Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Nou de eerste centimeters ballast neergelegd.

Eerst met een penseeltje wat lijm/water/afwasmiddel mengsel tussen de bielzen gelegd, dan de rest naast de rails ingesmeerd en vervolgens bestrooid met ballast (mengsel 2 delen woodland donkerbruin en 1 deel woodland grijs). Naderhand nog nagedruppeld met een druppelpipetje met lijmmengsel. Wel een tijdje bezig geweest om een stukkie van plm. 25 cm neer te leggen.

Ben wel van mening dat ik op dit probeerstukje - dat voor een groot deel in een tunnel komt te liggen - teveel ballast aan weerszijden van de rails heb neergelegd. Op de zichtbare delen van de baan ga ik een stuk minder neerleggen. Er komt dan tussen de sporen ruimte om een zandpad oid aan te leggen, al of niet met wat onkruid-achtig spul. Overigens valt dit mij veel meer op op een foto van dichtbij dan wanneer je zo naar de baan kijkt...

Overtollig ballast moet nog verwijderd worden ;)

Afbeelding

Afbeelding

Moet nog even goed kijken naar andere banen op dit forum hoe de ballast verdeeld is naast de sporen.


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door bob vermeulen »

Johan,
Overtollig ballast moet nog verwijderd worden
dat doe je naar ik hoop wel voordat je de zaak gaat verlijmen, want daarna is het een groot karwei om al die gelijmde overtollige korreltjes er af te krijgen?

mvrg Bob Vermeulen\


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Haha! Ja da's een hoop werk dan! Ik begrijp je opmerking...

De ballast tussen de bielzen is NIET nagedruppeld met lijmmengsel, dus daar liggen de korreltjes die teveel zijn er gewoon los op. De ballast naast de rails die is wel nagedruppeld en daar ligt alles als een huis vastgelijmd. Ik moet wel eerlijk toegeven dat op dit proefstukje van plm. 25 cm niet alle ballast naast de rails netjes is neergelegd. Op sommige stukken inderdaad teveel waardoor de bielzen niet of nauwelijks zichtbaar zijn. Da's dan even jammer, maar wel een punt om op te letten voor het verdere vervolg.

Hier een foto van een stukje waar ik wel tevreden over ben. Genoeg ballast tussen de bielzen en gewoon genoeg naast de rails. Er moet nog wat nagebrusht worden om oliesporen e.d. te simuleren.

Afbeelding

Wanneer er nog meer mensen aanvullingen/opmerkingen hebben, dan hoor ik dat graag. Ik ben ondertussen ook alle andere draadjes aan het afstruinen naar (detail)foto's van ballast.


Gebruikersavatar

hanswinter
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2010 00:28
Locatie: Haarlem

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door hanswinter »

Hallo Johan,

Je wilt oliesporen e.d. aan gaan brengen, maar deze zie je tegenwoordig haast niet meer, omdat deze voor het millieu allemaal worden opgevangen voor zover ik weet.
En ben je volgens mij met het roest effect al klaar met je rails.
Maar ik kan het mis hebben.

Groet Hans


Heb ik N, en nou kan ik het nog niet kwijt !!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi Hans,

Ik wist niet dat de spoorwegen zo milieubewust waren en zelfs lekkende olie opvangen. Maar je ziet wel (eens) op stations van die sporen tussen de rails. Het kan net zo goed van de wc-pijpen zijn die de uitwerpselen op de spoorstaven storten. Maar bedankt in ieder geval dat je het al "af" vindt.


Gebruikersavatar

hanswinter
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2010 00:28
Locatie: Haarlem

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door hanswinter »

Hallo Johan,

Ik vergeet er bij te zeggen dat ze in Duitsland alles uit toiletten opvangen, en als het goed is zou je niet veel oliesporen moeten zien, anders zouden alle treinstellen niet zo best zijn als ze allemaal olie zouden lekken, en dat met alle millieu eisen van tegenwoordig?? :o :D

Maar zoals je al zei, ik vind je rails er zo al heel mooi uitzien, en het mischien hier en daar een beetje aanvullen met een soort van olie of afval lintje tussen de rails.

Ga zo door, ziet er allemaal mooi uit.

Groet Hans


Heb ik N, en nou kan ik het nog niet kwijt !!
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Overdijk »

hanswinter schreef:Hallo Johan,

Ik vergeet er bij te zeggen dat ze in Duitsland alles uit toiletten opvangen, en als het goed is zou je niet veel oliesporen moeten zien, anders zouden alle treinstellen niet zo best zijn als ze allemaal olie zouden lekken, en dat met alle millieu eisen van tegenwoordig?? :o :D

Maar zoals je al zei, ik vind je rails er zo al heel mooi uitzien, en het mischien hier en daar een beetje aanvullen met een soort van olie of afval lintje tussen de rails.

