Baan Artologic

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Artologic

Baan Artologic

Bericht door Artologic »

Hallo Iedereen,

Vandaag even hetgeen de baan zou moeten worden op de grond uitgelegd, aangezien ik de plank nog niet heb. Ik mis nog enkele bogen (die gewoon even aangevuld zijn met boogwissels), rechtbovenaan de eerste foto komt nog een draaischijf en een boog naar rechts, paralel aan de gewone boog die er al ligt.

Afbeelding

Afbeelding

Mvg Kristof

Michiel

Re: Baan Artologic

Bericht door Michiel »

Hoi Kristof,

ik moet zeggen, dit is een ingenieus omgevouwen ovaal (helemaal niet denigregend bedoeld). Het ontbreekt eigenlijk nog aan een verhaal achter het sporenplan. In zie onderaan een halte, bovenaan een provinciaal station en rechts en industriezone. Maar of dat zo is?

Dit lijkt dus sterk op een enkelsporig gebeuren, met mogelijk tot kruisen van het tegenverkeer in de halte en het station. Dat geeft veel speelmogelijkheden, maar het aantal opgestelde treinen lijkt me beperkt; 3 tot maximaal 5 treinen. Had je geen schaduwstation voorzien om de variatie in treinverkeer te bevorderen?

Uit nieuwsgierigheid, welk thema, welk tijdperk, welke regio?

Ik hoop dat je door middel van hoogten en tunnels de drukte van de "spagetti" herleidt tot een rustig en verassend sporenplan met veel plaats voor duidende scenery?

In elk geval hoop ik dat je snel kan beginnen met de eigenlijke bouw van je baan.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Artologic

Bericht door Artologic »

Hey Michiel,

Je hebt helemaal gelijk! Ik dit gisteren in 2 haasten geplaatst, met het idee van het verhaal vanavond te plaatsen. Ik maak het deze avond helemaal in orde :-)

Mvg Kristof

Onderwerp starter
Artologic

Bericht door Artologic »

Hey Iedereen,

Hierbij dus de verder uitleg... De baan situeert zich in periode III en IV (db), met hier en daar wat dr(g) materiaal uit periode 2 en 3 ertussen. De hoofdmoot van de diensten moeten uitgemaakt worden door stoomlocs, met ertussen de iconen van diesel en electrisch en wat ik mooi vind uit die periode.

Rechts bovenaan komt de draaischijf, met daaronder het station, hier kan een trein met sleeptenderloc en 3 wagens in. Links heb je het schaduwstation (dat ik nog plan iets groter te maken) en onderaan een losspoor met een kleine halte en doodlopend spoor met perron. Qua aankleding moet ik nog kijken wat en hoe precies, maar er komen inderdaad tunnels om het verloop wat te verbergen.

Mvg Kristof

Michiel

Bericht door Michiel »

Je kan een schaduwstation nooit groot genoeg hebben. Puur dus het maximum uit de beschikbare ruimte.

In een klein enkelsporig doorgangsstation was het niet gebruikelijk om er een draaischijf te hebben. Maar op deze baan, operationeel-technisch, is het een logische aanvulling. Waar worden je treinen anders gekeerd?

Ik hoop dat je ook een spoor of 2 in het station hebt voorzien voor goederentreinen. De nabijgelegen industriezone zal vanuit het station bediend worden, en de paar goederensporen heb je dan nodig om toekomende, en vertrekkende treinen samen te stellen.

Het lijkt me een leuke baan, vooral dat enkelsporig aspect is een boeiend gegeven.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie