Lemland, 250 x 150 cm
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
-
- Berichten: 1409
- Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43
Re: Lemland
hallo bart en lem
dat ziet er netjes uit!
mooie foto's ook zo met daglicht!
groeten richard
dat ziet er netjes uit!
mooie foto's ook zo met daglicht!
groeten richard
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Re: Lemland
Gisteren verder gegaan met ballast, gras en wat niet al. Lemstad Goederen gaat er steeds echter uitzien.
Eerst heb ik met houtlijm wat paadjes uitgezet, zodat de preisertjes makkelijk alle onderdelen van het goederenstation kunnen bereiken.
Er overheen is licht grijs grind gegaan.
De preisertjes hebben ook veilige overpaden gekregen.
En ook de deksels van de wisselmotoren zijn van ballast (en later gras) voorzien.
En verder is de ballast gefixeert met houtlijmdreftwater en is er gras opgekomen, maar dat komt in de volgende post.
Bart
Eerst heb ik met houtlijm wat paadjes uitgezet, zodat de preisertjes makkelijk alle onderdelen van het goederenstation kunnen bereiken.
Er overheen is licht grijs grind gegaan.
De preisertjes hebben ook veilige overpaden gekregen.
En ook de deksels van de wisselmotoren zijn van ballast (en later gras) voorzien.
En verder is de ballast gefixeert met houtlijmdreftwater en is er gras opgekomen, maar dat komt in de volgende post.
Bart
Re: Lemland
Gisteravond is Lemstad Goederen dus een heel stuk verder gekomen. Het ziet er nu zo uit:
Aan het einde van de dag waren de twee opstelsporen (links) en de bediening van DHLEM (rechts) voorzien van ballast en gefixeert met lijm. Daarom zie je bijvoorbeeld links tussen de sporen nog een donkere tint in het bruin.
Dat is hier goed te zien: alles wat donkerbruin is, is nog nat van de houtlijm.
Tussen de sporen is het gras en onkruid flink opgeschoten. Tussen de dieseltanks (rechtsonder) en het spoor naar DHLEM ligt nog een grote bruine deksel van iets technisch, geen idee wat daar onder zit.
Als we iets verder lopen richting de goederenloods en weer richting het transformatorstation kijken, zien we nog meer gras. Het is wel duidelijk dat dit goederenstation betere tijden heeft gekend. Maar het is ook weer niet helemaal ongebruikt, de dwergseinen zijn nog allemaal in werking en zo zien we dat alleen de trein vanaf DHLEM hier een veilig sein heeft gekregen.
Vanaf dat spoor, gezien vanonder de oude portaalkraan:
Zo ziet die kraan er nu uit. Samen met het houten schuurtje, waar we straks gaan kijken, is die gisteren ook definitief geplaatst.
Merk op dat de dwergseinen, zoals die hieronder, net als in de echte (Duitse) werkelijkheid aan de achterkant zijn voorzien van geel/zwarte strepen om ze beter op te laten vallen.
Onder de portaalkraan steekt de ontkoppelaar tussen de rails uit. Links zie je het trapje om naar boven te klimmen als je de kraan moet bedienen.
En als je boven bent, zie je dar het kleine zwarte motortje dat de takel heen een weer beweegt.
Die loopt op rails en als 'ie klaar is met werken, wordt hij onder een houten afdakje geparkeerd.
Ook het krakkemikkige schuurtje met spoormateriaal is geplaatst. Dit is de achterkant en de situatie ten opzichte van het transformatorstation en de dieseltanks.
Voor het schuurtje ligt nu grijs schoon grind. Met wat diverse rommel ervoor.
Het huisje valt van ellende bijna uit elkaar, het staat wat uit het lood en de ramen zijn al lang geleden dichtgetimmerd. Onkruid en gras groeien er enthousiast tegenaan.
In de avond is het zelfs een erg ongure plek geworden.
Vandaag ga ik misschien verder met het per dwarsligger verwijderen van steentjes die ik daar niet wil hebben, het bruin verven van plekken waar dat moet omdat er geen ballast ligt (dicht bij de wissels bijv.) en het verder fixeren van ballast, maar dan bij de toekomstige locloods en naast het transformatorstation.
Bart
Aan het einde van de dag waren de twee opstelsporen (links) en de bediening van DHLEM (rechts) voorzien van ballast en gefixeert met lijm. Daarom zie je bijvoorbeeld links tussen de sporen nog een donkere tint in het bruin.
