Baandelen in analoog
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24
Baandelen in analoog
Hoi,
nu ik eindelijk mijn rails heb ben ik dus maar begonnen met mn nieuwe baan..
Bezig met treintjes in te rijden (Sommige rijden bijna altijd maar 1 kant op )
Nu wil ik dus omdat ik gewoon analoog rijd, een soort rangeerterrein enz.
Zijn er speciale knopjes ofzoiets waardoor je dus de draadjes uit je trafo steekt en door hem om te zetten bepalen of er wel of geen stroom door komt?
Ik weet dat het ook gewoon kan met de wissels die "nietjes" of wat het ook zijn eruit trekken, maar soms kan dat niet.
nu ik eindelijk mijn rails heb ben ik dus maar begonnen met mn nieuwe baan..
Bezig met treintjes in te rijden (Sommige rijden bijna altijd maar 1 kant op )
Nu wil ik dus omdat ik gewoon analoog rijd, een soort rangeerterrein enz.
Zijn er speciale knopjes ofzoiets waardoor je dus de draadjes uit je trafo steekt en door hem om te zetten bepalen of er wel of geen stroom door komt?
Ik weet dat het ook gewoon kan met de wissels die "nietjes" of wat het ook zijn eruit trekken, maar soms kan dat niet.
Groetjes,
Rick
Rick
Re: Baandelen in analoog
Draadbruggen bedoel je.Lanrovertjuhh schreef: Ik weet dat het ook gewoon kan met de wissels die "nietjes" of wat het ook zijn eruit trekken, maar soms kan dat niet.
Hoezo rijden je treinen maar één kant op?
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24
Re: Baandelen in analoog
De andere kant moet je hem duwen of brand alleen de lichten.
Draadbruggen, kwam niet op de naam..
Maar soms wil ik dus stukken rails geen stroom geven m.b.v. geisoleerde railasjes en dan iets van een schakelaar ofzo, die zoek ik dus of die bestaan.
Draadbruggen, kwam niet op de naam..
Maar soms wil ik dus stukken rails geen stroom geven m.b.v. geisoleerde railasjes en dan iets van een schakelaar ofzo, die zoek ik dus of die bestaan.
Groetjes,
Rick
Rick
Re: Baandelen in analoog
Met wat voor besturingsapparaat rijd je dan?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24
Re: Baandelen in analoog
Gewoon analoog trafo, maar die treinen moeten misschien eens een opknapbeurtje krijgen..
Groetjes,
Rick
Rick
Re: Baandelen in analoog
Dat zou kunnen. Ik heb verder geen kennis van analoog behalve hoe het 35 jaar geleden was. Maar er zijn hier zat kenners die je vast verder kunnen helpen. Lijkt me sterk dat niemand een antwoord voor je heeft, zowel wat achteruit rijden betreft als het stroomloos schakelen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Baandelen in analoog
jw kan een aan en uit schakelaar er tussen plaatsen zodat het spoor stroomloos wordt maar dan moet je de sporen wel isoleren
Reinder
Reinder
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24
Re: Baandelen in analoog
ja die kun je bij de elektronica-zaak wel krijgen moet je effe zeeggen wat je wilt en dan helpen ze je graag scheelt een hoop centjes in plaats van bij de modelzaak maar dat kan natuurlijk ook
Reinder
Reinder
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24
Re: Baandelen in analoog
Weet iemand hoe die heten en of toevallig conrad o.i.d ze heeft?
Groetjes,
Rick
Rick
Re: Baandelen in analoog
Rick,
Wat ik mij als eerste afvraag, welke rails gebruik jij, daar je zelf al aan geeft, dat je draadbruggen kunt verwijderen in de wissels, alleen niet bij allemaal.
idd kun je van een aantal type en merken wissels zogenaamde zelfdenkende wissels maken, door die draadbruggen te verwijderen. dit kan oa met de minitrix wissels, en ik d8 ook met de FLM wissels.
Mijn gedachten gang omtrent stroomloos zetten van bepaalde spoordelen, als het kan, zeker in jouw geval, doe het dan via die wissels, en ga niet ook nog eens extra schakelaars halen om dit mee te regelen.
Mogelijk dat je een aantal wissels hebt die hiervoor niet geschikt zijn, maar probeer die dan te gebruiken op een plek waar deze zelfdenkende functie ook niet nodig is.
De reden waarom? Eigenlijk heel eenvoudig,
Indien je via de wissels delen van je baan stroomloos zet, zal er op die betreffende wissel dus ook geen trein kunnen ontsporen.
Mocht je gebruik maken van en een wisselschakelaar, om de wissel om te zetten, en daarnaast nog eens een schakelaar, om het betreffende baandeel stroomloos te maken of juist weer stroom op te zetten, dan is de kans op ontsporingen denk ik al groter, daar je dan het wissel vooral niet moet vergeten, als je stroom op het spoor zet, maar tevens is het een beetje een overbodige extra schakeling, als je het net zo makkelijk direct via wissel kunt regelen, wisselschakelaar zul je tenslotte toch al nodig zijn.
mocht je toch willen schakelen, zoek eens naar een beginset/knutseldoos voor electronica, daar zitten de meest simpele schakelaartjes al in, die je dan wel zou kunnen gebruiken.
mvg
Freddy(spoor65)
Wat ik mij als eerste afvraag, welke rails gebruik jij, daar je zelf al aan geeft, dat je draadbruggen kunt verwijderen in de wissels, alleen niet bij allemaal.
idd kun je van een aantal type en merken wissels zogenaamde zelfdenkende wissels maken, door die draadbruggen te verwijderen. dit kan oa met de minitrix wissels, en ik d8 ook met de FLM wissels.
