Starten met Dinamo
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
- Locatie: Lochem
Re: Starten met Dinamo
Martin,
Als ik bijvoorbeeld iTrain Professional zou kopen dan ik daarmee Dinamo (het laten rijden van de trein) en bv een Twincenter (bezetmelding en wisseldecoders) mee aansturen. Dan hoef ik van mijn Dinamo systeem alleen nog de IPM (voeding), RM-U (koppeling PC) en TM-H (voeding 8 blokken) te gebruiken. Of is er nog een andere optie voor de Twincenter om de bezetmelders en wisseldecoders aan de pc (iTrain) te koppelen.
Onder te over te nemen baan zitten al bezetmelders en wisseldecoders. Gezien de omvangrijke verzameling analoge treinen wil ik het Dinamo systeem nog niet de deur uit doen.
Groet,
Rob.
Als ik bijvoorbeeld iTrain Professional zou kopen dan ik daarmee Dinamo (het laten rijden van de trein) en bv een Twincenter (bezetmelding en wisseldecoders) mee aansturen. Dan hoef ik van mijn Dinamo systeem alleen nog de IPM (voeding), RM-U (koppeling PC) en TM-H (voeding 8 blokken) te gebruiken. Of is er nog een andere optie voor de Twincenter om de bezetmelders en wisseldecoders aan de pc (iTrain) te koppelen.
Onder te over te nemen baan zitten al bezetmelders en wisseldecoders. Gezien de omvangrijke verzameling analoge treinen wil ik het Dinamo systeem nog niet de deur uit doen.
Groet,
Rob.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
De beide systemen naast elkaar gebruiken lijkt me geen probleem, dat regelt iTrain voor je. Alleen die bezetmelders durf ik je niet zeker te vertellen... stuur Frans Staal even een berichtje als je wilt.
In mijn theorie zou het moeten kunnen maar ik weet niet of de TM-H kan functioneren zonder CD16
groetjes
In mijn theorie zou het moeten kunnen maar ik weet niet of de TM-H kan functioneren zonder CD16
groetjes
Re: Starten met Dinamo
De TH-H heeft 128 signaal ingangen. Dus als de bezetmelder een signaal kan geven dat voldoet aan de eisen van de TM-H (dus naar naar 0 of +5V trekken uit mijn hoofd) dan moet je ze gewoon kunnen aansluiten.
Alleen, nogmaals, de CD16 kan wissel- én gelijkstroom aan (voorwaarde voor Dinamo). Hoe je huidige bezetmelders omgaan met gelijkstroom weet ik niet. Het zou niet veel moeten uitmaken maar ja...
<flame-war avert modus>Als ik mij in details of technische specs vergis: Ik heb de gegevens even niet bij de hand dus alles uit mijn hoofd</flame-war avert modus>
Alleen, nogmaals, de CD16 kan wissel- én gelijkstroom aan (voorwaarde voor Dinamo). Hoe je huidige bezetmelders omgaan met gelijkstroom weet ik niet. Het zou niet veel moeten uitmaken maar ja...
<flame-war avert modus>Als ik mij in details of technische specs vergis: Ik heb de gegevens even niet bij de hand dus alles uit mijn hoofd</flame-war avert modus>
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
- Locatie: Lochem
Re: Starten met Dinamo
Bedankt voor jullie reacties over Dinamo in combinatie met standaard digitale componenten van andere leveranciers.
Na lang nadenken heb ik besloten niet verder te gaan met het Dinamo systeem. Aan de overgenomen modelbaan moeten teveel aanpassingen worden gedaan om het Dinamo systeem aan te sluiten.
De reeds aangeschafte componenten worden binnenkort te koop aangeboden op het N-Spoorforum.
Rob.
Na lang nadenken heb ik besloten niet verder te gaan met het Dinamo systeem. Aan de overgenomen modelbaan moeten teveel aanpassingen worden gedaan om het Dinamo systeem aan te sluiten.
De reeds aangeschafte componenten worden binnenkort te koop aangeboden op het N-Spoorforum.
Rob.
Re: Starten met Dinamo
Zijn er Dinomo gebruikers die niet te ver van Alkmaar/ Heerhugowaard wonen?
Ik wil graag eens kijken en uitleg krijgen want na het lezen van dit draadje snap ik er nog niet veel van (ligt aan mij hoor, ik ben niet zo techneut)
Ik wil graag eens kijken en uitleg krijgen want na het lezen van dit draadje snap ik er nog niet veel van (ligt aan mij hoor, ik ben niet zo techneut)
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Sorry woon in Harderwijk, je bent van harte welkom als je een keer in de buurt bent.
Groetjes
Groetjes
Re: Starten met Dinamo
Mijn baan gaat waarschijnlijk bestaan uit 58 baanvakken (waarvan 15x eenrichtingsverkeer. Dus 86 detectiepunten voor het tweerichting verkeer maakt 101 detectie punten) en 45 wissels.
Volgens mij heb ik dan een startset en 7x de CD16 nodig. Klopt dat? of komt er nog meer bij?
Dan nog een volgende vraag:
ik wil dit systeem graag omdat ik een hekel heb om decoders in te bouwen (lukt vaak niet waardoor ik de decoder weg kan gooien). Nu moet ik dus zo'n 10 printplaten solderen waar ik erg tegen op zie. Kunnen de printplaten ook kant en klaar geleverd worden?
Volgens mij heb ik dan een startset en 7x de CD16 nodig. Klopt dat? of komt er nog meer bij?
Dan nog een volgende vraag:
ik wil dit systeem graag omdat ik een hekel heb om decoders in te bouwen (lukt vaak niet waardoor ik de decoder weg kan gooien). Nu moet ik dus zo'n 10 printplaten solderen waar ik erg tegen op zie. Kunnen de printplaten ook kant en klaar geleverd worden?
Re: Starten met Dinamo
Hoi Sander,Trammetje schreef:Mijn baan gaat waarschijnlijk bestaan uit 58 baanvakken (waarvan 15x eenrichtingsverkeer. Dus 86 detectiepunten voor het tweerichting verkeer maakt 101 detectie punten) en 45 wissels.
Volgens mij heb ik dan een startset en 7x de CD16 nodig. Klopt dat? of komt er nog meer bij?
Dan nog een volgende vraag:
ik wil dit systeem graag omdat ik een hekel heb om decoders in te bouwen (lukt vaak niet waardoor ik de decoder weg kan gooien). Nu moet ik dus zo'n 10 printplaten solderen waar ik erg tegen op zie. Kunnen de printplaten ook kant en klaar geleverd worden?
Frans Staal levert o.a. geassembleerde printplaten.
Kijk eens op de volgende website http://www.picommit.nl/dinasys/.
Grtz.
Peter
Re: Starten met Dinamo
Sander, als het gaat om het inbouwen van decoders kun je dat toch ook laten doen door een treinenzaak?
Ik zou in elk geval eens goed uitrekenen wat de verschillende opties je zouden kosten. In dat plaatje kun je ook meenemen het laten inbouwen ipv zelf doen. En overigens schijnt ook bij Dinamo dat de treinen met decoder mooier te rijden dan zonder...
Ik zou in elk geval eens goed uitrekenen wat de verschillende opties je zouden kosten. In dat plaatje kun je ook meenemen het laten inbouwen ipv zelf doen. En overigens schijnt ook bij Dinamo dat de treinen met decoder mooier te rijden dan zonder...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Starten met Dinamo
Steven,
die afweging ben ik nu aan het maken, door dinamo kom ik nu uit op 820.- totaal. Moet nog even kijken hoe dat opgebouwd kan worden.
In mijn huidige situatie (met ProfiBoss) heb ik mijn baan bijna rijklaar. Wissels kan ik langzamerhand voorzien van decoders, tot die tijd handmatig omzetten. Zo spreid ik de kosten wat.
die afweging ben ik nu aan het maken, door dinamo kom ik nu uit op 820.- totaal. Moet nog even kijken hoe dat opgebouwd kan worden.
In mijn huidige situatie (met ProfiBoss) heb ik mijn baan bijna rijklaar. Wissels kan ik langzamerhand voorzien van decoders, tot die tijd handmatig omzetten. Zo spreid ik de kosten wat.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Het is inderdaad waar dat elke loc die analoog mooi loopt, met een decoder nog mooier loopt. Ik heb nu inmiddels 70% van mijn locs voorzien van een decoder omdat ze dan nauwkeuriger rijden dan analoog.
Desniettemin ben ik erg blij dat ik ondanks de hoge instap toch heb gekozen voor Dinamo, waarom? drie in mijn ogen belangrijke redenen:
- altijd de mogelijkheid om analoge locs te laten rijden in de automatisering. Niet elke loc verdiend een decoder of kan er eentje hebben
- geen totale black-out als er een kortsluiting optreed
- geen gedoe met verschillende wissel en sein decoders
Qua kosten valt het in totaal erg mee, als ik mijn baan Marelburg (6 blokkaarten) omreken naar een DCC baan dan ben ik evenveel geld kwijt. Het verschil zit hem in de instap. Bij Dinamo betaal je een hoge instap omdat je dan een totaal systeem aanschaft die je in omvang uit kan breiden tegen aanzienlijk minder geld. Een DCC baan begint bij een simpele centrale maar wil je met meer dan een paar locs rijden moet je al een booster aanschaffen, wil je automatiseren dan moet je bezetmelders aanschaffen. enzovoort. Dan kom je uiteindelijk op een even aantal geld en componenten uit.
Alleen met DCC zit je wel vast aan een decoder en bij Dinamo niet.
Nu zeggen veel dat dat niet kan omdat je geen blokkaarten hoeft aan te schaffen bij DCC maar dan vergeten ze de wissel en seindecoders. Daarin is Dinamo met de PM32 (magneet) en de OC32 simpeler en goedkoper.
je moet dus als je een berekeing maakt wel beide systemen in de gehele breedte berekenen.
Het verhaal dat Dinamo meer bedrading nodig heeft geld alleen voor de gebruikers van Koploper. Daar moet je bij gebruik van twee richtingen in een blok een ongedetecteerde sectie inbouwen. Voor wie gebruik maakt van iTrain hoeft dat niet. Dan volstaat het gebruik van twee secties per blok. Net als in een DCC baan.
Wat ik vooral duidelijk wil maken is dat er veel verkeerde beelden zijn van Dinamo welke onterecht zijn. Ga je er echt in verdiepen dan zal je zien dat de beide systemen alleen op de bovengenoemde drie punten echt verschillen.
Groetjes Martin
Desniettemin ben ik erg blij dat ik ondanks de hoge instap toch heb gekozen voor Dinamo, waarom? drie in mijn ogen belangrijke redenen:
- altijd de mogelijkheid om analoge locs te laten rijden in de automatisering. Niet elke loc verdiend een decoder of kan er eentje hebben
- geen totale black-out als er een kortsluiting optreed
- geen gedoe met verschillende wissel en sein decoders
Qua kosten valt het in totaal erg mee, als ik mijn baan Marelburg (6 blokkaarten) omreken naar een DCC baan dan ben ik evenveel geld kwijt. Het verschil zit hem in de instap. Bij Dinamo betaal je een hoge instap omdat je dan een totaal systeem aanschaft die je in omvang uit kan breiden tegen aanzienlijk minder geld. Een DCC baan begint bij een simpele centrale maar wil je met meer dan een paar locs rijden moet je al een booster aanschaffen, wil je automatiseren dan moet je bezetmelders aanschaffen. enzovoort. Dan kom je uiteindelijk op een even aantal geld en componenten uit.
Alleen met DCC zit je wel vast aan een decoder en bij Dinamo niet.
Nu zeggen veel dat dat niet kan omdat je geen blokkaarten hoeft aan te schaffen bij DCC maar dan vergeten ze de wissel en seindecoders. Daarin is Dinamo met de PM32 (magneet) en de OC32 simpeler en goedkoper.
je moet dus als je een berekeing maakt wel beide systemen in de gehele breedte berekenen.
Het verhaal dat Dinamo meer bedrading nodig heeft geld alleen voor de gebruikers van Koploper. Daar moet je bij gebruik van twee richtingen in een blok een ongedetecteerde sectie inbouwen. Voor wie gebruik maakt van iTrain hoeft dat niet. Dan volstaat het gebruik van twee secties per blok. Net als in een DCC baan.
Wat ik vooral duidelijk wil maken is dat er veel verkeerde beelden zijn van Dinamo welke onterecht zijn. Ga je er echt in verdiepen dan zal je zien dat de beide systemen alleen op de bovengenoemde drie punten echt verschillen.
Groetjes Martin
Re: Starten met Dinamo
Het essentiële verschil zit hem volgens mij vooral in je eerste twee punten. Ik gebruik voor seinen (en binnenkort wissels) tot mijn tevredenheid de OC32 met mijn (DCC) Multimaus. Scheelt inderdaad best wel geld.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Klopt inderdaad, de OC32 kan voor zowel DCC als Dinamo gebruikt worden. Echter de PM32 is allen voor Dianmo, daarmee kan je 64 magneetartikelen bedienen.
Ikzelf gebruik de PM32 niet omdat ik geen magneten gebruik maar servo's. Wat seinen betreft raad ik iedereen de OC32 aan
Groetjes
Ikzelf gebruik de PM32 niet omdat ik geen magneten gebruik maar servo's. Wat seinen betreft raad ik iedereen de OC32 aan
Groetjes
Re: Starten met Dinamo
Wie kan mijn vragen beantwoorden?
Op termijn ben ik van plan een groot kopstation project te gaan beginnen. Deze komt aan een modulebaan te staan waarbij we gebruik maken van het bloksysteem 'van Mekeren'. Dit bloksysteem werkt bij ons alleen op de hoofdbaan. Zodra we van de hoofdbaan afgaan werken we over het algemeen met travo's. Nu gezien de omvang van mijn project, wil ik kijken of het mogelijk is, het kopstation te gaan aansturen met Koploper.
Nu heb ik wel diverse problemen... Ik heb een behoorlijk aantal, naar Nederlands voorbeeld, rood-geel-groen seinen. Deze wil ik wel op een gemakkelijke manier naar behoren laten werken.
Ook rijden er een zeer groot diversiteit aan treinen op onze baan. De collectie veranderd om de haverklap. Alle treinen zijn wel analoog. Het is dan wel belangrijk om, zodra er een vreemde trein het station binnen rijdt, deze wel direct gedetecteerd wordt en naar zijn bestemming toe rijdt.
Hiernaast maak ik gebruik van veel ontkoppelaars. Zo wordt bijvoorbeeld een loc afgekoppeld, en komt er weer een andere locomotief van het opstel gedeelte om de treinset vanuit de andere kant weer aan te koppelen. Dan vraag ik mij af, of de ontkoppelaars ook allemaal in het systeem verwerkt kunnen worden?
Even voor de duidelijkheid heb ik mijn project hieronder neergezet. De baan die er omheen loopt is ons hoofdspoor. Deze werkt op een ander bloksysteem en hier kan ik absoluut niet mee rommelen. Het komt er dus op neer, dat wanneer ik de inrij wissel omzet, er direct een vreemde trein binnen komt rijden. Deze moet het systeem dan direct oppakken.
Wie kan mij vertellen of mijn wensen mogelijk zijn?
Groeten, Mike
Op termijn ben ik van plan een groot kopstation project te gaan beginnen. Deze komt aan een modulebaan te staan waarbij we gebruik maken van het bloksysteem 'van Mekeren'. Dit bloksysteem werkt bij ons alleen op de hoofdbaan. Zodra we van de hoofdbaan afgaan werken we over het algemeen met travo's. Nu gezien de omvang van mijn project, wil ik kijken of het mogelijk is, het kopstation te gaan aansturen met Koploper.
Nu heb ik wel diverse problemen... Ik heb een behoorlijk aantal, naar Nederlands voorbeeld, rood-geel-groen seinen. Deze wil ik wel op een gemakkelijke manier naar behoren laten werken.
Ook rijden er een zeer groot diversiteit aan treinen op onze baan. De collectie veranderd om de haverklap. Alle treinen zijn wel analoog. Het is dan wel belangrijk om, zodra er een vreemde trein het station binnen rijdt, deze wel direct gedetecteerd wordt en naar zijn bestemming toe rijdt.
Hiernaast maak ik gebruik van veel ontkoppelaars. Zo wordt bijvoorbeeld een loc afgekoppeld, en komt er weer een andere locomotief van het opstel gedeelte om de treinset vanuit de andere kant weer aan te koppelen. Dan vraag ik mij af, of de ontkoppelaars ook allemaal in het systeem verwerkt kunnen worden?
Even voor de duidelijkheid heb ik mijn project hieronder neergezet. De baan die er omheen loopt is ons hoofdspoor. Deze werkt op een ander bloksysteem en hier kan ik absoluut niet mee rommelen. Het komt er dus op neer, dat wanneer ik de inrij wissel omzet, er direct een vreemde trein binnen komt rijden. Deze moet het systeem dan direct oppakken.
Wie kan mij vertellen of mijn wensen mogelijk zijn?
Groeten, Mike
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
We doen ons best......Wie kan mijn vragen beantwoorden?
Goede keuze, vooral kopmaken kan koploper op dit moment wel, iTrain nog niet maar het komt eraanOp termijn ben ik van plan een groot kopstation project te gaan beginnen. Deze komt aan een modulebaan te staan waarbij we gebruik maken van het bloksysteem 'van Mekeren'. Dit bloksysteem werkt bij ons alleen op de hoofdbaan. Zodra we van de hoofdbaan afgaan werken we over het algemeen met travo's. Nu gezien de omvang van mijn project, wil ik kijken of het mogelijk is, het kopstation te gaan aansturen met Koploper.
geen probleem, met de OC32 kan je de seinen door koploper gewoon laten werken zoals jij wilt.Nu heb ik wel diverse problemen... Ik heb een behoorlijk aantal, naar Nederlands voorbeeld, rood-geel-groen seinen. Deze wil ik wel op een gemakkelijke manier naar behoren laten werken.
Dat is mogelijk, maar nu denk ik wel dat de software de vreemde trein wel aan moet zien komen voordat hij deze kan oppikken en naar zijn bestemming brengenOok rijden er een zeer groot diversiteit aan treinen op onze baan. De collectie veranderd om de haverklap. Alle treinen zijn wel analoog. Het is dan wel belangrijk om, zodra er een vreemde trein het station binnen rijdt, deze wel direct gedetecteerd wordt en naar zijn bestemming toe rijdt.
Hiernaast maak ik gebruik van veel ontkoppelaars. Zo wordt bijvoorbeeld een loc afgekoppeld, en komt er weer een andere locomotief van het opstel gedeelte om de treinset vanuit de andere kant weer aan te koppelen. Dan vraag ik mij af, of de ontkoppelaars ook allemaal in het systeem verwerkt kunnen worden?
met wat tweaks kan dat in iTrain wel, maar dan zal er wel wat handwerk aan te pas moeten komen. Ik denk dat dat ook geld voor koploper. Misschien dat een van de KPL specialisten hierop kan reageren?Even voor de duidelijkheid heb ik mijn project hieronder neergezet. De baan die er omheen loopt is ons hoofdspoor. Deze werkt op een ander bloksysteem en hier kan ik absoluut niet mee rommelen. Het komt er dus op neer, dat wanneer ik de inrij wissel omzet, er direct een vreemde trein binnen komt rijden. Deze moet het systeem dan direct oppakken.
Groetjes Martin
Re: Starten met Dinamo
Bedankt voor je reactie Martin.
Mijn grootste zorg was ook het detecteren van onbekende treinen. In het ergste geval kan ik toch ook de ontkoppelaars als wissels laten zien?
Ik wil namelijk of alles of niets digitaal aansturen. Als ik een apart schakelpaneel moet maken voor de ontkoppelaars, kan ik net zo goed alles met het schakelpaneel bedienen. Hopelijk weten jullie als geleerden er een oplossing voor
Mijn grootste zorg was ook het detecteren van onbekende treinen. In het ergste geval kan ik toch ook de ontkoppelaars als wissels laten zien?
Ik wil namelijk of alles of niets digitaal aansturen. Als ik een apart schakelpaneel moet maken voor de ontkoppelaars, kan ik net zo goed alles met het schakelpaneel bedienen. Hopelijk weten jullie als geleerden er een oplossing voor
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Starten met Dinamo
Niemand een idee of er ontkoppelaars in Koploper verwerkt kunnen worden?
Grz, Mike
Grz, Mike
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Starten met Dinamo
Ontkoppelaars kan, maar "onbekende" treinen toch sturen ????? Hoe moet koploper het adres kennen van een onbekende lok ?
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Starten met Dinamo
Hij is analoog dus heeft geen adres. Als het er écht maar 1 tegelijk zou zijn zou je het nog kunnen faken door van de externe baan gewoon een ongedetecteerd stuk te maken. Dan wordt tellkens dezelfde treininstelling gebruikt voor de binnenkomende trein.
Dit houdt dan in dat je telkens 1 op 1 moet wisselen. Komt er een trein binnen (zeg 001) dan kan 002 naar buiten (ongedetecteerde blok is vrij). Komt een nieuwe trein binnen dan is dat opeens 002 en kan 003 (of weer 001) naar buiten.
En ontkoppelaars is zeker geen probleem. Ik zou zeggen: Neem de handleiding eens goed door. Dat zou de meeste vragen moeten beantwoorden.
Dit houdt dan in dat je telkens 1 op 1 moet wisselen. Komt er een trein binnen (zeg 001) dan kan 002 naar buiten (ongedetecteerde blok is vrij). Komt een nieuwe trein binnen dan is dat opeens 002 en kan 003 (of weer 001) naar buiten.
En ontkoppelaars is zeker geen probleem. Ik zou zeggen: Neem de handleiding eens goed door. Dat zou de meeste vragen moeten beantwoorden.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Of stap over op iTrain
automatisch Kopmaken zit er nog niet in dus stammen moet je handmatig omlopen, maar voor treinstellen geen probleem en weet ik wel een handig foefje. Dat overigens ook in koploper kan.
Stel je perron is blok 1 en het blok vóór het ongedetecteerde is blok 2. Dan maak je een route:
blok 2 > blok 1 wachttijd X
Na het verstrijken van de wachttijd gaat de trein verder
blok 1 > blok 2 en route herhalen na wachttijd 5 seconden.
De trein rijd dan blok 2 binnen en verdwijnt via het ongedetecteerde blok, de software weet dit niet en zal de loc in blok 2 laten staan en de route herstarten in omgekeerde richting. Als de trein dan blok 2 weer binnen rijd pakt de software dit weer op en rijd de loc door naar blok 1 enz.
In iTrain zou dta moeten werken, ik weet niet in hoeverre koploper dit kan.
Groetjes
automatisch Kopmaken zit er nog niet in dus stammen moet je handmatig omlopen, maar voor treinstellen geen probleem en weet ik wel een handig foefje. Dat overigens ook in koploper kan.
Stel je perron is blok 1 en het blok vóór het ongedetecteerde is blok 2. Dan maak je een route:
blok 2 > blok 1 wachttijd X
Na het verstrijken van de wachttijd gaat de trein verder
blok 1 > blok 2 en route herhalen na wachttijd 5 seconden.
De trein rijd dan blok 2 binnen en verdwijnt via het ongedetecteerde blok, de software weet dit niet en zal de loc in blok 2 laten staan en de route herstarten in omgekeerde richting. Als de trein dan blok 2 weer binnen rijd pakt de software dit weer op en rijd de loc door naar blok 1 enz.
In iTrain zou dta moeten werken, ik weet niet in hoeverre koploper dit kan.
Groetjes
Re: Starten met Dinamo
Bedankt voor alle info.
Een gedeelte handmatig in de computer doen is geen probleem. Toevallig kwam er vandaag iemand 2 locomotieven ophalen en werkte zelf met Koploper. Hij vertelde mij dat het geen probleem is om met onbekende analoge treinen zo het blok binnen te rijden. Je moet ze dan alleen wel handmatig oppakken.
Over het algemeen hoor ik wel vaak dat Koploper gebruiksvriendelijker is dan I-train
Sowieso wil ik, voordat ik alle ga opbouwen, nog eerst naar een demonstratie gaan. Dan kan ik in ieder geval bepalen waar ik alle onderbrekingen enz. in het sporenplan moet gaan maken.
Een gedeelte handmatig in de computer doen is geen probleem. Toevallig kwam er vandaag iemand 2 locomotieven ophalen en werkte zelf met Koploper. Hij vertelde mij dat het geen probleem is om met onbekende analoge treinen zo het blok binnen te rijden. Je moet ze dan alleen wel handmatig oppakken.
Over het algemeen hoor ik wel vaak dat Koploper gebruiksvriendelijker is dan I-train
Sowieso wil ik, voordat ik alle ga opbouwen, nog eerst naar een demonstratie gaan. Dan kan ik in ieder geval bepalen waar ik alle onderbrekingen enz. in het sporenplan moet gaan maken.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Starten met Dinamo
Kan ik het dinamo-systeem aansturen met Railroad&Co's Traincontroller?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Starten met Dinamo
Ik vind niets terug bij Dinamo of bij Railroad&Co over onderlinge compatibiliteit. Heeft iemand hier ervaring mee?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Starten met Dinamo
...hmm... uit de stilte leid ik af dat ze niet verenigbaar zijn. Het ziet er naar uit dat ik een alternatief voor Dinamo zal moeten zoeken...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)