Hookyville op weg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Hookyville op weg

Bericht door Saraan »

Martin, als je vele meters en stukjes CAT5 kabel moet aanleggen, is een perstang met losse connectors en kabel per rol mogelijk voordeliger. Het persen van de connectors is in het begin wat lastig, maar eenmaal de pak ervan, gaat het. En je hoeft dan ook niet zo'n grote gaten boren om die connector door het gat te kunnen wringen. 't Is maar een idee.

Die bindruggen blijken echt wel goed te werken, zo lijkt het. Wat is je ervaring?

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Deze kabels kostten me in elk geval ook niks op de stekkertjes na dan. Hoewel, de dame van de Gamma had ze niet aangeslagen, dus heb ik in feite niet voor die stekkertjes betaald. Een vriend van me heeft de stekkertjes met een tang aan draden gezet en wat verschillende maten gemaakt, want je zou maar eens een decoder toch nog willen verplaatsen. Als ik later voor de hoofdbaan nieuwe draden nodig heb, kan ik altijd nog de draden voor onder de baan meer op maat laten maken.

Die bindruggen werken prima. Met een lijmpistool bevestig je ze stukje voor stukje (5-10 cm per insmeerbeurt) onder de baan. Omdat ik alles al had uitgemeten, kon ik vrij snel doorgaan. Voor het eerste deel 1 5cm ingesmeerd en de bindrug eraan gehecht en dan door naar een tweede bindrug, terwijl het eerste stuk aan het drogen was. Zo kon ik constant doorgaan. Het geeft in elk geval een net aanzicht en de kans dat je draden losrukt als je onder de tafel moet zijn, is een stuk kleiner.

Voor de draadjes van de rails heb ik ook nog wat kleinere bindruggen aangeschaft. Echt een fraaie bedrijfsuitgave voor mijn eigen bedrijf, :P


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hookyville op weg

Bericht door shoven »

Leuke optie die bindruggen. Zelf gebruik ik deze Conrad kabelhouders voor de dunne draden, maar daar heb je er al snel veel van nodig. Voor de dikke draden gebruik ik kroonstenen, lasdoppen en tie-wraps, maar da's ook niet ideaal.
Bijlagen
211035_LB_00_FB.EPS.jpg
211035_LB_00_FB.EPS.jpg (3.84 KiB) 9117 keer bekeken


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Vanmiddag maar eens bezig geweest om wat draadjes weg te werken in een hoekje onder de spiraal. Eerst wat stickers aangebracht, zodat ik weet welk draadje waar voor staat. En passant met het lijmpistool nog even twee onbehandelde stukken onder een bindrug bijgewerkt. De volgende stap was het knippen van krimpkousjes en deze over de bruine (voeding niet-gedetecteerde secties) en zwarte (massa) draad naar de juiste plek te schuiven. Soldeerstation bij de hand, dikke draad strippen en daarna natuurlijk het kleine draadje aan de ringleidingdraad bevestigen. Vond het toch nog wel een gepieter, maar na een goed half uur waren er drie zwarte verbindingen gemaakt en drie bruine verbindingen. Let wel: de bruine draad van de ringleiding krijgt allemaal dunne grijze draadjes aan zich gehecht. Krimpkousjes warm gemaakt, zodat er geen open soldeerverbindingen te zien zijn en daarna de draad in de bindrug gestopt en meteen de dunne draadjes een stukje meegenomen.

En zo ziet het er dan uit (stickers met uitleg en draadjes aan de ringleiding bevestigd):
Afbeelding

Van iets meer afstand:
Afbeelding

Voordat mijn mailbox overstroomt, zal ik zelf wel even aangeven dat ik met een schuurpapiertje de boorgaten nog even ga bijwerken, want het ziet er toch iets te grof uit zo. Voor de twee rode draadjes wordt nog een smallere bindrug aangebracht, zodat deze twee draadjes op reis kunnen gaan naar bezetmelder 3. Ook de draad van wissel 28 moet nog in een bindrug mee naar wisseldecoder 4. Die zitten echter niet verborgen onder de spiraal, maar elders onder de tafel.

Voor wie mee wil lezen op de stickers:
Blok 24 = dit is een deel van blok 24 (niet zo moeilijk te begrijpen)
W28 = wissel 28
VW 28 = voedingsdraad voor de rail van wissel 28 (bij een wissel zal dit aan drie zijden gestickerd worden)
MW 28 = massa-aansluiting voor de rail van wissel 28 (ook aan drie zijden)
B3.15 = bezetmeldpunt 15 op de 3e bezetmelddecoder
M 25 = massa-aansluiting in blok 25
ND 25 = voeding niet-gedetecteerde sectie van blok 25
(een goed kijker zal wellicht opmerken dat de sticker van blok 24 iets te laag zit en wat meer naar boven moet, dus meer op de lijn van B3.15.

Dat was 'm weer voor vandaag. Ik heb besloten vanavond lekker te gaan werken, zodat ik morgenmiddag een bezetmelddecoder kan gaan aansluiten. Volgende stap is het poetsen van de rails en dan kan ik eens gaan kijken of er een trein kan rijden in de blokken die bij deze draden horen, oftewel vanuit de spiraal het schaduwstation in tot het begin van de beide wisselstraten.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Vanaf morgen een lang weekend weg, dus wilde de afgelopen dagen nog even wat doen aan de baan. Gisteren een bijzonder moment. Ik heb de eerste bezetmelddecoder onder de baan gehangen. Nu nog de bezetmelddraden van de rails erin doen. Om de pinnetjes aan de onderkant niet plat te drukken, heb ik knikkers genomen die tegen het onderblad aanzitten. Hierdoor maken de pinnetjes geen coontact met het onderblad.

Afbeelding

Vanmiddag zo ongeveer alles aan werkmateriaal wel in mijn handen gehad: lijmpistool voor bindruggen, soldeerstation voor verlengen draadjes en het aanhechten van draadjes aan de ringleiding, de boor voor nieuwe gaten voor de dunnere draden plus natuurlijk allerlei striptangen, scharen en pennen.

De bekabeling in het achterste deel van de baan - dus vanaf de spiraal tot de twee bochten - is nu vrijwel gereed. Er moet nog wel een bezetmelddecoder worden geplaatst, maar ik kan ook overwegen om deze nog elders te plaatsen. Deze is namelijk bestemd voor bezetmelding van de stopsecties in de spiraal (als je vanaf het schaduwstation de spiraal induikt) en het wisselgedeelte dat ergens op level 3 of 4 in de spiraal gaat plaatsvinden. Maar naar alle waarschijnlijkheid plaats ik hem voor de bereikbaarheid toch maar liever hier.

Even een uitleg hoe het hier loopt. De bruine en zwarte draad gaan als ringleiding naar links verder, naar het deel onder de spiraal. Rechts van deze foto zit het stuk met de twee bochten. De dikke rode draad loopt op de foto gezien naar onderen en haakt na de spiraal weer aan bij de bruine en zwarte draden van de ringleiding. De twee dunne rode draadjes lopen via een smallere bindrug richting bezetmelddecoder, overigens niet dezelfde decoder, zoals je kunt zien aan het getal achter de B van Bezetmelder: B3.14 en B1.02.
Afbeelding

Dit is het aansluitende segment ten opzichte van de rode draden uit de voorgaande foto. De ringleiding loopt tegen een framelat aan, de bezetmelddraadjes lopen iets meer richting het gat wat ik destijds gemaakt had om een moeilijk bereikbaar punt makkelijker te benaderen. Net voordat de draden door het gat gaan, zie je dat de drie draden allemaal voorzien zien van een sticker met nummer. Zo voorkom je dat je de draad op een verkeerde bezetmelder aansluit en zijn ze ook makkelijker te volgen.
Afbeelding

Deze foto is van de andere kant van het segment met het gat in de tafel. De netwerkkabel naar bezetmeldecoder 4 loopt hier door een bindrug. Aan het begin en het einde een tikkie gebogen, maar ik ga er vanuit dat dat geen kwaad kan. In het midden van de framelat komt een bezetmelddraad tevoorschijn. Deze wordt via een andere framelat omgeleid en zal aansluiten bij de twee eerder genoemde draadjes uit de eerste foto. Op de tweede foto zag je al drie draden lopen, dit is dus de derde, voor bezetmelder B1.03 (de bezetmelder uit de eerste foto van deze post).
Afbeelding

Volgende week gaan we de ringleiding aan de Twin koppelen en dan maar eens zien of we hier nu een stukje kunnen rijden. Wel natuurlijk eerst de rails even schoonmaken. Ik ben benieuwd. Inmiddels al wel de Twin even los aangesloten op een stuk rail in de spiraal (dus nog niet via de ringleiding) en wat blijkt: de trein rijdt gewoon! Wel tot de eerste onderbreking in de spoorstaaf, maar goed, dat valt niet tegen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hookyville op weg

Bericht door Rob Fongers »

hee Martin,

Je bent goed bezig

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Dank je Rob. Vond het echt leuk om de loc al een klein metertje te zien afleggen. Maar dinsdag ofzo gaat het echte werk beginnen. Diodes aansluiten, ringleidingen koppelen aan de Twin en dan pas kan ik zien of ik echt goed gesoldeerd heb en alles echt werkt. Dat de loc nu bij een onderbreking in de spoorstaaf (zaagsnede of isolatielasje) stopt, is natuurlijk logisch en zegt nog niks over mijn soldeerkunsten. Niettemin zal ik de baan toch nog even goed poetsen. Is altijd beter.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Beste NB-forummers, bij deze excuses vooraf, maar ik wil het even flink uitschreeuwen.

HET RIJDT! HET WERKT!

Nu weer even de boel temperen. Nee, niet het hele schaduwstation is in één keer werkend. Morgen geef ik nog even wat voeding en massa aan een stukje voor de wissel en dan kan ik wel rond rijden door het grote deel niet ergens extra te voeden. Maar dit geeft toch wel een goed gevoel. Ik had al zoiets van: 'straks rijdt het allemaal niet via de ringleiding en door mijn soldeerkunstjes, en was dat ene testje destijds via de klipjes van Fleischmann aan de rails te zetten alleen maar het enige wat zou werken'. Gelukkig doet het nu dus wat ik wil.

In onderstaande tekening kun je aan het blauw gemaakte deel zien waar ik nu kan rijden.

Afbeelding

Er is nog wel een lange weg te gaan, maar dit is een enorme stimulans. En aangezien ik komende week geen opdrachten heb en alleen in de middag Wimbledon ga kijken (als er geen rain delay is), hoop ik weer een lekkere slag te kunnen slaan.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hookyville op weg

Bericht door Rob Fongers »

Heel goed Martin

Afbeelding


Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hookyville op weg

Bericht door shoven »

Kijk, dat horen we graag.
Goed bezig Martin.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Hookyville op weg

Bericht door Lanrovertjuhh »

Erg mooi :)


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Voor wie van treinfilmpjes met wazige beelden houdt, heb ik een filmpje van zeer bedenkelijke kwaliteit op Youtube gezet. Rondje door het schaduwstation, of beter van het ene spiraalspoor vertrekken en dan op het andere spiraalspoor weer stoppen. Let op het geluid. Als de trein meer geluid laat horen, dan rijdt 'ie over de met boekbinderslijm vastgezette delen. Als het geluid minder is, dan ligt er alleen losse rails.

Kijk maar eens hier.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hookyville op weg

Bericht door shoven »

Leuk hoor Martin. Nog een beetje oefenen met de vaste hand.
Maar er zit schot in, da's mooi.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Nu Wimbledon aan de gang is en ik zelf op het rode gravel ook nog regelmatig mijn kunsten moet vertonen, bestaan de modelspoordagen in Hookyville uit halve dagen, ochtendjes om nauwkeuriger te zijn. Ik heb mezelf eerst even de vraag gesteld: ga ik verder met rails aanleggen of maak ik eerst de delen, waar ik al gelegd heb, helemaal af. Ik heb dus voor het laatste gekozen, te meer daar ik weet dat de trein in dit deel goed rijdt. Vandaar dat ik vanochtend in de weer was met het aanbrengen van de eerste wisseldecoder onder de baan. Deze is geschikt voor de wissels 25 tot en met 28 en nog vier nader in te vullen wissels. Hier zie je meteen waarvoor ik die stekkerkroonsteenstrips gebruik. Sommige draadjes van de wissel zijn niet 'hard' en hechten wat moeilijker, andere draadjes zijn weer te kort of de wissel ligt te ver van de decoder om alleen te kunnen functioneren met een bepaalde vorm van verlenging. Op de foto zie je dat wissel 25 en 26 zijn aangesloten (op het stickertje zie je W25 staan, althans dat maak je er dan maar van). Ik ga de draadjes nog wel in bundeltjes van drie wat strakker bij elkaar brengen, want dit is me nog iets te veel van een dradenwirwar. Ik wilde de kroonsteentjes ook weer niet te veel naar rechts zetten, want dan lopen ze vrij dicht langs de bezetmelddraden en de bezetmelder zelf. Maar goed: liever iets te lang, dan kan ik ze altijd nog een keertje inkorten. Is beter dan andersom.