Ga zo door, ziet er allemaal mooi uit.

Groet Hans
Dat is nu zo, maar pakweg 10 jaar geleden voordat het moderne of gemoderniseerde spul de baan op ging. Lag er genoeg pleepapier tussen de sporen. En olieresten waren in het verleden natuurlijk ook doodnormaal, vooral stomers verloren nogal wat aan as en olie.

Moraal is het ligt er maar net aan welke tijdsperiode je in gedachten hebt.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo allemaal,

De ballastwerkzaamheden zijn in volle gang. Er gaan heel wat uurtjes in zitten. Het resultaat vind ik prima. Afgelopen zaterdag op Rail ook eens goed gekeken naar de ballast op de modulebanen die tentoongesteld waren. Er waren prachtige exemplaren bij. Vooral het station "Amsterdam" in N-spoor (met die spiegelwand) vond ik een prachtjuweel. Komende week ballastwerkzaamheden op niveau 1 afronden en "na-brushen".

Ondertussen ook de besturingskast aan het inrichten met onder andere een extra trafo gekocht op Rail 2012. Achterkant van de kast op maat zagen, extra D-SUB connectoren voorzien van draad en een handig standaardje maken voor de rollen draad die ik heb.

Nieuwe aanwinsten de afgelopen tijd:

NS Kalkwagons, eindelijk de moed gehad om die te kopen
Afbeelding

GATX ketelwagons
Afbeelding

DB Intercityrijtuigen voor een prikkie gekocht (10 euro p.st.)
Afbeelding


Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1110
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Doolemeister »

Beste Johan,

Dat zijn mooie aanwinsten!

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

JvC
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 dec 2011 23:48
Locatie: Breda

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door JvC »

Spoor 9 mm schreef:Er waren prachtige exemplaren bij. Vooral het station "Amsterdam" in N-spoor (met die spiegelwand) vond ik een prachtjuweel.
Ik ben het volkomen met je eens dat was inderdaad een prachtstuk :mrgreen: , maar nou moet ik zeggen dat "Copenhagen Fields" wel de grote topper was :o

Grtz, Jeroen


volg Hier de bouw van mijn module-baan.
of / en
volg Hier de bouw van mijn Diorama.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

JvC schreef:maar nou moet ik zeggen dat "Copenhagen Fields" wel de grote topper was
Die titel heb ik dan net gemist, hoewel ik twee keer door de beurszalen ben heen gelopen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Druk bezig om de electronica in de besturingskast te krijgen. Tijdens het testrijden gemerkt dat sommige stukken rail slecht onder spanning staan doordat ze tussen een wissel en een blokeinde zitten. Boosdoener is dan de wissel die de spanning niet goed doorgeeft aan het stuk rail dat erachter zit. Er moeten dus draden bijgesoldeerd worden...

Ook nog een paar printplaatjes gemaakt om een gelijkrichter en een 1kOhm weerstand op te bevestigen. Kan ook gewoon tussen de draden gesoldeerd en afgeschermd worden met krimpkous, maar waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan? Een leuk stukkie huisvlijt zo met die afwrijfsymbolen. Bovendien met een paar aansluitklemmen ben ik wel wat flexibeler dan wanneer de componenten zomaar tussen de draden gesoldeerd worden. Ga vandaag de componenten er op doen. Zojuist de plasticspray eroverheen gespoten, dus dat moet nog wel effe drogen.

Afbeelding

Afbeelding

Ook via MP "toevallig" een BR 120 gevonden die mooi bij mijn afgelopen zaterdag aangeschafte intercityrijtuigen past. Merk is minitrix.
Afbeelding

Ook nog voor de gein van Fleischmann vier grappige karretjes gekocht.
Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hallo allemaal,

Vandaag verder gegaan met de aansluiting van de electronica. Als eerste heb ik de electronica voor het schaduwstation van de buitenbaan aangesloten. Buiten alle verwachting om reed alles prima naar mijn zin, alleen bleek mijn koploper op een wissel steeds te ontsporen. Ik geloof dat het de wisselaandrijving is die niet helemaal op z'n einde schuift waardoor de wissel niet helemaal omgegooid wordt...

Nu de printplaten voor de binnenbaan aansluiten en kan ik verder met niveau 2 te bouwen, kan ik ook alvast wat scenery van niveau 1 aanbrengen.

