Fleischmann Diesellok"s
Fleischmann Diesellok"s
Hallo Allemaal.
Heb een probleem met 2 Fleischmann lok's.
De BR210 en de BR216.
Ik rij analoog.
De lok's rijden prima, maar na plm 10-15 rondjes gaan ze langzamer lopen en zelfs stil staan.
Beetje olie tussen de tandwieltjes en ze gaan weer als een speer.
Maar na een tijdje vallen ze allebei weer terug. Weer olie en het gaat weer tijdje goed.
Moet er dus heel vaak olie op doen.
Er rijdt ook een Minitrix BR 216 op dit baangedeelte en die blijft prima zonder olie verversen rijden.
Wat kan het euvel zijn??
Misschien nieuwe koolborstels??
Groetjes
Henk.
Heb een probleem met 2 Fleischmann lok's.
De BR210 en de BR216.
Ik rij analoog.
De lok's rijden prima, maar na plm 10-15 rondjes gaan ze langzamer lopen en zelfs stil staan.
Beetje olie tussen de tandwieltjes en ze gaan weer als een speer.
Maar na een tijdje vallen ze allebei weer terug. Weer olie en het gaat weer tijdje goed.
Moet er dus heel vaak olie op doen.
Er rijdt ook een Minitrix BR 216 op dit baangedeelte en die blijft prima zonder olie verversen rijden.
Wat kan het euvel zijn??
Misschien nieuwe koolborstels??
Groetjes
Henk.
Re: Fleischmann Diesellok"s
Ik vrees dat na het vele en veelvuldige smeren, de motor en collector een beetje onder lijden onder een teveel aan olie en vet. Ik zou de motor, ZONDER KOOLBORSTELS, een paar uur in een bad wasbenzine leggen, en regelmatig met een tandenborstel de collector eens schoon schrobben. Na het bad, grondig laten drogen, en enkel de 2 aslagers van de motor smeren met 1 (één) druppeltje olie.
Het onderstel met overbrenging zou ik ook in een bad wasbezine leggen (gemonteerd, met wielen, tandwielen... maar ZONDER kap, plexiglazen lichtgeleiders en dergelijke). Haal vooraf alle pluisjes van tussen tandwielen en assen. Na het bad alle aslages smeren met 1 druppeltje olie, en de wormwielen voorzien van smeervet.
De loc monteren, vijf minuutjes rustig in beide richtingen laten inrijden, en dan motorlagers en wormwielen nog eens nasmeren met een klein beetje vet.
KLAAR!
Het onderstel met overbrenging zou ik ook in een bad wasbezine leggen (gemonteerd, met wielen, tandwielen... maar ZONDER kap, plexiglazen lichtgeleiders en dergelijke). Haal vooraf alle pluisjes van tussen tandwielen en assen. Na het bad alle aslages smeren met 1 druppeltje olie, en de wormwielen voorzien van smeervet.
De loc monteren, vijf minuutjes rustig in beide richtingen laten inrijden, en dan motorlagers en wormwielen nog eens nasmeren met een klein beetje vet.
KLAAR!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Fleischmann Diesellok"s
Oke Michiel.Michiel schreef:Ik vrees dat na het vele en veelvuldige smeren, de motor en collector een beetje onder lijden onder een teveel aan olie en vet. Ik zou de motor, ZONDER KOOLBORSTELS, een paar uur in een bad wasbenzine leggen, en regelmatig met een tandenborstel de collector eens schoon schrobben. Na het bad, grondig laten drogen, en enkel de 2 aslagers van de motor smeren met 1 (één) druppeltje olie.
Het onderstel met overbrenging zou ik ook in een bad wasbezine leggen (gemonteerd, met wielen, tandwielen... maar ZONDER kap, plexiglazen lichtgeleiders en dergelijke). Haal vooraf alle pluisjes van tussen tandwielen en assen. Na het bad alle aslages smeren met 1 druppeltje olie, en de wormwielen voorzien van smeervet.
De loc monteren, vijf minuutjes rustig in beide richtingen laten inrijden, en dan motorlagers en wormwielen nog eens nasmeren met een klein beetje vet.
KLAAR!
Zien dat ik iemand vind, die hier gespecialeerd in is.
Ben zelf niet zo'n techneut.
Maar bedankt voor de info.
Groetjes.
Henk.
Re: Fleischmann Diesellok"s
Gezien alle temperatuurgerelateerde problemen die hier op het forum worden besproken:
Wat gebeurt er als je zo'n lok gewoon even af laat koelen? Gaat 'ie dan ook weer voor een paar rondjes?
Maar inderdaad: Teveel olie isniegoenie...
Wat gebeurt er als je zo'n lok gewoon even af laat koelen? Gaat 'ie dan ook weer voor een paar rondjes?
Maar inderdaad: Teveel olie isniegoenie...
Re: Fleischmann Diesellok"s
De lok's worden ook erg warm.Detlev schreef:Gezien alle temperatuurgerelateerde problemen die hier op het forum worden besproken:
Wat gebeurt er als je zo'n lok gewoon even af laat koelen? Gaat 'ie dan ook weer voor een paar rondjes?
Maar inderdaad: Teveel olie isniegoenie...
Na een tijdje stil staan, doen ze het weer goed.
Re: Fleischmann Diesellok"s
Gewoon zelf schoonmaken.
Loc uit elkaar halen, tandwielen en alle andere ijzeren meuk in een badje wasbenzine voor een nachtje, motor idem, zonder koolborstels(!!) en daarna alles weer in elkaar zetten. Ja, de eerste keer is even zweten maar stelt niets voor als je het 1x hebt gedaan: http://www.nproject.org/nl/modelspoor/o ... otief.html
Het laten doen is op langere termijn geen optie, kost best wel geld en steeds weer laten doen is dan best kostbaar (en je bent steeds je locs een poosje kwijt, terwijl je het zelf in een uurtje kunt doen met die 2 locs)
Loc uit elkaar halen, tandwielen en alle andere ijzeren meuk in een badje wasbenzine voor een nachtje, motor idem, zonder koolborstels(!!) en daarna alles weer in elkaar zetten. Ja, de eerste keer is even zweten maar stelt niets voor als je het 1x hebt gedaan: http://www.nproject.org/nl/modelspoor/o ... otief.html
Het laten doen is op langere termijn geen optie, kost best wel geld en steeds weer laten doen is dan best kostbaar (en je bent steeds je locs een poosje kwijt, terwijl je het zelf in een uurtje kunt doen met die 2 locs)
Re: Fleischmann Diesellok"s
Hoi Martin.martinb schreef:Gewoon zelf schoonmaken.
Loc uit elkaar halen, tandwielen en alle andere ijzeren meuk in een badje wasbenzine voor een nachtje, motor idem, zonder koolborstels(!!) en daarna alles weer in elkaar zetten. Ja, de eerste keer is even zweten maar stelt niets voor als je het 1x hebt gedaan: http://www.nproject.org/nl/modelspoor/o ... otief.html
Het laten doen is op langere termijn geen optie, kost best wel geld en steeds weer laten doen is dan best kostbaar (en je bent steeds je locs een poosje kwijt, terwijl je het zelf in een uurtje kunt doen met die 2 locs)
Ga ik doen. Moet lukken.
Bedankt voor de info.
Groet.
Henk.
Re: Fleischmann Diesellok"s
Gewoon rustig, bakje koffie erbij, stapje voor stapje, blaadje papier erbij voor aantekeningen (hoe zat het ook alweer in elkaar) en vergeet niet de koolborstels uit de motor te halen voordat je die in de wasbenzine gooit. LET OP!!! De veertjes van de koolborstels willen graag wegspringen je hoogpolige vloerbedekking of je oog in.... maar vooral.... rustig werken. (en lees die tips op de vorige links nog eens GOED door....)
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Fleischmann Diesellok"s
Hallo HeZwi.
Als je in de buurt van Zwolle woont, ben je van harte welkom voor een "lesje aanschouwelijk onderhoud", oftewel laat ik je zien hoe dat moet.
Als je in de buurt van Zwolle woont, ben je van harte welkom voor een "lesje aanschouwelijk onderhoud", oftewel laat ik je zien hoe dat moet.
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 13 okt 2008 19:19
- Locatie: hoogezand
Re: Fleischmann Diesellok"s
Hoi Henk en anderen
Ik maak de lok Eens in de 1 á 2 jaar schoon.
Als men de lok voor het eerst uit elkaar haalt is het ook handig om de lok in afbouw volgorde te legen.
Ik bedoel 1. behuizing met schroefje(s) 2. draaistellen.(1.Onderdeel 2.wielen 3.Bovendeel) 3. binnenkant 4. motor (1. Koolborstel houder 2. Koolborstels + veertjes)
Ik gebruik voor de olie Teflon Olie, want gewone olie droogt na een tijdje uit en dat doet Teflon niet.
Grt Martin (Trainworld.nl)
Ik maak de lok Eens in de 1 á 2 jaar schoon.
Als men de lok voor het eerst uit elkaar haalt is het ook handig om de lok in afbouw volgorde te legen.
Ik bedoel 1. behuizing met schroefje(s) 2. draaistellen.(1.Onderdeel 2.wielen 3.Bovendeel) 3. binnenkant 4. motor (1. Koolborstel houder 2. Koolborstels + veertjes)
Ik gebruik voor de olie Teflon Olie, want gewone olie droogt na een tijdje uit en dat doet Teflon niet.
Grt Martin (Trainworld.nl)