Dat is hier goed te zien: alles wat donkerbruin is, is nog nat van de houtlijm.
Tussen de sporen is het gras en onkruid flink opgeschoten. Tussen de dieseltanks (rechtsonder) en het spoor naar DHLEM ligt nog een grote bruine deksel van iets technisch, geen idee wat daar onder zit.
Als we iets verder lopen richting de goederenloods en weer richting het transformatorstation kijken, zien we nog meer gras. Het is wel duidelijk dat dit goederenstation betere tijden heeft gekend. Maar het is ook weer niet helemaal ongebruikt, de dwergseinen zijn nog allemaal in werking en zo zien we dat alleen de trein vanaf DHLEM hier een veilig sein heeft gekregen.
Vanaf dat spoor, gezien vanonder de oude portaalkraan:
Zo ziet die kraan er nu uit. Samen met het houten schuurtje, waar we straks gaan kijken, is die gisteren ook definitief geplaatst.
Merk op dat de dwergseinen, zoals die hieronder, net als in de echte (Duitse) werkelijkheid aan de achterkant zijn voorzien van geel/zwarte strepen om ze beter op te laten vallen.
Onder de portaalkraan steekt de ontkoppelaar tussen de rails uit. Links zie je het trapje om naar boven te klimmen als je de kraan moet bedienen.
En als je boven bent, zie je dar het kleine zwarte motortje dat de takel heen een weer beweegt.
Die loopt op rails en als 'ie klaar is met werken, wordt hij onder een houten afdakje geparkeerd.
Ook het krakkemikkige schuurtje met spoormateriaal is geplaatst. Dit is de achterkant en de situatie ten opzichte van het transformatorstation en de dieseltanks.
Voor het schuurtje ligt nu grijs schoon grind. Met wat diverse rommel ervoor.
Het huisje valt van ellende bijna uit elkaar, het staat wat uit het lood en de ramen zijn al lang geleden dichtgetimmerd. Onkruid en gras groeien er enthousiast tegenaan.
In de avond is het zelfs een erg ongure plek geworden.
Vandaag ga ik misschien verder met het per dwarsligger verwijderen van steentjes die ik daar niet wil hebben, het bruin verven van plekken waar dat moet omdat er geen ballast ligt (dicht bij de wissels bijv.) en het verder fixeren van ballast, maar dan bij de toekomstige locloods en naast het transformatorstation.
Bart
Re: Lemland
Nou Bart, met die aankleding ziet het er weer een stuk fraaier uit. Leuk idee van die put met dat deksel.
Is het gezichtsbedrog of staat de kraan enigszins scheef?
Mvg,
Martin
Is het gezichtsbedrog of staat de kraan enigszins scheef?
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Lemland
Martin,
Naarmate de boel voller wordt, wordt het lastiger om een goede fotoplek te vinden, op preiserniveau teminste. Het beste past nog mijn blackberry (op zijn kop), maar die foto's zijn weer wat minder van kwaliteit. Gisteren wat zitten prutsen met camerastandpunten, en die plaat is helaas wat scheef genomen. Straks eens kijken of ik een ander plaatje kan schieten. Eerst maar even werken.
Bart
Naarmate de boel voller wordt, wordt het lastiger om een goede fotoplek te vinden, op preiserniveau teminste. Het beste past nog mijn blackberry (op zijn kop), maar die foto's zijn weer wat minder van kwaliteit. Gisteren wat zitten prutsen met camerastandpunten, en die plaat is helaas wat scheef genomen. Straks eens kijken of ik een ander plaatje kan schieten. Eerst maar even werken.
Bart
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Lemland
lemstad gaat er steets mooier uit zien
heb je dat kromme huisje zelf gemaakt ziet er leuk uit
Gr andy
heb je dat kromme huisje zelf gemaakt ziet er leuk uit
Gr andy
Re: Lemland
@allen: dank!
@Andy: nee, die is gemaakt door Model Tech Studio's. Zie ook de nieuwe aanwinsten draad.
Samen met een ander vervallen schuurtje kost het omgerekend 7,56 euro. Komt nog verzendkosten en soms btw bij. Vond het echter zeer mooi gemaakt en dus waard. Zie ook Finished Models.
Bart
@Andy: nee, die is gemaakt door Model Tech Studio's. Zie ook de nieuwe aanwinsten draad.
Samen met een ander vervallen schuurtje kost het omgerekend 7,56 euro. Komt nog verzendkosten en soms btw bij. Vond het echter zeer mooi gemaakt en dus waard. Zie ook Finished Models.
Bart
Re: Lemland
Vandaag blijkt alles netjes opgedroogd te zijn. Alleen zag ik bij de kraan een gat in het talud.
Hoe kan dat nu?
Ik denk dat het komt omdat ik ook frisse groene struikjes heb geplakt gisteren.
Want dit zag ik vanmiddag naast de kraan zitten:
Twee konijntjes...
Hoe komen die daar? Met DAS.
Vier geverfde splintertjes er aan als oortjes.
Het kleinste konijn heeft hangoortjes.
Daarna op een plankje tijdelijk vastgelijmd met een drupje houtlijm.
Bruin verven en elk konijntje twee zwarte oogjes met daarin een wit stipje. En beiden een wit staartje.
Daarna voorzichtig weer loshalen en vrijlaten bij hun nieuwe konijnenhol.
Nog iets te groot maar op zich niet storend. Was een leuk klusje tussen door.
Bart
Hoe kan dat nu?
Ik denk dat het komt omdat ik ook frisse groene struikjes heb geplakt gisteren.
Want dit zag ik vanmiddag naast de kraan zitten:
Twee konijntjes...
Hoe komen die daar? Met DAS.
Vier geverfde splintertjes er aan als oortjes.
Het kleinste konijn heeft hangoortjes.
Daarna op een plankje tijdelijk vastgelijmd met een drupje houtlijm.
Bruin verven en elk konijntje twee zwarte oogjes met daarin een wit stipje. En beiden een wit staartje.
Daarna voorzichtig weer loshalen en vrijlaten bij hun nieuwe konijnenhol.
Nog iets te groot maar op zich niet storend. Was een leuk klusje tussen door.
Bart
Re: Lemland
wow Bart jij bent even lekker aan het freubelen geweest, moet altijd even kijken als ik een updateje ziet van je en je hebt ons wederom niet teleurgesteld.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Lemland
Nu de lijm en verf droogt & de laatste details geplaatst zijn, kijken we nog even rond op Lemstad Goederen. We nemen vanaf Lemstad het nieuwe overpad naar het brandstofdepot en slaan direct na het dwergsein rechtsaf.
Dan kom je al snel bij het golfplaten schuurtje met de gevaarlijke stoffen.
Daar kan je linksaf, naar een ander, houten, schuurtje of er omheen naar het transformatorstation, zoals je in de volgende plaat kan zien.
Zo van bovenaf zie je trouwens goed dat een deel van de ballast en grind al droog is, maar bijvoorbeeld bij het transformatorstation nog niet.
Als we dan nog een klein stukje verder lopen langs de rails en dan terug kijken, zien we dit.
Snel steken we hier het spoor over en ook over het afbuigende spoor naar de toekomstige locomotievenloods. Als we een beetje omhoog kijken, zien we hoe Davydorp hoog boven het dal ligt.
We lopen terug, weer langs de brandstoftanks. Daar zien we het driewegwissel met ballast, twee afgedenkte motoren en bruin geschilderde railsbedding.
Nog verder richting de loods zien we de allerlaatste twee toevoegingen: geprinte stootjukken, door Lem vorig jaar geverfd en nu beide geplaatst.
Einde van het spoor & einde van bijna drie dagen intensief klussen aan Lemland.
Dan kom je al snel bij het golfplaten schuurtje met de gevaarlijke stoffen.
Daar kan je linksaf, naar een ander, houten, schuurtje of er omheen naar het transformatorstation, zoals je in de volgende plaat kan zien.
Zo van bovenaf zie je trouwens goed dat een deel van de ballast en grind al droog is, maar bijvoorbeeld bij het transformatorstation nog niet.
Als we dan nog een klein stukje verder lopen langs de rails en dan terug kijken, zien we dit.
Snel steken we hier het spoor over en ook over het afbuigende spoor naar de toekomstige locomotievenloods. Als we een beetje omhoog kijken, zien we hoe Davydorp hoog boven het dal ligt.
We lopen terug, weer langs de brandstoftanks. Daar zien we het driewegwissel met ballast, twee afgedenkte motoren en bruin geschilderde railsbedding.