Afbeelding

Hier nog even een foto van het besturingsplankje. Zo lang de testbaan er nog staat en gebruikt wordt, blijft dit zo. Later zal ik dit wat netter integreren met de Twin, trafo's en boosters.

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hookyville op weg

Bericht door shoven »

Goed bezig Martin. Bij mij ligt ook een testbaan dus de draden zitten maar deels vast en voor je het weet is het een grote spaghetti bende.

Iemand nog wat goede tips om die dunne draadjes slim bij elkaar te binden?

Btw, kan die Roco 10775 ook extern gevoed worden?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jos »

De goedkoopste methode om draadjes bij elkaar te houden:
Neem een nietmachine (niet zo'n kantoording, maar zo een van de bouwmarkt).
Pak een wat grotere schroevendraaier. Leg deze met de platte kant op de plaats waar je een klemmetje wilt zetten. Zet de nietmachine op de platte punt van de schroevendraaier, zorg ervoor de de punten van het nietje buiten de schroevendraaier vallen. Druk nu op de nietmachine en je hebt een mooi bruggetje waar je makkelijk 10 draden doorheen kunt halen.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Steve,

Je kan de draadjes met tierips best wat strakker bij elkaar binden, lijkt me zo. Of met iets van tape. Bindruggen werken ook prima om alles in elk geval niet zo te laten zweven.

De Roco wisseldecoder kan niet extern gevoed worden. Die loopt dus gewoon in de ringleiding van de Twin (en later in ringleidingen van boosters) mee. Niet dat het nu zoveel vermogen vraagt om wat wissels te schakelen. Ik heb voor de Roco gekozen omdat je dan 8 wissels aan één decoder kon hangen en dat was toch een van de goedkoopste opties. Benieuwd of Fleischmann in de Roco-stijl (zoals de MultiMaus) hier nog wat aan kan veranderen door wel iets met externe voeding te regelen. Maar nogmaals, dat is voor mij geen noodzaak.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hookyville op weg

Bericht door shoven »

Hm, ik heb ook naar dat Roco ding gekeken maar toch voor een andere gekozen omdat het in prijs weinig uitmaakt. De Roco is iets van 55 euri, evenals de DCC-SDEC-08 van Kreiser. De LS150 van Lenz (6 wissels) scoor je voor 38 pietermannen. Per wissel zijn ze dus ongeveer even duur, maar die laatste twee kun je extern voeden. Was voor mij toen wel interessant omdat ik overwoog Peco wissels + aandrijvingen te gebruiken, en die lusten nogal wat qua stroom.
Ik denk dat het nu bij jou weinig uitmaakt, maar als je baan tegen z'n taks aanzit zou je het kunnen merken.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Het is niet zo dat alle wissels tegelijk schakelen, dat zijn maar korte impulsen. En als alles ooit af is, dan gaat het grootste deel van mijn baan toch via boosters schakelen, alleen het schaduwstation niet. Dat gaat dus via de TC.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Hookyville op weg

Bericht door Saraan »

Voor het samenbundelen van draden gebruik ik Colson bandjes. Ze zijn super goedkoop en worden dus regelmatig doorgeknipt en vernieuwd om bijkomende draden te bundelen. een voorbeeldje?

Afbeelding
... zo was het!

Afbeelding
... zo is het nu!

Maar ik sta steeds open voor andere systemen. Die bindruggen lijken me ook wel wat hebben en wil ik ook wel eens proberen...

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hookyville op weg

Bericht door shoven »

"Colson bandjes"?? Is dat hetzelfde als tie-wraps?

Die dingen gebruik ik nu ook, maar misschien was er iemand die nog iets slimmers heeft...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

michiel1995
Berichten: 166
Lid geworden op: 03 mar 2009 21:27
Locatie: leiden

Re: Hookyville op weg

Bericht door michiel1995 »

Hallo

Als je kijkt naar die draden zitten daar volgens mij tie-wraps.

Groet michiel


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Ik heb gisteravond nog even zitten sleutelen aan de wat ruim uitgevallen bedrading bij de wisseldecoders. Dat zat me toch niet lekker. Was wel oppassen geblazen, want bij één draadje stripte ik net even iets te veel af, waardoor ik een nieuw draadje in het stekkertje moest aanbrengen.

