Goede avond,
Eigenlijk niet het juiste topic, maar toch maar even hier beginnen met me voor te stellen.
Ik ben Marco Kiezenberg, een van de oprichters van N-train en Scenery Club Zeeuws Vlaanderen (de huidige Modeltrein en Scenery club zeeuws vlaanderen)
Dit was in het beginvan Digitaal rijden, en zeker nog niet standaard in N-spoor.
Omdat ik toch digitaal wilde gaan rijden heb ik mijn n-spoor verkocht, en ben overgegaan op H0.
Na een recente verbouwing wegens gezinsuitbreiding, ben ik mijn treinen zolder kwijt.
Dus alles staat weer in dozen.
Ik ben aan het overwegen weer terug naar N-spoor te gaan, omdat dat toch heel wat minder ruimte kost.
Wat ik graag wil weten, en eigenlijk nergens goed kan vinden. Hoe is het tegenwoordig met Loksound voor n-spoor?
Ik zie dat Esu wel decoders voor n-spoor levert, maar kan weinig ervaringen vinden wat betreft geluid kwaliteit, of inbouw mogelijkheden.
Kortom, wie heeft hier ervaring mee??
Tweede vraagje,
Zou denk ik gaan starten met de de multi maus als digitaal systeem, wat is jullie ervaring mee?
(had nu de intellibox, maar is helaas kapot en niet te repareren.)
Alvast bedankt voor jullie reakties,
Groetjes,
Marco
loksound
-
Re: loksound
hallo marco
ten eerste welkom hier op het forum
en wat betreft de loc sound
ik heb zelf twee loc's (dubbeltractie 1 van fleischmann en 1 van minitrix)en vind het geluid mooi.
en er komen steeds meer loc's die uitgerust zijn met sound
hier een filmpje van mijn loc's met sound http://www.youtube.com/watch?v=pPNN9hp3 ... el&list=UL
ook rijd ik met de multimaus en heb er goed ervaring mee
groeten richard
ten eerste welkom hier op het forum
en wat betreft de loc sound
ik heb zelf twee loc's (dubbeltractie 1 van fleischmann en 1 van minitrix)en vind het geluid mooi.
en er komen steeds meer loc's die uitgerust zijn met sound
hier een filmpje van mijn loc's met sound http://www.youtube.com/watch?v=pPNN9hp3 ... el&list=UL
ook rijd ik met de multimaus en heb er goed ervaring mee
groeten richard
Laatst gewijzigd door richard7877 op 15 mei 2012 06:17, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
ESU gebruikt dezelfde geluidenbank voor de normale en de mini-decoders. Dus de basisklank is hetzelfde als in H0. Maar in een schaal-N locje past natuurlijk een kleinere luidspreker dan in een H0-model. De klank zal dus iets scherper en ieler zijn, maar in schaal N ga je dan weer de klank niet zo luid zetten (je kijkt relatief vanop een groter afstand naar het model), en dat compeseert weer. Dus kwalitatief doet een schaal-N loc niet echt onder voor H0.
De ESU LokSound decoders zijn groot, en daarbij komt nog eens een luidspreker. Dat past echt niet in elk model. Enkel de grootste locomotieven zijn uitgerust met geluid. Het is niet voor niets dat met dikwijls Soundlocs in dubbeltractie aanbied. Als knutselaar kan men nog truukjes toepassen. bijvoorbeeld wanneer men een trein in vaste samenstelling houdt, kan men de luidspreker onderbrengen in de eerste wagon. Maar hoe dan ook, in schaal N is plaats vinden voor de grote decoder en luidspreker echt wel een uitdaging. (zie mijn draadje over de ombouw van de Belgische reeks 59)
En dan is er de persoonlijke appreciatie. De een vind het te waaauw, de ander vindt het eigenlijk maar niets. Maar dat heeft ook weer niets met de schaal te maken.
De ESU LokSound decoders zijn groot, en daarbij komt nog eens een luidspreker. Dat past echt niet in elk model. Enkel de grootste locomotieven zijn uitgerust met geluid. Het is niet voor niets dat met dikwijls Soundlocs in dubbeltractie aanbied. Als knutselaar kan men nog truukjes toepassen. bijvoorbeeld wanneer men een trein in vaste samenstelling houdt, kan men de luidspreker onderbrengen in de eerste wagon. Maar hoe dan ook, in schaal N is plaats vinden voor de grote decoder en luidspreker echt wel een uitdaging. (zie mijn draadje over de ombouw van de Belgische reeks 59)
En dan is er de persoonlijke appreciatie. De een vind het te waaauw, de ander vindt het eigenlijk maar niets. Maar dat heeft ook weer niets met de schaal te maken.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Hi,
er zijn ook alternatieven: TRAN (www.tran.at) heeft ook sounddecoders: sl74, sl75 en sinds kort de sl76
Vooral de laatste decoder is heel erg klein.
Ik heb zelf een sl74 ingebouwd in een minitrix br44 (je kan hier bijna de complete tender gebruiken), en die sl74 bevalt me goed.
Fleischmann heeft sinds kort zimo sound decoders in een aantal lokomotieven, ik heb een taurus met geluid, ook heel mooi.
Er zijn dus alternatieven voor ESU.
groet,
Guus
er zijn ook alternatieven: TRAN (www.tran.at) heeft ook sounddecoders: sl74, sl75 en sinds kort de sl76
Vooral de laatste decoder is heel erg klein.
Ik heb zelf een sl74 ingebouwd in een minitrix br44 (je kan hier bijna de complete tender gebruiken), en die sl74 bevalt me goed.
Fleischmann heeft sinds kort zimo sound decoders in een aantal lokomotieven, ik heb een taurus met geluid, ook heel mooi.
Er zijn dus alternatieven voor ESU.
groet,
Guus
Ah! Dat is een goede evolutie. Voorlopig hebben ze nog maar alleen geluiden voor de meest populaire Oostentijkse en Duits locomotieven, dus zeker geen Belgische klanken, maar die komen hopelijk wel de volgende jaren.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)