loc`s rijden niet

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
Jan64

loc`s rijden niet

Bericht door Jan64 »

Hallo ,

Nadat ik deze week de bedrading op mijn baan compleet afgewerkt heb, heb ik eerst een gewone trafo aangesloten om te kijken of al mijn loc`s reden .
Daarna mijn multi-maus centrale aangesloten en tot mijn stomme verbazing krijg ik mijn digitale loc`s niet aan het rijden . heb van alles geprobeerd, baan heeft overal spanning , loc`s gereset en opmeiuw ingevoerd, alles voor niks.
Heeft iemand een suggestie / idee wat er loos kan zijn .

Gr Jan

martinb

Re: loc`s rijden niet

Bericht door martinb »

1: Heeft het allemaal al eens gereden op dezelfde multi-maus centrale op dezelfde baan.

2: Heb je niet de standaard analoge aansluitrail gebruikt? (daar zit een spoeltje in wat je met digitaal niet mag gebruiken)

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Bjor

Bericht door Bjor »

Jan,

Kun je stap voor stap aangeven hoe je e.e.a. hebt aangesloten? Hebben je locs al eens op een (andere) digitale baan gereden, of heb je ze 'uit de doos' geprogrammeerd?
Is ook de Multimaus nieuw? Als die eerder is gebruikt op een andere baan. moet ook die worden gereset.

Ben

M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Jan64

Bericht door Jan64 »

Hallo,

@ Martin, de loc`s hebbeen op deze centrale gereden alleen dan op een proefbaantje.
en heb ik alleen gesoldeerde draden aan de rails.

@ Ben, ik heb het als volgt aangesloten van de centrale via de bezetmelders naar de baan.
De multi-maus is al 3 jaar oud , maar hij was nieuw toen ik hem kocht en heeft alleen aangesloten gezeten
op een demo-baan op onze modelspoorclub en daar was er niks aan de hand . De maus resetten hoe doe je
dat want kan dat in de handleiding kan ik het niet goed vinden.

Gr Jan

Bjor

Bericht door Bjor »

Jan,

Een reset van de Multimaus wordt in de handleiding op pag 15 t/m 17 beschreven. Stapsgewijs:
- Haal alle loks van de baan, of koppel de Multimaus van de rails af.
- Druk op Shift + Menu
- Met pijltoets rechts naar 'Instellingen' (bovenin scherm verschijnt de steeksleutel)
- Druk op OK
- Druk op pijltoets rechts om door instellingsschermen te bladeren tot je bij 'Reset' komt.
- Druk op OK
- Blader met pijltoets rechts door resetkeuzen (Niets, systeeminstellingen, Bibliotheek, Snelheidsstappen, Alles) Kijk in de handleiding op pag 22 en 23, punt 3.5 tot op welk niveau je wilt resetten.
(Als je bij 'Alles' op OK klikt, gaat de muis terug naar de fabrieksinstellingen. Je moet daarna iedere lok weer een nieuw, uniek adres geven. Eenmaal in de decoders opgeslagen waarden zitten daar natuurlijk nog steeds in.
- Klik op OK.
- MM is nu gereset. Druk op Stop, sluit de MM weer aan op de baan of je programmeerspoor en geeft je loks één voor één een uniek adres.

Succes,

Ben

M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

anne w

Bericht door anne w »

Beste Jan,

Ik zou nu eerst de MM nog een keer rechtstreeks aansluiten op een stuk rails en kijken of er een lok wil gaan rijden, zo ja, dan moet je het zoeken in de verbinding: MM>Bezetmelders>Rails.

Zo nee, dan pas de zaak resetten.

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
Jan64

Bericht door Jan64 »

Hallo,

Ik heb de MM gereset evenals mijn loc`s, maar dat haalt niks uit .
Het vreemde is dat als ik de loc `s invoer in de MM ze wel elke keer een klein sprongetje maken.
maar rijden doen ze toch niet wat mij zeer bevreemd.

Gr Jan

evo

Bericht door evo »

Heb je in de MM hetzelfde adres staan als in de loc decoder?

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Jan64

Bericht door Jan64 »

Hallo Edwin,

Zowel in de MM als de loc`s hebben het zelfde adres, Maar ik ga niet verder prutsen en er even iemand bij halen want dit schiet zo niet op .

Gr Jan

Onderwerp starter
Jan64

Bericht door Jan64 »

Hallo ,

de loc`s rijden nu wel, alleen rijden ze niet vloeiend heb de baan gepoetst maar dat haalt niks uit, zit er aan te denken om de baan nog een keer met wasbenzine te reiniging. maar heeft wasbenzine geen verkeerde reactie op de rails. aan de baanspanning kan het niet liggen want die is overal 16,7 volt.

Gr Jan

Jos

Bericht door Jos »

Jan,

Rails poetsen is altijd goed. Zo te lezen moet je ook de wielen en de stroomafnemers bij de wielen eens schoonmaken.
Wasbenzine kun je probleemloos gebruiken, alleen niet bij je koolborstels.

Groetjes,
Jos

martinb

Bericht door martinb »

Hoe heb je de rails dan schoongemaakt tot heden? Met een doekje en wasbenzine werkt het aan deze kant al jaren prima.

Leestip: http://www.nproject.org/nl/modelspoor/o ... rails.html

Groet,
Martin

Onderwerp starter
Jan64

Bericht door Jan64 »

Hallo Martin,

Heb de rails op mijn sinds 3 weken helemaal vastliggen en aangesloten en tot nu toe alleen een gewone trafo gebruikt om te testen of alles goed reed
en alleen rondjes gereden met een poets wagentje erachter en daarvoor eerst met een railgum de hele baan langs geweest.
Ga het morgen eens met wasbenzine de hele schoonmaken.

gr jan

Onderwerp starter
Jan64

Bericht door Jan64 »

Hallo ,

Even een update van dit onderwerk.
ik heb nu iemand de hele laten nalopen op fouten en we hebben niks kunnen vinden, alleen waren al mijn loc`s nu volledig de weg kwijt maw ze moesten opnieuw geprogrammeerd worden . het schiet niet op zo, nu zei iemand dat ik misschien en wissel heb in de baan die de boel in de war schop .
Vraag is dus ook , hoe kan ik daar op een snelle manier achter komen, was zelf geneigd om de hele boel maar af te breken.

Gr Jan

Glaskast189

Bericht door Glaskast189 »

Voor de reiniging van rails gebruik ik spiritus.

Ik weet niet hoe groot je baan is, maar mischien 1 voor 1 eruit halen en elke keer testen?

Bruce

Sporend online op mijn site!

Henkster33

Bericht door Henkster33 »

Hallo Jan,

Ik heb je probleem gelezen,en ik vraag me af heb je ook rekening gehouden met het aantal rijstappen dat je ingevoerd hebt?

Meen mij uit mijn hoofd te herinneren dat je bij multimous die kan instellen op 8 16 of 32. Ik heb destijds dit probleem op deze manier kunnen oplossen.

Ik had decoders van conrad,en een multimous voor aansturen en programeren.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Henk :D

Onderwerp starter
Jan64

Bericht door Jan64 »

Hallo henk ,

de rijstappen staan allebei gelijk op 28 stappen. heb vandaag nog weer een poging gewaagd met als resultaat dat mijn 3 loc`s weer gereset moesten worden.

Gr Jan

martinb

Bericht door martinb »

Hebben al je locs dezelfde decoders???

Groet,
Martin

Onderwerp starter
Jan64

Bericht door Jan64 »

Hallo Martin,

ja de loc`s hebben alledrie een lenz decoder.

gr jan

martinb

Bericht door martinb »

tip: vervang eens 1 decoder door een kuehn 025 of 045 ..........

Groet,
Martin

Onderwerp starter
Jan64

Bericht door Jan64 »

Hallo Martin,

hoezo vervangen door een kuhn decoder???

Gr Jan

martinb

Bericht door martinb »

Sommige Lenz decoders hebben de neiging om het adres kwijt te raken.... precies wat je beschrijft.

Of dat zo is bij je eigen lenz decoders is te testen door eens 1 te wisselen voor een "volkswagen golf" type decoder zoals een kuehn. Neem de makkelijkste loc (wellicht heb je er zelfs één met een NEM stekker, dan is het zo om te wisselen) en probeer het eens.

Het ergste wat je kan gebeuren is dat je dit voor niets doet en een decoder van 25 euro op voorraad hebt die je in de toekomst zo weer in een nieuwe lok kunt drukken. Oftewel: het risico is nihil, de kans op succes altijd groter dan nihil.

Groet,
Martin

Onderwerp starter
Jan64

Bericht door Jan64 »

Hallo Martin,

het vreemde is dat als ik de loc`s op een testspoor laat rijden, rijden ze heen en weer zonder probleem. zodra ik ze op de baan zet is het weer mis.
heb allen de rijspanning nog maar aangesloten. en we meten overal 16 v op de baan . ik begin nu aan mijn wissels te twijfelen of er daar 1 tussen zit die de boel stoort.

Gr Jan

martinb

Bericht door martinb »

Hoezo denk je dat er een wissel stoort?? Koppel dan eens al je wisseldecoders af (ik neem aan dat je die gebruikt??) en probeer dan nog eens. Gaat het dan wel goed?

En gaat het direct fout op je grote baan of pas na een poosje? Wat is een poosje? Uur, direct, dag?

Dat het op een testbaan rijdt is niet zo spannend. Geen wissels, schone(re) rails, geen vreemde bochten, geen contact problemen die je op een echte baan wel hebt. En... sommige lenz decocers kunnen juist daar slecht tegen en raken de weg volledig kwijt. Weet je zo welke lenz decoders erin zitten? (type)

Oh ja, die 16,x volt: prima, niets mee doen.

Zo dan, weer voldoende vragen voor deze keer. :D

Groet,
Martin

Onderwerp starter
Jan64

Bericht door Jan64 »

Hallo Martin,

omdat ik verder nog niks heb aangesloten, dan alleen de rijstroom zijn de wissels volgens mij nog de enige dingen die wat storingen kunnen veroorzaken.

GR Jan

Plaats reactie