baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

mijn minitrix ontwerp

Bericht door thijs07 »

wat vinden jullie van dit ontwerp:
Bijlagen
dit zit in de berg
dit zit in de berg
trein baanplan 1 onzichtbaar.PNG (36.55 KiB) 6383 keer bekeken
dit zie je
dit zie je
trein baanplan 1 zichtbaar.PNG (55.45 KiB) 6383 keer bekeken
dit is alles
dit is alles
trein baanplan 1.PNG (76.73 KiB) 6383 keer bekeken



Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

ik ben van plan een baanplan van 1,50 bij 2,00 te maken, heeft iemand nog een leuk idee?


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: mijn minitrix ontwerp

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Ambiteus ontwerp, wat is de afmeting?


mvrg Bob Vermeulen


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: mijn minitrix ontwerp

Bericht door Michiel »

Je vertelt erg weinig over dit ontwerp. Niet je voorkeur, niet het doel, niet de uitbeelding... Het is dus voor ons wel gissen wat je met dit plan wilt bereiken. Maar je vraagt dus om een "mening".

Ik vind dit plan vrij druk, en zonder je uitleg lijkt het een beetje doelloos ingewikkeld. Maar dat kan veranderen als je ons dus wat meer verteld over dit plan.

Een paar technische opmerkingen:
- let op de bereikbaarheid. Kan je er in het midden nog goed bij, als je weet dat het lang werken over meer dan 60 cm erg vermoeiend is, en over 90 cm niet meer mogelijk is.
- Die wissels halverwege de perrons in je station lijken me ongebruikelijk en maken de opstellengte van je sporen onbruikbaar kort.
- Heb je alle stijgingspercentages al uitgerekend? Met zo'n ingewikkeld plan kom je snel in de problemen. 2 tot 2,5% is toch wel een maximium om zonder zorgen en frustraties te kunnen rijden met normale treinsamenstellingen. (niet elke loc trekt even goed)
- je laat de sporen echt wel tot tegen de baanrand aan lopen. Dat is niet echt mooi omdat je sporen niet meer in een lanschap liggen. Ik zou toch minstens 5 tot 10 cm ruimte overhouden voor scenery.

Maar nogmaals, zonder uitleg van jouw part is het voor ons een beetje blind oordelen. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: mijn minitrix ontwerp

Bericht door Hookies »

Hoeveel topics ga je eigenlijk maken over je baanplan? Ik zie 'm nu al voor de derde keer.

Wat anderen ook al zeggen: let op de bereikbaarheid. Problemen vinden altijd plaats op plekken waar je er eigenlijk niet bij kunt. Verder enorm druk sporenplan, maar het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat: alleen rails en rijden of ook een stukje landschapsbouw met af en toe een spoorlijn.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: mijn minitrix ontwerp

Bericht door thijs07 »

ja dat klopt het is mijn allereerste ontwerp ooit dus ik snap dat er aanpassingen moeten komen en bedankt voor de tips en dat ik deze baan overal neerzet was omdat ik dit het nog niet snapte hoe de forums werken sorry voor dat maar weet iemand dan een geschikt ontwerp? ik wil een baan van ong. 1,50 bij 200 je kan er omheen lopen en het is dit tijdperk met een enkel spoor voor een ice en dubbel voor vervoer en bij het linker rode rondje kunnen er grondstoffen gehaald worden



jemco21
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2012 22:45

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door jemco21 »

hallo,

ben zelf ook bezig met een baanplan deze wordt ongeveer ook de zelfde grote.

heb veel tips opgedaan hier en ze zijn echt bereid om je te helpen.

denk na wat je wil veel trein of een paar,

welke tijd.
met schaduw station, meerde hoogtes zoals bergen of gewoon alles plat op een tafel, wat voor treinen wil je laten rijden als je bijvoorbeeld alleen goederen wil zal ik het spoor redelijk simpel houden zodat je ruimte hebt om het bijvoorbeeld aan tekleden met bouwpakketen of eigen ontwerpen.

voor sneltreinen van deze tijd zou ik juist gaan voor meerder sporen die samen komen bij een groot station ( iedereen zijn voor keur ).

ben zelf nu ook net 2 weekjes lid van dit forum. ik heb veel info opgedaan en weet ondertussen redelijk wat ik wil gaan doen en ga eind dezemaand ook beginnen de tafel is in aanbouw.

