Lemland, 250 x 150 cm
Re: Lemland
Lem is er weer en hij knutselwerk bij zich. Dit is wat hij in de vakantie gemaakt heeft met zijn zus: twee huisjes in aanbouw en vier maal prachtig geverfde bankjes!
Bart
Bart
Re: Lemland
Inmiddels zitten er in in een proefstel verlichting. Hier staat dan het resultaat in een stormachtige nacht op spoor 3 klaar voor een testrit. Over het aantal proefpersonen valt niet te klagen, veel Preisertjes uit Lemstad willen dit wel eens ervaren.
In de eerste klas (rode banken) is het zoals altijd minder druk dan in de tweede.
In de tweede klas zijn de kledingkleuren ook uitbundiger.
We wachten op spoor 1 tot het dieselstel op 2 binnen loopt en we weer verder kunnen.
Tot slot is dit een impressie van een testrit op film. Nogal donker maar het was dan ook na middernacht. http://www.youtube.com/watch?v=t1eplVIBcg8
Inbouwverslag & conclusies komen morgen of zaterdag.
In de eerste klas (rode banken) is het zoals altijd minder druk dan in de tweede.
In de tweede klas zijn de kledingkleuren ook uitbundiger.
We wachten op spoor 1 tot het dieselstel op 2 binnen loopt en we weer verder kunnen.
Tot slot is dit een impressie van een testrit op film. Nogal donker maar het was dan ook na middernacht. http://www.youtube.com/watch?v=t1eplVIBcg8
Inbouwverslag & conclusies komen morgen of zaterdag.
-
- Berichten: 1112
- Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
- Locatie: Regio het Groene Hart
Re: Lemland
Beste Bart en Lem,
Leuke foto's en filmpje.
Groet,
Arjan
Leuke foto's en filmpje.
Groet,
Arjan
Groet, Arjan
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Re: Lemland
Dank je wel Arjan!
Terwijl ze de overgenomen rijtuigen opknappen, zijn de spoorwegen van Lemland ook nog steeds druk bezig met het aanleggen van Lemstad Goederen. De rails ligt er nu allemaal en de seinen zijn geplaatst. Onder de grond worden nu de vele kabels aangesloten. Ondertussen had met enige weken geleden ook 6 stootjukken besteld, waarvan er drie bestemd zijn voor Lemstad Goederen. Shapeways leverde er per ongeluk 5 zodat het afwerken even op zich liet wachten.
Afgelopen week kon met in Lemland maar liefst drie nieuwe geprinte stootjukken ontvangen, zonder enige extra kosten. Hulde voor Shapeways en tijd voor afwerking! Lem is na ontvangst begonnen met de schilderwerkzaamheden.
Links naast de muis zie je een stripje met drie stootjukken.
Ook een mooi klusje om het schilderen verder te leren.
Na al dat noeste schilderwerk ziet het resultaat er zo uit in daglicht:
Drie stootjukken gaan geplaatst worden zodra de rails op Lemstad Goederen verouderd is en de ballast is aangebracht, de overige vijf gaan in opslag tot ze nodig zijn voor de inrichting van Lemstad Haven en Juliastein. Het inbouwen van de verlichting in het proefrijtuig was niet helemaal naar ons zin, met name de stroomafname en de rolweerstand. Daar gaan we nog even mee aan de slag, daarna liggen de bouwwerkzaamheden op Lemland ruim twee weken stil aangezien de complete bouwploeg dan elders is. Al met al hebben zijn de feestdagen en de kerstvakantie goed besteed.
Lem en Bart
Terwijl ze de overgenomen rijtuigen opknappen, zijn de spoorwegen van Lemland ook nog steeds druk bezig met het aanleggen van Lemstad Goederen. De rails ligt er nu allemaal en de seinen zijn geplaatst. Onder de grond worden nu de vele kabels aangesloten. Ondertussen had met enige weken geleden ook 6 stootjukken besteld, waarvan er drie bestemd zijn voor Lemstad Goederen. Shapeways leverde er per ongeluk 5 zodat het afwerken even op zich liet wachten.
