scheelt een hoop tijd, moeite en eventueel ook geld.
Bij dit advies sluit ik me voor veel, veel meer dan 100% aan, de handleiding van Koploper is ca. 350 pagina's dik, als je dat leest snap je er geen snars van, het snappen ga je doen als je klein begint en dan langzaam groter groeit.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door mdedeugd »

Hallo Willem.

Ik ga je geen les voorlezen ;) , ik denk dat het echt verstandig is.
Koploper voor beginners te gaan oppakken.
Kan je tussendoor toch gewoon ook verder met je grote baan
Ik heb dat zelf ook uitgebreid gedaan, en snap nu wel een beetje meer de basis werking koploper.
Maar ook nog niet voldoende vindt ik zelf.
Dus zet ik te mee de proefbaan weer opnieuw op en ga er weer verder mee aan de slag.
Deze keer zal ik een stap verder dienen te gaan, met wissels, dat weet ik nog niet. :oops:
Tevens is zo,n proefbaan ook geschikt om te experimenteren met allerlei techniek.
Ballasten, groenen, rails verweren etc... ;)


Martin de Deugd



Onderwerp starter
Machinisie
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2012 18:09
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door Machinisie »

Hoi Allen.

Bedankt weer voor de reactie,s.

Ik ben erachter gekomen dat ik waarschijnlijk nog iets mis tussen mn twincenter en mn terugmelder,s en dat zijn de baanvak bezet melder,s.

Als ik die heb aangeschaft dan zou het volgen,s mij een stuk beter moeten werken als ik dat zo lees.

Als iemand nog een punt heeft hoor ik het graag.


Mvg Willem



Onderwerp starter
Machinisie
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2012 18:09
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Lijst met benodigde voor aansturing via koploper

Bericht door Machinisie »

Hoi Allemaal.

Nogmaals bedankt voor jullie tips.
Ik ben ondertussen een stuk verder en de baan begint te werken zoals dat zou moeten.
ik begin koploper te snappen.

er rijden nu inmiddels 5 treinen vol automatisch maar af en toe gaat het wel eens mis.
maar daar leer ik alleen maar van.


Mvg Willem


Plaats reactie