Omdat nog niet alle draden aangesloten zijn, hangen ze nog een beetje los in de tie wraps.
Afbeelding

De stabilisatieprintplaat met zelfgebouwde print voor gelijkrichting en 100k weerstandje tussen de rijdraden. Iedere trafo geef ik zijn eigen stabilisatieprint.
Afbeelding



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door marco »

Ziet er strak uit johan ik blijf je volgen.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi Marco,

Bedankt voor je compliment.

Vandaag nog even verder gewerkt aan de besturingsunit... Sommigen vinden het saai werk, maar ik geniet er enorm van! Een uitdaging om alle snoeren netjes weg te werken en op de juiste manier aan te sluiten 8-) .


Gebruikersavatar

william
Berichten: 1219
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door william »

Ook een idee om je printjes op te bergen.
Ziet er goed uit. Is zeker niet saai, ik kan er ook wel van genieten.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Afgelopen tijd niet veel aan de modules gewerkt, wel aan de besturingselectronica. Ondertussen een schakelpaneel aan het voorbereiden. Daartoe moesten nog enkele onderdelen gekocht worden: schakelaars, duo-LEDs, LED houders en draad.

Voor het NS1500 project had ik nog blanke lak en vignetten van Kleinspoor nodig, gisteren gehaald.

Ondertussen ook Plan V kappen via Shapeways besteld. Toevallig bij het standje van Tomytec door een hulpvaardige N-spoorder advies gekregen welke onderstellen gebruikt konden worden, waarvoor mijn dank. Tevens blauwe Kleinspoor lak voor de reclamebanen aangeschaft.

Afbeelding

Afbeelding

Verder nog leuke karretjes aangeschaft en een BR V188.

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Hookies »

Volgens mij ben jij weer aardig geslaagd met je aankopen!


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Dat kun je wel zeggen ja, ongeveer 350 euri lichter... En nu nog er iets mee doen. Eerst ga ik vanmiddag mijn rookgeneratoren (HO) inbouwen in de schoorstenen van de Warwick fabrieken. Klein klusje met direct resultaat. Wellicht vanmiddag een fotootje ervan laten zien :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Zo gezegd, zo gedaan. Twee rookgeneratoren van Seuthe geïnstalleerd in de pijpen van de Warwick-fabrieken. Één met artikelnummer 112, eigenlijk bedoeld om in een HO-stoomlocje in te bouwen en daardoor vrij prijzig (18 euro). Deze had ik al in september oid gekocht en gisteren zag ik ook een goedkopere variant nr 117 (7,75 euro) om in een HO huisje in te bouwen. Beiden zijn prima geschikt om in de forse pijpen van Piko in te bouwen.

Inbouw in de pijp:
Afbeelding

De messing variant is om in een HO stoomloc in te bouwen, de plastic variant is een kant-en-klare HO schoorsteen. Wel even flink gevijld om in de pijp te kunnen duwen.
Afbeelding

En zo ziet het er uit. Lijkt mij een prachtig gezicht wanneer het op de baan zou staan. Het zijn de details die het hem doen, toch?
Afbeelding

De fabrikant:
Afbeelding

Nu weer verder met mijn NS1500.
Laatst gewijzigd door Spoor 9 mm op 01 apr 2012 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door mdedeugd »

Hallo Johan.

Mooi zeg ;)
Wat een boel mooie aankopen uit Houten. :o

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Hookies »

Gaaf gedaan met die rookgenerator. Waar sluit je die draadjes dan op aan?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Michiel »

Zo'n rookinstallatie vind ik ook wel wat hebben, en zou het ook overwegen. Maar ik vraag me toch af wat er met de neerslaande rook gebeurt. Krijg je geen laagje olie/vet residu op je baan hiermee?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Modulebaan / Collectie "Johannesstadt"

Bericht door Spoor 9 mm »

Hookies schreef:Waar sluit je die draadjes dan op aan?
Gewoon op de trafo, zonder weerstand oid. Even getest met de rijregelaar, zowel "voor- als achteruit" doet'ie het. Volgens mij kan'ie dan ook gewoon op de wisselspanning uitgang, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb al mijn spanning (ook voor de lampen en wisselaandrijvingen) gelijkgericht.
Michiel schreef:Maar ik vraag me toch af wat er met de neerslaande rook gebeurt. Krijg je geen laagje olie/vet residu op je baan hiermee?
Geen idee... De rook gaat natuurlijk wel ergens naar toe, maar met twee van die pijpen zag ik een blauwe walm langs het plafond van mijn hobbykamer kruipen, dus daar blijft het denk ik :lol: :lol: . Ga voor de derde pijp ook zo'n ding halen de volgende keer. 7,75 euro was niet duur betaald, heb ze voor meer geld gezien bij diverse bekende modelspoorsites.


Plaats reactie