Nog verder richting de loods zien we de allerlaatste twee toevoegingen: geprinte stootjukken, door Lem vorig jaar geverfd en nu beide geplaatst.
Einde van het spoor & einde van bijna drie dagen intensief klussen aan Lemland.
Re: Lemland
Wat ruist er door het struuuuuuuiik-gewas?
Het is een V200.
Vanavond tijdens een koffiepauze ook even de telefooncamera gepakt. die kan door de plaats van de lens (vlak bij de rand) hele lage foto's maken. En dan zie je tussen het struikgewas dit.
Even dichtbij bekijken!
Imposant grote loc als je er zo als preisertje naast staat!
Klaar om zo te tanken, als de ketelwagens hun Esso diesel hebben gelost in de tanks.
Bart
Het is een V200.
Vanavond tijdens een koffiepauze ook even de telefooncamera gepakt. die kan door de plaats van de lens (vlak bij de rand) hele lage foto's maken. En dan zie je tussen het struikgewas dit.
Even dichtbij bekijken!
Imposant grote loc als je er zo als preisertje naast staat!
Klaar om zo te tanken, als de ketelwagens hun Esso diesel hebben gelost in de tanks.
Bart
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Lemland
Hi Bart,
Wat een details! Heel erg gaaf. Als je de rest ook zo maakt......naja, wat valt er dan nog te zeggen; niks dan lof! Persoonlijk vind ik je/jullie boogwissel niet geslaagd, maar de details verhullen dat heel erg mooi. Je fotowerk is nl. pryma gedaan. Zolang je daar niet met van die lange wagons of rijtuigen gaat rijden (lokdepot, zal wel meevallen dus) valt het lang niet zo op. Overigens, kun je die wagons wel koppelen?
Kortom: good'n shizzle en ga zo door!
Grtz,
J.
Wat een details! Heel erg gaaf. Als je de rest ook zo maakt......naja, wat valt er dan nog te zeggen; niks dan lof! Persoonlijk vind ik je/jullie boogwissel niet geslaagd, maar de details verhullen dat heel erg mooi. Je fotowerk is nl. pryma gedaan. Zolang je daar niet met van die lange wagons of rijtuigen gaat rijden (lokdepot, zal wel meevallen dus) valt het lang niet zo op. Overigens, kun je die wagons wel koppelen?
Kortom: good'n shizzle en ga zo door!
Grtz,
J.
Re: Lemland
Dank voor de complimenten.
Dat boogwissel daar is inderdaad niet ideaal en de boog erg krap maar er komen inderdaad alleen locs overheen en dus af en toe één of twee ketelwagens. Die zijn op dat stuk inderdaad lastiger te koppelen, maar dat is indirect een compromis vanwege de beperkte omvang van de baan, een L van 1,5 bij 2,5 meter. Het stuk bij het boogwissel is nog niet helemaal klaar want er moet nog ballast van de dwarsliggers worden gekrast, gras worden aangebracht en de randen van de deksels van de wisselmotoren verder camoufleren. Nog genoeg te doen maar Lem is er vanaf vanmiddag weer dus twee extra handen.
En we willen inderdaad de rest ook zo maken.
Bart
Dat boogwissel daar is inderdaad niet ideaal en de boog erg krap maar er komen inderdaad alleen locs overheen en dus af en toe één of twee ketelwagens. Die zijn op dat stuk inderdaad lastiger te koppelen, maar dat is indirect een compromis vanwege de beperkte omvang van de baan, een L van 1,5 bij 2,5 meter. Het stuk bij het boogwissel is nog niet helemaal klaar want er moet nog ballast van de dwarsliggers worden gekrast, gras worden aangebracht en de randen van de deksels van de wisselmotoren verder camoufleren. Nog genoeg te doen maar Lem is er vanaf vanmiddag weer dus twee extra handen.
En we willen inderdaad de rest ook zo maken.
Bart
-
- Berichten: 3215
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Lemland
Bart,
Prima vak werk , mooi dat Tp3 hier ook rijd, ben een enorme V200 fan.
Het stukje goederen spoor ziet er goed uit. Vooral het vervallen huisje staat daar goed.
mvrg Bob Vermeulen
Prima vak werk , mooi dat Tp3 hier ook rijd, ben een enorme V200 fan.
Het stukje goederen spoor ziet er goed uit. Vooral het vervallen huisje staat daar goed.
mvrg Bob Vermeulen
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Lemland
Lem is er weer en hij heeft gras gemaakt. Eerst op een stukje afvalhout uitproberen welke methode en verhoudingen en zo het beste werkt. We vonden dit de beste.
Vervolgens is alles wat gras moet worden ingesmeerd met houtlijm en met de fles- en stofzuigermethode is het gras aangebracht.
Ziet er best mooi uit, morgen eens kijken hoe de lijm opgedroogd is.
Lem & Bart
Vervolgens is alles wat gras moet worden ingesmeerd met houtlijm en met de fles- en stofzuigermethode is het gras aangebracht.
Ziet er best mooi uit, morgen eens kijken hoe de lijm opgedroogd is.
Lem & Bart
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Lemland
Daar is ook nieuws over: ik heb nu het artikel binnen ter review, als Lem vanavond ook akkoord is, gaat het artikel morgen live. En: er zit natuurlijk ook weer een link naar het N-Spoorforum in.
Bart
Re: Lemland
Ons transformatorstation staat sinds vanochtend op het Conrad blog 'mancave': http://mancave.conrad.nl/
Lees meer op: http://mancave.conrad.nl/schaal-n-tranf ... 6-x-18-cm/
Lem & Bart
Lees meer op: http://mancave.conrad.nl/schaal-n-tranf ... 6-x-18-cm/
Lem & Bart
Re: Lemland
Dank Jos, we zijn megatrots! Plus: als er genoeg mensen ons bericht daar lezen, krijgt Lem van Conrad een waardebon van 50 euro! (hint hint )
We hopen dat de plaatjes een beetje laden vandaag, niet alleen door de extra bezoekers op onze servers van Conrad vandaag maar ook xs4all/kpn is nogal traag deze zaterdag hier. Anyway. Laatste stukje groen is nu ook aangebracht. Een stuk wilder dan voorheen, dit ligt midden tussen de sporen en alleen werklui komen hier heel af een toe. Maar eerst lijm smeren.
Lekker dik vezels (met de plasticfles-methode) aangebracht, plus een zooi pollen, struiken en onkruid.
Grasvezels 2,5 mm van Noch, struikgedoe van o.a. Busch, pollen licht en donker ook van Noch en losse groene korrels die van standaardboompjes af zijn gevallen. Omdat hier nogal veel extra zooi tussen het gras zit, is het tevens gefixeert met 3M foto-spuitlijm (was in de aanbiedingenbak bij Office Center). We willen niet dat alles onder spuitplak komt, dus eerst een wc-rol kokertje op het stukje groen gedrukt en dan in de koker op het groen gespoten. Leek een stom idee maar werkte goed.
Resultaat is redelijk goed.
Overzichtje, bijna niks meer te zien van de wisselmotor.
Linksboven komt de locomotieven-loods. En als we daar kijken, zien we iets nieuws: een bouwput.
Hmm. Meer daar over in volgende berichten!
Lem & Bart
We hopen dat de plaatjes een beetje laden vandaag, niet alleen door de extra bezoekers op onze servers van Conrad vandaag maar ook xs4all/kpn is nogal traag deze zaterdag hier. Anyway. Laatste stukje groen is nu ook aangebracht. Een stuk wilder dan voorheen, dit ligt midden tussen de sporen en alleen werklui komen hier heel af een toe. Maar eerst lijm smeren.
Lekker dik vezels (met de plasticfles-methode) aangebracht, plus een zooi pollen, struiken en onkruid.
Grasvezels 2,5 mm van Noch, struikgedoe van o.a. Busch, pollen licht en donker ook van Noch en losse groene korrels die van standaardboompjes af zijn gevallen. Omdat hier nogal veel extra zooi tussen het gras zit, is het tevens gefixeert met 3M foto-spuitlijm (was in de aanbiedingenbak bij Office Center). We willen niet dat alles onder spuitplak komt, dus eerst een wc-rol kokertje op het stukje groen gedrukt en dan in de koker op het groen gespoten. Leek een stom idee maar werkte goed.
Resultaat is redelijk goed.
Overzichtje, bijna niks meer te zien van de wisselmotor.
Linksboven komt de locomotieven-loods. En als we daar kijken, zien we iets nieuws: een bouwput.
Hmm. Meer daar over in volgende berichten!
Lem & Bart