Foto voor de ingreep:
Afbeelding

Foto na de ingreep:
Afbeelding

Nu nog de voeding van de decoder aanbrengen en dan kan ik de nu nog los hangende roden en zwarte draad ook weer in de bindrug opbergen. Ook het 'binnenkomen' van de wisseldraden en de rechtsonderin schuine rode draadjes moet ik nog netter wegwerken. Kortom: het lijmpistool ga ik zo weer ter hand nemen en extra bindruggen aanbrengen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Zoals gezegd zit de middag er weer op. Als je denkt dat ik al weer verder ben gegaan met het leggen van rails, dan heb je het mis. Ik weet nu pas wat het is om draadjes te trekken en bindruggen te plaatsen. Daar gaat best een tijd in zitten, zeg, zeker als twee wissels wat verder van de decoder af liggen. Maar goed, we zijn weer een eindje opgeschoten en hopelijk voldoet het aan de netheidstandaarden. Daarom een overzichtje van onder de tafel.

Hier dan het bewuste vak met wisseldecoder 4.

Afbeelding

Uitleg bij het vlak met wisseldecoder 4:
Er zijn extra bindruggen geplaatst. De bindrug met de bruine, gele en zwarte draad (die zijn inderdaad iets dikker dan 0,14 mm2, namelijk 0,50 mm2 - gebruik ik ze toch nog ergens voor) is aangebracht voor het transport van de draden van wissels 27 en 28, oftewel de wissels voor het rondje om de spiraal. Ze komen dus elders onder tafel weer tevoorschijn. De rode draad rechtsonder is voor de bezetmelder in het naastgelegen vlak. De draden lopen dankzij de bindruggen nu haaks en evenwijdig aan de wisseldraden. Van rechts komen nog twee wissels door. Deze komen apart van elkaar door een gat heen.
Slechts één ding moet nog gebeuren, namelijk het aansluiten van de voeding en de massa op de wisseldecoder, dan is dit vlak helemaal klaar!

----------------------

Dit is het vlak links van het deel met wisseldecoder 4. Weinig spannende zaken. De verlengde wisseldraden liggen in een bindrug en gaan weer een vlak verder. De rest was al zo.

Afbeelding

---------------------

Hier dan het vlak boven het vorige deel.

Afbeelding

Je ziet de wisseldraden (bruin, zwart, geel) weer tevoorschijn komen. De draden voor de ene wissel gaan als eerste linksaf en kruisen de ringleiding haaks. Het tweede trio draadjes kruist een stukje verder de ringleiding. In de tafelpoot zie je de stekkerkroonsteenstrips (wat een woord). Hier komen de originele wisseldraden samen en worden ze doorverbonden met de verlengdraden. Hier moeten nog wel een paar stickers worden aangebracht om het wisselnummer aan de juiste draden te koppelen. Okay, wissel 27 zit in dit vak en dan zie je ook wel welke draden dat zijn, maar beter te veel documentatie dan te weinig.

------------------

Tot slot het vlak met de bezetmelder, dus naast de wisseldecoder 4.

Afbeelding

Dit vlak kan ik nog niet afmaken, simpelweg omdat hier nog draadjes onder de tafel gaan verschijnen, onder andere van de wissels in het zessporige gedeelte. Nu is alleen wissel 1 zichtbaar, maar er komen dus nog meer wisseldraden hier.
De voeding voor de bezetmelder is aan één kant al haaks voorbereid ten opzichte van de wisseldraden. De andere kant komt dus pas als alle draden voor dit vlak definitief zijn. Zodra dan ook alle bezetmeldpunten zijn aangesloten, kan ik hier weer het nodige gaan wegwerken. Wat nu dus nog slap en wat losjes hangt, is puur omdat ik hier nu niet verder kon.

Tot zo ver deze update.

PS: Sommige foto's vervormen ietwat, want ik maak er standaard 800x600 van bij een liggende prent, terwijl ik ze schiet met 1280x960.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jos »

Heel netjes Martin. Persoonlijk zou ik de draden tussen de rails en de bezetmelders niet door de bindruggen doen, ik hoor vaak over spookmeldingen door beïnvloeding van de draad.
En vervormen van de foto's hoeft niet, afhankelijk van welk tooltje je gebruikt kun je "keep aspect ratio" aanvinken of een procentuele verkleining doen waarmee je zowel binnen de 800 pixels horizontaal als 600 verticaal blijft.

Groetjes,
Jos


Plaats reactie