n spoor tuinbouw kassen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
hulspuppie

n spoor tuinbouw kassen

Bericht door hulspuppie »

hoi allen,

ik ben redelijk nieuw hier op het forum, maar heb al veel met veel plezier gelezen en goede ideeen op gedaan, dank!

Nu heb ik nog wel een vraagje, ik wil graag tuinbouw kassen hebben / maken voor mijn n spoorbaan.
Heb op marktplaats wel een aanbieding gezien, maar die persoon kan mij helaas niet vertellen welk merk het is. Het aanbod wat op marktplaats staat is niet genoeg, omdat er in het Westland meer kassen staan ;)

(weet niet of ik deze link hier had mogen plaatsen)

Kan iemand mij helpen?

groeten John

apk

Re: n spoor tuinbouw kassen

Bericht door apk »

Zou je die kassen niet zelf kunnen maken?
Met een stuk doorzichtig perspex en wat geduld kom je al een heel eind.

Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!

Onderwerp starter
hulspuppie

apk schreef:Zou je die kassen niet zelf kunnen maken?
Met een stuk doorzichtig perspex en wat geduld kom je al een heel eind.
Zit ik ook wel aan te denken, maar ben nu bezig met het ontwerpen van een baan en probeer rekening te houden met spullen die er zijn.
Kwam deze tuinbouw kasjes dus tegen op marktplaats en dat maakte mij egr nieuwsgierig naar wat er nu te koop is.

(ook het idee dat ik 1 set koop, en die dan als bouwtekening gebruik om ze zelf te maken)

ieder geval al bedankt voor de eerste reactie!

apk

Bericht door apk »

Da's ook een idee, beter goed gejat dan slecht bedacht.
Zelf hou ik bij het ontwerpen van mijn baan weinig rekening met wat er te koop in het gaat mij in eerste instantie om de baan, de bebouwing pas ik natijd wel in.
Natuurlijk heb ik wel een plan van opzet maar het is niet zo dat mijn baan anders word omdat ik er anders net dat ene gebouw niet op kwijt kan dan pas ik liever zo'n gebouw aan.
Maar goed dat is mijn opvatting.

Voor gangbare afmetingen van kassen kun je hier eens kijken http://www.duijnisveld.nl/nl/index.htm

Gr Albertjan.

Onderwerp starter
hulspuppie

apk schreef:Da's ook een idee, beter goed gejat dan slecht bedacht.
Zelf hou ik bij het ontwerpen van mijn baan weinig rekening met wat er te koop in het gaat mij in eerste instantie om de baan, de bebouwing pas ik natijd wel in.
Natuurlijk heb ik wel een plan van opzet maar het is niet zo dat mijn baan anders word omdat ik er anders net dat ene gebouw niet op kwijt kan dan pas ik liever zo'n gebouw aan.
Maar goed dat is mijn opvatting.

Voor gangbare afmetingen van kassen kun je hier eens kijken http://www.duijnisveld.nl/nl/index.htm
Probeer een algemene baanplanning te maken, hoe ik met verhogingen om ga, maar ook wat de maximale hoogte mag worden, aangezien ik mijn N spoorbaan wil kunnen opklappen. Probeer een baan te creeeren met 2 meter bij 1,10, en een waar die in moet klappen wordt denk iets van 20 cm diep.

Maar ik ga zo even wat gegevens van die kassenbouwer bekijken en omrekenen, dus thnx!

Jos

Bericht door Jos »

Faller heeft kassen, ik heb datzelfde setje ook op mijn baan.

Klik HIER voor de Faller-foto.

Artikel 232225 Gärtnerei, Duitse adviesprijs € 15,99.

Groetjes,
Jos

gdw1963

Bericht door gdw1963 »

En dan lijkt het er op dat de advertentie op Marktplaats exact hetzelfde is, alleen meer voor minder.

Gerwin

Spoort NS tijdperk III

spoor65

Bericht door spoor65 »

hulspuppie schreef:
aangezien ik mijn N spoorbaan wil kunnen opklappen. Probeer een baan te creeeren met 2 meter bij 1,10, en een waar die in moet klappen wordt denk iets van 20 cm diep.
Hoi John,

Lees net dat jij je baan graag zou willen opklappen, wat natuurlijk, zeker voor klein behuisden, een goed optie is, persoonlijk denk ik wel, dat een hoogte over houden van 15 a 20 cm, wel erg weinig is, dan zul je echt een nagenoeg vlakke baan moeten gaan bouwen.

Ik zit dan ook even met je mee te denken kwa afmeting en vraag me af, heb je geen ruimte voor een dubbeldeurs kledingkast van bv "leentje stakker" of "dat zeg ik, gamma" en dan een uitvoering met alleen draaideuren, je zit dan redelijk dicht aan je afmeting, maar hebt wel meer hoogte mogelijkheden, want z`n kast is veelal 50 cm diep (wat duurdere kasten vaak 60cm en ook wat hoger)

In z`n kast zou je dan vrij makkelijk een draaiend frame kunnen maken, die dan ook nog eens netjes weggeborgen en redelijk stof vrij blijft, met de deuren er dicht voorlangs.

Tis maar ff een idee, wie weet heb je er wat aan.

Mvg

Freddy(spoor65)

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
hulspuppie

Jos schreef:Faller heeft kassen, ik heb datzelfde setje ook op mijn baan.

Klik HIER voor de Faller-foto.

Artikel 232225 Gärtnerei, Duitse adviesprijs € 15,99.

Groetjes,
Jos
Hoi Jos,

dank voor het vinden.

Ben gisteravond nog ana het zoeken geweest op de Faller site, baal dan wel dat ik ze niet gevonden heb. Wel andere leuke dingen gisteren gevonden op de site, weet al dat ik ene poosje mag sparen, maar ook dat ik de eerst komende tijd weer cadeautjes weet als ik jarig ben of met De Sint en Kerst.

gr. John

Onderwerp starter
hulspuppie

Hoi John,

Lees net dat jij je baan graag zou willen opklappen, wat natuurlijk, zeker voor klein behuisden, een goed optie is, persoonlijk denk ik wel, dat een hoogte over houden van 15 a 20 cm, wel erg weinig is, dan zul je echt een nagenoeg vlakke baan moeten gaan bouwen.

Ik zit dan ook even met je mee te denken kwa afmeting en vraag me af, heb je geen ruimte voor een dubbeldeurs kledingkast van bv "leentje stakker" of "dat zeg ik, gamma" en dan een uitvoering met alleen draaideuren, je zit dan redelijk dicht aan je afmeting, maar hebt wel meer hoogte mogelijkheden, want z`n kast is veelal 50 cm diep (wat duurdere kasten vaak 60cm en ook wat hoger)

In z`n kast zou je dan vrij makkelijk een draaiend frame kunnen maken, die dan ook nog eens netjes weggeborgen en redelijk stof vrij blijft, met de deuren er dicht voorlangs.

Mvg

Freddy(spoor65)
Hoi freddy,

thnx! ik ben dus nu aan het kijken wat de opbouw van mijn baan gaat worden, hoeveel ruimte ik de hoogte in ga. Wil namelijk ook een tunnel er in maken. Gelukkig maak ik een Hollandse baan, dus echt bergen komen er niet op. Maar die verhoging van 8 cm zal vermoedelijk al een hoop beperkingen opleggen.

heb wel een Baantje gemaakt via Anyrail, maar moet nog kijken hoe ik baanvakken en hoogtes er in krijg.

groeten John

apk

Bericht door apk »

kun je je baan niet aan het plafond hangen?
mijn vorige baan had ik met katrollen aan het plafond hangen ook ivm ruimte gebrek en het voordeel is dat je niet zo snel een hoogte beperking hebt.

Gr Albertjan.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Hoi John,

Tja, spelen met de ruimte is, zeker als je niet al te veel ruimte hebt, mss wel de grootste uitdaging.

Zag zojuist jouw link naar jouw baanplan, zowel hier als in jouw voorstel draadje.
Als eerste de tip, maak een nieuw topic aan, in de betreffende afdeling baanplannen,
het voordeel zal zijn dat je daar meer lezers zult treffen en dus meer feedback zult krijgen op jouw plannen.

Bij deze toch al wat opmerkingen van mijn kant op jouw plan.

Als eerste zou ik proberen wat minder langs de randen te gaan rijden, maak het geheel wat vloeiender, ipv de nu rechte lijnen met uitsluitend scherpe bochten, dat geeft een veel mooier aanzicht.
Probeer bv je station schuin over de baan te leggen, je kunt dan en een mooier aanzicht krijgen een ook nog eens meer perron-lengte maken.

Verder zou ik wat meer mogelijkheden inbrengen, wat je nu hebt, lijkt in 1e instantie leuk, maar je kunt er uitsluitend rondjes op rijden, uitrijdend vanaf jouw station is de eerste stopplek pas weer jouw station.
probeer dus om bv nog een schaduw station in te bouwen zodat het lijkt dat je treinen langer weg zijn, en je meer afwisseling op je baan kunt maken.

een aansluiting naar een goederenloodsje of zo, geeft ook al meer mogelijkheden.

Verder zeker leuk om je plannen te zien, en hoop dat je er veel plezier van mag hebben.

mvg

Freddy(spoor65)

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
hulspuppie

dank voor de tips, ga deze week weer flink nadenken en dingen uitproberen.

Het bedenken van een nieuwe baan is een flinke en leuke uitdaging

shoven

Bericht door shoven »

Hoi John,

in aanvulling op wat Freddy meldt: ik zie dat je veel vrij scherpe bochtstukken (R1 en R2) gebruikt. Niet alle materieel is daar dol op, sommige locs en wagons komen erg moeilijk die bochten door, met o.a. grotere kans op ontsporingen. Als het kan kun je beter wat grotere bochten (R3 en groter) gebruiken.
Verder ziet je baan er leuk uit, misschien kan hij hier en daar wat speelser, hij is nu erg strak. Maar voor de rest een goede start! 8-)

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

jand

Bericht door jand »

Volgens mij heb je een leuk baanplan gemaakt, en veel collega's hebben daar al de nodige wijsheden op los gelaten: laat ik--door schade en schande wijs geworden--er nog een aan toevoegen: zorg dat je baan niet te diep wordt: 80 cm ( als je geen luik hebt, of de baan kan verplaatsen)is al mooi: niet alleen tijdens het bouwen, maar ook tijdens het rijden: de boel ontspoord altijd ergens achteraan, en zelden pal voor je neus!
JanD

spoor65

Bericht door spoor65 »

jand schreef:Volgens mij heb je een leuk baanplan gemaakt, en veel collega's hebben daar al de nodige wijsheden op los gelaten: laat ik--door schade en schande wijs geworden--er nog een aan toevoegen: zorg dat je baan niet te diep wordt: 80 cm ( als je geen luik hebt, of de baan kan verplaatsen)is al mooi: niet alleen tijdens het bouwen, maar ook tijdens het rijden: de boel ontspoord altijd ergens achteraan, en zelden pal voor je neus!
JanD
Een goede extra opmerking, en juist dat was eigenlijk ook de reden waarom ik wees op de mogelijkheid om een kast te gebruiken, waaruit je dan de baan zou kunnen klappen, het voordeel daarbij is namelijk dat je er dan veelal van 3 kanten bij kunt, en dus meer breedte kunt bewerken.

Indien een gewone overal te kopen kast nog teveel diepte zou nemen, is een soortgelijk idee natuurlijk ook boven een bed te combineren, doormiddel van bv 30cm diepe mdf delen te nemen, en deze op gelijke manier als een kast op te bouwen, aan de muur boven het bed, geziend de hoogte van de meeste bedden, zou je dan nog op goed 2 meter uit kunnen komen.

In de breedte heb je dan nog meer mogelijkheden, want als je 80cm aanhoud als werkafstand die je kunt gebruiken, zou je dus, indien je aan 3 kanten bij je baan kunt komen, deze maximaal 1,60 breed kunnen maken.

Moet je natuurlijk, als je het uitklapt over het bed, wel die extra dikke meter ruimte naast je bed over hebben.

Tis maar even om je een idee te geven, dat er veel meer mogelijk is om een leuke baanruimte te bereiken.

mvg

Freddy(spoor65)

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
hulspuppie

Ben vanavond weer heel de avond aan het overleggen geweest met een vriend van mij en al jullie tips meegenomen.
Hopelijk kan ik van de week wat spelen met Anyrail, om te kijken waar ik dan op uit kom.

het 'probleem' is eigenlijk gewoon de ruimte en de lengte van de treinen.
Een 1600 (Fleischmann 7363) + 4 personenwagon wagens (Fleischmann 8656K) is ongeveer 80 cm. Het liefst wil ik nog een 5de wagon hebben, dus dan is die bijna 1 meter.

Bij een baan van 2 bij 1,10 heb je gewoon een hoop restricties, zeker als je niet achteruit wilt rijden met zo'n combinatie.

Oh ja de belangrijkste tip van die maat van mij was; Ga verhuizen!

Jos

Bericht door Jos »

Kijk, dat soort tips heb je wat aan :shock:
Modelspoor betekent altijd compromissen zoeken. Het gaat erom wat jij leuk vindt.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
hulspuppie

Jos schreef:Kijk, dat soort tips heb je wat aan :shock:
Modelspoor betekent altijd compromissen zoeken. Het gaat erom wat jij leuk vindt.

Groetjes,
Jos
Ben benieuwd waar jij compromissen hebt moeten maken met je spoorbaan ;)
Je hebt echt een leuke baan en hele leuke treintjes! Ben zo jaloers op die motorpost...

shoven

Bericht door shoven »

hulspuppie schreef:Ben zo jaloers op die motorpost...
Dat wordt met enige regelmaat aangeboden op eBay en Marktplaats hoor.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
hulspuppie

325 op ebay... :(

shoven

Bericht door shoven »

Tja, ik had niet gezegd dat ze goedkoop waren. Nog even sparen dus... 8-)

Steven

>>> Filmpjes van de baan

apk

Bericht door apk »

je moet een beetje geluk hebben heb de mijne voor 60€ gekocht op ebay

Gr Albertjan.

Onderwerp starter
hulspuppie

apk schreef:je moet een beetje geluk hebben heb de mijne voor 60€ gekocht op ebay
Je hebt echt een koopje!
Wil best iets meer betalen, maar 325 is gewoon to much (op dit moment).

Plaats reactie