Mijn gedachten gang omtrent stroomloos zetten van bepaalde spoordelen, als het kan, zeker in jouw geval, doe het dan via die wissels, en ga niet ook nog eens extra schakelaars halen om dit mee te regelen.
Mogelijk dat je een aantal wissels hebt die hiervoor niet geschikt zijn, maar probeer die dan te gebruiken op een plek waar deze zelfdenkende functie ook niet nodig is.
De reden waarom? Eigenlijk heel eenvoudig,
Indien je via de wissels delen van je baan stroomloos zet, zal er op die betreffende wissel dus ook geen trein kunnen ontsporen.
Mocht je gebruik maken van en een wisselschakelaar, om de wissel om te zetten, en daarnaast nog eens een schakelaar, om het betreffende baandeel stroomloos te maken of juist weer stroom op te zetten, dan is de kans op ontsporingen denk ik al groter, daar je dan het wissel vooral niet moet vergeten, als je stroom op het spoor zet, maar tevens is het een beetje een overbodige extra schakeling, als je het net zo makkelijk direct via wissel kunt regelen, wisselschakelaar zul je tenslotte toch al nodig zijn.
mocht je toch willen schakelen, zoek eens naar een beginset/knutseldoos voor electronica, daar zitten de meest simpele schakelaartjes al in, die je dan wel zou kunnen gebruiken.
mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Baandelen in analoog
Lanrovertjuhh schreef:Weet iemand hoe die heten en of toevallig conrad o.i.d ze heeft?
Ja hier deze heb ik zelf vaak gebruikt en ga ik weer gebruiken
Er zijn wat kleine varianten van.
Tuimelschakelaar
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... width=1680
Bij de regen boog electronica zaak koste ze 25 cent per stuk
Groeten Chris
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24
Re: Baandelen in analoog
Ok, dus daar steek je dan je 2 draadjes in en via de andere kant er weer uit en zo kan je dan dus dat baandeel stroomloos zetten
Groetjes,
Rick
Rick
Re: Baandelen in analoog
Dat ligt eraan of je een enkelpolige of dubbelpolige omschakelaar hebt.
Bij een enkelpolige breng je slechts in 1 railstaaf isolatiepunten aan, de andere wordt vast met de trafo verbonden.
De andere draad gaat naar het middelste contact van de schakelaar en 1 van de contacten aan de zijkant verbind je met de railstaaf.
Bij een dubbelpolige omschakelaar moet je allebei de staven isoleren en dus via de schakelaar voeden. Dat is dus extra werk.
Groetjes,
Jos
Bij een enkelpolige breng je slechts in 1 railstaaf isolatiepunten aan, de andere wordt vast met de trafo verbonden.
De andere draad gaat naar het middelste contact van de schakelaar en 1 van de contacten aan de zijkant verbind je met de railstaaf.
Bij een dubbelpolige omschakelaar moet je allebei de staven isoleren en dus via de schakelaar voeden. Dat is dus extra werk.
Groetjes,
Jos
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24
Re: Baandelen in analoog
Oke dat worden dan dus enkelpolige..
Ik heb namelijk sommige erg lange rechte delen waar ik soms welleens treinen stilzet (Klinkt beetje vreemd, maar als je mn baanplan ziet (die ik hier ff niet heb) snap je het wel)
En dan kan je dus niet met behulp van 1 wissel een trein stilzetten.
Ik heb namelijk sommige erg lange rechte delen waar ik soms welleens treinen stilzet (Klinkt beetje vreemd, maar als je mn baanplan ziet (die ik hier ff niet heb) snap je het wel)
En dan kan je dus niet met behulp van 1 wissel een trein stilzetten.
Waarom ontsporen?spoor65 schreef: ....Indien je via de wissels delen van je baan stroomloos zet, zal er op die betreffende wissel dus ook geen trein kunnen ontsporen....
Groetjes,
Rick
Rick
Re: Baandelen in analoog
Waarom ontsporen?
Nou, met een beetje loc kun je mss de wissels nog wel open rijden, maar als je wissel in de andere richting staat, terwijl jij er de trein over laat lopen, is de kans redelijk aanwezig dat er wagons/rijtuigen uit het spoor gaan lopen, oftewel ontsporen
je kunt het natuurlijk altijd proberen, maar mijn ervaring van open rijden van wissels is dusdanig, dat, als ik nu nog analoog zou rijden, het zeker niet zou willen toepassen.
Vandaar dus mijn opmerking.
Stroomloos zetten dmv de wissel met stopwisselfunctie voorkomt dit dus, daar automatisch het spoor in de rijrichting stroom heeft, en de andere richting stroomloos zal staan.
mvg
Freddy(spoor65)
Nou, met een beetje loc kun je mss de wissels nog wel open rijden, maar als je wissel in de andere richting staat, terwijl jij er de trein over laat lopen, is de kans redelijk aanwezig dat er wagons/rijtuigen uit het spoor gaan lopen, oftewel ontsporen
je kunt het natuurlijk altijd proberen, maar mijn ervaring van open rijden van wissels is dusdanig, dat, als ik nu nog analoog zou rijden, het zeker niet zou willen toepassen.
Vandaar dus mijn opmerking.
Stroomloos zetten dmv de wissel met stopwisselfunctie voorkomt dit dus, daar automatisch het spoor in de rijrichting stroom heeft, en de andere richting stroomloos zal staan.
mvg
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Baandelen in analoog
deze is wel bruikbaar maar die eerder vernoemt ook hoor
852930 - 89 conrad bestelnr
Reinder
852930 - 89 conrad bestelnr
Reinder
Re: Baandelen in analoog
nog beter effe zoeken bij conrad op Tuimelschakelaars Dan heb je ook kleinere versies
Reinder
Reinder