hopelijk heb je wat aan deze uitleg zelf ken ik alle termen code's enz ook niet niet goed ik zoek alles na via google

gr remco



Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

bedankt ik heb pas een minitrix startpaket en wil jij mij jouw ontwerp hieronder neerzetten



jemco21
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2012 22:45

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door jemco21 »

ik heb zelf nog niet echt een ontwerp.

in het forum baanplan staan verschillende ontwerpen en foto's van banen kijk ook bij mijn baan/colectie succes.


remco



hennel

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door hennel »

Thijs,

Misschien met een paar aanpassingen kun je hier wat van maken.

Afbeelding

Groetjes,

Hennie


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door Lemland »

Hey,

:idea: Lees ook oa hier over ontwerpen: http://www.nproject.org/nl/modelspoor/b ... op-pc.html Site staat overigens verder bol van de goeie tips.

Bart



Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

het is wel een leuke baan, maar het biedt niet zo heel veel mogelijkheden.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door martinb »

thijs07 schreef:het is wel een leuke baan, maar het biedt niet zo heel veel mogelijkheden.
Nou, doe eens een tegenvoorstel / ontwerp. Maak me gek.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

er is maar 1 rondje en 1korte snelle weg en wat zou er moeten gebeuren want het is toch ook leuk als de trein ergens goederen kan halen of grondstoffen en een bergje op of baar een industrie gebiedje


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door martinb »

Nou, teken die eens met als basis het bovenstaande plan. Kom op, met één van de (gratis) tools genoemd op http://www.nproject.org/nl/modelspoor/b ... op-pc.html kun je zo aan de slag. Met een baanplan wat je dan zelf aanvult is het voor iedereen makkelijker en leuker om mee te praten over je ontwerp. Dus hop hop hop aan het tekenen. Velen zijn je voorgegaan.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

vanmiddag komt mijn 2e plan hier



Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

hier is mijn 2e baanplan
Bijlagen
trein baanplan 3 zichtbaar.PNG
trein baanplan 3 zichtbaar.PNG (43.98 KiB) 3680 keer bekeken
trein baanplan 3 onzichtbaar.PNG
trein baanplan 3 onzichtbaar.PNG (22.34 KiB) 3680 keer bekeken
trein baanplan 3.PNG
trein baanplan 3.PNG (62.44 KiB) 3680 keer bekeken



Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

bij groen begint het schaduwstation


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door Michiel »

Hoi Thijs,

ik zou eigenlijk willen herhalen wat ik in een van je andere draadjes met je baanplan heb geschreven. Had je mijn opmerkingen gelezen? :roll: ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

dan maar weer terug naar de tekentafel en een vraag:
kan ik dan beter geen rails in het midden doen of maar een beetje of de lengte wat inkorten?

Ik (en mijn vader) willen een treinrails met een leuk station met veel mogelijkheden zowel passagiers en goederen, maar we willen ook een leuk bergen landschap met een riviertje erin en dan wilden we ook nog een klein bergstationnetje en 1 snellere trein. Heb je dan nog tips om het ontwerp wat makkelijker te maken voor mij



Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

nog 1 vraag: hoeveel treinen zouden er op zo'n soort baan kunnen en zouden er meer bij kunnen als ik meerdere sporen maak in het landschap?


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door Michiel »

Thijs, ter inspiratie... een groot station, waar veel verkeer mogelijk is, lokaal en express, evenals wat goederen. Een berglijntje vertrekt naar een bergstationnetje. Plaats zat voor een beekje. En onder de berg kan je een groot schaduwstation onderbrengen (niet getekend).

In het midden heb je plek voor een mangat indien nodig.

Afbeelding

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

michiel m
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2011 00:30

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door michiel m »

wow deze vindt ik heel erg mooi!!!! waar haal je de inspiratie vandaan?

misschien ga ik deze ook maken.

als het mag natuurlijk

michiel



Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

ik vind deze baan echt heel wrg mooi maar ik mis het rondrijden een beetje


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3749
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door maarten »

Het rondrijden is geen probleem, dat kan via het (optionele) schaduwstation. Rondjes rijden is echter voor de meesten hier iets wat men juist wil vermijden. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie