Wissels instellen met Twin Center

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Wissels instellen met Twin Center

Bericht door Hookies »

Voor ik de echte vraag stel, even de voorsituatie. Ik rijd digitaal met het Twin Center, gebruik Fleischmann Piccolo rails en wisseldecoders van Roco. Het lukt mij niet om de wissels te stellen. Ik kan ze wel instellen via het TC door naar 'wisselinstellingen' te gaan, vervolgens naar het menu Virtuele adressen. Voor mijn eerste wissel stel ik op het TC dan het volgende in:
VAdd = 1
DAdd = 1
Uit = 1
DF = D
Tot zover niks aan de hand. Maar hoe weet ik nu of de wisseldecoder dit ook weet. In de handleiding van de wisseldecoder staat alleen hoe je de decoder/wissels instelt via RouteControl 10772 en de multiMAUS, andere systemen worden niet besproken.

Als ik de schakeltoets van de wisseldecoder aanklik, gaat het groene lampje knipperen. Dat kan volgens de handleiding ook nog wel, maar ik heb dan nog geen keuze bepaald voor rechtdoor of afbuigend. Weer even terug naar de handleiding van de TC: hier beginnen ze over toetsenparen te praten. Daar raak ik de weg al een beetje kwijt.
Maar goed, dan stellen volgens de TC-handleiding. Ik ga naar keyboard mode en krijg dan het volgende te zien Adr 1 - 8. Dan houdt het voor mij op, want welke toets ik ook aanklik, er gebeurt niks en de info in het scherm verandert steeds.

Wat doe ik fout en wie helpt me op weg?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door Saraan »

Hoi Martin,

Ik heb geen Twin Center, en geen Roco wisseldecoders, maar respectievelijk Lenz LZV100 en IEK wisseldecoder. Ik geef maar mee hoe ik het doe, misschien zet het je opweg.

Druk op het knopje van de wisseldecoder, en het ledje gaat knipperen. Bij mij gaat de betreffende wissel heen en weer. Ik selecteer het adres van de wissel met mijn centrale, en gooi de wissel om, maakt niet uit links of rechts. Het adres wordt verstuurd, en de wisseldecoder accepteerd het adres als het adres voor de actieve wissel. Klaar! Vanaf dat moment schakelt de wissel met het gekozen adres.

Maar nogmaals, met TC en Roco zal het wel iets anders gaan...

succes!


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door shoven »

Ik zag dat je deze vraag ook op BNLS hebt gegooid...
De wisseldecoder moet eerst in programmeermodus staan, dat doe je met een knopje op de decoder. Meestal gaat er dan een lampje knipperen (bij de Lenz LS150 in ellk geval wel). Vervolgens kies je op je centrale een wisseladres, bijvoorbeeld wissel nr 7. Daarna schakel je deze wissel, maakt niet uit of het rechtdoor of afbuigend is. De decoder stelt zichzelf vervolgens in op de adressen vanaf 7 en hoger. In het geval van een LS150 is dat dan 7 t/m 12, omdat hij 6 uitgangen heeft. Het lampje stopt na deze handeling ook met knipperen.
Dus 3 dingen doen:
1. decoder in programmeermodus (knopje op decoder)
2. kies gewenst wisseladres op centrale (eerste van reeks)
3. schakel wissel op centrale

en klaar is Klara.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door Hookies »

Hoe het me is gelukt, weet ik nog steeds niet precies, maar de wissel schakelt!

Het groene lampje van de decoder knipperde, ik drukte op een cijfer van de TC en daarna was het gedaan. Ik drukte vervolgens op het groene knopje op de TC, het groene lampje van de decoder lichtte enkele seconden op en ondertussen hoorde je het klik-klak van het schakelen.

De display geeft de wisselstand blijkbaar in blokjes aan. Nu is het blokje in de bovenste stand een afbuigende wisselstand, het blokje in de onderste stand is een rechtdoorgaande wisselstand. Kan iemand met de TC bevestigen of dat de juiste situatie is?

Ik heb de stekker ook nog andersom aangesloten (waardoor de donker- en lichtbruine draad wisselden), maar toen schakelde de wissel niet. Nu kan het zijn dat de stekker maar in één stand geplaatst kan worden of ik moet de aanmeldprocedure opnieuw doen? Is dat ook een juiste situatieschets?

Mvg,

'klik-klak Martin'


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door Jos »

Hoi Martin,

Het bovenste blokje geeft aan rechtdoor, het onderste afbuigen. Maar als je de lichtbruine en donkerbruine draad omdraait op de aabsluiting van de decoder werkt het andersom. Maakt voor de TC niet uit. Het gaat erom wat je zelf het makkelijkst vindt.
Zodra de decoder zijn adres kent kun je in principe elke aansluiting op de decoder veranderen, het adres (en de toesten) liggen vast.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door Hookies »

Jos, draai je dan de draadjes om of doe je het stekkertje gewoon andersom en opnieuw aanmelden van de eerste wissel? Toen ik het stekkertje namelijk omdraaide, gebeurde er namelijk niks (maar ik had de wissel ook niet opnieuw aangemeld).

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door Jos »

Martin, opnieuw aanmelden is niet nodig. De decoder onthoudt zijn adres.
Zwarte draad in het midden, licht- en donkerbruin aan weerszijden, deze kun je onderling verwisselen.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door shoven »

Zolang je zwart in het midden houdt is er geen enkel probleem. In Koploper kun je aangeven dat de wissel omgekeerd is aangesloten en klaar is Klara (alweer). Je kunt gerust geel en bruin omwisselen en hoeft verder niets te veranderen (alleen bij je TC is wat rechtdoor was nu veranderd in afbuigend en omgekeerd). Tenminste zo gaat het bij de MM, het lijkt me dat de TC ook zoiets doet. Een MM is wel wat simpeler (dus geschikter voor mij :mrgreen: - voordat iemand anders het roept).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door Hookies »

Ik heb even de draadjes omgewisseld en nu is rechtdoor het bovenste blokje en afbuigend het onderste blokje. Zo kan ik nu wissels 17-24 alvast op de juiste wijze aan de wisseldecoder hangen. Alleen aanmelden gebeurt pas als ik de TC van de testbaan weghaal en aan het schaduwstation koppel. Ik weet nu tenminste hoe het moet en dat scheelt een hoop draadjes wisselen straks.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door shoven »

Mooi zo Martin,

Succes ermee!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

marco1
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2009 20:53
Locatie: Roosendaal

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door marco1 »

Hallo,

Er wordt in Koploper dringend geadviseerd om de wissels op de juiste manier aan te sluiten en de functie "verkeerd aangesloten" niet te gebruiken!

Groetjes Marco


reed Ho, daarna N, toen weer Ho, nu ga ik ermee stoppen.......
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door Hookies »

Daar ben ik weer met de wisseldecodervraag. Heb zojuist wisseldecoder 4 aangesloten. Voor de info: het zijn roco wisseldecoders, dus in dit geval praat je over groep 7, de wissels 25 tot en met 28. Voor de rest zijn er nog geen wisseldecoders aangesloten.

Ik drukte wel op het programmeerknopje van de decoder, maar er gebeurde vrij weinig tot niets. Ga ik wissels schakelen - de eerste vier op mijn toetsenbord - dan gaat de derde wissel (oftewel wissel 27) heen en weer, dus prima. De andere wissels schakelen maar één kant op, de één buigt af, de ander gaat naar de rechtdoorstand, al zie je dat ook niet op het scherm van de TC. Er gaat dus iets mis, maar ik heb nu geen idee wat. Iemand enige suggesties?

Ik ga zo even opnieuw kijken en dan selecteer ik de groep waar deze wissels in thuis horen en kijk dan wat er gebeurt. Het kan toch niet zijn dat de TC gewoon de stand van de wisseldecoder van de testbaan aanhoudt en op die manier gaat schakelen? Want hoe kan ik dan in de display van de TC de juiste wissels gaan selecteren? Dus even niet Koploper-denken, maar puur TC-schakeldenken.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door Hookies »

Heb het grootste deel van het probleem al zelf opgelost. Sommige draadjes zaten niet goed vast aan het stekkertje, dus dat scheelt. Nu doen ze het in principe allemaal, maar ik moet nog wel de draadjes van twee stekkertjes goed passend maken.

Doordat wissel 25 (uitgang 1) in eerste instantie niet goed functioneerde, neem ik aan dat de wisseldecoder niet geprogrammeerd was. De defaultwaarde voor een wisseldecoder is kennelijk 1, waardoor de wissels wel schakelden via de standaard decoder. Dat ga ik dus ook nog even aanpassen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door Hookies »

En zojuis is de wisseldecoder juist geprogrammeerd. Wissel 25 op de Twin correspondeert nu ook daadwerkelijk met wissel 25 op de baan. Bij deze zijn dus de wissels 25 tot en met 28 juist geprogrammeerd. De handleiding van de Twin zegt overigens dat de groene knopjes (onder) voor rechtdoor schakelen staan en de rode knopjes (boven) voor afbuigend. Zo zou het voor seinen ook zijn, zo lees ik. Maar als ik seinen ga gebruiken, dan lopen die via Koploper en de PC, dus die hebben niets met de rails zelf te maken. Voor mijn gemak is de bovenste (rode) stand rechtdoor en de onderste groene stand afbuigend. Het is denk ik maar net wat je voor jezelf kiest.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Wim Ros

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door Wim Ros »

Dan zijn voor Koploper nu alle wissels verkeerd aangesloten, het is maar waarvoor je kiest inderdaad.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door Hookies »

Wim Ros schreef:Dan zijn voor Koploper nu alle wissels verkeerd aangesloten, het is maar waarvoor je kiest inderdaad.

Mvg
Wim.
Wim,

Is het dan beter om alle buitenste draadjes om te wisselen?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door Hookies »

Of mnoet ik de wisseldecoder even opnieuw programmeren en nu bij het programmeren op een rood knopje drukken om afbuigend te bepalen?

Iemand anders die dit weet, mag natuurlijk ook reageren.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door Jos »

Martin,

Dit is zoals ik het doe:
Gebruik in koploper het symbool voor de wissel waarbij de doorgaande lijn zwart is voor de "normale" rijrichting op je baan. Als je in koploper dan op het wisselsymbooltje klikt bij het rijden moet de wissel in dezelfde stand staan als op het scherm. Zoniet, buitenste draadjes omwisselen.
Op de TC is dan de "rechtdoor-stand" de normale rijrichting.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door Hookies »

Hookies schreef:Of mnoet ik de wisseldecoder even opnieuw programmeren en nu bij het programmeren op een rood knopje drukken om afbuigend te bepalen?
Vanochtend dus weer naar de testbaan gegaan en daarna naar het schaduwstation. Ik wilde dit toch wel even grondig uitzoeken. Ik wist dat ik de wisseldecoder op de testbaan destijds goed hadf geprogrammeerd, dus voor wissel 1 afbuigend te kiezen. Omdat ik het voor mezelf makkelijker vond om voor de rechtdoorstand het bovenste blokje te gebruiken, heb ik toen de buitenste draadjes omgewisseld. Nu zie ik dat Koploper dat inderdaad 'anders' leest. Dus draadjes weer teruggewisseld naar de oorspronkelijke stand. Et voila: Koploper leest hetzelfde als de display van de Twin.

Toen was het voor mij zo klaar als een klontje. Vanwege mijn voorkeur voor de bovenste stand=rechtdoor, had ik de draadjes voor de wissels in het schaduwstation precies zo aangesloten als op de testbaan. Ik heb eerst even gekeken of ik misschien toch verkeerd had geprogrammeerd, maar dat was niet het geval. Ergo: buitenste draadjes terugwisselen naar de oorspronkelijke stand en alles functioneert nu zoals het zou moeten.

Langs deze weg wil ik iedereen bedanken voor adviezen, tips en opmerkingen in dit draadje, want ik ben er qua wissels, wisseldecoders en relatie tot de Twin en Koploper helemaal uit.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Wim Ros

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door Wim Ros »

Voor het programmeren maakt het niet uit op welk knopje je drukt.

Koploper en alle andere besturingsprogramma's gaan uit van groene knopje is wissel recht. (Sein groen).

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door Hookies »

Dat is ook de reden waarom ik dat nu zo heb ingesteld.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

dany
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:16

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door dany »

Goede morgen,

Als ik de wisseldecoders in Koploper invoeg,worden deze automatisch genummerd. Ik heb 3 decoders dus 1 tot 12. Deze nummering kan ik niet wijzigen. Ik heb het vermoeden dat ik dan diezelfde wisselnummers moet gebruiken in mijn Twin Center als virtueel adres (Vadd).
Is dit zo?


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Wissels instellen met Twin Center

Bericht door Rob Fongers »

dany schreef:Goede morgen,

Als ik de wisseldecoders in Koploper invoeg,worden deze automatisch genummerd. Ik heb 3 decoders dus 1 tot 12. Deze nummering kan ik niet wijzigen. Ik heb het vermoeden dat ik dan diezelfde wisselnummers moet gebruiken in mijn Twin Center als virtueel adres (Vadd).
Is dit zo?
Ja dat is juist

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie