baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Klopt maar beter dan dat je later een loc hebt die het niet haalt. Bedenk dat stijging in een bozcht (zoals in een helix) extra zwaar is voor een loc: hij moet niet alleen omhoog maar hij heeft ook weerstand van de bocht zelf.
Overigens, meer rondjes hoeft afgezien van de extra kosten van de rails niet erg te zijn: extra rijlengte en -tijd.
Bart
Overigens, meer rondjes hoeft afgezien van de extra kosten van de rails niet erg te zijn: extra rijlengte en -tijd.
Bart
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Dat ligt aan je stijgingspercentage. Er is geen vast getal te noemen. Mijn helix stijgt tot iets van 2,5% en in de binnenbocht (R3) trok ik nog makkelijk een sleep van twee meter omhoog. Ga je echter naar 4 of 5% stijgingspercentage, dan wordt dat heel wat minder. Bovendien is het dan ook de vraag of je loc het trekt. Niet alle locs stijgen even makkelijk.
Een extra rondgang in de helix kan beslist geen kwaad. Bovendien heb je dan ook meer rijlengte en rijtijd, zoals Lem al zei. Beter dat je de tussenruimtes tussen de niveaus wat hoger maakt. Leg maar eens twee platen dicht op elkaar (blokjes van 10 cm aan de randen plaatsen en daar dan de tweede plaat op). Kijk eens hoever je komt met je handen om een omgevallen trein weer netjes op de rails te zetten. De ruimte tussen mijn schaduwstation en de bovenbaan is ruim 30 cm. Ik kan in het schaduwstation makkelijk overal bij. Ja, mijn helix is dan wel wat groter, zoals je in mijn draadje Hookyville kunt zien, maar dat weegt voor mij wel op tegen het voordeel van ruimte in mijn schaduwstation.
Een extra rondgang in de helix kan beslist geen kwaad. Bovendien heb je dan ook meer rijlengte en rijtijd, zoals Lem al zei. Beter dat je de tussenruimtes tussen de niveaus wat hoger maakt. Leg maar eens twee platen dicht op elkaar (blokjes van 10 cm aan de randen plaatsen en daar dan de tweede plaat op). Kijk eens hoever je komt met je handen om een omgevallen trein weer netjes op de rails te zetten. De ruimte tussen mijn schaduwstation en de bovenbaan is ruim 30 cm. Ik kan in het schaduwstation makkelijk overal bij. Ja, mijn helix is dan wel wat groter, zoals je in mijn draadje Hookyville kunt zien, maar dat weegt voor mij wel op tegen het voordeel van ruimte in mijn schaduwstation.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
oke ik zal eens kijken maar dan zou ik 2 helixen moeten maken rechts en links om te stijgen maar is er dan nog een manier om nog wat extra rails buiten de bergen te kunnen leggen?
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Hallo Thijs.thijs07 schreef:oke ik zal eens kijken maar dan zou ik 2 helixen moeten maken rechts en links om te stijgen maar is er dan nog een manier om nog wat extra rails buiten de bergen te kunnen leggen?
Dit verkrijg je door die helixen als het ware in je baanontwerp te intergreren/ inpassen.
Inplaats als een kurkentrekker vorm klimmen.
Bepaalde delen via omwegen te laten verlopen.
Zij maken dan wel deel uit van het klim/daal trace.
Dan krijg je meteen het speels effect met gelegenheden voor je tunnels en bruggen.
Je hebt nu dit erg mooie baanplan.
Daar kun je dan nu echt iets mee doen in praktijk.
Tijdens de bouw kan je dan altijd nog afwijken van dit plan en aanpassen.
Dat heb ik ook gedaan met het spoor plan van mij, wat ik je heb laten zien.
verder...
Als eerste zal je de tafels gaan bouwen waarop het geheel komen gaat.
Weet je al een beetje welke hoogten de tafel zal gaan worden.
Mijn tafel heb ik op poten van 60cm lengte gehouden. 50x44 mm hout heb ik gebruikt.
Daar je ook een gedeelte van je bouw onder de tafel doorbrengt.
I.v.b.m. aansluiten van alerlei electra zaken.....
Martin de Deugd
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
die van ons komt waarschijnlijk op wieltjes zodat je hem van de wand af kan rollen en ik ben echt blij dat ik een goed ontwerp heb alleen nog de helix in het ontwerp zetten!
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Hallo Thijs.
Als je dan met je vader samen aan de bouw van de baan gaat beginnen.
Ga je er dan mischien ook een bouwverslag van maken ?
Martin de Deugd
Als je dan met je vader samen aan de bouw van de baan gaat beginnen.
Ga je er dan mischien ook een bouwverslag van maken ?
Martin de Deugd
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
natuurlijk ik zoek alleen nog een naam. nog een idee?
het ontwetp is iets aangepast, maar die zet ik morgen hier neer
het ontwetp is iets aangepast, maar die zet ik morgen hier neer
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Is prima, Thijs.thijs07 schreef:natuurlijk ik zoek alleen nog een naam. nog een idee?
het ontwetp is iets aangepast, maar die zet ik morgen hier neer
Heb ik nog een extra opdracht voor jullie.
Zet er dan ook eens je station en gebouwen en de industrie bij op die plaatsen waar jullie ze willen hebben.
Martin de Deugd
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Ja, maar dat is in SCARM nog niet zó eenvoudig... Het moet wel kunnen die gebouwen, wellicht een sporenplan zoeken waar e.e.a. standaard in zit.
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Veel plezier vandaag Thijs, het is echt modelbaanknutselweer (en het is lekker om een maandag te knutselen en niet naar school te hoeven ).
Bart
Bart
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Jazeker ik ga nu mijn laptop pakken en vanmiddag misschien al beginnen aan de onderkant.
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
dit is het aangepaste plan:
Het lukt me alleen nog niet gebouwen erbij te zetten.
Het lukt me alleen nog niet gebouwen erbij te zetten.
- Bijlagen
-
- 3D zichtbaar.JPG (71.81 KiB) 3865 keer bekeken
-
- 3D alles.JPG (73.16 KiB) 3865 keer bekeken
-
- Ontwerp.JPG (100.03 KiB) 3865 keer bekeken
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
wij willen eigenlijk nog een apart spoor er doorheen laten lopen, maar wij weten niet waar. Iemand daarvoor nog een idee?
Rechts is het (schaduwstation)/opslagplaats, maar die kan je loskoppelen op een of andere manier.
Rechts is het (schaduwstation)/opslagplaats, maar die kan je loskoppelen op een of andere manier.
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
dat aparte spoor laat maar zitten!
ik heb het ontwerp net uitgeprint en de + en de - gemarkeert en er zaten geen keerlussen in
ik heb het ontwerp net uitgeprint en de + en de - gemarkeert en er zaten geen keerlussen in
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Thijs, loop je sporen nog eens na want volgens mij kan je het gedeelte linksboven maar 1 kant op rijden, de andere kant kan wel tot je op het station komt en dan kom je er niet meer op terug.
Ook iets om over na te denken, je treinen rijden nu altijd dezelfde kant op, als je daar geen moeite mee hebt prima, echter anders toch ergens een keerlusje inbouwen
Ook iets om over na te denken, je treinen rijden nu altijd dezelfde kant op, als je daar geen moeite mee hebt prima, echter anders toch ergens een keerlusje inbouwen
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Hallo Thijs.thijs07 schreef:
ik heb het ontwerp net uitgeprint en de + en de - gemarkeert en er zaten geen keerlussen in
Bekijk je baan plan nog eens een 2e maal.
Ik zie naamlijk wel een grote keerlus.
Als je vertrekt uit het station.
Neem de bovenste aftakkende sporen, deze sluiten op hun beurt weer aan op de 2 sporen naar beneden.
Deze gaan weer terug naar het station waar alle sporen met elkaar in verbinding staan.
Dat is ook een keerlus.
Martin de Deugd
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Thijs,
Ik ga ervan uit dat je treinen rechts rijden zoals in Duitsland of Nederland. Je treinen die dan vanuit je kopstation rechtsboven op je plan vertrekken, kunnen niet het hoofdspoor op rijden op het rechter spoor. Er ontbreekt nog een overloop in je station.
Ik ga ervan uit dat je treinen rechts rijden zoals in Duitsland of Nederland. Je treinen die dan vanuit je kopstation rechtsboven op je plan vertrekken, kunnen niet het hoofdspoor op rijden op het rechter spoor. Er ontbreekt nog een overloop in je station.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
hoe moet ik dat dan aanpassen?
links onder nog een bocht wissel om op het linker spoor te komen?
links onder nog een bocht wissel om op het linker spoor te komen?
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
hier is het vernieuwde ontwerp:
het lijkt wat druk maar dat komt doordat er 3 helixen in zitten, rechts 2 boven elkaar en linksboven 1 en linksonder ook 1
het lijkt wat druk maar dat komt doordat er 3 helixen in zitten, rechts 2 boven elkaar en linksboven 1 en linksonder ook 1
- Bijlagen
-
- 3D alles.JPG (80.2 KiB) 4236 keer bekeken
-
- 3D zichtbaar.JPG (69.13 KiB) 4236 keer bekeken
-
- ontwerp.JPG (114.53 KiB) 4236 keer bekeken
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Hallo Thijs.
Vraagje
Waar ga je het station etc..nu plaatsen.?
Als je de beperkte beschikbare ruimte die er was, ook weer vol legt met rails.
Daarom is het belangrijk ook plaats voor gebouwen te reserveren.
Martin de Deugd
Vraagje
Waar ga je het station etc..nu plaatsen.?
Als je de beperkte beschikbare ruimte die er was, ook weer vol legt met rails.
Daarom is het belangrijk ook plaats voor gebouwen te reserveren.
Martin de Deugd
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
ik dacht dat die gebouwen later wel kwamen maar is dat dan echt zo belangrijk om goed te kijken waar die moeten?
ik snap het wel, maar dat is nog nieuw voor mij.
er komen nog wat aanpassingen, als ik tijd heb tenminste.
ik snap het wel, maar dat is nog nieuw voor mij.
er komen nog wat aanpassingen, als ik tijd heb tenminste.
Re: baanplan 1,50 bij ong. 2,00
Nou, het is (voor mij) belangrijk om twee redenen:
Treinen rijden niet van niks naar niks, ze rijden voor een doel. Bijvoorbeeld van stad naar dorp of naar industrie. Bebouwing op de juiste plaats geeft een reden voor het spoor. Dat is bijvoorbeeld de reden dat in het draadje Beksheim hier door Jeroen opgemerkt wordt dat er nu een reden is voor die halte.
Gebouwen (en wegen en bossen enz) op de juiste plek en in de juiste verhoudingen zorgen voor rust en een aantrekkelijk gezicht, zonder dat het te vol wordt. In oude modelspoorboekjes uit de jaren 60 of 70 zie je veel banen die helemaal volgezet zijn, dat is erg onnatuurlijk.
Bart
Treinen rijden niet van niks naar niks, ze rijden voor een doel. Bijvoorbeeld van stad naar dorp of naar industrie. Bebouwing op de juiste plaats geeft een reden voor het spoor. Dat is bijvoorbeeld de reden dat in het draadje Beksheim hier door Jeroen opgemerkt wordt dat er nu een reden is voor die halte.
Gebouwen (en wegen en bossen enz) op de juiste plek en in de juiste verhoudingen zorgen voor rust en een aantrekkelijk gezicht, zonder dat het te vol wordt. In oude modelspoorboekjes uit de jaren 60 of 70 zie je veel banen die helemaal volgezet zijn, dat is erg onnatuurlijk.
Bart