Afgelopen week kon met in Lemland maar liefst drie nieuwe geprinte stootjukken ontvangen, zonder enige extra kosten. Hulde voor Shapeways en tijd voor afwerking! Lem is na ontvangst begonnen met de schilderwerkzaamheden.
Links naast de muis zie je een stripje met drie stootjukken.
Ook een mooi klusje om het schilderen verder te leren.
Na al dat noeste schilderwerk ziet het resultaat er zo uit in daglicht:
Drie stootjukken gaan geplaatst worden zodra de rails op Lemstad Goederen verouderd is en de ballast is aangebracht, de overige vijf gaan in opslag tot ze nodig zijn voor de inrichting van Lemstad Haven en Juliastein. Het inbouwen van de verlichting in het proefrijtuig was niet helemaal naar ons zin, met name de stroomafname en de rolweerstand. Daar gaan we nog even mee aan de slag, daarna liggen de bouwwerkzaamheden op Lemland ruim twee weken stil aangezien de complete bouwploeg dan elders is. Al met al hebben zijn de feestdagen en de kerstvakantie goed besteed.
Lem en Bart
Re: Lemland
Dank je wel Jeroen! We hebben ze vanavond ook even geplaatst als proef, op een stukje wat al af is qua veroudering en ballast:
En op een stuk spoor waar ze straks definitief geplaatst gaan worden:
Lem & Bart
En op een stuk spoor waar ze straks definitief geplaatst gaan worden:
Lem & Bart
Re: Lemland
Na een hele lange pauze vanwege reizen en werk o.a. hebben we vandaag de draad weer opgepakt. Letterlijk.
Nieuwe relais zodat we rails stroomloos kunnen schakelen, waarbij het bijbehorende sein rood toont als de rails stroomloos is.
En dan maar aansluiten...
Aan het einde van de avond hadden we dit resultaat.
Bart & Lem
Nieuwe relais zodat we rails stroomloos kunnen schakelen, waarbij het bijbehorende sein rood toont als de rails stroomloos is.
En dan maar aansluiten...
Aan het einde van de avond hadden we dit resultaat.
Bart & Lem
Re: Lemland
Niet veel zichtbaars gemaakt de laatste weken, maar uiteindelijk werkt het goederenstation zoals bedoeld. Dus met omgekeerde wissels, geprinte stootjukken, seinen die rood tonen bij stroomloze rails enz. Tijd voor een nieuw ritje met de traincam:
-
- Berichten: 1112
- Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
- Locatie: Regio het Groene Hart
Re: Lemland
Beste Bart en Lem,
Leuk filmpje!
Groet,
Arjan
Leuk filmpje!
Groet,
Arjan
Groet, Arjan
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31
Re: Lemland
Hoi, zeker geinig filmpje. Gemaakt met een aansteker spycam?
Wel gezien dat jullie op 4:42-4:44 wel erg veel van de locomotieven vergen...
Wel gezien dat jullie op 4:42-4:44 wel erg veel van de locomotieven vergen...
Groetjes, Johan
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
Re: Lemland
Deze week zijn een aantal onderdelen binnengekomen per post, zodat we weer verder kunnen knutselen. Wat kwam er zoal binnen?
Om te beginnen twee printjes, de eerste is de LC6 van Tams, eigenlijk een laslicht module. Wij gaan 'm gebruiken om vonken na te bootsen in ons transformatorstation.
De andere is ter vervanging van de besturing van de gaslantarens in Davydorp. Die werkten niet naar onze tevredenheid maar alleen maar aan en uit is ook zo onnatuurlijk.
Deze module zorgt voor langzaam aan gaan en weer doven van licht, zoals je ziet voor vijf verschillende dingen in Lemland:
Verder nieuwe sleepcontactjes (twee verschillende vormen) op basis van wat we hier op het forum lazen. Die gaan zorgen voor hopelijk betere stroomoverdracht voor de binnenverlichting van de rijtuigen:
Vandaag kwamen ooktwee pakketjes binnen en als je alles uitgepakt hebt, heb je dit op tafel liggen:
Linksboven zie je twintig weerstanden en daarvoor twintig ledjes. Daar onder zie je nog net een zakje met daarin 2 meter kunststof glasvezel. Dit is minder dan een millimeter dik en gaat zorgen voor overdracht van de 'vonken' naar ons transformatorstation. Althans, dat is de bedoeling.
Rechtsonder zie je twee achterlichten en twee koplampen, die wil Bart gaan inbouwen in een vrachtauto later. Het leukste spul zie rechtsboven: kleine mercedessen met daarin werkende koplampen en achterlichten. Gekocht voor 4,50 euro (!) bij Hufing. Voor dat geld krijg je natuurlijk ook niet super gedetailleerde auto's.
En ze zijn allemaal bruin (wijnrood noemen ze dat in Duitsland). Maar met verf en nummerborden en zo zal het er een stuk beter uit gaan zien. Eentje is er al donkerblauw geworden inmiddels.
Want terwijl Bart overdag druk aan het werk is, is Lem alvast begonnen met bouwen.
Het oliedepot, in dit geval. Omdat diesellocs ook wel eens dorst hebben.
Bart
Om te beginnen twee printjes, de eerste is de LC6 van Tams, eigenlijk een laslicht module. Wij gaan 'm gebruiken om vonken na te bootsen in ons transformatorstation.
De andere is ter vervanging van de besturing van de gaslantarens in Davydorp. Die werkten niet naar onze tevredenheid maar alleen maar aan en uit is ook zo onnatuurlijk.
Deze module zorgt voor langzaam aan gaan en weer doven van licht, zoals je ziet voor vijf verschillende dingen in Lemland:
Verder nieuwe sleepcontactjes (twee verschillende vormen) op basis van wat we hier op het forum lazen. Die gaan zorgen voor hopelijk betere stroomoverdracht voor de binnenverlichting van de rijtuigen:
Vandaag kwamen ooktwee pakketjes binnen en als je alles uitgepakt hebt, heb je dit op tafel liggen:
Linksboven zie je twintig weerstanden en daarvoor twintig ledjes. Daar onder zie je nog net een zakje met daarin 2 meter kunststof glasvezel. Dit is minder dan een millimeter dik en gaat zorgen voor overdracht van de 'vonken' naar ons transformatorstation. Althans, dat is de bedoeling.
Rechtsonder zie je twee achterlichten en twee koplampen, die wil Bart gaan inbouwen in een vrachtauto later. Het leukste spul zie rechtsboven: kleine mercedessen met daarin werkende koplampen en achterlichten. Gekocht voor 4,50 euro (!) bij Hufing. Voor dat geld krijg je natuurlijk ook niet super gedetailleerde auto's.
En ze zijn allemaal bruin (wijnrood noemen ze dat in Duitsland). Maar met verf en nummerborden en zo zal het er een stuk beter uit gaan zien. Eentje is er al donkerblauw geworden inmiddels.
Want terwijl Bart overdag druk aan het werk is, is Lem alvast begonnen met bouwen.
Het oliedepot, in dit geval. Omdat diesellocs ook wel eens dorst hebben.
Bart
Re: Lemland
hey Bart, die sleepcontacten heb ik toevallig laatst eens uitgeprobeerd.
Ik stuitte meteen op een probleem. Die enkelvoudige opening is niet groot genoeg voor de schroefkop van Fleischmann. Paste wel op de minitrix wagons, die hebben een kleinere schroefkop (er bestaat overigens de kans dat ik beide merken nu door elkaar haal, het is alweer een maandje geleden ). Ik kon die andere, met de drie gaten, ook niet fatsoenlijk snijden zodat ze wel pasten.
Ik benieuwd hoe jullie dat gaan oplossen, als lichtexperts!
Overigens had ik in die bovenste auto idd geen mercedes herkend...
Ik stuitte meteen op een probleem. Die enkelvoudige opening is niet groot genoeg voor de schroefkop van Fleischmann. Paste wel op de minitrix wagons, die hebben een kleinere schroefkop (er bestaat overigens de kans dat ik beide merken nu door elkaar haal, het is alweer een maandje geleden ). Ik kon die andere, met de drie gaten, ook niet fatsoenlijk snijden zodat ze wel pasten.
Ik benieuwd hoe jullie dat gaan oplossen, als lichtexperts!
Overigens had ik in die bovenste auto idd geen mercedes herkend...
Re: Lemland
Twee leuke toevoegingen vanavond. Ten eerste heeft Lem het oliedepot gemaakt voor onze dorstige diesellocs.
En door de Stationsstraat scheuren nu luxe wagens met van die moderne xenon lichten.
Dat licht komt niet uit héle kleine accuutjes overigens.
En door de Stationsstraat scheuren nu luxe wagens met van die moderne xenon lichten.
Dat licht komt niet uit héle kleine accuutjes overigens.
Re: Lemland
Niet veel geknutseld vanwege verjaardagen en visite, hier nog wat avondplaatjes (want die vind ik leuk om te maken). Wel zonder straatverlichting, die herstellen wordt het eerstvolgende klusje.
Bart
Bart
Re: Lemland
Wel grappig, het is net of met die avondopnamen de boel tot leven komt!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31
Re: Lemland
Ja, vind ik ook. Het ziet er erg leuk uit allemaal.
Groetjes, Johan
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
Re: Lemland
Dank, dank. Vandaag heb ik mijn eerste twee REPA's ingebouwd. Ik moet zeggen dat dat mee viel, ondanks dat het in piccolo rails is ingebouwd. Eerst boren en snijden om ruimte maken voor het schoentje:
Daarna afmonteren onder de tafel. Alle bedrading hadden Lem en ik al in december in één keer getrokken in een draadboom, dus het was nu een kwestie van verbinden. Aan de decoders.
en aan de REPA zelf natuurlijk.
Resultaat ziet er niet erg storend uit zo, stukken beter dan de opbouwontkoppelaars in ieder geval.
Bewegend beeld is er ook van: http://youtu.be/i3GO0ZkkHOs
Bart
Daarna afmonteren onder de tafel. Alle bedrading hadden Lem en ik al in december in één keer getrokken in een draadboom, dus het was nu een kwestie van verbinden. Aan de decoders.
en aan de REPA zelf natuurlijk.
Resultaat ziet er niet erg storend uit zo, stukken beter dan de opbouwontkoppelaars in ieder geval.
Bewegend beeld is er ook van: http://youtu.be/i3GO0ZkkHOs
Bart
Re: Lemland
Fijn dat er weer een lading bananen is aangekomen, wel jammer dat de wagen voorbij de vrijbalk geplaatst is, zal de machinist op spoor 2 niet zo waarderen.
Re: Lemland
Grappig Bart. Ik vroeg me trouwens af of ze in Duitsland ook het begrip vrijbalk kennen of dat dit iets typisch Nederlands is?
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Lemland
Hoi,
Ja, maar dan in de vorm van dit soort dingen:
Leesvoer: http://de.wikipedia.org/wiki/Grenzzeichen
Aangezien Lemland fictief is, pakken we allerlei elementen van diverse landen bij elkaar, dus we hebben geen last van normbladen en zo. Wil je een wisselstraat helemaal goed inrichten volgens je gekozen bedrijf en periode, dan is die link wellicht handig.
Bart
Ja, maar dan in de vorm van dit soort dingen:
Leesvoer: http://de.wikipedia.org/wiki/Grenzzeichen
Aangezien Lemland fictief is, pakken we allerlei elementen van diverse landen bij elkaar, dus we hebben geen last van normbladen en zo. Wil je een wisselstraat helemaal goed inrichten volgens je gekozen bedrijf en periode, dan is die link wellicht handig.
Bart
Re: Lemland
Mooi sfeerplaatje Bart!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Lemland
Dank.
We zijn druk bezig met het maken van een transformatorstation maar lopen bij het werken met de zgn. laslichtmodule LC-6 van Tams aan tegen het feit dat het niet werkt zoals zou moeten, in ons geval knippert alles na aanzetten een paar keer en dan helemaal niet meer. Heeft iemand die module ook ooit gebruikt en is hier tegenaan gelopen?
Bart
We zijn druk bezig met het maken van een transformatorstation maar lopen bij het werken met de zgn. laslichtmodule LC-6 van Tams aan tegen het feit dat het niet werkt zoals zou moeten, in ons geval knippert alles na aanzetten een paar keer en dan helemaal niet meer. Heeft iemand die module ook ooit gebruikt en is hier tegenaan gelopen?
Bart