baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door spoor65 »

Ik zie een bord spagettie waar op zijn minst 2 keerlussen (kortsluitingsplekken) in zitten.

Ik zie ook een baan met heel veel over elkaar heen lopende sporen, en ook ik betwijfel het of je overal ruimte genoeg hebt voor
stijgingen die niet te stijl zijn.

Om heel eerlijk mijn persoonlijke mening te noemen.
Eigenlijk zie ik hier gewoon een baan die mij totaal niet kan opwinden.

Ik zie hier gewoonweg de groote fout die velen hebben gemaakt en nog zullen maken (ja ook ik was er daar 1 van :mrgreen: toen ik op mijn 12e mijn eerste treintje kreeg)
velen kiezen voor N-spoor omdat ze dan meer kunnen op een relatief klein oppervlak, alleen denken ze vervolgens dan wel,
dat ze het traject Groningen-Maastricht kwijt kunnen op hun baan.

Ik denk dat dit ontwerp je heel snel gaat vervelen. je rijdt wat rondjes, links en recht en verder zit er niet veel speelse dingen in, naast het station.

ik zou zeggen, denk aan de woorden van Jeroen: LESS IS MORE.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

wil jij hier dan een foto of je baanplan neerzetten voor wat ideetjes en dan zie ik ook wat ik met het oppervlakte kan



Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

n als je zo'n keerlus hebt dan kun je toch een bepaalt stukje ertussen doen



j-eroen
Berichten: 204
Lid geworden op: 14 mar 2012 11:41

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door j-eroen »

Goed, wat ideeën. Zelf goede plannen ontwerpen kan ik (nog) niet erg goed, inscannen kan ik wel ;) De plannen zijn wel iets kleiner dan je oppervlakte, maar het zal vast geen probleem worden om wat toe te voegen of de boel hier en daar groter te maken. Voor een beginner wel een uitdaging, weet waar je aan begint, maargoed......
Bijlagen
Scannen232.jpg
Scannen232.jpg (88.41 KiB) 3609 keer bekeken
Scannen231.jpg
Scannen231.jpg (43.17 KiB) 3609 keer bekeken
Laatst gewijzigd door j-eroen op 24 mar 2012 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.


groeten,
Jeroen

twain
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 nov 2010 20:31
Locatie: Rotjeknor

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door twain »

spoor65 schreef:[..]

ik zou zeggen, denk aan de woorden van Jeroen: LESS IS MORE.

mvg

Freddy

Als groot Ludwieg Mies van de Rohe fan doet het me goed dat er zoveel waarde aan deze woorden worden gegeven in deze mooie hobby.
Hoewel de uitspraak dit jaar zijn 200ste verjaardag viert, was het Mies van de rohe die de woorden wereld beroemt heeft gemaakt in de vorige eeuw 8-)
Om die woorden kracht bij te zetten bouwde hij in 1929 het barcelona paviljoen..
Afbeelding



j-eroen
Berichten: 204
Lid geworden op: 14 mar 2012 11:41

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door j-eroen »

Plan nr 23 is 195x100cm en dit plan, nr 36, is 200x100cm. Is eigenlijk al best groot.....
Bijlagen
Scannen362.jpg
Scannen362.jpg (88.93 KiB) 3660 keer bekeken
Scannen361.jpg
Scannen361.jpg (42.48 KiB) 3660 keer bekeken


groeten,
Jeroen

Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

ja maar ik heb liever een dubbelspoor



Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: mijn minitrix ontwerp

Bericht door thijs07 »

hier is mijn zoveelste baanplan
Bijlagen
trein baanplan 5 onzichtbaar.PNG
trein baanplan 5 onzichtbaar.PNG (26.39 KiB) 3634 keer bekeken
trein baanplan 5 zichtbaar.PNG
trein baanplan 5 zichtbaar.PNG (49.49 KiB) 3634 keer bekeken
bij de linker ronde moet een extra ronde omhoog zoals links
bij de linker ronde moet een extra ronde omhoog zoals links
trein baanplan 5.PNG (57.9 KiB) 3634 keer bekeken



Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

hier is nog een ontwerp van mij (mijn vierde denk ik) :shock: ;)
dit is het ontwerp wat mijn vader denk ik het leukst vind en wat ik te veel en te druk noem.
maar wat vinden jullie (is het mogelijk met een paar aanpassingen)

ooh en waar het spoor doodloopt begint het schaduwstation maar dat komt later pas.
Bijlagen
trein baanplan 5 onzichtbaar.PNG
trein baanplan 5 onzichtbaar.PNG (26.39 KiB) 3631 keer bekeken
trein baanplan 5 zichtbaar.PNG
trein baanplan 5 zichtbaar.PNG (49.49 KiB) 3631 keer bekeken
bij de linker ronde moet nog een extra ronde tussen net zoals links
bij de linker ronde moet nog een extra ronde tussen net zoals links
trein baanplan 5.PNG (57.9 KiB) 3631 keer bekeken


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: mijn minitrix ontwerp

Bericht door spoor65 »

Thijs

is het niet makkelijker om in 1 topic/draadje jouw baanplannen te bespreken,
ipv zoals ook nu weer in meerdere topics.

Dat komt de eenvoud zeker tengoede, want nu krijg je her er der reactie`s en zie je straks weer door de sporen de treintjes niet meer.

Ook hier eigenlijk dus weer het zelfde advies LESS IS MORE.

1 topic baanplan is LESS en je zult merken, de reacties en wat je daarmee kunt doen zullen MORE zijn.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door spoor65 »

Thijs,

Gelukkig heeft niet iedereen de zelfde mening ;) , wat de èèn druk noemt vind de ander een stuk rustiger.
persoonlijk spreekt het laatste baanplan, dat jouw vader leuk vind, mij ook meer aan, hij oogt veel beter, overzichtelijker en realistischer dan wat ik tot nu toe heb gezien.

Schaduwstation juich ik toe, en dat schaduwstation is nu eigenlijk het enige punt waar ik denk dat je van de kreet LESS IS MORE, af mag stappen,
want juist een schaduwstation kan niet groot genoeg zijn.

Maar even een paar punten op een rijtje voor jou, zodat je hiermee misschien tot een beter resultaat kunt komen.

Stel jezelf een aantal vragen,
Wat voor station wil je graag uitbeelden, een grote stad, waar meerdere personen treinen tegelijk aan het station staan, of een wat kleinere plaats
waar hooguit gelijktijdig 2 elkaar tegenkomende treinen stil staan. (of wat er al niet meer mogelijk is als voorbeeld)
Wil je er lange treinen kwijt kunnen, of alleen de kortere regionale treinen.
Hoe zit het met goederen, moeten deze ter plaatste worden geladen/gelost of staan ze er hooguit ff stil in afwachting van een vrij spoor of tot ze worden opgehaald om elders in de buurt te worden geladen/gelost.

Als je dus maar 1 of 2 personentreinen gelijktijdig aan het perron wilt hebben, kun je dus al volstaan met een eenvoudiger station, met maar 2 perronsporen. dat bespaart je en de nodige wissels, maar vooral ook de nodige ruimte, die je voor andere dingen, zoals bv een goederenloods,
weer goed kunt gebruiken.

Kortom, zet eerst eens voor jezelf en je vader op de rij wat jullie wensen zijn, en neem dat als basis voor jullie baanplan.
begin dan eerst eens met de stations en opstelsporen/goederensporen te ontwerpen,
plaats die in het plan op de plek waar je ze graag wilt hebben, en ga daarna in alle rust kijken hoe je ze verbinden kunt.
Sporen in het zicht kun je netjes plannen, sporen die uit het zicht zijn kun je op elk gewenste manier leggen, om de boel te verbinden, zolang ze maar niet te stijl zijn of te krappe bogen hebben.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

dir is een echt goede tip voor ons. wij willen liefst 2 passagierstreinen per keer op het sation en een snellere en de goederen kunnen we nog naar rechts uitbreiden maar is het spoor wel goed



Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: mijn minitrix ontwerp

Bericht door thijs07 »

ja weet ik maar ik heb gevraagd aan de moderators of ze deze bij elkaar konden voegen maar dan zouden anderen geen informatie meer terugvinden. ik probeer alles op 1forum te doen van mijn baanplan masr hier stond mijn eerste ontwerp die ik even nodig had dus sorry.


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: mijn minitrix ontwerp

Bericht door Frank_N »

Beste Thijs, probeer je eerst eens een haalbaar thema te bedenken. Daarbij neem een raad aan: Hoe lang zijn je armen? Ik bedoel, veel meer als 60/70 cm. reikwijdte gaat je niet lukken voor bereikbaarheid. Tenzij je openingen in je baanplan opneemt ;)


Groet van Frank

Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: mijn minitrix ontwerp

Bericht door thijs07 »

zo groot is de baan niet het is maar 1,25 bij 2,75 en je kan er omheen lopen dus dat is het probleem niet en het thema is vooral passagiers en een paar goederen treinen die boven ergens wat grondstoffen halen en naar een industriegebiedje brengen maar dat heb ik al eerder verteld



Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

nu iedereen weet wat ik en mijn vader ongeveer willen. kun je mij a.u.b. wat tips geben waar de stations moeten komen en de rails ongeveer en het industriegebiedje. alleen wat tips en ideeën. misschien een ontwerp, maar reliëf is een ding dat er ook in moet zitten



Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

iemand nog een idee?



Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

waarschijnlijk is de baan nog uit te breiden want de baan kont misschien op een andere plek maar dat gaat nog in overleg.
er is wel ruimte voor uitbreiding: industriegebied met loodsen en een groot schaduwstation zonder de regel LESS IS MORE dus dat komt goed, wat ik nu heb is het rij gedeelte in de bergen.
iemand nog een leuk idee voor uitbreiding of landschap


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door spoor65 »

Thijs,

Het beste idee komt uiteindelijk van je zelf,
We kunnen hier nog zoveel voor jou bedenken, maar uiteindelijk moet jij en jouw vader er tevreden mee zijn.

En echt, een goed baanplan zet je niet even in 1 of 2 weken in elkaar, daar is veel meer voor nodig.
Zoals ik al eerder schreef, maak een stappenplan voor jullie zelf naar aanleiding van jullie wensen.
Tijdperk, soort materiaal enz.
Dan langzaam aan beginnen.

Het is veel beter eerst een relatief eenvoudige baan op te bouwen waarmee jullie allerlei dingen kunnen uit testen,
zodat je later op de uiteindelijke baan al veel hebt geleerd en die dus beter vorm kunt gaan geven.

Ondertussen kun je terwijl jullie met een eenvoudige testbaan bezig zijn, dan rustig gaan werken aan een leuk baanplan voor jullie uiteindelijke baan.

Je haalt op die manier heel veel druk van je eigen schouders, omdat je zo graag snel wilt kunnen rijden.
dat kan namelijk door die testbaan, zonder dat je daardoor spijt krijgt van uiteindelijk verkeerde beslissingen in de eigenlijke baan.

En natuurlijk denken we graag mee en geven tips, maar echt, velen van ons besteden de hobby tijd ook graag aan hun eigen baanontwerp of baanbouw,
want zoals al vermeld, een goed baanplan maak je net ff in een paar uur.

4 jaar geleden ben ik verhuisd naar onze huidige woning, sindsdien al vele baanplannen gemaakt voor een nieuwe baan en net zo vaak weer aan de kant geworpen, omdat er telkens weer dingen toch net ff anders moeten naar mijn zin. Dit gewoon ff om je te laten zien, dat het echt niet ff een plakkie brood smeren en wegfietsen is.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

ja dan moet ik dus ff met mijn vader een simpel klein begin ontwerpen, daar nog een ontwerp voor?


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door spoor65 »

Ja hoor, heb een prima idee voor een eenvoudige testbaan, kijk eens in het topic hieronder van Thrillseeka


mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3752
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door maarten »

De enige tip die ik je kan geven is keuzes te maken. Naar mijn mening willen jullie (te) veel op een beperkte ruimte. Maar ook daar is een oplossing voor te maken, een baan/landschap in 2 verdiepingen. Dat zie je hier niet veel, maar in Amerika bijvoorbeeld wel vaker. Je maakt dan 2 banen boven elkaar die je verbindt met een klimspiraal, soort stapelbed zeg maar.

Juist voor een baan met een bergstation pakt dat heel leuk uit. Het 2e station ligt dan ook echt een eindje weg.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

maar ik vind het helemaal kiet druk lijken dus wat is er dan zo druk.
kan je geen goed landschap maken, is het te veel spoor, te dicht bij elkaar.

ik wil ook een 3D maken zodat de (drukte) beter te zien is maar ik heb zo'n programma niet, kunnen jullie iets maken



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door mdedeugd »

thijs07 schreef:maar ik vind het helemaal kiet druk lijken dus wat is er dan zo druk.
kan je geen goed landschap maken, is het te veel spoor, te dicht bij elkaar.

ik wil ook een 3D maken zodat de (drukte) beter te zien is maar ik heb zo'n programma niet, kunnen jullie iets maken
Hallo Thijs ;)

Je presenteert een zeer vol baanplan.
Dat staat er niet zo maar.
Heb ik toch een aantal vragen waar jij antwoord op mag geven, als je wilt ;)
Welk land/gebied ga je met deze baan uitbeelden.?
Welk thema/ thema,s gaat het uitbeelden.?
Ga je analoog of meteen digitaal.?
Welke spullen heb je al in bezit ?
Heb je al ervarring op modelspoorgebied ?

Daar mij opvalt, dat je niet echt weet wat je met deze baan moet aanvangen.
Gezien de vragen die je her en der schrijft.
Dit is immers wel jullie project, daar je het samen met je vader wilt gaan bouwen.
Een station, industrie hebben allen plaats nodig op een baan.
Wegen, stad/dorp landerijen, bossen, noem ze maar op.
Al dit soort dingen hebben plaats op een modeldaan nodig.
Minder spoor, dat bied zulke thema,s veel meer kans op slagen. ;)
De ruimte is er wel, bezet het eens met minder spoor.

Martin de Deugd



Onderwerp starter
thijs07
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 mar 2012 17:49

Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00

Bericht door thijs07 »

ja ik heb een beginset uit het tijdperk V-IV en eerst analoog en daarna digitaal, het thema hebben we nog niet echt maar ik zat te denken een beetje zwitsers ofzo, in ieder geval met wat bergen en een stukje industrie.

tot nu toe heb ik nog alle banen ontworpen en de laatste mijn vader een beetje, ik weet ook dat het landschap heel belangrijk is en het is onze eerste baan dus we moeten nog veel leren en uitproberen.
ik maak dit weekend nog een paar 3D ontwerpen met mijn nieuwe programma scram en ik hoop dat de drukte daar beter op te zien is.

weet jij waarom er zo weinig ontwerpen zijn die mij en mijn vader aanspreken?

ik zie veel ontwerpen waarvan ik denk dat daar best nog wel wat meer mee kan en ook andere die ook zo druk zijn.

maar wij willen dus een dubbel spoor en zoveel mogelijk rijplezier maar niet te druk dan, een leuk industriegebied kan er ook wel bij.
het thema moet denk ik passagier en een stukje goederen zijn.

zijn dit te veel wensen op 3 vierkante meter?

en sorry voor mijn spelfouten :)


Plaats reactie